موهن ڀڳت - شاه لطيف جي شاعريء جو عاشق

'سنڌي شخصيتون' فورم ۾ سليمان وساڻ طرفان آندل موضوعَ ‏10 مارچ 2011۔

  1. سليمان وساڻ

    سليمان وساڻ
    مينيجنگ ايڊيٽر
    انتظامي رڪن لائيبريرين

    شموليت:
    ‏6 آڪٽوبر 2009
    تحريرون:
    16,941
    ورتل پسنديدگيون:
    27,308
    ايوارڊ جون پوائينٽون:
    533
    ماڳ:
    سچل ڳوٺ ، ڪراچي
    موهن ڀڳت - شاه لطيف جي شاعريء جو عاشق


    تحرير ؛ محمد سليمان وساڻ


    [JUSTIFY]اڄ 10 مارچ آهي ۽ اڄوڪي ڏهاڙي 10 مارچ 1995 تي سنڌي راڳ جي ڪلاسيڪل ۽ صوفي ڳائڻي موهن ڀڳت جو وڇوڙو ٿيو هو . سنڌ ڌرتي ڪيئي مهان ڪلاڪار پيدا ڪيا آهن جن سنڌ جو نالو ڏيھ توڙي پرڏيھ ۾ روشن ڪيو آهي. سنڌ اهڙا سريلا فنڪار پيدا ڪيا آهن جن پنهنجي آواز جي جادوء سان ماڻهن جون دليون موهي وڌيون آهن . سنڌ ۾ ٿر وارو علائقو به به فنڪارن سان ڀريو پيو آهي، جن پنهنجي گائيڪيءَ واري نرالي انداز سان گائيڪيءَ ۾ الڳ سڃاڻپ پيدا ڪئي . انهن فنڪارن ۾ مائي ڀاڳي، ڪالو فقير، فوزيه سومرو، شفيع فقير،صادق فقير، موهن ڀڳت ۽ ٻيا شامل آهن.

    موهن ڀڳت کي ڳائڻ ورثي ۾ مليو. هن وڌيڪ سکيا موتي ڀڳت، استاد مراد فقير کان حاصل ڪئي. موهن جيئن ته ٻهراڙيءَ سان تعلق رکندڙ هو ۽ غريب گهراڻي مان هو، چوپايو مال جهنگ ۾ چاريندو هو ۽ اتي ئي موهن جهونگاريندو رهندو هو، جڏهن ته هن جو والد ڀڳت اُميد رام ۽ سندس چاچو موتي ڀڳت محفلن ۾ وڃي ڳائيندا وڄائيندا هئا. هڪ ڏينهن موهن ڀڳت کي به شوق جاڳي پيو ته ڇو نه اڄ محفل ۾ ڪجهه ٻڌائجي! هن اهڙي خواهش پنهنجي والد سان ڪئي، والد هن کي اجازت ڏني ۽ محفل ۾ پهريون ڀيرو هن ڳايو ته واهه واهه ٿي وئي. اڪثر هن سان گڏ محفلن ۾ سندس ڀاءُ ۽ پٽ گڏ ڳائيندا هئا.

    موهن ڀڳت ٿر پارڪر ضلعي جي شهر اسلام ڪوٽ ۾ ڄائو، سندس پيدائش جو سال 1929ع يا 1930ع آهي، سندس ننڍپڻ ٻهراڙيءَ ۾ گذريو. موهن ڀڳت جي پرورش ڳوٺاڻي ماحول ۾ ٿي ۽ ٻڪرين جي ڌڻ سان هو جڏهن جهنگ ۾ ويندو هو ته وقت کي وندر ۾ گذارڻ لاءِ هو اڪثر ڪافي ڳائيندو رهندو هو، سندس پيءُ ڳڀت اميد رام ۽ چاچو موتي ڀڳت پنهنجي ٿر جا مشهور ڳائڻا رهيا آهن. موهن ڀڳت کي ننڍپڻ ۾ ڳائڻ جي سکيا پنهنجي پيءُ ۽ چاچي کان ملي، ننڍپڻ ۾ هو محفل ۾ جڏهن ڳائيندو هو ته کيس گهڻو پسند ڪيو ويندو هو. عارفاڻي ڪلام کي ”ڀڳتي انداز“ ۾ ڳائڻ لاءِ هن وڌيڪ سکيا تر جي مشهور ڳائڻي عمرو ڀڳت کان حاصل ڪئي.

    عارفاڻي ڪلام ڳائڻ لاءِ موهن ڀڳت، استاد مراد فقير جو پڻ شاگرد رهيو، استاد مراد فقير ڪافيءَ جي گائڪيءَ ۾ سٺي شهرت رکندڙ آهي، سندس شاگردن ۾ ملڪ جي مشهور لوڪ موسيقيءَ جي ڳائڻي مائي ڀاڳي پڻ شامل آهي.

    موهن ڀڳت گائڪيءَ جي هڪ مخصوص انداز جو نمائندو فنڪار هو، روحاني سرور حاصل ڪرڻ ۽ وندر لاءِ موسيقيءَ جون محفلون اڄ به سنڌ جي ثقافت جو حصو آهن. عارفاڻي ڪلام کي ڀڳت جنهن انداز سان ڳائيندا رهيا آهن اهو سوين سال پراڻو آهي. سنڌ جي موسيقي هر دور ۾ ننڍي کنڊ جي ٻين علائقن تي پڻ اثر انداز رهي آهي. سنڌي موسيقيءَ جا لوڪ گيت جڏهن به پنهنجي مخصوص انداز سان پيش ڪيا ويا آهن انهن پنهنجي ”لئي“ تال ۾ ڌن جي ڪري ٻين علائقن جي ماڻهن کي به گهڻو متاثر ڪيو آهي، ننڍي کنڊ جي نامور موسيقارن سنڌي موسيقيءَ کان متاثر ٿي پنهنجي ڪجهه نغمن جي ڌن سنڌي موسيقيءَ جي سرن ۾ پڻ ترتيب ڏني آهي.

    موهن ڀڳت جو آواز صاف ۽ چٽو هو، سندس آواز جي خصوصيت اها آهي جو هو ڪافي ڳائڻ وقت سنڌي موسيقيءَ ۾ عام طرح استعمال ٿيندڙ لفظ ”الو ميان“ نهايت خوبصورت انداز سان استعمال ڪندو هو، سندس ڳلو سرن جون اڍائي منزلون يا اڍائي سپتڪون طئي ڪرڻ جي صلاحيت رکندڙ هو، يعني هارمونيم ساز جي ٽيهن سرن سان سندس آواز جي مطابقت آهي، ان کان سواءِ خوبصورتيءَ ۾ سندس ساٿين جي سنگت جي ڪري به هي جيڪي مجموعي طرح ڪافي ڳائڻ وقت صاف مڌر آواز جي آميزش جو مظاهرو ڪندا آهن

    1926ع ڌاري اسلام ڪوٽ ۾ اُميد رام جي گهر ۾ جنم وٺندڙ موهن ڀڳت جو شروع کان ئي موسيقي ڏانهن لاڙ هو. ننڍپڻ کان موسيقي سان لڳاءُ هجڻ سبب سندس چاچو امرو موهن ڀڳت کي ڳائڻ جي سکيا ڏيندو هو. ننڍي عمر ۾ ٻڪريون چاريندي موهن ڀڳت جڏهن پنهنجي منهن جهونگاريندو هو، تڏهن سندس مٺڙي آواز ذريعي هو ماڻهن جون دليون موهي ڇڏيندو هو. ننڍپڻ ۾ موهن جو موسيقي سان ايترو لڳاءُ ڏسي سندس والد، چاچي ۽ ڏاڏي هن تي وڌيڪ محنت ڪئي. 1957ع ۾ جڏهن موهن ڀڳت جو خاندان مٺيءَ لڏي آيو تڏهن موهن ڀڳت سنڌ جي لوڪ فنڪار مراد فقير سان پڻ گڏ ڳائيندو هو. موهن ڀڳت پنهنجي ابن ڏاڏن کان ورثي ۾ مليل لطيف جون وايون جڏهن ڳائڻ شروع ڪيون تڏهن هو لطيف جو راڳي بڻجي ويو. انهيءَ جي انداز ۽ آلاپ کي سڄي سنڌ جا ماڻهو پسند ڪرڻ لڳا.

    1968ع کانپوءِ جيتوڻيڪ موهن ڀڳت ريڊيو ۽ ٽي وي تي آيو پر مقامي سطح تي موهن ڀڳت شادين مرادين، مختلف ادبي پروگرامن، ست سنگر جي محفلن ۾ جڏهن ڳائيندو هو تڏهن کان ئي هو ماڻهن جي دلين تي راڄ ڪرڻ لڳو هو. ست سنگر جي محفلن ۾ موهن ڀڳت اڪثر ڪبير جي شاعري ميران ٻائي جا ڀڄن ۽ جيوڻي ٻائيءَ جا ڪلام ڳائيندو هو. سندس موسيقيءَ جي خدمت عيوض ڪيترائي ايوارڊ مليا آهن پر انهن ۾ 1980ع ۾ سهڻي ايوارڊ ۽ 1989ع ۾ لطيف ايوارڊ نمايان آهن.

    موهن ڀڳت جهڙو عظيم ڪلاڪار اسان جي سنڌي موسيقيءَ کي ارپيندڙ هن عظيم راڳي کي بدلي ۾ ڇا مليو، بي حسي، ڊاڪٽرن جا دڙڪا ۽ ثقافت کاتي جون سکڻيون همدرديون، جيتوڻيڪ منهنجو موهن ڀڳت سان سندس آخري ڏينهن ۾ تعلق جڙيو هو ۽ انهن ڏينهن ۾ هو بيماريءَ جي بستري تي هو. هو ايترو سادو ۽ سٻاجهڙو ڪلاڪار هو جو بيماري جي بستري تي هوندي به سندس ڪير به وٽس لنگهي ايندو هو ته موهن پيار ۽ پاٻوهه سان ملندو هو ۽ دوستن جي فرمائش تي هو لطيف جون وايون آلاپيندو هو. موهن ڀڳت سنڌي موسيقيءَ جو سگهارو آواز هو، جنهن جي آلاپ ۾ درد هو. علڻ فقير ۽ موهن ڀڳت لطيف جي واين کي جنهن درديلي انداز ۾ آلاپيو ائين منهنجي خيال ۾ سنڌ جي ٻين فنڪارن انهيءَ انداز سان نه ڳايو آهي.

    سنڌ جو هي سدا حيات آواز جسماني طور 10 مارچ 1995ع تي اسان کان هميشه لاء موڪلائي ويو.
    [/JUSTIFY]

     
  2. نثارابڙو

    نثارابڙو
    نائب منتظم

    شموليت:
    ‏21 اپريل 2009
    تحريرون:
    8,321
    ورتل پسنديدگيون:
    6,891
    ايوارڊ جون پوائينٽون:
    533
    ڌنڌو:
    انتظامي امور
    ماڳ:
    مڪو پاڪ
    جواب: موهن ڀڳت - شاه لطيف جي شاعريء جو عاشق

    مون نه چيو هو ته مارچ جو مهينو عاشقن جو مهينو آهي ۔۔۔ ادي سليمان هڪ ٻي عاشق جو ذڪر ڪري اڃان پڪ ڪرائي آهي ته هي مهينو اسان عاشقن جو مهينو آهي ۔۔۔

    عشق زنده آباد ۽ عاشق زنده آباد ۔۔

    موهن ڀڳت جي سريلي آواز وارو ڪلام پڻ تمام سهڻو لڳو ۔۔۔

    سنڌ جي ڳائڻن ۽ فنڪارن سان ماٽيجي ماءُ وارو سلوڪ آهي اها ته عالم آشڪار ڳالهه آهي ، پر ڇا ڪجي؟ منهن به پنهنجو چمبو به پنهنجي آهي ۔۔۔ پياري پاڪستان ۾ سنڌ جي حالت ۽ سنڌ ۾ وري سنڌين جي حالت خراب آهي ۔۔۔

    الله مالڪ آهي ۔۔۔ رب ڪو سڻائو واءُ گهلائي ۔۔۔

    ٿورا ناهن ٿورا ۔۔
     
  3. سليمان وساڻ

    سليمان وساڻ
    مينيجنگ ايڊيٽر
    انتظامي رڪن لائيبريرين

    شموليت:
    ‏6 آڪٽوبر 2009
    تحريرون:
    16,941
    ورتل پسنديدگيون:
    27,308
    ايوارڊ جون پوائينٽون:
    533
    ماڳ:
    سچل ڳوٺ ، ڪراچي
    جواب: موهن ڀڳت - شاه لطيف جي شاعريء جو عاشق

    سائين مهربانيون

    اوهان جي ڳاله بلڪل سچ آهي هي مهينو عاشقن جو مهينو آهي ، ۽ ڇو نه هجي سنڌ ته سرنهن جي پيلاڻ سان سجايل آهي۔ ڪجه ڏينهن اڳ مان ڳوٺ ويس ته روڊ جي ٻنهي پاسن کان سرنهن جي گلن جي پيلاڻ سجايل ڏسي گاڏي جهلي ڪجه گهڙيون بيٺا رهياسون۔ ان ڏينهن اتفاق سان مون وٽ ڪيمرا ڪونه هئي۔

    موهن ڀڳت جو آواز سنڌ جي ڪنڊ ڪڙچ ۾ گوجندو رهندو ۽ جيسين لطيف جي ٻولي زنده رهندي تيسين هي امر آواز به خاموش ڪونه ٿيندو۔
     
  4. سليمان وساڻ

    سليمان وساڻ
    مينيجنگ ايڊيٽر
    انتظامي رڪن لائيبريرين

    شموليت:
    ‏6 آڪٽوبر 2009
    تحريرون:
    16,941
    ورتل پسنديدگيون:
    27,308
    ايوارڊ جون پوائينٽون:
    533
    ماڳ:
    سچل ڳوٺ ، ڪراچي
    جواب: موهن ڀڳت - شاه لطيف جي شاعريء جو عاشق

    وري 10 مارچ ۽ وري موهن ڀڳت جي ورسي

    شايد ڪنهن کي به موهن ڀڳت ياد ناهي ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
     
  5. ابراهيم لاشاري

    ابراهيم لاشاري
    سينيئر رڪن

    شموليت:
    ‏13 مارچ 2014
    تحريرون:
    163
    ورتل پسنديدگيون:
    48
    ايوارڊ جون پوائينٽون:
    408
    ڀڳت موهن سنڌي موسيقي جو نرالو آواز

    ابراهيم لاشاري وارهه


    ڀڳت موسيقي جو اهو نج سنڌي نمونو آهي جنهن کي سٽاءَ ۽ پيشڪش جي لحاظ کان نه داستان گوئي جي زمري آڻي سگهجي ٿو نه مروج ۽ نج موسيقي جي ڳاڻاٽي ۾ ڀڳت جي ٽولي ۾ گهڻو ڪري چئن کان ستن هڪ ٽولو فنڪار ٿئي ٿو ۽ سڀ سر جا تال جا پڪا ٿين ٿا مک راڳداري ۽ داستان گوئي جو ماهر ٿئي ٿو هڪ ڄڻو هارمونيم تي ٻيو پاڪواز تي ٻه يا وڌيڪ ننڊي ٽهي وارو گهڻو ڪر سٺا ناچو هوندا آهن جن جو آواز مٺو هوندوئي آهي ڀڳت گهڻو ڪري رات جي ٻئي پهر ۾ پوي هونئن ڪو وقت مقرر ڪونه آهي سنڌ جا هندو ڳائڻا ان مخصوص گائڪي جي انداز ڪري پاڻ کي ڀڳت سڏائيندا آهن سونهاري سنڌ جو نالي وارو ڀڳت موهن 1930 ڌاري اميد رام جي گهر کان 28 ميل پري ٿر پارڪر جي هڪ شهر اسلام ڪوٽ ۾ جنم ورتو سندس وڏا سرسنگيت سان سلهاڙيل هئا موهن ڀڳت جي پروش به ڳوٺاڻي ماحول ۾ ٿي ۽ ننڊ پڻ ۾ هو ٻڪرين جي ڌڻ سان هوندو هو جڏهن جهنگ ۾ ويندو هو ته وقت کي وندر ۾ گذارڻ لاءِ پيو جهونگاريندوموهن ڀڳت سورهن سالن جي ڄمار ۾ راڳ جي تربيت پنهنجي والد ڀڳت اميد رام ۽ چاچي ڀڳت موتي کان حاصل ڪئي جيڪي ٿر جي تر جا مشهور فنڪار پڻ هئا تنهن بعد موهن ڀڳت عارفانه ڪلام ڳائڻ لاءَ استاد مراد فقير جو به شاگرد رهيو عارفانه ڪلام کي (ڀڳتي رنگ ) ۾ ڳائڻ لاءِ هن وڌيڪ تربيت تر جي مشهور فنڪار( ڀڳت عمرو) کان حاصل پڻ ڪئي سنڌي موسيقي ۾ ( ڀڳتن ) جي ڳائڻ جو انداز ئي نرالو آهي موهن ڀڳت شاه لطيف جون وايون پر سوز هڪ منفرد ڀڳتي زنگ ۾ ڳائيندو هو پاڻ هميشه تنبوري ۽ ٽلي تي ڳائيندو هو سندس تنبورو هڪ قديم (اڪ ) جي پاڙ مان ٺهيل هو جيڪو چيو وڃي ٿو ته سنڌ ۾ اهيو انوکو مثال پڻ آهي ان تنبوري کي ٺاهڻ جو اعزاز ( ڀانو سوٽهڙ ) نالي ڪاريگر کي آهي ٻيو ته موهن ڀڳت ڳائڻ دوران سدائين چار ساز پاڻ سان کڏ کڻندو هو هڪ ڍولڪ؛ ٽلي ؛تنبورو ؛ ۽ هارمونيم انهن سازن جي سنگ ۾ اهڙو ته رچاءَ پيدا ڪندو هو جو ٻڌندڙماڻهونن ۾ عجيب ڪيفيت طاري ٿي ويندي هوئي موهن ڀڳت سنگت ڪرڻ لاءَ ٻه ساٿي به پاڻ سان گڏ کڻندو هو جن ۾ هڪ سندس ڀاءَ سروپ چند ۽ سندس پٽ شنڪر اهڙو ته رچاءَ پيدا ڪندا ها جو ماڻهون جهومي اٿندا هئا موهن ڀڳت جو آواز سوز سان ٽم ٽار هوندو هو ۽ آواز جو تحفو سندس پيدا ڪندڙ اهڙو ته عطاءَ ڪيو جو سندس ڀڳتي آواز سان ڀيت ڪرڻ مشڪل آ سندس صاف آوز جي خصوصيت اهيا به هوندي هيس جو ڪافي ڳائڻ مهل سنڌي موسيقي ۾ عام طرح استعمال ٿيندڙ لفظ (الو ميان )نهايت زبردست نموني ۽ خوبصورت انداز سان چوندو هو سندس آواز جي نرالي خصوصيت ان جي سنگت جي ڪري به آهي موهن ڀڳت جو گهڻو تڻو حضرت شاهه عبد اللطيف ڀٽائي جو ڪلام ڳايو آهي کيس زبان جي روانگي ۾ شاهه سائين جي ڪلام کي سرن عين مطابق پنهنجي اصلي صورت ۾ پيش ڪرڻ ۾ مهارت مان ڪم ورتو آهي ڳائڻ مهل سندس آواز ۽ لفظن جي ادائگي صاف ۽ چٽي هوندي هوئي سندس پر سوز درديلي آواز کي سال 1970 ع ۾ مشهو ريڊيو براڊڪاسٽر ۽ پروڊيوسر مرحوم غلام حسين شيخ صاحب جي ڪوششن سان ريڊيو پاڪستان حيدرآباد تي رڪاڊ ڪرايو سندس ڪافين جو جهجهوانداز ريڊيو پاڪستان حيدرآباد۾ رڪارڊ ٿيل ۽ محفوظ آهي موهن ڀڳت جي وفات کانپوءَ سندس پٽ شنڪر ڀڳت ۽ ڀائٽيو آتم ڀڳت گڏجي ساڳي انداز سان ڳائين ٿا موهن ڀڳت جي فن کي اعزاز ڏيندي کيس سال 1980ع ڌاري (سهڻي ميهار ايوارڊ ۽ سال 1989 ۾ (لطيف ايوارڊ) سان نوازيو ويو پاڻ سر ساز جي دينا کي 10 مارچ 1995 تي ڇڏي همشه لاءَ اسان کان 60 سالن جي عمر موڪلائي ويو​
     

هن صفحي کي مشهور ڪريو