رضوان علي جمالي
سينيئر رڪن
ڇا جو ڪعبو، ڇا جو قبلو، هي سڀ بهانا،
ناقص نيت ڪعبي واري، مرد گهمن ميخانا،
سچل ستگر ائين آکيو، حق لهن مستانا۔
ادا هن شعر جي سمجهاڻي به ڏيندا۔۔۔۔
بظاهر شعر مشڪوڪ پيو لڳي۔۔
ادا هن شعر جي سمجهاڻي به ڏيندا۔۔۔۔
بظاهر شعر مشڪوڪ پيو لڳي۔۔
ادا هن شعر جي سمجهاڻي به ڏيندا۔۔۔۔
بظاهر شعر مشڪوڪ پيو لڳي۔۔
سوچڻ لڳي غريب ته غم عقبىٰ جو خطرو ڏيوس،
تازي ڪئي آ صلاح سامراج جي گهري ماني ته ڪفر جي فتوىٰ ڏيوس۔
ادا هن شعر جي سمجهاڻي به ڏيندا۔۔۔۔
بظاهر شعر مشڪوڪ پيو لڳي۔۔
سوچڻ لڳي غريب ته غم عقبىٰ جو خطرو ڏيوس،
تازي ڪئي آ صلاح سامراج جي گهري ماني ته ڪفر جي فتوىٰ ڏيوس۔
ادا۔۔۔اهو شعر به مٿان گُذري ويو۔۔۔۔پنهنجي ڪمتر علم کان شرمنده آهيان۔۔
آسان سنڌي ۾ سمجهائيندا ته مهرباني ٿيندي۔۔
پنهنجي ڪم علمي جي ڪري يا طبيعت جي ڪري پر اهڙي شاعري صفا نه ٿي وڻي جنهن جو مفهوم (تشريح ڪندڙن جي وڪالت گهڻي ۽ شاعر جي ڪردار سُٺي هُجڻ ڪري ٿورو ٿورو) صحيح لڳندو آهي ۽ ظاهري طور ڪفريه يا وري دِل آزاريندڙ هوندو آهي۔
هي شعر به جنهن چيو آهي کڻي انهي جي نيت تي شڪ نه ڪجي ته به اهو ڪنهن ٻي انداز ۾ به چئي پيو سگهجي۔
جي مُلن جي ڪعبي ڏانهن رُخ ڪري سجدا ڪرڻ ۽ وري ٻٽا معيار رکڻ تي کين ٿِڙيل چيو ويو آهي ته دين دنيا کان بي فڪر مستانا وري ڪهڙي حاصلات جي توقع رکن ٿا۔
ڇا جو ڪعبو، ڇا جو قبلو، هي سڀ بهانا، ناقص نيت ڪعبي واري، مرد گهمن ميخانا، سچل ستگر ائين آکيو، حق لهن مستانا۔
ادا جيتري قدر منهنجو خيال آهي ته جيئن ته صوفيا جي شاعري ۾ تمام عميق مطلب آهن. تنهنڪري اها هتي بيان ڪرڻ جو فائدو گھٽ آهي ڇو ته ڪنهن جي سمجه ۾ ايندي ئي نه،هون به صوفيا جي شاعري جي تشريح تي شارحن جون ڪافي رايون آهن........
ادا جيتري قدر منهنجو خيال آهي ته جيئن ته صوفيا جي شاعري ۾ تمام عميق مطلب آهن. تنهنڪري اها هتي بيان ڪرڻ جو فائدو گھٽ آهي ڇو ته ڪنهن جي سمجه ۾ ايندي ئي نه،هون به صوفيا جي شاعري جي تشريح تي شارحن جون ڪافي رايون آهن........
ادا رشيد ٽالپر۔۔صوفياڻي شاعري ڏُکي ضرور آهي پر ان کي سمجهڻ سان جيتري ڄاڻ ملي ٿي اها ڄاڻ پورو ڪتاب پڙهڻ سان به ڪو نه ملندي آهي۔ هن فورم تي سنڌ جو هر رنگ هجڻ گهرجي ۽ سنڌ ته آهي ئي صوفين ۽ درويشن جي ڏرتي۔ صوفي لاڙو رکندڙ دوست صوفياڻي شاعري ونڊ ڪندا رهن ۽ پنهنجي علم سان ٻين کي به لاڀ پهچائيندا رهن ته اهو ڀلو ڪم ٿيندو۔
اهڙي شاعري ۽ ان جي تشريح تي ميمبر پنهنجا پنهنجا خيال به ڏيندا ته ان کي بهتر طور سان سمجهي سگهجي ٿو۔
جيڪي دوست تصوف کان واقف نه آهن انهن کي تصوف سمجهائڻ ڏوهه ته ناهي۔ ظاهري طرحٍ اهڙا شعر پنهنجي اندر ۾ وڏي گهرائي رکن ٿا انهن کي سمجهڻ ۽ سمجهائڻ ضروري آهي ته جيئن تڪڙ ۾ ڪو ڪنهن تي ڪفر جي فتوا نه ڏئي سگهي۔
شاهه جو مشهورشعر آهي ته
روزا نمازون اي پڻ چڱو ڪم، پر اهو ڪو ٻيو فهم جنهن سان پسجي پرين کي۔۔!!
ظاهري طرح سان هي شعر به شڪ ڏياري ٿو ته نعوذ باالله شاهه صاحب روزن ۽ تمازن کان روڪي رهيا آهن يا سندن نظر ۾ ان جي اهميت گهٽ آهي، پر گهري نظر سان ڏسبو ته شاهه صاحب ايمان جي اصل حقيقت کان آگاهه ڪيو آهي ته الله پاڪ کي اسان جي عبادتن جي ضرورت نه آهي۔ اصل ڳالهه، اصل رمز ته ڪو ٻيو آهي۔۔!!
ايم فِل پي ايڇ ڊي جا مهڻا ڀلي ڏيو پر ڪا به ڊگري عقلِ ڪُل جو سرٽيفڪيٽ ڪانه ٿي ڏي۔
منهنجي ڪم عِلمي کي ٻيهر مڃيندي آئون حوالي طور صرف هِن ڪتاب جو نالو کڻندس۔ ڪو پڙهي ڏِسي ته نام نهاد صوفين جو ”گند پاڪ“ ڪيئن ۽ ڪٿي ڪٿي موجود آهي؟
اسلام ڪي مُجرم (شبير احمد)
ايم فِل پي ايڇ ڊي جا مهڻا ڀلي ڏيو پر ڪا به ڊگري عقلِ ڪُل جو سرٽيفڪيٽ ڪانه ٿي ڏي۔
منهنجي ڪم عِلمي کي ٻيهر مڃيندي آئون حوالي طور صرف هِن ڪتاب جو نالو کڻندس۔ ڪو پڙهي ڏِسي ته نام نهاد صوفين جو ”گند پاڪ“ ڪيئن ۽ ڪٿي ڪٿي موجود آهي؟
اسلام ڪي مُجرم (شبير احمد)