ضلع ڪشمور @ ڪنڌ ڪوٽ جي، ايم اين ايز، ايم پي ايز، ڊي سي او، ايس ايس پي، جج، وڪيل صاحبان ۽ قومپرست اڳواڻن لاء ھڪ کليل خط، فاروق احمد بھلڪاڻي عجب ڏٺوسين اچي ادا ڙي، دنيا جو دستور هتي، راهه رهڻ جي ڪائي ڪانهي، مسڪين لئه مور هتي. سمجھ ۾ ن ٿي اچي ت ڳالھ جي شروعات ڪٿان ڪريان، پنھنجن جي زخمن کان يا پراون جي ظلمن کان، اسان سنڌي قوم ھر پل، ھر گھڙي ڪسجون پيا، ڪڏھن پنھنجن ھٿان ت ڪڏھن وري ڌارين ھٿان، مون پڪ سڃاتا پنهنجا هئا، ڪي ڌارين سان گڏ ڌاڙي ۾، ٿي واٽ ڏسيائون ويرين کي، ويهي وانگيئڙن جي واڙي ۾...!! اوھان کي اندازو ب ن ھوندو ت ھڪ غريب انسان ڪھڙي نموني پنھنجي اولاد کي تعليم ڏئي ٿو، پنھنجو پيٽ ڪٽي اسڪولن جون ڳريون ڳريون فيس ادا ڪن ٿا. ۽ جڏھن اھي پنھنجو تعليم مڪمل ڪن ٿا ت انھن کي بيروزگاري کان سواء ڪاشئ پلئي ن ٿي پوي، جڏھن ت ڌاريا انھن جي جاء تي ڪم ڪري ن صرف انھن جي حق تي ڌاڙو ھڻن ٿا پر انھن جي معصوم ٻچن جي وات جو گرھ ۽ خوشين کي ب لٽن ٿا، ﺭﺋﻴﺲ ﺟﻮ ڪﺘﻮ، ﺭﻳﺸﻢ ﭘﺎﺋﻲ، ﻏﺮﻳﺐ ﺟﻮ ﭔﺎﺭ ﺍﮔﮭﺎڙﻭ ﺁﻫﻲ، ﺍﻳﺌﻦ ﻟﮑﻴﻞ ﺍﺳﻼﻡ ۾ ﻧﺎﻫﻲ، ﺗﻮﻥ ڪﻤﺎﺋﻴﻦ ﻭڏﻳﺮﻭ ﮐﺎﺋﻲ . سنڌ تقريبن 66 سيڪڙو روينيو گڏ ڪري وفاق کي ڏئي ٿي، سنڌ گئس ۽ پيٽرول جي دولت سان مالا مال آھي، ڪنڌڪوٽ ۾ پاڪستان پيٽروليم لمٽيڊ ھڪ عرصه دراز کان ڪم ڪري رھي آھي، مگر ھتان جا مقامي ماڻھو نظر انداز ڪيا ويا آھن، آڱرين تي ڳڻڻ جيترا مقامي ماڻھو ھت ڪم ڪري رھيا آھن، سا به ھلڪن پوسٽن تي، مثال طور، چوڪيدار، پٽيوالا، ڊرائيور. ھيلير، فورمين، وغيره جيڪي مقامي ماڻھو ڪم ڪري رھيا آھن سي به پنھنجي زمين جي رائلٽي جي ڪري، ۽ انھن سان جانورن کان ب بدتر سلوڪ ڪيو وڃي ٿو، 24 ڪلاڪ کوھن تي ھڪ ماڻھو ڊيوٽي ڪري رھيو آھي، جڏھن ت انٽرنيشنل قانون مطابق ھر مزدور 8 ڪلاڪ ڊيوٽي ڪندو في کوھ تي 3 چوڪيدار ھجڻ گھرجن. ظلم جي انتھا ت اھا آھي جو پيرا ميڊيڪل اسٽاف ب امپورٽڊ آھي، اسان جا ڊاڪٽر.انجنئر، ڊسپينسر در در جا ڌڪا کائڻ تي مجبور آھن، جڏھن ب ڪا نئين کوھ کوٽي وڃي ٿي ت پورو اسٽاف پنجاب، بلوچستان، ۽ خيبر پختونخواه مان امپورٽڊ گهرايو وڃي ٿو. ھن وقت ب تقريبن 500 جايون خالي پيل آھن ۽ انھن تي ڀرتيون ڪون ٿا ڪيا وڃن، ۽ واضح ڪندو ھلان ت تقريبن ھڪ سال اڳ 350 جايون ڪاوش اخبار ظاھر ڪيا ھئا. اسان مقامي ماڻھو لا وارث آھيون ڪوبه اسان جو والي وارث ڪونه آھي، بيروزگاري. بک، بدحالي جا شڪار آھيون. ڌاريا اسان جي حقن تي ڌاڙا ھڻي رھيا آھن، اسان بيوس ۽ لاچار ٿي تماشو ڏسي رھيا آھيون. سائين جن کي عرض ڪندو ھلان ت الله تعالئ اوھان کي طاقت ۽ اختيار ڏنا آھن، برائي مهرباني اختيارات جو استعمال ڪندي مقامي ماڻھن کي انھن جا حق وٺي ڏيو، نه ته قيامت جي ڏينھن جنھن ڏينھن ھر ماڻھو الله جي اڳيان جوابده ھوندو، ان ڏينھن گريبان اوهان جا هوندا ۽ ھٿ هنن اٻوجھ مسڪين بدن اگھاڙن غريبن جتي ٽٽل بيروزگارن جا ھوندا. اسان جي حال تي رحم ڪيو وڃي، ن ته آئندا نسل ب اوھان کي معاف ن ڪندا، ۽ اوھان کي ب اوھان جو ضمير جھنجھوڙيندي رھندي، نبي اڪر صلي الله عليه وسلم جن فرمايو ته “باب مَا يَلْزَمُ الإِمَامَ مِنْ حَقِّ الرَّعِيَّةِ“ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ، عَنْ مَالِكٍ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ دِينَارٍ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ " أَلاَ كُلُّكُمْ رَاعٍ وَكُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ فَالأَمِيرُ الَّذِي عَلَى النَّاسِ رَاعٍ عَلَيْهِمْ وَهُوَ مَسْئُولٌ عَنْهُمْ وَالرَّجُلُ رَاعٍ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ وَهُوَ مَسْئُولٌ عَنْهُمْ وَالْمَرْأَةُ رَاعِيَةٌ عَلَى بَيْتِ بَعْلِهَا وَوَلَدِهِ وَهِيَ مَسْئُولَةٌ عَنْهُمْ وَالَعَبْدُ رَاعٍ عَلَى مَالِ سَيِّدِهِ وَهُوَ مَسْئُولٌ عَنْهُ فَكُلُّكُمْ رَاعٍ وَكُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ " . ًالبخاريً ترجمو: عبداللہ بن عمر رضی اللہ عنہما کہتے ہیں کہ رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم نے فرمایا : ” خبردار سن لو ! تم میں سے ہر شخص اپنی رعایا کا نگہبان ہے اور ( قیامت کے دن ) اس سے اپنی رعایا سے متعلق بازپرس ہو گی ۱؎ لہٰذا امیر جو لوگوں کا حاکم ہو وہ ان کا نگہبان ہے اس سے ان کے متعلق بازپرس ہو گی اور آدمی اپنے گھر والوں کا نگہبان ہے اور اس سے ان کے متعلق پوچھا جائے گا ۲؎ اور عورت اپنے شوہر کے گھر اور اس کے اولاد کی نگہبان ہے اس سے ان کے متعلق پوچھا جائے گا غلام اپنے آقا و مالک کے مال کا نگہبان ہے اور اس سے اس کے متعلق پوچھا جائے گا ، تو ( سمجھ لو ) تم میں سے ہر ایک راعی ( نگہبان ) ہے اور ہر ایک سے اس کی رعایا کے متعلق پوچھ گچھ ہو گی “ --------------------------------------------------- بقول کنھن شاعر جی۔۔۔۔ اس دور کے رسم رواجوں سے ان تختوں سے ان تاجوں سے جو ظلم کی کوکھ سے جنتے ہیں انسانی خون سے پلتے ہیں جو نفرت کی بنیادیں ہیں اور خونی کھیت کی کھادیں ہیں میں باغی ہوں ، میں باغی ہوں جو چاہے مجھ پر ظلم کرو وہ جن کے ہونٹ کی جنبش سے وہ جن کی آنکھ کی لرزش سے قانون بدلتے رہتے ہیں اور مجرم پلتے رہتے ہیں ان چوروں کے سرداروں سے انصاف کے پہرے داروں سے میں باغی ہوں ، میں باغی ہوں جو چاہے مجھ پر ظلم کرو جو عورت کو نچواتے ہیں بازار کی جنس بناتے ہیں پھر اس کی عصمت کے غم میں تحریکیں بھی چلواتے ہیں ان ظالم اور بدکاروں سے بازار کے ان معماروں سے میں باغی ہوں ، میں باغی ہوں جو چاہے مجھ پر ظلم کرو جو قوم کے غم میں روتے ہیں اور قوم کی دولت ڈھوتے ہیں وہ محلوں میں جو رہتے ہیں اور بات غریب کی کہتے ہیں ان دھوکے باز لٹیروں سے سرداروں سے وڈیروں سے میں باغی ہوں ، میں باغی ہوں جو چاہے مجھ پر ظلم کرو مذہب کے جو بیوپاری ہیں وہ سب سے بڑی بیماری ہیں وہ جن کے سوا سب کافر ہیں جو دین کا حرفِ آخر ہیں ان جھوٹے اور مکاروں سے مذہب کے ٹھیکیداروں سے میں باغی ہوں ، میں باغی ہوں جو چاہے مجھ پر ظلم کرو جہاں سانسوں پر تعزیریں ہیں جہاں بگڑی ہوئی تقدیریں ہیں ذاتوں کے گورکھ دھندے ہیں جہاں نفرت کے یہ پھندے ہیں سوچوں کی ایسی پستی سے اس ظلم کی گندی بستی سے میں باغی ہوں ، میں باغی ہوں جو چاہے مجھ پر ظلم کرو میرے ہاتھ میں حق کا جھنڈا ہے میرے سر پر ظلم کا پھندا ہے میں مرنے سے کب ڈرتا ہوں میں موت کی خاطر زندہ ہوں میرے خون کا سورج چمکے گا تو بچہ بچہ بولے گا میں باغی ہوں ، میں باغی ہوں جو چاہے مجھ پر ظلم کرو، ---------------------------------------------------------- اسان ضلع ڪشمور جو عوام اميد ڪريون ٿا ت سائين جن ضرور ضرور اسان جي مسئلي طرف ڌيان ڏيندا، ۽ اسان کي اسان جا حق وٺي ڏيندا، واسلام اوھان لاء نيڪ تمنائون رکندڙ فاروق احمد بھلڪاڻي ڪنڌڪوٽ