جواب: ڪري ڪانگ ڪرونشون ۔۔۔ لطيف [justify]واه سائين ابڙا صاحب سائين بهترين ونڊ سان بهترين ڊزائين، ڀانيان ٿو ڊزائين اوهان جي آهي۔ مونکي شاه صاحب جو هڪ بيت سمجهائيندا ته شڪر گذار رهندس، اهو بيت مونکي فل ياد ته نه آهي پر ڪجهه هن ريت آهي: او ڪو ٻيو فهم جنهن سان ۔۔۔ ان مان شاه صاحب ڪهڙو فلسفو ٻڌائين ٿا، اهي ڪهڙي فهم جي ڳالهه ڪن ٿا۔ مهرباني ٿيندي۔[/justify]
جواب: ڪري ڪانگ ڪرونشون ۔۔۔ لطيف [justify]نثار سائين ڪانگ کان ساکِي ۽ پوسٽ ميني وارو ڪم ڪافي شاعرن ورتو آهي، ڪبير جي دوهن کان وٺي لطيف سائين جي بيتن تائين دنيا جي هن ڪارڙي ڪمارڙي پکي کي پرين تائين پيغام پهچائڻ جو ذريعو ٺاهيو آهي، هن دور ۾ جڏهن موبائل اچي ويو آهي، ته هاڻي انهي ڪارڙي پکي جي اهميت، ڪبوتر جي اهميت ۽ انسانن ۾ ڊيش ڊيش ماڻهن جي اهميت زيرو ٿِي وئي آهي، جيڪڏهن ڪبير ۽ شاهه سائين جي دور ۾ موبائل هُجي ها ته ڪير به ائين ڪونه چوي ها ته [/justify] ڪاگا، سڀ تن کايو ڪي چُن چُن کايو ماس، دو نينان مت کائيو انهين پيا ملن ڪي آس يا شاهه سائين ائين ڪونه چوي ها ته آ اُڏامي ڪانگڙا ! پارانڀان پچار، ويهي هت وصالَ جو، تان ڪو تِرُ تَنوارِ، جي ڏِسڻَ ۾ ڏيسارِ سي اُڏامِي آڻِ پِرين۔ پر يار نثار ابڙا هڪڙي ڳالهه ڪونه سمجهي سگهيس ته تنهنجي هن شاهه سائين جي بيت جي چتر ڪاري ۾ ڪانگن جي شڪلون ڪاري هُئڻ جي بجا اڇ سريون آهن ۽ اهي دنيا جا شايد عجوبا ڪانگ آهن جو انهن جون چهنبون به هيڊ سريون آهن۔
جواب: ڪري ڪانگ ڪرونشون ۔۔۔ لطيف [justify] مٺڙا محبوب سائين طاهر! اهو پورو بيت ڪجهه هن طرح سان آهي؛ روزو ۽ نمـــــــــاز، اي پــــــــــــڻ چــــــڱو ڪــــــم، اهو ڪو ٻيو فهم، جنهن سان پسجي پرينءَ کي۔ هن بيت لاءِ مون وٽ ڪو حوالو ناهي، جيڪڏهن ڪنهن دوست وٽ ان بيت جو سر يا ڪو حوالو ياد هجي ته پيش ڪري ۔۔۔ هن بيت کي لطيف سان منسوب ڪيو ضرور ويندو آهي ۔۔۔ پر مونکي اڄ الف ب وار سنڌيڪا جو جيڪو رسالو آهي، جنهنجو مرتب ”عبدالغفار گوهر دائود پوٽو“ آهي ۔۔۔ ان ۾ ڪافي کنگهاليو اٿم پر هٿ ڪون آيو آهي ۔۔۔ باقي جيتري حد تائين ان بيت جي مطلب يا معني جو اڀياس ڪبو ته سولو به آهي ڏکيو به آهي ۔۔۔ روزي نماز جي اهميت کي ڏسبو ته دنيا جون افضل عبادتون آهن، انڪري جيڪي ماڻهون روزي نماز سان محبت ڪنٿا انهن کي هي بيت ڪجهه ڏکيو لڳندو آهي، ڇاڪاڻ ته روزي ۽ نماز جي قائم ڪرڻ لاءِ ايتري ته تاڪيد ٿيل آهي جو ڀانءِ ته سمورو دين انهن عبادتن ۾ آهي ۔۔۔ پر وري قرآن ۽ رسول اڪرم جي تعليمات جي روشنيءَ ۾ انکي ڏسبو ته سولو آهي ۔۔۔ ڪيئن؟ قرآن شريف جي سوره الماعون ۾ رب العالمين چوي ٿو ته ”جيڪي ماڻهون ن يتيمن کي ڌڪا ڏين ٿا ۔۔۔ مسڪينن کي کاڌي کارائڻ کان ڪيٻائن ٿا ۔۔۔ ڏيکاءَ جي واسطي عمل ڪنٿا ۔۔۔ معمولي نفعي واريون شيون گهرڻ تي به نٿا ڏين ۔۔۔پوءِ خرابي آهي اهڙن نمازين لاءِ“ ڀلا اهڙو ماڻهون نماز پڙهي يا روزو رکي، پر رب جي حڪمن کي پٺي ڏي ته کيس رب جي دوستي نصيب نه ٿيندي ۽ نه ئي هو رب جي ذات جي روشني حاصل ڪري سگهندو ۔۔۔ هڪ ٻيو مثال قرآن جي سوره نحل مان ڏجي ته، ”الله تعالا عدل ۽ ڀلائيءَ جو، ۽ قرابتدارن سان سٺي سلوڪ جو حڪم ڪري ٿو ۽ بي حيائيءَ جي ڪمن ۽ ناشائسته حرڪتن ۽ ظلم ۽ زيادتي کان روڪي ٿو ۔۔۔“ هاڻ جيڪو نمازي مٿيان حڪم ۽ هدايتون پوريون نه ڪندو ته کيس رب جي قرابت ته پري رهي کيس رب جي ڏمر جو منهن ڏسڻو پوندو ۔۔۔ هڪ ٻيو مثال قرآن جي سوره نور مان آهي ته؛ اهڙو ماڻهون جيڪو ڏيتي ليتي ڪرڻ جي وقت الله جي ذڪر کان غافل نه ٿيندو ته رب کيس بدلي ۾ نور عطا ڪندو“ هاڻ جيڪو ماڻهون سماجي ۾ ڏيتي ليتيءَ جي وقت الله جون حدون پار ڪندو ته رب سندس نمازن يا روزن جي سبب کيس معاف نه ڪندو بلڪه کيس حڪم جي نه مڃڻ سبب سزاوار ٿيندو ۔۔۔ سو منهنجا پيارا دوست! هاڻ تون ئي ٻڌاءِ ته اهو ڪهڙو فهم آهي جنهن سان پرينءَ جي قرابت حاصل ٿي سگهندي ۔۔۔ پر لطيف سان منسوب مٿي ڏنل بيت ۾ هر گز اهو ناهي چيو ويو ته نمازون نه پڙهيون وڃن يا روزا نه رکيا وڃن ۔۔۔ پر اهي عبادتون به تڏهن ڪارگر ٿينديون جڏهن انسان سماجي ڀلائين ۾ نيڪ و ڪار هجي ۔۔۔ نه ته ائين ئي چئبو؛ ٻاهر ٻولي هنج جي اندر ڪارو ڪانءُ، اهڙو ٺلهو ٿانءُ ڀنڃي ڇون ڀورا ڪجي۔ رب العالمين اسانکي سڌي راهه طرف رهنمائي ڪري ۔۔۔ آمين[/justify]
جواب: ڪري ڪانگ ڪرونشون ۔۔۔ لطيف [JUSTIFY]منهنجا دوست نثار! بيشڪ اوهانجي ڳالهه جيئان ته هن فون ۽ انٽرنيٽ جي دنيا ۾ محبوب تائين پهچڻ ڪو ڏکيو نه رهيو آهي ۔۔۔ پر پوءِ به ڪي محبوب اهڙا هوندا آهن جن تائين نه فون پهچندي آهي نه ئي وري اڄ جا سڀ جديد هٿيار ۔۔۔ بس عاشق جا خيال ئي پهچندا آهن ۔۔۔ جيڪا حالت شايد اوهان سان به ڪڏهن ڪڏهن پيش آئي هجي ۔۔۔ پر هت ته گهڻو آهي ۔۔۔ ٻي ڳالهه ته مٺا سائين، بيشڪ ڪارا ڪانگ ته هوندا ئي آهن پر شايد اوهان ڄاڻندا هجو ته دنيا ۾ اڇا ڪانگ به آهن، ها ڪجهه گهٽ آهن پر آهن ضرور ۔۔۔ مون ڪيترن ئي چڙيا گهرن ۾ ڏٺا به آهن ته ڪتابن ۾ پڙهيا به آهن، ۽ جي يقين نه اچيوَ ته هي انڊيا جي صوبي ڪيرالا ۾ موجود هي اڇا ڪانوَ ڏسي وٺو ۔۔۔ http://www.youtube.com/watch?v=J8qYUGHaa_Q دعائن ۾ ياد ڪندا ڪريو ۔۔۔[/JUSTIFY]
جواب: ڪري ڪانگ ڪورنشون ۔۔۔ لطيف روزو ۽ نمـــــــــاز، اي پــــــــــــڻ چــــــڱو ڪــــــم، اهو ڪو ٻيو فهم، جنهن سان پسجي پرينءَ کي۔ روزو ۽ نماز ته ٺيڪ آ، چڱو ڪم آهي، مطلب اهي ته آهن فرض ۽ فرض ته هر حالت ۾ پورا ڪرڻا آهن۔ ٺيڪ آ ڪير فرض پورا ڪري ٿو ته۔ پر او ڪو ٻيو فهم!!! جنهن سان پسجي پرينءَ کي!! ان ۾ وڏو فلسفو سمايل آهي، ته اهو ڪو ٻيو فهم ڇا آهي جنهن طرف ڀٽائي سرڪار اشارو ڪن ٿا؟
جواب: ڪري ڪانگ ڪرونشون ۔۔۔ لطيف [justify]منهنجا سائين ٿِي سگهي ٿو اڃان به ڪي پنهنجن پرين سان ملڻ لاءِ پکين کي ساکي بنائيندا هُجن، منهنجو وڃڻ هڪڙي ڳوٺڙي ۾ وڃڻ ٿيو، ملاڪاتيار کان ٿورو اڳتي پاتڻين جي ڳوٺ دريا شاهه دادلي جي ڪنڌي تي آهي ٺُپ اتي بجلي ڪانه هُئي، پر اتي معلوم ٿيو ته تقريبن هر گهر ۾ جيترا ڀاتِي هُئا انهن جي ٻارڙن عورتن کان وٺي پڪن پوڙهن تائين هر ماڻهو وٽ موبائل هو، مون کي حيرت لڳي ته هر گهر ۾ موبائل کي چارج ڪرڻ لاءِ بيٽري هُئي جنهن سان هو چارج ڪري موبائل کان ڪم وٺندا آهن۔ هاڻي اهو نه پُڇجان ته آئون ان ڳوٺ ۾ ڇو ويس ۽ ڇاجي ڪري ويس ۽ ڪنهن سان ويس۔ حقيقت ان ڳالهه جي مون جي ظاهر ڪئي ذري ته پوءِ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ موبائل جو مان انهن پکين ۽ ڪارڙن ڪمارن ڪانگڙن کان هڪ لک ڀيرو وڌي ويندو ۔باقي ڪانگ جي نالو ورتوسين ته ذهن ۾ صرف ڪارڙو ڪانگ اچي ٿو وڃي۔ تنهنجو هي جيڪو اڇي ڪانگ وارو وڊيو آهي ان وڊيو جي ٻولي ارڙن تڪم، ڪانگڙو ڦڪم اڪرڙي ڪڪڙ ري پڪرر رامبا رمبا آهي۔ بهرحال لطيف سائين جي بيت جي تنهنجي هن چترڪاري ۾ اڇڙي ۽ ڀورڙي ڪانگ جو ديدار ٿِي ويو لک لائق مهربانيون مٺا۔[/justify]
جواب: ڪري ڪانگ ڪورنشون ۔۔۔ لطيف منهنجا دوست، جيڪڏهن اڃان انکي کولڻ جي نيت اٿوَ ته سوال هي آهي ته جيڪڏهن ڪو ماڻهون روزي نماز جو پابند به هجي ۽ چڱا عمل به ڪندو هجي ته باقي ڪهڙي ڳالهه آهي جنهن سان سندس سڀ عمل تباهه ٿي سگهنٿا ۔۔۔؟ رب جو حڪم آهي ته ”ڀلجي به شرڪ نه ڪجو“ سموري قرآن جي اندر ور ور ڪري رب جي هيڪڙائيءَ ۾ ايمان رکڻ جو ڏس آهي ۔۔۔ شرڪ اهڙي ترڪڻ آهي جنهن تان ڪيترائي سوار ترڪي پوندا آهن ۔۔۔ رب جي ذات سان ڪنهن کي شريڪ ڪرڻ، رب جي ذات جي صفات ڪنهن ٻي ۾ شامل ڪرڻ ۔۔۔ رب جي ربوبيت کي ڪنهن شئي سان ملائي وڃڻ ۔۔۔ ان عمل سان سڀ چڱايون ۽ عبادتون ضايع ٿين ٿيون ۔۔۔ هاڻ جيڪڏهن شرڪ تي قرآن جي تعليم ۽ رسول اڪرم جون سمجهاڻيون پيش ڪبيون ته ۔۔۔رات کان ڏينهن ٿي ويندو ۽ ڏينهن کان رات پر ڳالهه کٽندي ڪون ۔۔۔ رب اوهانکي خوش رکي ۔۔۔ منهنجا دوست طاهر اوهان الله جي ڏني مان ڪجهه بيان ڪيو، اسان پوڙهن کي ڇو ٿا تنگ ڪريو ۔۔۔ اندر ۾ باهه آهي ۔۔۔ انکي رهڻ ڏي ۔۔۔ دعائن ۾ ياد ڪندا ڪريو ۔۔۔
جواب: ڪري ڪانگ ڪورنشون ۔۔۔ لطيف سائين نثار صاحب سلام اوهان جا لک ٿورا جو اوهان ڀٽائي سرڪار جو سهڻو بيت اهو به رنگين ڪانگن سان سجايل اسان سان وند ڪيو آهي۔ لطيف سائين جي ڪلام جي ڪهڙي ڳاله ڪريون هر بيت مان انيڪ معنائون پيون نڪرن ، سندس بيت ڄاڻ ۽ نصيحت سان ڀريل آهي۔ مان به لطيف سائين جو هڪ بيت جنهن ۾ ڪانگن جو ذڪر آهي اوهان سان ونڊيندس جيڪو سُر مومل راڻو داستان چوٿون مان ورتل آهي : شَمَعَ ٻاريندي شَبَّ، پِرِهَ باکُون ڪَڍِيُون؛ موٽُ، مَران ٿِي مينڌِرا! راڻا! ڪارڻِ رَبَّ؛ تُنهِنجِيءَ تاتِ طَلَبَّ، ڪانگَ اُڏايَمِ ڪاڪِ جا اوهان جي ٺاهيل ڊزائن دل کي وڻي۔ اميد ڪنداسون ته اوهان اسان سان نوان نوان بيت ، تشريح سان گڏ ونڊ ڪندا رهندا۔
جواب: ڪري ڪانگ ڪورنشون ۔۔۔ لطيف سائين نثارصاحب توهان جي وڏي مهرباني جو توهان شاهه صاحب جو شعر اهو به خوبصورت ڊزائين سان گڏ .. تمام بهترين ادا .