• ڇا توھان کان سنڌ سلامت جو پاسورڊ وسري ويو آھي..؟
    ھيٺ ڏنل بٽڻ تي ڪلڪ ڪري پنھنجي اي ميل واٽس ايپ ذريعي موڪليو. .انتظامي رڪن توھان جي پاسورڊ کي ري سيٽ ڪري توھان کي اطلاع موڪليندا. لک لائق..!

    واٽس ايپ ذريعي

ڇا توهان واقعي سنڌي آهيو؟ پنهنجي پاڻ کوجنا ڪريو توهان ڪير آهيو؟

Sindhi Media

سينيئر رڪن
ڇا توهان واقعي سنڌي آهيو؟ پنهنجي پاڻ کوجنا ڪريو توهان ڪير آهيو؟
تحرير ۽ تحقيق : عبدالرزاق ميمڻ

جي توهان واقعي سنڌي آهيو ته پوءِ هي غير سنڌي ، سنڌ ۽ سنڌيءَ جي نالي تي جيڪو رسمون ۽ روايتون سنڌ ۽ سنڌين سان لاڳاپيون وڃن ٿيون، اُنهن روايتن ۽ رسمن جو ته سنڌي قوم سان ڪو تعلق ئي ناهي. هي قبيلائي جھيڙا، ڪارو ڪاري، ڌاڙا، چوريون وغيره اُنهن ڌارين جو ڪلچر ۽ رسمون آهن جن سنڌين کي اٻوجهه ۽ شريف ڄاڻي ڪاهن کان پوءِ سنڌ تي قبضو ڪيو ۽ سنڌ جي نالي تي سنڌ ۾ مرج ٿي، حقيقي سنڌين کي پري ڪري پوري سنڌ تي قابض ٿي پيا ۽ ظلم ۽ ڏاڍ جون اهي حرڪتون ڪرڻ لڳا جيڪو جنگجو پن سندن جينز ۾ هو ۽ هر ظلم ڏاڍ کي سنڌ ۽ سنڌي طرف موڙيندا ويا . سنڌ ست هزار سال پُراڻي سنڌ (انڊيس ويلي) جا ماڻهو دنيا جا بهترين شهري (سولائيزڊ ) هُئا اها تاريخ مان به خبر پئي ٿي.موئن جو دڙو ۽ هڙپا وغيره مان نڪتل شيون انهن جون گواهيون ڏينديو،ن. هو ڪڏنهن به جھڳڙالو ۽ جنگجو ناهن رهيا پر امن پسند، مُحبت ڪندڙ، همدرد، ڪاروباري شريف يا کڻي جنهنکي بُزدليءَ سان تشبيح ڏئي سگھجي ٿي.

ڪن خود غرضن، ڪاهن ڪندڙن، ذاتي فائدي ۽ هڪ هٽي قائم ڪرڻ وارن خود غرضن، وڏيرن جي پُڇ ۾ لٽڪي نالي ڪمائڻ وارن اديبن ، ليکڪن ۽ تاريخدانن پاڻ کي ۽ پنهنجن آقائن کي اُڀارڻ لاءِ، ۽ نروار ڪرڻ لاءِ سنڌ جي تاريخ سان واسا گھاتيون ڪيون ۽ مسلل ڪندا اچن. انهن ايليٽ ۽ فيوڊل ڪلاس جا ماڻهن پاڻ سان ڪن بُکين ۽ ضمير فروشن کي ملائي، سنڌ جي تاريخ جا بخيا ئي اُڌيڙي ڇڏيا، جن جو تحفظ پاڻ کي اصلي سنڌي سڏائڻ وارن کي ڪرڻ گھُرجي. اهو تسلسل اڄ به جاري ساري آهي ۽ سنڌ ٽن ڪلاسن ۾ ورهائي وئي آهي، هڪ ڌارين قبضه خورن جي جنهن کي پاڻ ، پير، مير، وڏيرو، رئيس، سردار، جاگيردار، ڪامورو، وغيره چئون ٿا، ٻيو اهو تبقو جيڪو انهن جي ڇاڙتن طور ڪم اچي پيو ۽ ها ۾ ها ملائيندو اچي ۽ انهن جي ۽ پنهنجن مُفادن جو تحفظ پيو ڪري ۽ ٽيون اُهو مظلوم تبقو جيڪو اڄ به اُڃ ، بُک، مفلسي، درد ۽ جوکن ۾ مٿين ٻنهين تبقن ڪري مصيبت جو شڪار ٿيل اهي جنهن کي پاڻ اڄ مڊل ڪلاس چئون. سنڌ جون ٻئي ڪلاسون (مٿين ۽ هيٺين) اڄ به عيش ۾ آهي، مٿين ڪلاس هيٺين ڪلاس جي مدد سان سمورا ڪِيس (ظلم) ڪري ٿي جهڙوڪ ڌاڙيل گيري، پاٿاريداري ، چوري چڪاري، اغوا بدامني وغيره ۽ هيٺين ڪلاس ڇاڙتن جو ڪردار ادا ڪري ٿي.۽ انهن ظلمن ۾ سندن ٻانهن ٻيلي ٿئي ٿي ۽ انهن جي ئي مدد سان يتيمن، لاوارثن، غريبن جي ، بيواهن جي اٽي، لٽي ۽ اجھي ۽ زمينن تي قبضو ٿئي ٿو ۽ پُشتان پُست هلندو اچي، اڄ به انهن واقعن جي منظر ڪشي ٽي وي ڊرامن ۽ فلمن ۾ ڏسڻ ۾ اچي ٿي جيڪا بلڪل حقيقت تي مُبني آهي.

سنڌ (انڊس ويلي) اتي ئي نه شروع ٿيل آهي جتي چيو وڃي ٿو ۽ نه ئي اُتي ختم، جتي پُهچايو ويو آهي. سنڌ نڪتل آهي انڊس ويلي مان، جنهن کي پاڻ ”واديءَ مهراڻ“چئون ٿا، انڊس ويلي جي حد،(انڊس) انڊس رِوَر جنهن کي درياءِ سنڌ چئون ٿا،جي ٻنهي ڪنارن کا شروع ٿئي ٿي، جيڪو ور وڪڙ کائي ٻوليون ۽ ڪلچر ٺاهيندو ويو ، ان ڪلچر جون بگڙيل شڪليون ۽ ٻوليون توهان کي هندڪو ۾، سرائڪين ۾، پنجابين ۾، ڪڇين ۽ ميمڻي زبانن ۾ ملنديون هي سڀ سنڌ ئي آهن يعني انڊس ويلي جا حصا آهن تڏنهن ته رهڻ ڪهڻ ٻولين ۾ ايڏي مُشابهت آهي پنج + آب برابر ٿيا آهن پنجاب جي.۽ جيڪي وڏيون نديون آهن جيڪو انڊس رور سان ئي ڀرجي ٿو ، ۽ هرهڪ تي نالا به آهن چناب، جهلم، ستلنج، راوي ۽ بياس جيئن هي نالا آهن ۽ قومون ته هن پوري خطي جي هڪ ئي وڏو خطو آهي (انڊس، انڊيا، انڊس ويلي) يا واديءَ مهراڻ يا سنڌ تڏنهن ته ، انڊس ويلي جي ويڪر پوري انڊيا (انڊس مان نڪتل) تي ڦهليل آهي ۽ هن جو هڪ ڇيڙو اُهو ميداني علائقو آهي جيڪو گليئشر جي پگھريل برف کي پاڻي ڪري ميداني علائقي ۾ وهائي ٿو۽ وڃي عربي سمنڊ ۾ ڇوڙ ڪري ٿو.

سنڌ ۾ هر دئور ۽ ثقافت ۾ هر قسم جون ٻوليو ن لکت وغيره ۾ هُيون ۽ بتدريج علائقي حساب سان تبديل ٿينديون رهيون .جيڪي موئن جي دڙي ۽ هڙپا مان به ملن ٿيون ۽ اُن وقت آرٽ کي ظاهر ڪري ٻولي ڳالهائي ويندي هئي ۽ شڪلين سان سُڃاڻبي هُئي، موجوده عربي رسم الخط ته انگريزن جي دئور ۾ 1816ع کان پوءِ آئي جيڪا يقينن سنڌ جي شروعات نه هُئي. سنڌ جنهنجو تاريخ ۾ ستن هزار سالن کان تعارف ملي ٿو جيڪا اڄا به لکين سال پُراڻي آهي، اُتي مُسلمانن جو وُجود ته711ع کان پوءِ پيو ، جيڪو يمن مان ايندڙ مسلمان وڌو جن کي ديبل ڀرسان سمڻد قزاقن لُٽي ۽ ماڻهن ڪي اُتي جي قابض سک حاڪم ، راجه ڏاهر وٽ وڪيو جن کيس ونگار ۾ استٿمال ڪيو ۽ اونهن جي جان مُحمد بن قاسم آزاد ڪرائي ۽ اُهي يمن جا مُسلمان جيڪو پوءِ مومن ۽ هاڻ جا سنڌي ميمڻ هُئا هتي ئي رچي بسي ويا ۽ اسلام کي ڦهلايائون ۽ يمن مان آيل مسلمانن سنڌ کي باب الاسلا م ڪيو، سنڌ جي پهرين مسلم قوم مومن ۽ پوءِ ڦري ميمڻ سڏي ۽ انهي قوم ۾ واڻين مان مُسلم ٿيندڙ ٻي قوم شيخ سڏجي ۽ اڄ به سنڌ ۾ سمايل آهي، باقي مڙئي قوم ڌاريون ۽ سنڌ تي ڪاه ڪندڙ هُيون ۽ پوءِ اتي وسجي ويون ۽ پنهنجي پنهجي معنا سان سنڌ جي تاريخ بدلائينيون ويون. بُنيادي طور سنڌي هڪ امن پسند، ڪاروباري، شريف ۽ معزز شهري رهيو آهي، هي چوري، چڪاري، فقيري، پيري، سرداري، ميري، رئيسي، ڌاڙيل گيري، ڪارو ڪاري، جاگيرداري، وڏيرائپ، قبيلئي جھهيرا اساب جي جينز ۾ ئي شامل ناهن پر اهي ڌاريان آهن جيڪي سنڌ ۽ سنڌين جي نالي تي اسان کي فنا ڪرڻ جي درپيش اهن.
 
جواب: ڇا توهان واقعي سنڌي آهيو؟ پنهنجي پاڻ کوجنا ڪريو توهان ڪير آهيو؟

سائين محترم عبدالرزاق صاحب، اوهانجي هن اڄوڪي ليک جي ڪجهه نقطن سان ته سئو فيصد متفق ٿبو ۽ ڪجهه ڳالهين سان اختلاف ڪبو ...
1
اوهانجي هيٺ ڏنل ڳالهه سان ته متفق ٿبو ته سنڌ ۽ سنڌين جي تاريخ دنيا جي قديم ترين تاريخ آهي، جنهنجو قد مصر جي احرامن کان به گهڻو وڏو آهي

سنڌ ست هزار سال پُراڻي سنڌ (انڊس) جا ماڻهو دنيا جا بهترين شهري (سولائيزڊ ) هُئا اها تاريخ مان به خبر پئي ٿي.موئن جو دڙو ۽ هڙپا وغيره مان نڪتل شيون انهن جون گواهيون ڏينديون.
2

جيتري حد تائين اوهانجي هن ڳالهه جو تعلق آهي

جي توهان واقعي سنڌي آهيو ته پوءِ هي غير سنڌي ، سنڌ ۽ سنڌيءَ جي نالي تي جيڪو رسمون ۽ روايتون سنڌ ۽ سنڌين سان لاڳاپيون وڃن ٿيون، اُنهن روايتن ۽ رسمن جو ته سنڌي قوم سان ڪو تعلق ئي ناهي. هي قبيلائي جھيڙا، ڪارو ڪاري، ڌاڙا، چوريون وغيره اُنهن ڌارين جو ڪلچر ۽ رسمون آهن جن سنڌين کي اٻوجهه ۽ شريف ڄاڻي ڪاهن کان پوءِ سنڌ تي قبضو ڪيو ۽ سنڌ جي نالي تي سنڌ ۾ مروج ٿي، حقيقي سنڌين کي پري ڪري پوري سنڌ تي قابض ٿي پيا ...

مٺا سائين! شر ۽ خئير جي ويڙهه پوري دنيا جي قومن ۾ ابد کان جاري آهي ۽ ازل تائين جاري رهندي، ڪئي شيطاني رسمون ۽ عمل جي تاريخ جي ڪنهن وقت ۾ نه هوندا آهن ته تاريخ جي ڪنهن دور ۾ پئدا به ٿي پوندا آهن ... رسمون ۽ ريتون وقت سر بدلبيون به رهنديون آهن ترقي ڪنديون رهنديون آهن ۽ ڪڏهن ڪڏهن خراب ۽ شيطاني رسمون يا عمل پڻ اچي قومن ۾ گهر ڪندا آهن ... محمد بن قاسم جي زماني ۾ جيڪي سامونڊي ڌاڙيل موجود هئا سي ڪي يمن کان آيل ڪونه هئا بلڪه سنڌ جا ئي هئا ۽ جيڪو جهاز لٽيو ويو هو سو تاريخ جي ورقن مطابق سرانديپ کان اچي سنڌ کان گذري، ايران جا پاسا وٺي شام طرف ٿي ويو جنهنکي سنڌ جي سامونڊي حدن ۾ ڦريو ويو هو ... جنهن تي عرب حڪمرانن جا تحفا ۽ ماڻهون هيا.

جنهن مان ظاهر ٿيو ته ڌاڙيل ان وقت به موجود هئا ۽ لٽ ڦر ان وقت ۾ به ٿيندي هئي.

ٻي ڳالهه جيڪا ذهن نشين ڪرڻ گهرجي ته محمد بن قاسم جڏهن راجا ڏاهر جيڪو هندو حڪمران هو نه ڪي سک هو، ان وقت راجا ڏاهر کي شڪست ڏيڻ ۾ ۽ محمد بن قاسم جي ساهتا ڪرڻ ۾ سنڌ جي قبيلن جو به هٿ هو جيڪي قبيلا ٻڌ ڌرم جا پوئلڳ هئا انهن هندو حڪمرانن جي مخالفت ۾ عرب لشڪر جي مدد ڪئي ... سنڌ جي فتح نامي (چچ نامي) مطابق سنڌ جو چنا قبيلو جيڪو ان وقت ٻڌ ڌرم جو پوئلڳ هو تنهن عرب لشڪر کي سيوهڻ وٽان سنڌو ڌرياهه پار ڪرائڻ خاطر ٻيڙين جي پل ٺاهي هئي ۽ لشڪر کي پار ڪرايو هو ...

ان مان ظاهر ٿيو ته 14 سئو سال به مذهبي مڌ ڀيد سبب هڪڙن قبيلن ٻين قبيلن خلاف ويڙهه ڪئي جنهن سبب عربن سنڌ کي فتح ڪري ورتو ...

3
هڪ منطقي ڳالهه آهي ته 1400 سال اڳ سنڌ ۾ عبدالرزاق يا عبدالستار يا محمد علي نالي ڪوبه شخص ڪونه هيو ته ان جو مقصد اهو ناهي ته هاڻ وارو نالو يا شخص عبدالرزاق سنڌي ناهي ... انجي جاءِ ته ڪو ٻيو نالو هجڻ کپي جو نج سنڌي هجي ...

بلڪه هن وقت عبدالرزاق به سنڌي آهي ته ماڻڪ راءِ به سنڌي آهي هڪ جو مذهب اسلام آهي ته ٻي جو مذهب هندو آهي پر ٻئي آهن سنڌي ...

هن وقت سنڌ ۾ موجود هر قبيلو پاڻکي غير محفوظ سمجهندي ٻين تي ڪاهون ڪري ٿو يا جهيڙا ڪن ٿا ... انهن قبيلن ۾ سڀ قبيلا اچي وڃنٿا، ميمڻ، شيخ يا ڪوري يا ميربحر يا ابڙا يا چنا يا ڪنڀر يا سما يا سومرا يا ٻيا سڀ اهي قبيلا جي صديون اڳ سنڌ ۾ آيا ۽ سنڌ جا ٿي ويا آهن، سڀني قبيلن ۾ ٿوريون يا گهڻيون سڀ بيماريون يا برايون مروج ٿي ويون آهن، ڪو به پاڻکي انکان خالي نٿو چئي سگهي ... اهي سڀ قبيلا ڪارو ڪاريءَ جي رسم پڻ نڀائن ٿا ... انهن سڀني قبيلن ۾ وڏيرڪو رواج به قائم آهي ۽ انهن قبيلن جا سردار به آهن ته سردار به اهڙا جو ظلم کي پنهنجو وهنوار سمجهن ٿا ... انهن قبلين جا شاهوڪار ۽ سياستدان به پنهنجي مٽ پاڻ آهن ... جي پڻ براين ۾ پنهنجو پاڻ ملهائي رهيا آهن ...

سنڌ اتي ئي نه شروع ٿيل آهي جتي چيو وڃي ٿو ۽ نه ئي اُتي ختم، جتي پُهچايو ويو آهي. سنڌ نڪتل آهي انڊس ويلي مان، جنهن کي پاڻ ”واديءَ مهراڻ“چئون ٿا، انڊس ويلي جي حد، انڊس رِوَر جنهن کي درياءِ سنڌ چئون ٿا،جي ٻنهي ڪنارن کا شروع ٿئي ٿي، جيڪو ور وڪڙ کائي ٻوليو ۽ ڪلچر ٺاهيندو ويو ، ۽ اڄ ، انڊس ويلي جي ويڪر پوري انڊيا (انڊس مان نڪتل) تي ڦهليل آهي ۽ هن جو هڪ ڇيڙو اُهو ميداني علائقو آهي جيڪو گليئشر جي پگھريل برف کي پاڻي ڪري ميداني علائقي ۾ وهائي ٿو۽ وڃي عربي سمنڊ ۾ ڇوڙ ڪري ٿو.

هڪ دفيو ٻيهر اوهانجي مٿين ڳالهه سان متفق ٿبو ته انڊس مان ئي انڊيا نڪتل آهي ۽ هن وقت پوري هند جي تاريخ جي شروعات موئن جي دڙي ۽ هڙپا کان ٿئي ٿي ... هماليه جي پهاڙن کان سمنڊ تائين سنڌ ئي هئي جيڪا پوءِ ننڍين ننڍين قومن ۾ تبديل ٿيندي رهي ...

4
سائين عبدالرزاق صاحب، هيٺ ڏنل حوالو اوهان ڪٿا ورتو آهي،

موجوده عربي رسم الخط ته انگريزن جي دئور ۾ 1816ع کان پوءِ آئي

جيستائين پاڻ سنڌ جي تاريخ جو مطالعو ڪيو آهي ته عربي فارسي رسم الخط تمام اڳ کان شروع ٿي چڪي هئي ۽ بلڪ لطيف جي ٻولي، شاه ڪريم جي ٻولي يا ان کان به اڳ جا چيل ڪئي نظمي قصا ۽ ڪهاڻيون عربي رسم الخط ۾ لکيل آهن ... انگريزن ۽ سنڌي ڏاهن 1816 جي زماني ۾ ته انکي پڪو ڪيو ۽ حرف و نحو جا ڪتاب جاري ڪيا ويا ... سنڌي ٻولي ته پنهنجي جاءِ تي پنهنجين سمورين تبديلن سان قديم زماني کان هلندي رهي آهي ۽ منزلون طع ڪندي رهي آهي ... ۽ عربي فارسي رسم الخط به ڪافي قداور آهي ...

هڪ دفعو ٻيهر اوهان هيٺ سنڌ جي تاريخ ڪجهه هن طرح بيان ڪئي آهي، اها ڳالهه به اوهان ڪهڙي حوالي سان ڪئي آهي سا مهرباني ڪري سمجهائيندا،

مُسلمانن جو وُجود ته711ع کان پوءِ پيو ، جيڪو يمن مان ايندڙ مسلمان وڌو جن کي ديبل ڀرسان سامونڊي قزاقن لُٽي ۽ ماڻهن کي اُتي جي قابض سک حاڪم ، راجه ڏاهر وٽ وڪيو جن کيس ونگار ۾ استمال ڪيو ۽ انهن جي جان مُحمد بن قاسم آزاد ڪرائي ...

مسلمان عربن جو ٻيڙو سرانديپ کان آيو ٿي جنهن جو رستو يمن کان نه پر هند جي سرحدن سان ممبئي کان ٿيندو سنڌ کان گذريو ٿي ۽ گلف واري سمنڊ کان ٿيندو شام ڏانهن ٿي ويو ... ان وچ ۾ يمن جي ڳالهه ڪٿي ڪونه پڙهي آهي، ٻي ڳالهه ته راجا ڏاهر هندو حڪمران هو نه ڪو سک ۽ سندس مخالفت ۾ هيا ٻڌ ڌرم وارا ....

ادا عبدالرزاق اوهان هت به اسانکي منجهائي وڌو آهي؛ مهرباني ڪري سمجهائيندا

۽ اُهي يمن جا مُسلمان جيڪو پوءِ مومن ۽ هاڻ جا سنڌي ميمڻ هُئا هتي ئي رچي بسي ويا ۽ اسلام کي ڦهلايائون ۽ يمن مان آيل مسلمانن سنڌ کي باب الاسلا م ڪيو، سنڌ جي پهرين مسلم قوم مومن ۽ پوءِ ڦري ميمڻ سڏي ۽ انهي قوم ۾ واڻين مان مُسلم ٿيندڙ ٻي قوم شيخ سڏجي ۽ اڄ به سنڌ ۾ سمايل آهي، باقي مڙئي قومون ڌاريون ۽ سنڌ تي ڪاه ڪندڙ هُيون ۽ پوءِ اتي وسجي ويون ۽ پنهنجي پنهجي معنا سان سنڌ جي تاريخ بدلائينيون ويون. بُنيادي طور سنڌي هڪ امن پسند، ڪاروباري، شريف ۽ معزز شهري رهيو آهي، هي چوري، چڪاري، فقيري، پيري، سرداري، ميري، رئيسي، ڌاڙيل گيري، ڪارو ڪاري، جاگيرداري، وڏيرائپ، قبيلئي جهيڙا اسان جي جينز ۾ ئي شامل ناهن پر اهي ڌاريان آهن جيڪي سنڌ ۽ سنڌين جي نالي تي اسان کي فنا ڪرڻ جي درپيش اهن.

ميمڻن جو بڻ بڻياد گجرات ٻڌڻ ۾ آيو آهي نه ڪي يمن ... ۽ گجرات، هند ۽ سنڌ جو ئي علائقو آهي ... هروڀرو ميمڻ قبيلي کي اوهان يمني ڪري ڇڏيو آهي، جيڪا ڳالهه سمجهه ۾ نه آئي جڏهن ته ميمڻ سنڌ ۽ هند جو نسل آهي ... مٿان وري سنڌ ۾ مسلمان ٿيندڙ سڀ شيخ ٿي ويا هئا سا ڳالهه پڻ سمجهه ۾ نه آئي ، انوقت موجود سڀ قبيلا يا ذاتيون جيڪي مسلمان ٿيا سي اڄ به موجود آهن، جن ۾ چنا، ميربحر، ڪنڀر يا ڪوري يا وري ٻيون سماٽ قومون موجود آهن جي مسلمان ٿيا ...

اوهان ته ميمڻن ۽ شيخن کان علاوه سڀني کي ڌاريو، ڦورو ۽ قابض جو لقب عطا ڪري ڇڏيو آهي ... جڏهن ته اوهان ئي ميمڻن کي يمني قرار ڏيو ٿا ... ۽ جي ميمڻ يمني آهن ته پوءِ اهي اصل سنڌي ڪيئن ٿيا؟
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
آخر ۾ آءُ پنهنجن پيارن دوستن کي عرض ڪندس ته هي جيڪي برايون ۽ ظلم هن وقت سنڌ ۾ نظر اچن ٿا ... انهن جو ڪارڻ جيترو اندروني آهي ان کان گهڻو بيروني آهي ... ڪينسر جي مريض کي اهو ڏوهه ڪيئن ڏبو ته سندس جسم ۾ سور ڪيئن ٿيو آهي؟

سنڌ ڪجهه ٻن صدين کان به گهڻو غلاميءَ جهڙي موذي مرض (ڪينسر) ۾ مبتلا آهي، ان سبب ڪيتريون ئي بڇڙايون پئدا ٿي پيون آهن ... هاڻ جي اسين وااقعي ۽ حقيقت ۾ سنڌ جو ڀلو چاهيون ٿا ته ملي جلي ڪينسر جو علاج ڪرڻو پوندو ۽ آزادي ماڻي آهستي آهستي سڀني بيمارين جو خاتمو ڪرڻو پوندو ...

اسانجي سامهون مثال آهي بنگلاديش جو، جيتوڻيڪ منجهن اڃان برايون آهن پر آهستي آهستي ترقي ڪن پيا، سندن ناڻومضبوط ٿي رهيو آهي، سماجي طور اڳتي وڌن پيا، تعليم جي معيار کي توجهه ڏين پيا، دنيا جي ڪنڊ ڪڙڇ ۾ سندن ماڻهون ۽ مال پهچي پيو ...
هڪ ڳالهه جي وضاحت ڪريان ته بنگلاديش کان سنڌ جا وسيلا تمام گهڻا وسيع آهن، آدمشاري پوري پني آهي ۽ تعليمي ۽ اخلاقي معيار سٺا آهن، زميني حدود دنيا جي بهتر ڪنڊ تي آهن ...

بس اچو ته ڳالهه کي سمجهڻ جي ڪوشش ڪريون ۽ سنڌ جي آزاد وجود طرف قدم وڌايون ... بيماريءَ جو علاج ضرور ٿيندو ...

رب العالمين اسانکي صراط المستقم تي هلڻ جي توفيق عطا فرمائي ... آمين
 
جواب: ڇا توهان واقعي سنڌي آهيو؟ پنهنجي پاڻ کوجنا ڪريو توهان ڪير آهيو؟

توهانجو پهريو حوالو مڃتا ۽ ٻيو فلسفي تي مُبني آهي، منتق مانگھئين ٽين شي آهي، ريسرچ جو بُنياد لاجڪ آهي جنهن سان وُجودن جي تشڪيل ٿئي ٿي. ننڍي هوندي ناني آکاڻيون ٻوڌائيند هُئي اُڏام کٽولي جي جيڪو منتق يا سائنس فڪشن هو جيڪو پريڪٽڪل ٿي جهازن ۾ تبديل ٿي ويو، وزن ۽ هُجوم ڏسي اڳ جو ماڻهو اختلاف رکندو هو ۽ اُبتا سُبتا ، بگڙيل تاريخن جا جي حوالن سان ثابت ڪرائڻ جي ڪوشش ڪندو هو ۽ حاوي ٿيندو هو، جيڪو ريسرچ ايگل کان غلط آهي ۽ لاجڪس اُن کي عملي جامون پارائي ڏيکاريو.

ماشا الله توهان الاهي ڳالهيون کولي نروار ڪيون آهن، پر انهن مان ڪي وچ مان شروع ٿيل آهن ته ڪي نالي وارن ليکڪن جون چيل آهن، جنهن جو ڪنهن نه ڪنهن فيوڊل نظام طرف لاڙو يا ذهن آهي، ۽ پٿر تي لڪير هرگز نه! ريسرچ جا الاهي طور طريقه ۽ دروازا آهن خاص طرح اڄ جي دئور ۾! انهن جي ڪپيئريزن پٺين حوالن سان نه پر لاجڪس سان ڪبي آهي، جيئن لاجڪ اها ته انڊيا انڊس مان نڪتل آهي، ۽ سنڌ ۽ مهراڻ لفظ پراڻي تاريخ ۾ ڪٿي به ناهي پر پاڻ سڀئي اُن تي مُتفق عليه آهيون. مون ڪٿي به اهيو نه چيو آهي قزاق يمن مان هُئا ، پر يمن مان 72 خانه بدوش قبيلا اُنهيءَ ٻيڙي ۾ سوار هُئا جنهن جو توهان به ذڪر ڪريو ٿا، توهان هُن جي تاريخ مختلف تاريخ دانن جي حوالي سان ڪٿان به کڻو ، سندن سفر ڪٿان به شروع ڪرايو پر هُنن جو اوريجن يمن هو ۽ هو مُختلف قبيلن جا خانه بدوش هئا. اهڙيءَ طرح هُنن سفر جو آغاز يمن مان ئي ڪيو هو. حوالي لاِءِ تفصيل پڙهو .
هن ويب http://www.memon.com/community/history ۾ الاهي حواله ۽ تاريخي ۽ منتقي ڳالهين مان الاهي ڳالهيون صحيح چيل آهن پر ڪي من پسند ڳالهيون ڪميونٽي جي توهم پرست عقيدن جي ڪري گھڻيون نروار ٿيل آهن. جن ۾ ڪنهن بُزرگ هستيءَ طرف لاڙو ڏيکاريل آهي ته، سنڌ جي ماڻُن کي هُنن ئي مُسلمان ڪيو هو، مُهنجو اختلاف آهي ان ڪري جو يمن جا خانه بدوش ئي اُهي مُسلمان هُئا ۽ اسلام ۾ پيري مُريديءَ جو رواج آهي ئي نه ، نبي سائين جي خُطبي مُطابق ڪنهن به عرب کي عجم تي، ڪنهن به ڪاري کي گوري تي فضيلت آهي ئي ڪانه ، فضيلت نه ذات تي، نه ڏات تي، نه مال ته جي آهي ته پرهيزگاريءَ تي ، تڏنهن ته نبي سائين صلي الله عليه والسلم فرمايو ته حضرت بلال رضه مُهنجي اهلبيت مان آهن. اهلبيت جو اسلام ۾ تضور صرف پرهيزگاري آهي تڏنهن ته پاڻ صلعم فرمايو ته جي فاطمه رضه عنها تي چوريءَ جو الزام هُجي ها ته اُن جا به هٿ وڍيا وڃن ها. دين اسلام هڪ مُڪمل دين اهي ۽ هن ۾ شق ۽ غلطيون اُهي 72 مان 71 فرقه ڪن ٿا جن لاءِ جهنم اهي ۽ حديثن ۾ تفصيل پڻ موجود.

اُن ڪري هر تاريخ دان ۽ اونهن جي نقطن سان اُنهن سان دلائلن جي بُنياد تي اختلاف ڪري اُنهن نقطن کي سنواري سگھجي ٿو ۽ اهوئي ريسرچ جو طريقه ڪار اڃا تائين مُروجه آهي. جيئن ڪلهه 1973 جو ٺهيل آئين اڄ 2010 جي ضرورتن جي مُطابق نٿو ٿي سگھي، ۽ 18 ترميم جي ضرورت پئي . مسلمان هُئڻ ناتي فقط قرآن ڪريم فائنل يعني مڪمل ۽ سچو آهي، نه ڪي توريت ، زبور ۽ انجيل، بس ايترو يقين لازمي ته آسماني ڪتاب هُئا.
راجه ڏاهر تي کُلو بحث هُئڻ گھُرجي، تاريخن جي حوالن سان واضح ڪيو ته ڪير هو، ڪٿان آيو هو ۽ ڪيئن هو ،جيئن نقطي نقطي سان بحيثيت تنقيد نگار هر ڳنڍ سُلجھائي سچي تاريخ کي اسٽريم لائين ڪجي. پهرين توهان راجه ڏاهر جو تفصيل ڏيو ته هر تفصيل ۽ اُن تي ريسرچ جو مواد لاجڪ ۽ دلائلن سان ڏئي سگھجي.

باقي رهي، ڪنڀرن، واڍن، ڪورين، کٽين، وغيره قبيلن جو ڳالهيون ته مُحترم اهي پيشه هُئا ۽ نه ڪه ذاتيون يا قبيله اهڙي طرح ميمڻ به ڪا ذات ڪان هُئي ، نمازي، پرهيزگار ڪري مومن سڏيا ۽ ميمڻ مومن جو بگڙيل تّلفظ آهي، جيڪو پهرين انگريزن ادا ڪيو مهرباني ڪري معنا سان آڪسفورڊ ڊڪشنري ڏسو اسپيل ۾ MAMMON چيل آهي ۽ پوءِ شارٽ ٿي Memon ٿي پيو.

سائين مّخدوم محمد زمان طالب المولي ميمڻن کي لوهاڻن ما نڪتل ڄاڻائي ٿو تاريخ جو اهو هڪ پاسو صحيح اهي اُهو اُن ڪري ته جڏنهن سنڌ جا واڻيا جن ۾ طبقه بندي هُئي هڪڙا اڇوت ۽ ٻيا وڏين ذاتين وارا، ته جيڪي وڏين ذاتين وارا مُسلمان ٿيا ته اُنهن پنهنجي نسبت به عربن (مومن، پوءِ بگڙي ميمڻ ) طرف رکي ۽ الاهي لوهاڻا مُسلمان ٿيڻ کان پوءِ به ميمڻ سڏرايا .

مُحترم اڄ ته ڊي. اين. اي جو زمانو آهي، جن مان جينز جي خبر پئجي وڃي ٿي، توهان پاڻ ٻُڌايو پٺاڻ، مُغل، دُراني يا اهڙيو ٻيون ذاتيون سنڌ ۾ ڪيئن ۽ ڪٿا آيون، ايران، بغداد، شام مان ڪير آيو، ارغونن، هلاکو وغيره جي تاريخ ته ريسرچ ڪرڻ لاءِ ڀري پئي آهي، سنڌ جا اوريجنل ماڻهون جينز ۾ سولائيزڊ، بُزدل، شريف، ڪاروباري آهن ڀلا ڪڏنهن توهان وڻئي، ميمڻ ۽ شيخ کي جھهڳڙالو ڏٺو يا ٻُڌو آهي ادا سائين اهو ئي سبب آهي ته سنڌ ۾ ڌارين جي آبادڪاري لاءِ سنڌ جي ماڻهن رڪاوٽ ناهي وڌي، ۽ هر ڪاه ڪندڙ ، جابر اڳيان سر تسليم ڪيو ۽ پنهنجو آقا بڻايو، ڪو مثال ڏيو، جنهن ۾ حقيقي سنڌين جي حاڪميت هُجي هندستان جي تاريخ ڏسو، ڏاڍو ئي گابو رهيو. مان لاجڪس تي ريسرچ ڪريان ٿو، لنڪس ملايا ٿو، هر تاريخ دان ته تاريخ پنهنجي طرح سان لکي ٿو، هندستان جي بادشاهن ته اهڙا تاريخ دان خريد ڪري پنهنجي مقصد جي تاريخ لکائي، ڇا ان کان انڪار ڪندئو؟
 
جواب: ڇا توهان واقعي سنڌي آهيو؟ پنهنجي پاڻ کوجنا ڪريو توهان ڪير آهيو؟

سائين محترم عبدالرزاق صاحب، اوهانجون ڳالهيون اکين تي، جيتوڻيڪ منهنجو مٿي ڪيل بحث ڪو بحث براءِ بحث نه پر ڳالهه کي صحيح رخ ۾ سمجهڻ جي ڪوشش آهي،

اوهانجا جواب به ماشاء الله منطقي به آهن ۽ تاريخي پڻ ۔۔۔ پر ڪجهه نقطن تي بحث جي خواهش ۽ ضرورت آهي پر جيئن ته ڪجهه مواد ۽ ڪجهه وقت جي ڪمي سبب ۽ اڄ بلا جي مصروفيت سبب، واندڪائيءَ سان ويهي ڳالهين کي سمجهڻ جي ڪوشش ڪبي ۔۔۔ اميد ته منهنجي هن بحث واري عادت کان تنگ نه ٿيندا ۔۔۔
هڪ هندي گيت جيئان؛

”هي ملاقات هڪ بهانو آهي، پيار جو سلسلو پراڻو آهي“
 
جواب: ڇا توهان واقعي سنڌي آهيو؟ پنهنجي پاڻ کوجنا ڪريو توهان ڪير آهيو؟

بلڪل صحيح ٿا چئو، بحث ، لاجڪ ۽ منطق ئي تاريخ ٺاهيندو آهي، لاجڪ يا منطق ڪانسٽينٽ معنا فڪس جڏنهن ته بحث ۽ تاريخ وري ايبل گمعنا گھمندڙ هوندا آهن. پوائنٽ پوئنٽ کڻي هلڻ سان تاريخ صحيح ٿيندي ويندي آهي ۽ تاريخ ڪڏنهن به لڪير تي فقير ناهي ٿيندي چو جو تاريخدان تاريخ مُوڊ، مرضيءَ ۽ جنهن جي ذهني ۽ فزيڪل تابع هوندا آهن اُنهن جي طرح سان جوڙيندا آهن ۽ چيلينج ايبل آهن.

اسان انجنيئر ماڻهون سائنسي طريقي سان هلندا آهيون جنهن ۾ لاجڪ جو وڏو حصو آهي، هي جيڪي ڪائنات مسخر ڏسو پيا اها انهن لاجڪس تي ئي مُبني آهي جنهن جا انگ ٻه آهن ٽريو يا فالس، سچ يا ڪوڙ ۽ ماپبا آهن 1 ۽ 0 سان جنهن جو بُنياد وجھندڙ بُولن هو جنهن کي ڏاهن سڏجندڙن چريو ۽ پٿر ه؟ي ماري ڇڏيو هو ۽ اڄ اُن جي لاجڪس ۽ ٿيوري تي ئي دُنيا سمجھجي پئي ۽ مسخر پئي ڪجي. فلو چارٽ ٺاهي حقيقت ۽ سچائيءَ تي پُهچبو آهي ۽ ٽيسٽ دوران ئي خبر پوندي آهي ته من گھڙت ڇا آهي، يعني هي ڪم ٿيندو ”يئس“ يا ”نه ” جي يئس ته اڳتي وڌبو، نه ته ڇو ۽ ڪيئن وري وري ڪبا ته جيئن جواب يئس اچي ته اڳتي وڌجي. توهان ڇا ٿا سمجھو اڳ جا يا اڄ جا ليکڪ ۽ تاريخدان ان سائنسي ڪمال سان واقف آهن؟ جنهن ۾ ڪنهن وڏيري جو ڪمال يا هٿ نه آهي.
 
Back
Top