• ڇا توھان کان سنڌ سلامت جو پاسورڊ وسري ويو آھي..؟
    سنڌ سلامت جي انتظامي اي ميل تي روزانو پاسورڊ ري سيٽ ڪرڻ جون ڪافي درخواستون وصول ٿي رھيون آھن. جن تي خودڪار طريقي ذريعي اي ميل موڪلي رڪنن جا پاسورڊ ري سيٽ ڪيا پيا وڃن. ان باوجود ڪافي رڪنن کي پاسورڊ ري سيٽ ڪرڻ ۾ ڏکيائون اچي رھيون آھن. جيڪڏھن توھان سان پڻ ساڳيو مسئلو آھي تہ ھيٺ ڏنل بٽڻ تي ڪلڪ ڪري پنھنجي اي ميل واٽس ايپ ذريعي موڪليو. .انتظامي رڪن توھان جي پاسورڊ کي ري سيٽ ڪري توھان کي اطلاع موڪليندا. لک لائق..!

    واٽس ايپ ذريعي

محمد خان سيال جون ساروڻيون / 10 ـ قسط./ ڪالهه گَڏيوسوُن ڪاپڙي

محمد خان سيال

سينيئر رڪن
41 ـ نوان نوان تجربا:
پرائمريءَ ۾ پڙهڻ مهل، ڪڏهن ڪڏهن مون کي نون تجربن ڪرڻ جو شوق جاڳندو هو ـ هڪ ڀيري چاچا محمد حسن سيال کي، بڇيريءَ کان نوابشاهه لاءِ خط موڪليم ـ سوچيم ته جواب ڏيڻ ۾ کيس تڪليف نه ٿئي، سو پوسٽ ڪارڊ وٺي لفافي جي پويان چنبڙائي ڇڏيم ـ تن ڏينهن ۾ لفافو ٻن آنن جو هوندو هو ـ پوءِ، چاچا محمد حسن ٻڌايو ته ٽپال کاتي وارن، ائين ڪرڻ تي کانئس ڏهه آنا ڏنڊ ڀرائي ورتو ۽ جيڪا تن ڏينهن ۾ لفافي جي ڀيٽ ۾ پنجوڻ تي گھڻي رقم هئي ـ

42 ـ وڏين ڪرينن کان ڊپ:
هڪ ڀيري ڳوٺ کان بڇيري شهر ڏانهن پنڌ وڃي رهيا هئاسين ـ ريلوي اسٽيشن جي دِڪيَ وٽ بُنڊن جا وڏا وڏا ڍير لڳل هوندا هئا جيڪي خبر ناهي ته مال گاڏين ذريعي ڪٿان ايندا هئا ۽ ڪيڏانهن ويندا هئا، ڄڻ ته اهي ٽرانزٽ ۾ اتي پيل هوندا هئا ـ اتي وڏيون وڏيون ڪرينون به بيٺل هونديون هيون ـ هڪ ڀيري چاچا محمد حسن کي ڪهڙي شرارت ذهن ۾ آئي سو مونکي چيائين: هيءُ ڪرينون ٻارن کي ڪنن کان جھلي مٿي کڻي وينديون آهن ـ پوءِ، جڏهن مان اتان ٻه چار ڀيرا اڪيلو لنگھيس ته تڪڙ تڪڙ ۾ لنگھي ويندو هوس ته متان ڪرين نه مونکي ڪن کان جھلي مٿي کڻي وٺي ـ
انهيءَ کان علاوهه، مان جڏهن وار ٺهرائڻ بڇيري ويندو هئس ته چاچا محمد حسن وري شرارت ڪري حجم کي چوندو هو ته هن جا ٻيئي ڪن ڪپي ڇڏ ۽ اها ڳالهه ٻڌي حجم به ها ۾ ها ملائيندو هو ـ جيتوڻيڪ ظاهري طور مون کي پڪ هئي ته ائين ڪونه ٿيندو پر پوءِ به تحت الشعور ۾ اهڙو ڊپ ضرور رهندو هو ـ تڏهن ته ٻارن جا ماهر، اها صلاح ڏيندا آهن ته ٻارن کي هروڀرو نه ڊيڄاريو ڇاڪاڻ ته انهن جي تحت الشعور ۾ اهڙو ڊپ ڪنهن نه ڪنهن صورت ۾ برقرار رهندو آهي ـ

43 ـ انوکيون دعائون:
ڳوٺ ۾، ڪنهن کي به، زندگيءَ ۾ ڪاميابيون ماڻڻ لاءِ دعائون ڪبيون هيون ته ان جو طريقو مختلف هوندو هو ـ مثال: ڳوٺ جا ڪي ماڻهو اهڙيون دعائون ڏيندا هئا ته الله تعالى تو کي ڪنهن اهڙي عهدي تي پهچائي جتي راڄ تنهنجي ڪڍَ هجن ـ تن ڏينهن ۾ پنهنجا پنهنجا ڪم ڪار ڪرائڻ لاءِ ڪنهن جي پويان گھڻن ماڻهن جو گڏ هلڻ، انهيءَ شخص لاءِ عزت جي نشاني سمجھي ويندي هئي ـ
عورتون هن ريت دعائون ڪنديون هيون: الله تعالى تو کي پٺاڻي زال ڏيندو هو ڇاڪاڻ ته پٺاڻيون خوبصورتيءَ جو مثال هونديون هيون ـ اهڙيون کوڙ ساريون دعائون مونکي به مليون پر انهن دعائن جو اڳتي هلي مون تي ڪو گھڻو اثر ڪونه پيو ڇاڪاڻ ته منهنجي زال، پٺاڻي نه پر سنڌياڻي آهي ـ
عورتون گھڻو ڪري اهڙيون به دعائون ڏيندو هيون: الله تعالى تو کي ستن پٽن جو پيءَ ڪندو پر اهي ست پٽ اڳتي هلي مهنگائيءَ جي دور ۾ ڪيئن پالبا تنهن جو ڏسُ ڪونه ڏينديون هيون، شايد انهيءَ جو سبب تن ڏينهن ۾ مهنگائيءَ جو گھٽ هجڻ هو ـ هونئن به زندگيءَ جو ڪم ٻارن کي سکڻو پالي وڏو ڪرڻ ته نه هوندو آهي پر انهن جي تعليم ۽ ٻي مناسب تربيت به ڪرڻي پوندي آهي ـ اٽلندو، ڪيترا ڳوٺاڻا اهو به چوندا هئا: پٽ ته پاڻهي ڌڪا ٿاٻا کائي وڏا ٿي پوندا مطلب ته پٽن جي آئينديَ جو کين ڪو گھڻو اونو ڪرڻ جي ضرورت نه هوندي هئي ـ بهرحال، تن ڏينهن ۾ ته ڪُٽنبي رٿابنديءَ جو به ڪو تصور ڪونه هوندو هو ـ
بد دعائون وري هن ريت ڏبيون هيون: شل ڪو ٻُنڀو پورجئي (گھر برباد ٿيڻ)، شل قيامت ڪاري ٿيئي، شل ڪو ڳڙُ نڪريئي (ڦٽ نڪرڻ)، ٽنگ ڀڄيئي، شل قبر جاءِ نه ڏيئي وغيره وغيره ـ

44 ـ قصو بخشل سيال جو:
اسان جي ڳوٺ ۾ بخشل سيال نالي هڪ شخص رهندو هو ـ سندس والد جو نالو مَتو سيال ۽ ڏاڏيَ جو نالو مهرَو سيال هو جڏهن ته سندس ڏاڏيَ جا عشق ۾ ڪشالا ڪڍڻ جا قصا مان اڳ لکي چڪو آهيان پر سندن ڪم ڪڏهن ڪڏهن ڀُڏا هوندا هئا پر پنهنجي ڳوٺ توڙي ويجھڙائيءَ وارن ڳوٺن ۾ اهڙو ڪو به غلط ڪم ساري حياتي ڪونه ڪيائين ـ هو متيَ سيال جو سڀ کان ننڍو پٽ هو ـ
هڪ ڀيري مونکي نصيحت ڪيائين: جنهن ڳالهه ۾ پورهئيَ ڪرڻ يا تڪليف کانسواءِ ڪو وڏو فائدو هجي، سو نه ڪجانءَ ـ مون سندس انهيءَ ڳالهه کي دل سان لائي رکيو ۽ سمجھان ٿو ته مون کي سندس صلاحن کان گهڻو لاڀ پهتو ـ ساري دنيا جا ڪيترا ملڪ گھمڻ دوران، جڏهن به ڪو اهڙو موقعو ملندو هو ته مونکي بخشل سيال جي ڪيترا ورهيه اڳ ڪيل نصيحت اوچتو ياد اچي ويندي آهي ـ
مونکي گھڻو ڪري پنهنجا قصا تفصيل سان ٻڌائيندو هو ـ بعد ۾ ٽنڊيَ آدم ۾ ڪنهن ڊاڪٽر قريشي وٽ رهيو ۽ اتي ڪمپائونڊر جي حيثيت ۾ ڪم ڪيائين، جيتوڻيڪ هو اڻ پڙهيل هو ـ جيئن ته درسي ڪتابن ۾ پڙهندا هئاسين ته شهنشاهه اڪبر اڻ پڙهيل هوندو هو پر ڏاڍو سياڻو هو ۽ پڙهيل لکيلن جو بابو هوندو هو، اهڙي ريت بخشل سيال به اڻ پڙهيل هو پر ڏاڍو هوشيار هوندو هو ـ
پاڻ کي ڪراچي توڙي ٻين هنڌن تي پير غلام الرسول جيلاني شاهه مست جيلاني ڪوٺائيندو هو ـ هڪ ڀيري مون کانئس پڇيو: پاڻ کي سيد ڇو ٿو سڏائين؟ ماڻهن کي ته خبر آهي ته تون سيال آهين ته ڏاڍو دلچسپ قصو ٻڌايائين ـ
چيائين: مان ماڻهن کي چوندو آهيان ته اصل سيد خاندان جو آهيان ـ اسان هندوستان جا رهاڪو هئاسين ـ ورهاڱي وقت پاڪستان ڏانهن هجرت ڪندي ، اسان جي گھر جي ڀاتين کي شهيد ڪيو ويو، رڳو مان بچي ويس ۽ ان وقت ننڍڙو هئس ـ پوءِ، سيال برادريءَ جي ماڻهن وٽ رهيس ته ڪڏهن وري قريشي برادريءَ وٽ، تنهن ڪري ڪجھه ماڻهو مون کي سيال سمجھن ٿا ۽ ڪي وري قريشي پر مان اصل ۾ سيد آهيان ـ ان کان اڳ، سنڌيءَ ۾ شاعري به ڪيائين ۽ ناچو سندس ڪلام محفلن ۾ به ڳائيندا هئا ـ
مون کي سندس ڳالهيون ٻڌي ڏاڍو اچرج ٿيندو هو ۽ مان سندس عقل تي دنگ رهجي ويندو هوس ـ
مونکي ٻڌايائين ته وڏا وڏا ماڻهو خاص ڪري عورتون، ڊفينس ۽ ڪلفٽن کان تعويذن ۽ ڦيڻن لاءِ مون وٽ موسى ڪالوني، ڪراچيءَ ۾ ڪهي ايندا آهن ـ مون کانئس پڇيو ته تون اڻ پڙهيل آهين، ڀلا دعائون ۽ تعويذ ڪيئن لکندو آهين؟ وراڻيائين: مان مختلف تعويذ اوهان جهڙي ڪنهن سڄڻ کان لکرائي اڳواٽ رکي ڇڏيندو آهيان ۽ پنهنجي سڃاڻپ لاءِ انهن تي ،الڳ الڳ نشان به ڪري ڇڏيندو آهيان ته جيئن ضرورتمند کي واسطيدار تعويذ ڏئي سگھان ـ منهنجو، ٻين ماڻهن کي تعارف ڪرايائين: هيءَ منهنجو مريد آهي ۽ پي آءِ اي ۾ وڏو آفيسر آهي ۽ مون سان ملڻ لاءِ خاص طور آيو آهي ـ
موسى ڪالونيءَ ۾ شادي به ڪيائين ـ کيس اولاد به ٿيو ۽ جھجھي دولت به ڪٺي ڪيائين ـ آخر، بڇيريءَ شهر لڳ رهندڙ سندس ڀاءُ گُلَو سيال (غلام محمد سيال) سندس وفات کانپوءَ موسى ڪالونيءَ ۾ آيو ۽ سندس گھر واريءَ کي چيائين: پير غلام الرسول شاهه مست جيلانيءَ جي ڳوٺ ۾ به شادي ٿيل هئي ۽ هيءَ ڇوڪرو وٺي آيا آهيون جيڪو سندس پٽ (اصل ۾ ڀائيٽيو يعني غلام محمد جو پٽ) آهي تنهن ڪري مست جيلانيءَ جي ملڪيت کان ڪجھه حصو هن کي به ڏي ـ بهرحال، ڏٽا سٽا ڏئي ۽ قسم کڻي کانئس ڪجھه پيسا ڪڍرائي ويا جڏهن ته بخشل جي اڳ ۾ شادي ٿيل ئي ڪانه هئي ـ
 
Back
Top