هڪ ڳالهه پيو ڪريان جو هاڻ سوال آهي سنڌ جو ! نه تُنهنجو ! نه مُنهنجو !
حصو ٻيو
جي ها ! هاڻ مون توهان کي پنهنجي (نفسياتي رموٽ ڪنٽرول ٽولس) سان پنهنجي (ٽرانس) ۾ وٺي ڇڏيو آهي ۽ توهان هاڻ مُنهنجا معمول بڻجي چُڪا آهيو. توهان کي دوڏا ڦوٽاري اڳيان پويان نهارڻ، اشارا ڪرڻ ۽ جسم ورائڻ جي بلڪل اجازت آهي جو آئون خيالي (مسمريزم، هيپناٽيزم، ٽيلي پيٿي، ميڊيٽيشن) جهڙن (شارپ تولس) سان توهان جي دماغ جا ڪٽ ۾ پيل اسڪرو کولي چُڪو آهيان. هاڻ ڪو خطرو ڪونهين.
نه ! نه ! اهو بلڪل ڪوڙ ۽ الزام آهي مون توهان کي بيهوش ڪرڻ لاِ ءِ(ايٿنسيا) ڪانه ڏني آهي ، ۽ ڏيان به ڇو؟ آئون توهانکي هوش ۾ رکي، توهان جي بلڪل روبرو، توهان جي دماغ جا ڪٽ لڳل اسڪرو ڍلا ڪري ، ڍڪڻ کولي، توهان کي ڏيکارڻ چاهيان پيو۽ جيئن توهان کي مُهنجي اڀياس ۾ شق نه پوي ۽ پنهنجي اصلاح جو موقعو ملي. بلڪل ادااسانجي هن آپريشن بئنچ تي (ٽيسٽ بئنچ ) تي ڪو (موالي ڪلچر جو وڏيرو يا راشي ڪلچرجو ڪو ڪامورو) يا ڪنهن (نادرشاهي وڏيري جو ڀاٿاريدار يا درٻاري ليکڪ، اديب، شاعر يا سماجي ڏاهو ورڪر) ناهي ويٺو جيڪو سنڌ جي (ڪاپي ڪلچر، يا سفارشي ڪلچر) نظام کي استعمال ڪندي تحقيق پيو ڪري.
ها ته ڳالهه پئي ڪيم هڪ موضي نفسياتي مرض جي جنهن ۾ اسان سڀ وڪڙجي چُڪا آهيون. نفسيات يعني سائڪالاجي يعني روح جو علم (اهو انگريز ٿا چون) آئون ان کي نفسيات جي نالي سان لڳائي (نفس جو علم) چوندس جو رُح ته ويچارو پاڪ صاف آهي آئون ان کي هن مسئلي ۾ ڇو گهلي خوار ڪيان.
دوستئو بس هڪ آخري ڳالهه (سائڪالاجي) ۽ (سائڪياٽري) ٻج جُدا مضمون آهن، آئون هتي ماحول ۽ جسمن تي اثر وجهندڙ علم (سائڪالاجي) طرف قدم وڌائيندُس جو آئون سائنس اسٽوڊنٽ ضرور آهيان پر (ڪل ۽ پُرزن جو) يعني (انجنيئرنگ شعبي) جو نه ڪي (انساني پُرزن جو)يعني (ميڊيڪل شعبن) جو. ان ڪري ڪيفيتن ۽ محسوسيات تي ئي اڀياس ڪندس جيڪا بيشڪ جسم ۾ بگاڙ پئدا ڪري اسانکي سائڪياٽري شعبي ۾ موڙي ٿي ته ڇا لازمي ناهي ته سائڪياٽري شعبي ڏانهن جسم کي موڪلڻ کان پهرئين (سائڪلاجي استعمال ڪري) رستا روڪ نه ڪجي، جيترو روڪي سگهون. ڇا خيال آهي.
هڪ ڳالهه پيو ڪريان جو هاڻ سوال آهي سنڌ جو ! نه تُنهنجو ! نه مُنهنجو !
حصو چوٿون
جيئن ته اسان توهان کي ٻُڌائي چُڪا آهيون ته نون پڙهندڙن لاءِ (سائيڪالاجي) يعني (نفسيات) يعني (نفس ۽ خواهشن جو منتق يا علم) يعني بقول انگريز (روح جو منتق) يا علم (سائيڪو) معنٰي (رُوح) ۽ (لاجي) يعني (لاجڪ) يا (منتق) جهڙو شعبو درحقيقت ڪن به ٻن يا گهڻن انساسن جي (دماغ، جذبن، احساسن ۽ خيالن) جي هڪ ٻئي سان ڏي وٺ آهي. پوءِ چاهي اُها اهڙن علمن جي ڪحڙي به طريقي سان عمل پذير ٿيندي هُجي ، جهڙوڪ ميڊيٽيشن يا مُراڪبو، جيئن بُزرگ پنهنجي خانگاهن ۾ يا ڪي فرد قبرستانن ۾ ويهي پنهنجي سوچ جو مرڪز هڪ جڳهه تي قائم ڪرڻ لاءِ مشقون ڪندا هُئا يا مارشل آرت جا سکياري جيڪي ميڊيٽيشن ڪندا هُئا، يا پري کان ماڻهن جي روح سان ڳالهيون ڪندڙ (ٽيلي پيٿي وارا) يا ڪنهنکي گهوري پنهنجي دماغ جي مدد سان طاقتور لهرن وسيلي ٻئي جي دماغ ۾ گهسي ان کي ڪنٽرول ڪرڻ وارو علم (مسمريزم) يا ڪنهن تي ساحريت طاري ڪرڻ لاءِ (هئپناٽائيز) ڪري پنهنجي قبضي ۾ ڪرڻ يا جديد سائني ۽ نفسياتي طريقن جي استعمال سان سان ڪنهنجي روحن کي ڪنٽرول ڪري (ٽرانس) ۾ وٺڻ.
دوستئو! هي سموريون شيون محض ڪتابن تائين محدو ڪونه آهن پر اهي روزمره جي زندگيءَ ۾ توهان ۽ اسان هڪ تسلسل سان استعمال ڪندا پيا اچون ، اها ٻي ڳالهه آهي ته نه انهيءَ علم کي سمجهون ٿا ۽ نه ئي انهيءَ علم جي بابن جي ڪا خبر رکون ٿا. جيئن هڪ استاد ڪنهن ڪلاس ۾ پري کان شاگردن جون مشغليون ڏسي پرکي وٺندو آهي ته شرارت ڪٿان پئي ٿئي يا ڪو پوليس وارو هڪ گروپ ماڻهن يا گاڏين مان پنهنجي سوچ تحت ڪن ماڻهن کي جُرم جي شق ۾ ٻاهر ڪڍي جانچ ڪندو آهي يا ڪو بس ۾ ويهندڙ ڳنڍي ڇوڙ پنهنجو موئڪل ڳوليندو آهي جنهنجو هو آسانيءَ سان کيسو ڪٽي سگهي، يا ڪو پينو فقير رستي تي ويندڙ انبوه مان ڪي خاص ماڻهون ڳولي گهڻي ڪمائي ڪري وٺندا آهن. يا ڪو جوڳي فقير، يا ڪو چيٽنگ ڪندڙ يا ڪو پير فقير مُريديءَ لاءِ يا ڪو هٿ ڏسندڙ نجومي يا ڪو عقيق، مرجان يا ٻيون مُنڊيون وڪڻدڙ ۽ ابجد جي حساب سان نالا ۽ قسمتون کوٽي ڪڍندڙ وغيره وغيره، الغرض جڏنهن ته بظاهر اهي نفسيات جي ڪنهن به باب يا علم جي نالن مان علمي طور بلڪل ناواقف هوندا آهن پر (نفس يا روح )جي علمن جي مدد ۽ استعمال سان ئي ٻئي جي احساسن، خيالن، جذباتن سان سندن دماغ ڪنٽرول ڪري کيڏڻ شروع ڪندا آهن.
بلڪل توهان سوال بجاءِ آهي ته آئون غائب شخصيتن (پير ، فقير، نجومي، پينو، ڳنڍي ڇوڙ وغيره ) جا مسائل ڏيڻ بجاءِ اسان يعني حاظر جا مثال ڇو نٿو ڏيان؟ هلو توهان کان ئي شروع ٿو ڪريان. توهان جڏنهن پنهنجي واٽ وٺي ويندا رهندا آهيو ته توهان کي محسو ٿيندو آهي ته توهان کي ڪو پويان سڏي پيو ۽ ڪڏنهن ڪڏنهن جڏنهن توهان بي اختيار پويان ڏسڻ شروع ڪندا آهيو ته اهو شخص سامهون هوندو آهي يا جڏنه توهان ڪنهن هوٽل يا ريسٽورينٽ وغيره تي دوستن سان ويٺل هوندا آهيو ته لڳندو يا محسوس ٿيڻ لڳندو آهي ته پريان ڪو توهان کي گهوري پيو ڏسي ۽ مُڙي ڏسندا آهيو ته اڙي واه واقعي ڪو آهي ڇا توهان ڪڏنهن ائين محسوس ڪونهين ڪيو؟ اهائي ته ٻئي جي دماغ جي طاقت (لهر) يعني (مينٽل پاور) آهي جيڪو خاموشيءَ سان توهان جي دماغ سان ڳالهائي ٿو.