• ڇا توھان کان سنڌ سلامت جو پاسورڊ وسري ويو آھي..؟
    ھيٺ ڏنل بٽڻ تي ڪلڪ ڪري پنھنجي اي ميل واٽس ايپ ذريعي موڪليو. .انتظامي رڪن توھان جي پاسورڊ کي ري سيٽ ڪري توھان کي اطلاع موڪليندا. لک لائق..!

    واٽس ايپ ذريعي

گراڻا يس گهراڻا

  • موضوع موڪليندڙ موضوع موڪليندڙ khadim ghirano
  • شروعاتي تاريخ شروعاتي تاريخ

khadim ghirano

سينيئر رڪن
جيئن ته ايڇ ٽي سورلي پنهنجي ڪتاب ڀٽ جو شاھ ۾ سنڌ جي هنر ڪپڙي تي ڪافي لکيو آهي جنهن ۾ خاص ذڪر نصرپور جو آهي جيڪي ڪپڙو ٺاهيندا هئا انهن کي ڪوري سنڌي لغات موجب گراڻو يا گھراڻو چئبو هو هنن جو تعلق سماٽ قوم سان آهي . سلسلي ڄاڻ پبليڪيشن نصرپور مان کنيل مواد موجب نصرپور ۾ ڪورين جا هڪ هزار پورهيت هئا فريملن ڪپڙن جي خريداري لاءِ هڪ ماڻهو نصرپور ۾ واپاري ڪوٺي کولي مقرر ڪيو هو .اها ڪوٺي ايسٽ انڊيا ڪمپني جي هئي نصرپور جون جوڙيون سٺي ناڻي تي وڪامنديون هيون نصرپور ۾ بهترين بافتو به ٺهندو هو اهو ڪم هتي جا ڪوري يعني گراڻا ڪندا هئا 1639 ع ۾ نصرپور مان ويهه هزار ڪپڙي جا تاڪيا 1643ع ۾ به ويهه هزار تاڪيا روانا ڪيا ويا 1639 ع ۾ لنڊن نالي جهاز ۾ نصرپور جي ڪپڙي جون 42 ڳٺڙيون انگلينڊ روانو ڪيون ويون 1635ع ۾ ايسٽ انڊيا ڪمپني نصرپور مان ڪپڙو خريد ڪيو 1652 ع ۾ ايسٽ انڊيا هتي واپاري ڪوٺي کولي هڪ صديءَ تائين نصرپور جو يورپ ۽ ٻين ملڪن ۾ ويندو هو ٽالپورن جي دؤر ۾ نصرپور ۾ ڪورين يعني گراڻن يا گھراڻن جو تعداد 20 هزار هو . مون پاڻ پنهنجي ناني پنهنجي والد ، پنهنجن چاچن ، پنهنجن استادن ۽ رشتي دارن کي کيس ، سوسي ، موٺڙو گربي وغيره ٺاهيندي ڏٺو منهنجو والد کاڌي ۽ کيس ٺاهيندو هو يعني اسان به ڪوري ڪٽنب سان تعلق رکون ٿا جنهن ڪري گراڻا يا گھراڻا سڏجون ٿا .هن ڪم ۾ صرف گراڻا نه هئا پر ٻين قومن جا ماڻهو به هي ڪم ڪندا هئا جنهن ۾ مون خود ، خاصخيلي ، درس ، ميمڻ ، دائودپوٽا ، ۽ ٻين کي ڪم ڪندي ڏٺو هو . هن وقت هن هنر جو ڪوبه ڪاريگر نه آهي هيءُ هنر نصرپور مان بلڪل ختم ٿي چڪو آهي هن ڪم ۾ جيڪي گراڻا برادري جا ماڻهو ڪم ڪندا هئا انهن مان ڪجھه جا نالا ڏجن ٿا ، يار محمد گھراڻو ( کاڌي ۽ کيس جو ڪاريگر ) احمد خان ( کيس جو ڪاريگر ) فقير محمد ( کيس جو ڪاريگر 28 پيرن تي کيس ٺاهيندو هو ) محمد عثمان گھراڻو ، محمد حسن گھراڻو ، محمد رمضان گھراڻو الله بچايو گھراڻو سومار گھراڻو ، محمد صالح گھراڻو ،عبدالله گھراڻو ( هي کيس کاڌي موٺڙو سوسي ٺاهڻ جا ڪايگر هئا ) محمد طاحى گھراڻو هي کيس ٺاهڻ جو وڏي ۾ وڏو ڪاريگر هو جيڪو ٻٽيهه پيرن تي کيس ٺاهيندو هو ، يار محمد ، محمد عرس ، محمد بچل ، فقير محمد هيءُ سوسي جو وڏو ڪاريگر هو ، حاميد هيءُ موٺڙي جو وڏو ڪاريگر هو ، مطلب گھراڻو ساٿي گھراڻو پانڌي گھراڻو صديق گھراڻو ( قلمڪار جو والد صاحب ) يار محمد گھراڻو ( قلمڪار جو چاچو ) محمد پنيل گھراڻو ( قلمڪار جو مامو ) فيض محمد گھراڻو محمود گھراڻو ۽ محمد گھراڻو وڏا ڪاريگر هئا ( نوٽ هن ۾ جيڪي ٻه يا ٽي دفعا نالا آيا آهن اهي سڀ هن هنر سان تعلق رکندا هئا گراڻا يا گھراڻا سڏبا هئا )
سنڌ جا گھراڻا جتي تعليم ادب ، ۽ ٻين هنرن ۾ اڳيان آهن اتي انهن ڪاشي جي هنر کي زنده جاويد رکيو آهي جيڪو نصرپور ۾ ٽي ڪاشي جا ڪارخانا ، هڪ سيرامڪ ، هڪ نيٽا جو ادارو آهي ڪاشي جي ڪاريگرن جا ڪجھه نالا هتي ڏجن ٿا محمد هاشم گھراڻو ، هن ٺٽي جي جامع مسجد ٺهڻ ۾ حصو ورتو هو ، محمد صديق گھراڻو ( هي هائي اسڪول ٽيچر آهي پر هن هنر سان دلچسپي هئڻ سبب هي هنر به جاري رکيو اچي قلمڪار جو مامو آهي ) محمد ايوب گھراڻو ( هي سوشل ويلفيئر کاتي ۾ ملازم آهي ، نصرپور جي تاريخ تي لکيل ڪتاب جو ليکڪ آهي جيڪو وٽس قلمي نسخي جي صورت ۾ موجود آهي هن جو الحبيب ڪاشي سينٽر آهي قلمڪار جو هيءُ به مامو آهي )اويس صديق گھراڻو ( هي سنڌ يونيورسٽي ڄامشورو ۾ فائنل سال ۾ پڙهي رهيو آهي وڏو محنتي جفا ڪش آهي هي به ڪاشي جو ماهر ڪاريگر آهي قلمڪار جو ماروٽ آهي ) راجا محمد ابراهيم گھراڻو ( هي به سنڌ يونيورسٽي جي آزري سال ۾ آهي ڪاشي جو ڪاريگر آهي قلمڪار جو ماروٽ آهي ) ساجد الله گھراڻو ( هي آرڪيٽيڪٽ آهي مهراڻ يونيورسٽي ۾ ماسٽر ڪري رهيو آهي اتي استاد به آهي پنهنجو آئي ڪين جي نالي سان ڪمپيوٽر سينٽر ۽ ٽيوشن سينٽر هلائيندو آهي هي به ڪاشي جو ڪاريگر آهي قلمڪار جو ماروٽ آهي ) محمد حسين گھراڻو ، محمد اسلم گھراڻو ، اياز علي گھراڻو ، وغيره هن هنر سان تعلق رکن ٿا . کٽ مڙهڻ به سنڌ جي هنرن ۾ هڪ اهم هنر آهي هتي ڪاترائي ماڻهو هن جا ماهر ڪاريگر هئا جن ۾ محمد جمن گھراڻو ( هي استاد هو وفات ڪري ويو آهي قلمڪار جو سوٽ هو ) محمد صالح گھراڻو ( هي هن وقت ماهر رازو آهي ، عبدالغفار ، ابوبڪر گھراڻو جيڪو شاگرد آهي ۽ ٻيا به ڪيترائي هن برادري ۾ ڪاريگر آهن جيڪي هن هنر کي زنده رکيو اچن جيڪڏهن اڃا به ڪنهن دوست وٽ معلومات هجي ته اها شيئر ڪري جيئن هن ۾ شامل ڪري سگھجي جيڪڏهن ڪنهن کي هن ذات جو شجرو ملي وڃي ته اهو شيئر ڪري جيئن اسان ان کي ترتيب سان لکي سگھون جيڪڏهن هن مضمون ۾ ڪٿي غلطي ٿي هجي يا ڪنهن جي دل آزاري ٿي هجي ته ان کان معافي جو طلبگار آهيان اميد ته مون کي پنهنجو سمجھي معاف ڪندا
مددي حوالا
1 – سنڌي ادبي بورڊ جي آنلائين لائبرري
 
Back
Top