توهان جا رايا ۽ محبت هميشه مون کي مستقبل جي اميد ڏني آهي انهن تحريرن جو به مهرباني توهان ڊاڪٽر مير محمد شاهه ، منهنجو ڊي پي سي جو ڊائريڪٽر ۽ ڊي ايم ڊي ڊپٽي مئنيجنگ ڊائريڪٽر پي آءِ اي (رٽائرڊ) اردو ورجن پاران لکيل: عبدالرزاق ميمن P-45018 AMPHS مئنيجر ریمپ سروسز جيپ ڪراچي (رٽائرڊ) ڊاڪٽر مير محمد شاهه ۽ ڪرنل باسط منهنجي گمنامي آهن جنهن جي ڪري مون کي ميرٽ تي پي آءِ اي ۾ نوڪري ملي وئي الله تعالٰي انهن ٻنهي کي هن نيڪ ڪم ۽ نيڪالي واري ماڻهو جي حفاظت جو ثواب عطا فرمائي آمين https://m.facebook.com/story.php؟story_fbid=4027515417273190&id=100000443149205 ڊاڪٽر صاحب پي آءِ اي جو مئنيجنگ ڊائريڪٽر طور رٽائر ٿيو آهي. ڊاڪٽر صاحب سان منهنجي پهرين ملاقات سندس آفيس ڊي پي سي (پي آءِ اي) ۾ ٿي جتي هو ڪمپيوٽر ڊپارٽمينٽ جو ڊائريڪٽر هو. اها 1985 ۾ هئي جڏهن آئون ڊي سي اي ٽي / اين اي ڊي انجنيئرنگ يونيورسٽي ۾ فائنل سال جو شاگرد هو ۽ ”مقالي ۽ پروجيڪٽ“ Z-80 مائڪروپروسيسر تي هيڪس جي ڪيبورڊ مان اسيمبلي لئنگويج ڊزائين ڪري رهيو هوس. ۽ اسان هن منصوبي جو نالو ”مائڪرو پروفيسر“ رکيو. اهو هڪ 600،000 ڊالر جو منصوبو هو جنهن لاءِ مون کي پروجيڪٽ ليڊر ۽ ڊزائنر بڻايو ويو ، ۽ ٽيم مون کان فقط چند هزار شيئر ورتي ڇاڪاڻ ته آئون عملي طور تي اهو ڊزائن ڪري رهيو هوس. دليل اهو هو ته مون وٽ اڳ ۾ ئي هڪ تدريس ۽ فني پس منظر ، ۽ وسيع نوڪري جو تجربو ، ۽ اهو پڻ وڏن پاڪستاني ادارن ۾ ۽ رڪارڊ ڪيل پرفارمنس ۽ آپريشنز. سهڪار لاءِ ، مون کي 5 ٻين انجنيئر ساٿين جي مدد سان آصف سان گڏ هڪ ڪلاس ميٽ جي مدد وٺڻي هئي ته هن پروجيڪٽ جو متن لکڻ ۽ ڏهن ڪتابن جو پابند ڪريان جيڪي اسان ڊي سي اي ٽي ڊي / اين اي ڊي پروفيسرن ڏانهن موڪلينداسين جيڪي اسان کان منصوبه بندي ڪندا ۽ انهي جو فنڪشنل سسٽم وهڪرو اسان ٽيسٽ ۽ وييو چارس سان مقالي تي وٺندا هئاسين جنهن تي اسان کي B.E ڊگري ڏني وڃي ها ۽ پوءِ اسين ان کي پاڪستان انجنيئرنگ ڪائونسل سان رجسٽرڊ ڪري پي اي ”پروفيشنل انجنيئر“ سرٽيفڪيٽ حاصل ڪنداسين. انهي رتبي تان هو پنهنجو تعارف ”انجينئر عبدالرزاق ميمن“ طور ڪندو ۽ پنهنجو رسمي طور متعارف ڪرائي ، جيتوڻيڪ هو ڪنهن تنظيم ۾ ڪم ڪري رهيو هجي. اهو هڪ عجيب اتفاق هو ته منهنجو ساٿي انجنيئر اڪثر ڊ dي ويندو هو ۽ مون کي اڪثر گهڻو ڪري انهي جي حصي تي ڪم ڪرڻو پوندو هو ، ايتري قدر جو مارڪيٽ مان جُزو به کڻي ايندو هو ، وغيره. جڏهن هو پڪڙيو ويو ته هن شيئر نه ڪرڻ جي شڪايت ڪئي. لوڊ ڪندي ، هن چيو ته هو پي آءِ اي جي ڪمپيوٽر ڊپارٽمينٽ ۾ هينري بيسس کان سکڻ وارو آهي. ياد رهي ته ان وقت پاڪستان ۾ ڪمپيوٽر صرف ڪراچي ۾ پي آءِ اي ۽ حبيب بينڪ جي گول عمارت ۾ استعمال ڪيا ويندا هئا. جتان مون ڪمپيوٽر ٽيڪنالاجي کي “هارڊ ويئر ۽ سافٽ ويئر” پسند ڪيو آهي ، مون لوڊ شيئرنگ بابت وساري ڇڏيو ۽ منهنجي لاءِ اهڙي سهولت ٺاهڻ لاءِ ويو. هن مون کي ٻڌايو ته جڏهن مان پي آءِ اي جي ڪمپيوٽر ڊپارٽمينٽ ۾ اچان ، مان توهان کي ڊائريڪٽر جي آفيس ۾ وٺي ويندس ، توهان انهن کان درخواست ڪندؤ ڇو ته سيڪيورٽي پاس ڪيا ويا آهن ۽ انهن کان بغير ڪمپيوٽر ۾ عمارت ۾ داخل نٿو ٿي سگهي ، جڏهن ته ، منهنجي آفيس ۾ آهي رسائي ڪئي وئي وڌيڪ انتظار نه ڪيو. ڪالهه اچڻ تائين منهنجو منصوبو تيار ٿي چڪو هو ۽ پيپر فرسٽ ڊويزن ۾ پاس ٿي ويو. اين اي ڊي منهنجي اي ايم ايف عورت هئي جيڪا منهنجي ڪراس سوال کي پسند ڪري ٿي جيڪا ٻيا نه ڪندا آهن ، ڪڏهن ڪڏهن هو ڪلاس ۾ مظاهره ڪندو هو ۽ ليب ڪم سان منهنجي مدد ڪندو هو. پاس ڪرڻ کان پوءِ هن چيو ته پي اين ايس جوهر ۾ وزٽنگ پروفيسر آهي ، هو هر دور مان تمام گهڻو پئسو ڪمائي ٿو ڇاڪاڻ ته توهان سٺو مظاهرو ڪيو ۽ اليڪٽرانڪس جي مضمونن کي به سمجهو ، پر جيئن ته نيوي انجنيئرنگ ۾ اليڪٽرانڪس سکڻ وارو ڪو نه آهي. ڪاليج. ۽ انهن مون کي چيو آهي ته جيڪڏهن اسان اين اي ڊي يا داؤد انجنيئرنگ ڪاليج سان ملون ، ان کي سڏينداسين ”ويسٽنگ ليڪچرر“. مونکي ٻڌاءِ ته جيڪڏهن توهان مناسب محسوس ڪيو ته پوءِ آئون پي اين ايس انجنيئرنگ ڪاليج جي پرنسپال ڪمانڊر اعجاز سان ڳالهائيندس ۽ توهان سڀاڻي اتي وڃي ويندا. ان ڪري هو پي اين اي سي مان منظم ٿيو ، منهنجو داخلا پاس مين گيٽ تي پهچايو ويو ۽ سيڪيورٽي پروٽوڪول ۾ مون کي پرنسپل ڪمانڊر اعجاز جي آفيس ۾ پهچايو ويو. جتي 8 رڪني يونيفورڊ ٽيم اڳ ۾ ئي موجود هئي. جڏهن ته مان 1974 کان 1977 تائين پي اي ايف ۾ هوس ۽ توهان سويلين ڪپڙن ۾ هئاسين مون کي خبر هئي ته يونيفورڊ سينئر آفيسرن کي سلام ڪيئن ٿو ڪريان. اهڙي طرح مان ٽيم سان گڏ ڪلاس ۾ ويو هوس. مون کي مظاهرين جي لاءِ ”ڪلاس اي بي سي ايمپليفائر“ ڏني وئي. ٽيم مون کي پوئين دروازي کان آخري سيٽن تائين نگراني ڪندي رهي. ڪلاس پاڪستان نيول انجنيئرنگ ڪيڊٽس سان گڏ گڏوگڏ سعودي ۽ ٻين اسلامي ملڪن جي ڪئڊٽس ، پي اي ايف ڪيڊٽس ۽ پاڪستان آرمي سگنل ڪور ڪيڊٽس تي مشتمل هئا. انهن مون کي پار جي امتحان ۽ ليڪچر کانپوءِ هن موضوع تي راءِ ڏيڻي هئي. ٽيم ڏھ منٽن تائين ڪلاس ۾ رھي ، ليڪچر دوران ڪجھ سوالَ پڇيا ۽ پوءِ مون کي کڻڻ کانپوءِ ٽيم جي پرنسپال ڪمانڊر اعجاز جي آفيس ۾ ويو. هن جي وڃڻ کان پوءِ ، نظم و ضبط سان ، جنهن کي مان پي اي ايف جي نالي سان به سڃاڻيندو هوس ، هارڪوٽ پنهنجو تعارف ڪرايو ۽ اهو مون کان ورتو ، اهڙي طرح ، ڪلاس جي دوري جي پ atاڻي تي ، آئون پرنسپال جي آفيس ويو هوس جتي مون هڪ معاهدو ڪيو هو جنهن ۾ آئون آهيان في الحال 1500 رپيا في مھينا 6 مهينن لاءِ ادا ڪيو ويو آفر ڪئي وئي ۽ 6 مھينن کانپوءِ اسپيشل بڪ سنڊي جو مدو ۽ آپشن 6 روپيا اهڙيءَ طرح مون هڪ عرصي جو 25000 مهينن جو لوڊ ڪيو ۽ هڪ اڌ سال تائين مان پي آءِ اي ۾ وزٽنگ برقي برقيات کي ليڪچر طور پڙهائيندو رهيو ۽ منهنجي آمدني 35 هزار تائين پهچي وئي. هڪ ڏينهن اوچتو ٽيسٽ ۽ انٽرويو لاءِ پي آءِ اي جو ڪال خط مليو. آئون حيران ٿيس ته مون ڪڏهن به پي آءِ اي ڏانهن درخواست نه ڏني هئي ، پوءِ ڪيئن آئي؟ اهو بعد ۾ معلوم ٿيو ته جنهن ڊاڪٽر مون کان درخواست ڪئي هئي ، اها سندس سفارش پي آءِ اي جي ملازمت واري سيل ڏانهن موڪلي ڇڏي. غالب ڊاڪٽر صاحب اهو ضرور سمجهيو هوندو ته اها نوڪري جي درخواست آهي. اهو ئي دور هو ، جڏهن پي آءِ اي جي ايم ڊي ايئر مارشل عظیم دائودپوٽا صاحب موجود هو. ملڪ جو وزيراعظم محمد خان جونيجو هو ۽ سنڌ جو وڏو وزير غوث علي شاهه هو. ڇاڪاڻ ته سنڌين کي وفاقي ادارن ۾ نوڪريون نه ڏنيون ويون هيون. انهن جي ڪوٽا تي به پنجاب ۽ سرحد وارا ماڻهو سنڌ کي وفاقي ملازمتن کان وٺي سنڌ کي پنهنجو ڊوميسائل بڻائين يا انهن کي ايم ڪيو ايم جي حمايت حاصل هئي ۽ سنڌين کي محروم رکيو ويو. تنهن ڪري سنڌ جي ڳوٺاڻي ڊوميسائل تي ، چار سنڌي ڳالهائيندڙ انجنيئرن جون سيٽون چيف مسٽر غوث علي شاهه کي ڏنيون ويون ۽ هن چار ماڻهو هن سان گڏ هئا. واپسي لاءِ ٽيسٽ لاءِ 64 انجنيئرز ۽ ايم ايس سي اليڪٽرانڪس کي طلب ڪيو ويو ، جن ۾ هڪ شامل آهي. انٽرويو لاءِ شارٽ لسٽ 16 هئي ۽ هڪ ٻين انٽرويو ۾ ڪرنل باسط اڪيلو ميرٽ تي اچي رهيو هو. ڪميٽي جي ٻين ٻن ميمبرن کي برطرف ڪرڻ جي ڪوشش ڪئي وئي ته جيئن سي ايم سنڌ جا چار سفارش ڪيل ماڻهو چونڊيا وڃن. جڏهن ته ڪرنل باسط اشترار ڪري رهيو هو ته آئون صرف هر هڪ ٽيسٽ ۽ انٽرويو ۾ ميرٽ لاءِ اڳتي وڌي رهيو آهيان ، مون کي چونڊڻ گهرجي ۽ 3 سي ايم جي سفارش مان. ڪرنل باسط کي منهنجي لاءِ ٻي همدردي ٿي سگھي ٿي ، Ex Service man. ڇو ته هن آخري فيصلو ڏنو ته مان ٽوڪيو نه آهيان. اسان چار اسان پوءِ باٽ گروپ 5 جي آفيس ”ايوانڪس آفيسر انجنيئرنگ“ لاءِ هڪ آفر ليٽر حاصل ڪيو ۽ اسان کي اسان کي انجنيئرنگ ڊپارٽمينٽ جي هيڊ ڪوارٽر تي بيس مينٽيننس جي ويڊ باڊي هينگرر جي رپورٽ ڪرڻ لاءِ چيو ويو. اسان پنهنجي ايئرپورٽ جو داخلا پاس داخل نه ٿي سگهيا سين جنهن کي اسلام آباد مان آءِ بي ”انٽيليجنس بيورو“ جي صفائي سان ٺاهيو ويو. بحرحال اسان جو ميٽر ڊوڙي مطلب ”معاش“. ٻئي ڏينهن ، ڪرنل باسط کي اچانک روزگار واري آفيس مان بدلي ڪيو ويو ۽ ان جي جاءِ يوسف شيخ جو مئنيجر مقرر ڪيو ويو. جيئن ئي پهچندي ، هن زور ڀريو ته اسان کي ”ٽريني انجنيئر“ پيش ڪرڻ گهرجي ، نه ”آفيسر انجنيئرنگ“ ۽ نه وري ڊيزائننگ ليٽر ٺاهيو ويو ۽ اسان کي موصول ٿيو جيڪو منهنجي ٽن ساٿين قبول ڪيو پر مون نه. ڇو ته يقيني طور ٻنهي پوسٽون گروپ 5 جون ، ساڳي طريقي سان جهاز جي لائسنس ۽ تربيت جي لاءِ عمل ڪيو ويو پر هڪ تربيت ڏيندڙ انجينئر جي طور تي توهان کي 5 سالن جو بانڊ ادا ڪرڻو پوندو ته جيڪڏهن ڪو پي آءِ اي کي وچ ۾ ڇڏي ٿو ته هو حاصل ڪري ويندو. هن جي تربيت جيترو ٿي سگهي آهي ادا ڪرڻي پوندي جڏهن اها ٽريننگ هئي ۽ هڪ آفيسر انجنيئرنگ واري نوڪري جنهن ۾ ڪوبه هجي PIA کي ڪنهن به وقت اطلاع ڏئي يا ڪنهن ٻئي PIA جي ڪنهن ٻئي ميدان ۾ ڇڏي وڃي. آفر قبول ڪرڻ کان انڪار ڪندي منهنجو ڪيس وڌي ويو ، تنهن ڪري اهو ڪيس ايم ڊي عظيم دائود پوٽا جي نظر ۾ آيو. اسان جا چار ، جن ۾ ايڊمنسٽريشن جو ڊائريڪٽر ۽ انجنيئرنگ ٽيمن جو ڊائريڪٽر شامل آهي ، ايم ڊي جي سامهون پيش ٿيا انهن ٽنهي کي ٽي ايز ٿيڻ تي ڪو اعتراض نه هو ۽ پوءِ منهنجي موقف کان پڇيو ويو ، جنهن مان مون بيان ڪيو ايم ڊي جي ڊي اي کي تصديق ڪئي ته ساڳي پاليسي.ائين آهي بيان کي حتمي شڪل ڏني وئي ۽ اسان سڀني کي چار تسليم ڪيا ويا OE. اهڙيءَ طرح ڊاڪٽر صاحب منهنجي ڪمپيوٽر جي دلچسپي ڏسي ۽ مونکي انجنيئرنگ کان ڊي پي سي ۾ وٺي آيو. توهان جي مهرباني ڊاڪٽر ان عرصي دوران توهان اندرون خالي جڳهن کان ٻٽي گروپ حاصل ڪري سگهو ٿا 5 کان 7 ۽ گروپ 7 خالي ڊي پي سي مان .ٽي گروپ مان ٽي سينئر هئا مون کان جن کي اسان جي ايم ترابي گروپ 7 ۾ وٺڻ چاهي ٿي. پر ڇاڪاڻ ته بھرتيون صرف مون سان ھيون ، مون کي فقط 3 مھينا گھٽ سروس وارو تجربو ھو جيڪو مون ويور کي ايم ڊي کان پڻ ورتو ھو. تنهن ڪري مون کي ٻه گروپ گروپ جي پاليسي تحت گروپ ست جي اندروني خالي جڳهه بابت درخواست ڏيڻ جو حق آهي. اهو ارادو نه هو Intention Group 6 جي سينيئرز کي بدنام ڪرڻ ، پر انٽرويو جو تجربو حاصل ڪرڻ جي. پر مسٽر ترابي مزاحمت ڪئي ۽ جيتوڻيڪ منهنجي نوڪري جي تشريح پوري ٿي وئي ، هو منهنجو داخلي خالي فارم منظور نه ڪري رهيو هو. سو مون عثمان صاحب ڊي اي سان صلاح ڪئي جيڪو منهنجي انجنيئرنگ ڊپارٽمنٽ ۾ ايڊمنسٽريٽر جي عهدي تي هو جيڪو هن جي ايم پي کي فون ڪيو ۽ هن گروپ 7 جي خالي جاءِ لاءِ منهنجو فارم قبول ڪيو. طريقيڪار اهو آهي ته 50 سيڪڙو اميدوار پنهنجو ۽ 50 سيڪڙو ٻين ڊپارٽمنٽ مان آيا منهنجي نالي جي نوڪري کان وڌيڪ منهنجي تعليم ۽ تجربي جي ڪري منهنجو نالو شارٽ لسٽ ۾ سڀني کان مٿي هو. 16 اميدوار هئا پر مون کي آخر تائين نه سڏيو ويو. مان انٹرويو روم ۾ ويو ۽ پڇيائين.سلڪشن ڪميٽي جي دروازي تي ، جناب تربي مون کي گنواڪ جي گيٽ تي متعارف ڪرايو ، توهان جي مهرباني توهان جي ياد ۾ هوندي ، توهان جو انٽرويو هوندو. آئون فرياد ڪريان ٿو ته جناب ترابي جو رويو قانوني ۽ پاليسي شڪايت هئي. پوءِ آئون ڊي اي عثمان صاحب وٽ ويو ۽ هن مون کان پڇيو ته ڇا مان گروپ 7 چاهيان ٿو. تنهنڪري TGG ۾ هڪ خالي آھي (اي ايس ڊي) اسان کي اتي وانگر ھڪ آفيسر جي ضرورت آھي ۽ پوءِ ڪال ڪري فارم ۽ جي ايم پي ڀريو. مٿين شارٽ لسٽ ڪيل انٽرويو 7.12.1989 تي گروپ 7 ۾ هن شرط تي ڏنو ويو ته اهو پهرين 6 جون ۾ ڪرڻ گهرجي ۽ پوءِ گروپ 7 ۾ پروبیشن مدت (6 مهينن) کانپوءِ تصديق ڪئي وڃي. (گروپ 7 آرڊر) جڙيل آھن. ٽي جي ايس جي طور تي آپريشن ڪنٽرول آفيسر ۽ شفٽ اي انچارج جي طور تي. نان-اسڪڊ پروازون خليج جي بحران تي اينديون هيون جن کي 200 USD تي ریمپ سان ليس هوندو ، اهڙي طرح پي آءِ اي کي لکين ڊالر ڏنا. ونگ ڪمانڊر فضل پي آءِ اي ٽي جي ايس کي برقرار رکڻ لاءِ شاهين ايئر لائنز سان معاهدو ڪيو ويو. سي اي اي پي آئي اي جي بدران خليجي بحران کان غير طي ٿيل اڏام کي منع ڪئي ته هو تيل ۽ تماڪ ڏيندڙ سامان جي ادائيگي لاءِ ، پر مون کي شاهين هينڊلنگ ايجنسي جو سامان استعمال ڪرڻ جي اجازت نه ڏني ۽ پي آءِ اي لاءِ اهو حاصل ڪيو. هر ٻئي ٽئين هفتي ، جي ايم ٽي جي ايم ايس کي مئنيجر ڏانهن منتقل ڪيو ويندو ، اهو ئي سبب آهي ته ايڊمن آفيسر صديقي ڊيوٽي تي نه آيو ۽ 13 مهينن کانپوءِ ، منهنجو تصديق جو خط نه ٺاهيو ويو ۽ باب 14 اداري جي دستوري جلد 1 جي مطابق ، آئون نه هئس. گروپ 7 ۾ تصديق ڪئي وئي. مسز حسن کي ايم ڊي ۽ ڊائريڪٽرن کي پريزنٽيشن ڏيڻ لاءِ ڪمپيوٽر آفيسر جي ضرورت هئي ، تنهن ڪري هوءَ عثمان جي واعدي تي مون کي ٽي جي ايس ايس کان وٺي آئي ته آئون گروپ 7 ڏيان ها پر هن گروپ 7 جي تصديق نه ڏني. پوءِ پي آءِ اي ۾ يو ايل ڊي جو مسئلو آيو مون کان بحالي جي لاءِ چيو ويو ۽ مون ان جو انتظام ڪيو ۽ پي آءِ اي جو يو ايل ڊي ٻين ايئر لائنز تان ورجايو ۽ لکين ڊالر بچيا. پوءِ انعد ۽ جلاوطني جا ڪيس وڌڻ شروع ٿيا.اهڙي طرح تقريباً 350 ڪيس روزانو هئا. ۽ جڏهن پي آءِ اي کي 350 ڊالر في ميسينجر پينل ڪي او ڊي ۽ ٻين جمع ٿيل قانونن کان بچايو ويو ، سي او او خورشيد انور حڪم ڏنو ته جنرل مئنيجر ڊائريڪٽر کي آگاهه ڪرڻ بعد ، مان روزانو بريفنگ ۾ ساڻس گڏ آهيان. پر پي آءِ اي جو ڪرپٽ مافيا ”ڪرنل احسن صادق ، حسن شهيد ۽ ٽي اعجاز مظهر“ دشمن ٿي ويا. (خط منسلڪ آهي) ڪوالٽي اشورينس جي سينئر نائب صدر ، سي او او خورشيد انور جي سفارش تي ، مون کي ايم آءِ ايس گروپ 8 (خط منسلک ہے) کی پیش کش کی لیکن اعجاز مظہر مافیا رکاوٹ بن گئے۔مجھے گروپ 8 جو آرڊر مليو پر اهو چالو نه هو.اهو به ويٺو هو. اسٽاف. MIS ۾ ، گروپ 8 کي سڏيو ويو ”زلفي هڪ راہداري تعمير ڪئي جيڪا گروپ 8 سان نٿي ملي“ انهي ڪري مان ٽي جي ايس تي ڪم ڪري سگهان ٿو جيڪو سوئس پورٽ معاهدي تحت ریمپ جو سامان نصب نه ڪري رهيو هو ۽ ٽي جي ايس کان ڪماي رهيو هو. پوءِ اهو چيو ويو ته اعجاز هارون ايم ڊي چوي ٿو ته رزاق کي فليٽ ڪچن جي انوینٽري ڪنٽرول سسٽم حاصل ڪرڻ گهرجي ، مان تمام زيادتن جو حساب ڏيان ٿو ۽ گروپ 9 کي ڏئي ڇڏيندس. 6 ڏينهن وارو منصوبو 14 ڏينهن ۾ مڪمل ڪرڻ سان ، ديامر انتظاميا جو ڪوبه واعدو پورو نه ڪيو ويو آهي. سڀئي دستاويز شيئر ڪيا ويا ، جيڪي شيون لکيون ويون آهن پڙهيون وينديون ۽ توهان ڏسندا ته پي آءِ اي ۾ ڪيتري ڪرپٽ مافيا حاوي آهي جيڪا پي آءِ اي کي هلائڻ جي اجازت نه ٿي ڏئي. اڳ ڪڏهن ڪجهه رڪاوٽون ڏينداسين پر هاڻي ...