Sindhi Media
سينيئر رڪن
رپورٽ: ميڊيا هائوس جا مالڪ رپورٽ ڪري رهيا آهن ته ميڊيا ۾ ڪم ڪندڙ دوست پنهنجون نوڪريون نه ڇڏي رهيا آهن (سجاد سهاگ)

www.facebook.com
ضرورت : جڏهن اھا ڳالهه پنھنجي سر تي اچي ڪڙڪي ٿي، ته پوءِ اھي سنڌي فنڪار زيادتيون ڇو ٿا محسوس ڪن؟
ڃا اھي پنهنجي گريبانن ۾ به جهاتي پا ڏسندا آهن. جڏهن اهي عروج تي هوندا هئا، ته اهي مالڪن جي ڪنن کي چمچن سان ڀريندا هئا ۽ پنهنجن ساٿين لاءِ رڪاوٽون پيدا ڪندا هئا. انهن گروپ ڇو ٺاهيو ۽ پوءِ ساڳيو گروپ، گروپ کي وٺي، ڪيترن ئي چينلن ۾ ڪم ڪندو هو. ۽ تاريخ اسان کي ٻڌائي ٿي ته ڪڏهن ڪڏهن اهي سڀئي گروپ، سواءِ انهن جي جن تي چينل الزام لڳايو هو، هڪ ئي وقت ڪيترن ئي چينلن کي منظم ڪندا هئا. امداد شاهه راشدي ۽ ڪي ڪي جهڙا ٽيلنٽ، جيڪي اهڙن گروپن جي ڪم کان پريشان هئا، وقت کان اڳ دنيا ڇڏي ويا.
ڪيتري بدقسمتي آهي ته فنڪارن جا اهي گروهه سنڌ ڪلچرل اڪائونٽ مان بار بار لکن جا چيڪ وصول ڪندا هئا، جيڪي بيمار نه هجڻ جي باوجود اسپتال جا منظر ٺاهيندا هئا، وينٽيليٽر سينگاريا ۽ ثقافت کاتي کان چيڪ حاصل ڪرڻ لاءِ پنهنجو اثر رسوخ استعمال ڪندا هئا،
۽ جيڪڏهن مستحق فنڪارن جا حقيقي حق پامال ٿين ها جيڪي اڳ ۾ ئي مالي طور تي مضبوط فنڪار هئا ۽ جيڪي سرڪاري ملازم هئا، پينشن يا رٽائرمينٽ کان پوءِ به، انهن کي سرڪاري طبي سهولتون هجن ها، ته انهن کي به انهن گروهن کان لکين چيڪ ملي ها جن هن بيماري کي سوشل ميڊيا تي ڊرامو بڻايو. جڏهن ته، سرڪاري ثقافت کاتي کي فنڪارن کي رجسٽر ڪرڻ گهرجي ۽ انهن کي بينظير انڪم سپورٽ وانگر "طبي سهولت ڪارڊ" ڏيڻ گهرجي ته جيئن اهي ان جي بدران چيڪ وٺي سگهن، ۽ هي طبي ڪارڊ سرڪاري ۽ غير سرڪاري اسپتالن ۾ ڪيش ڪرائي سگهجي ٿو. تنهن ڪري جيڪڏهن اهي واقعي بيمار آهن، ته اهي او پي ڊي مان سرجري يا ٽرانسپلانٽيشن سميت سڀئي طبي سهولتون حاصل ڪري سگهن ٿا، ۽ شايد اڄ پاڪستان ۾ انڊس اسپتال کان بهتر ٻيو ڪو به اسپتال ناهي.
يقيناً، هن ڊرامي مان 95 سيڪڙو فائدو وٺندڙ اردو ميڊيا جا فنڪار آهن. سنڌي گروپ فنڪار اٽي ۾ لوڻ جي برابر آهن، ان جي باوجود، هي ڊرامو غلط آهي.
حصو 2: مان شاهد آهيان ته، مالي طور تي ڪمزور، پر ڪي ڪي ڪيترائي نوان فنڪار متعارف ڪرايا، سنڌ جي سيٽلائيٽ چينل ڪي ٽي اين کي پهريون ڊرامو ڏنو، ڪيترن ئي نون کليل چينلن کي هدايت ڏني، چينل کولڻ جي آساني ڏيکاري، ڪي ڪي ڏيکاريو ته هن پنهنجي ڳچيءَ ۾ تعويذ پائڻ لڳا، هٿن ۾ رنگين ڌاڳا ٻڌي، ۽ ڏيکاريو ته هو هڪ توحيد پرست مسلمان هو، لہسن ۽ سلام جو مڪمل طور تي پابند هو، ڪابه ڳالهه نه هجي، نماز جو وقت اچڻ گهرجي، موٽرسائيڪل پارڪ ڪئي ۽ جماعت سان نماز پڙهي، اسان سان دوستي رکي، ۽ اسان سان گڏ هليو، ۽ سستي جي پابندي کي ٽوڙي نماز پڙهي، پنهنجي زال ۽ ٻارن کي ميڊيا جي گندي خيالن کان بچايو، پنهنجي زال يا ٻين ماڻهن کي گوليون هڻي، فنڪار جي زال ۽ ٻارن کي پاڻ سان گڏ کڻي ويو، توهان تعصب پسند، حسد ڪندڙ نه آهيو، ۽ جن سينيئرز مون کي پهرين امداد شاهه راشدي ۽ پوءِ ڪي ڪي سان ڳنڍجي ڏٺو، توهان کي ان بابت ڇا خبر هئي؟ اهو ڪي ڪي جيڪو قومي چينلن جي مداحن لاءِ مڪمل استاد هو، فنڪار ۽ ٽيڪنيڪل ماڻهو جيڪو انهن کي ڳنڍيندو هو، ڪي ڪي، ڪنهن به چينل جو ملازم نه ٿيڻ چاهيندو هو، جيڪو انهن فنڪار گروپن جو سبب پڻ هو.
ڪي ڪي، جيڪو ٻاهر کان هڪ بدتميز، بدتميز ماڻهو هو، پر اندران هو هڪ مڪمل طور تي معصوم ۽ هڪ فرشتو هو. هن ڪڏهن به پنهنجي ڪنهن به دوست جي گلا نه ڪئي. هن پنهنجي خانداني صورتحال بابت پريشان ٿيڻ تي به همت نه هاري. ڪي ڪي، جنهن پنهنجي دل کي راحت ڏيڻ لاءِ مون کي ڀاءُ بڻائي تسلي حاصل ڪئي، جنهن ميڊيا جي شيطاني صلاحيت کي آزمايو، تنهن ڪري کيس شڪار بڻايو ويو. هو دل جو مريض هو ۽ ثقافت کاتي کان چيڪ جو مستحق هو. هن ثقافت ايجنسي، انهن سان لاڳاپيل سڀني فنڪارن ۽ تنظيمن کي سهولت ڏيڻ جي ڪوشش ڪئي، ته جيئن هن معاشي بدحالي ۾، منهنجي ماءُ کي به دعوت ڏئي علاج ڪرائي سگهجي، پر ڪنهن به سندس رڙيون ۽ فرياد نه ٻڌي. ۽ هن، روزي ڪمائڻ کان پوءِ، هڪ رات هزارين فنڪارن کي الوداعي پيغام موڪلي هن فاني، خود غرض دنيا کي ڇڏي ڏنو. هي هڪ سچي ڪهاڻي آهي، جنهن تي فنڪارن، ٺڳن، مولوين، پٿري بزرگن ۽ غريب ماڻهن کي ڏيکاريندڙ سيريل ٺاهڻ بدران، ظالم پوليس کي ڏيکاريندڙ سيريل ٺاهڻ بدران، سندس زندگي ۽ ميڊيا جي قرباني کي سندس قرضدار چينلن پاران فلمايو وڃي ها.
اکين کي ڇڪيندڙ فنڪار گروپ ستياوا ڪي ڪي، جيڪو اڃا تائين سڀني چينلن جو قرضدار آهي، جن کيس گهٽ ۾ گهٽ بجيٽ ۽ ڊراما ڏنا، ڪڏهن به مڪمل رقم ادا نه ڪري سگهيو، ۽ اسلم چانڊيو ۽ مون، پنهنجي پگهار ڇڏي، هڪ ننڍڙو سولو ڊرامو مڪمل ڪرڻ لاءِ مالي مدد ڪئي. پر چينلن ڪڏهن به منظور ٿيل بجيٽ جي ادائيگي نه ڪئي. اهي گروپ چينل سندس رڪاوٽ هئا، انهن سندس سچائي ۽ سچي بيماري کي پنهنجين بيمارين وانگر غلط سمجهيو. نوڪري حاصل ڪرڻ لاءِ، هڪ فنڪار کي ڊائريڪٽر کان ڊائريڪٽر ۾ اپ گريڊ ڪيو ويو ۽ پوءِ ڊائريڪٽر کان فنڪار ۾ گهٽتائي ڪئي وئي. ڪي ڪي، جنهن کي 1500 ۾ هڪ سوپ سيريل جو ملازم بڻجڻ تي مجبور ڪيو ويو، ساڳئي سوپ سيريل ڪندي دل جي بيماري سبب فوت ٿي ويو. اسين الله جا آهيون ۽ ان ڏانهن موٽنداسين.
وقت جو چڪر صفر درجي کان 90 درجا صورتحال ڏانهن وڃي رهيو آهي. ڪي ڪي وانگر، جيڪي فنڪار هن طرح صفر ڏانهن موٽيا آهن، اهي اسان کي دنيا جا وڊيو ڪلپس ڏيکاري رهيا آهن، جيڪي اهي سنڌي چينلن جي فنڪارن ۽ ملازمن کي سفارش ڪن ٿا. هاڻي، چينل مالڪن ۽ انتظاميا کي نشانو بڻائڻ سان گڏ، گروپ جي انهن اڳوڻن ملازمن کي پنهنجي کيسي ۾ به ڏسڻو پوندو. چينل جي دروازن تي نگهبان بڻجڻ بدران، سڀني سينيئرز کي اهو حق ڏنو وڃي ته اهي پنهنجي اسٽوڊيو پروگرامن ۾ گروپ ميمبرن ۽ دوستن جي بدران پنهنجي فن جو ڪم ڪن ۽ ميڊيا ڪرپشن کان پاسو ڪن، بلڪل جيئن ڪي ڪي پنهنجا قاعدا ٺاهيا آهن.

Sajjad Suhag
گزارش ميڊيا ھائوسز جي مالڪن کي گزارش آھي ته ميڊيا تي ڪم ڪندڙ دوستن کي سندن روزگار مان فارغ نه ڪن ـ 🙏🏻 🙏🏻
ڃا اھي پنهنجي گريبانن ۾ به جهاتي پا ڏسندا آهن. جڏهن اهي عروج تي هوندا هئا، ته اهي مالڪن جي ڪنن کي چمچن سان ڀريندا هئا ۽ پنهنجن ساٿين لاءِ رڪاوٽون پيدا ڪندا هئا. انهن گروپ ڇو ٺاهيو ۽ پوءِ ساڳيو گروپ، گروپ کي وٺي، ڪيترن ئي چينلن ۾ ڪم ڪندو هو. ۽ تاريخ اسان کي ٻڌائي ٿي ته ڪڏهن ڪڏهن اهي سڀئي گروپ، سواءِ انهن جي جن تي چينل الزام لڳايو هو، هڪ ئي وقت ڪيترن ئي چينلن کي منظم ڪندا هئا. امداد شاهه راشدي ۽ ڪي ڪي جهڙا ٽيلنٽ، جيڪي اهڙن گروپن جي ڪم کان پريشان هئا، وقت کان اڳ دنيا ڇڏي ويا.
ڪيتري بدقسمتي آهي ته فنڪارن جا اهي گروهه سنڌ ڪلچرل اڪائونٽ مان بار بار لکن جا چيڪ وصول ڪندا هئا، جيڪي بيمار نه هجڻ جي باوجود اسپتال جا منظر ٺاهيندا هئا، وينٽيليٽر سينگاريا ۽ ثقافت کاتي کان چيڪ حاصل ڪرڻ لاءِ پنهنجو اثر رسوخ استعمال ڪندا هئا،
۽ جيڪڏهن مستحق فنڪارن جا حقيقي حق پامال ٿين ها جيڪي اڳ ۾ ئي مالي طور تي مضبوط فنڪار هئا ۽ جيڪي سرڪاري ملازم هئا، پينشن يا رٽائرمينٽ کان پوءِ به، انهن کي سرڪاري طبي سهولتون هجن ها، ته انهن کي به انهن گروهن کان لکين چيڪ ملي ها جن هن بيماري کي سوشل ميڊيا تي ڊرامو بڻايو. جڏهن ته، سرڪاري ثقافت کاتي کي فنڪارن کي رجسٽر ڪرڻ گهرجي ۽ انهن کي بينظير انڪم سپورٽ وانگر "طبي سهولت ڪارڊ" ڏيڻ گهرجي ته جيئن اهي ان جي بدران چيڪ وٺي سگهن، ۽ هي طبي ڪارڊ سرڪاري ۽ غير سرڪاري اسپتالن ۾ ڪيش ڪرائي سگهجي ٿو. تنهن ڪري جيڪڏهن اهي واقعي بيمار آهن، ته اهي او پي ڊي مان سرجري يا ٽرانسپلانٽيشن سميت سڀئي طبي سهولتون حاصل ڪري سگهن ٿا، ۽ شايد اڄ پاڪستان ۾ انڊس اسپتال کان بهتر ٻيو ڪو به اسپتال ناهي.
يقيناً، هن ڊرامي مان 95 سيڪڙو فائدو وٺندڙ اردو ميڊيا جا فنڪار آهن. سنڌي گروپ فنڪار اٽي ۾ لوڻ جي برابر آهن، ان جي باوجود، هي ڊرامو غلط آهي.
حصو 2: مان شاهد آهيان ته، مالي طور تي ڪمزور، پر ڪي ڪي ڪيترائي نوان فنڪار متعارف ڪرايا، سنڌ جي سيٽلائيٽ چينل ڪي ٽي اين کي پهريون ڊرامو ڏنو، ڪيترن ئي نون کليل چينلن کي هدايت ڏني، چينل کولڻ جي آساني ڏيکاري، ڪي ڪي ڏيکاريو ته هن پنهنجي ڳچيءَ ۾ تعويذ پائڻ لڳا، هٿن ۾ رنگين ڌاڳا ٻڌي، ۽ ڏيکاريو ته هو هڪ توحيد پرست مسلمان هو، لہسن ۽ سلام جو مڪمل طور تي پابند هو، ڪابه ڳالهه نه هجي، نماز جو وقت اچڻ گهرجي، موٽرسائيڪل پارڪ ڪئي ۽ جماعت سان نماز پڙهي، اسان سان دوستي رکي، ۽ اسان سان گڏ هليو، ۽ سستي جي پابندي کي ٽوڙي نماز پڙهي، پنهنجي زال ۽ ٻارن کي ميڊيا جي گندي خيالن کان بچايو، پنهنجي زال يا ٻين ماڻهن کي گوليون هڻي، فنڪار جي زال ۽ ٻارن کي پاڻ سان گڏ کڻي ويو، توهان تعصب پسند، حسد ڪندڙ نه آهيو، ۽ جن سينيئرز مون کي پهرين امداد شاهه راشدي ۽ پوءِ ڪي ڪي سان ڳنڍجي ڏٺو، توهان کي ان بابت ڇا خبر هئي؟ اهو ڪي ڪي جيڪو قومي چينلن جي مداحن لاءِ مڪمل استاد هو، فنڪار ۽ ٽيڪنيڪل ماڻهو جيڪو انهن کي ڳنڍيندو هو، ڪي ڪي، ڪنهن به چينل جو ملازم نه ٿيڻ چاهيندو هو، جيڪو انهن فنڪار گروپن جو سبب پڻ هو.
ڪي ڪي، جيڪو ٻاهر کان هڪ بدتميز، بدتميز ماڻهو هو، پر اندران هو هڪ مڪمل طور تي معصوم ۽ هڪ فرشتو هو. هن ڪڏهن به پنهنجي ڪنهن به دوست جي گلا نه ڪئي. هن پنهنجي خانداني صورتحال بابت پريشان ٿيڻ تي به همت نه هاري. ڪي ڪي، جنهن پنهنجي دل کي راحت ڏيڻ لاءِ مون کي ڀاءُ بڻائي تسلي حاصل ڪئي، جنهن ميڊيا جي شيطاني صلاحيت کي آزمايو، تنهن ڪري کيس شڪار بڻايو ويو. هو دل جو مريض هو ۽ ثقافت کاتي کان چيڪ جو مستحق هو. هن ثقافت ايجنسي، انهن سان لاڳاپيل سڀني فنڪارن ۽ تنظيمن کي سهولت ڏيڻ جي ڪوشش ڪئي، ته جيئن هن معاشي بدحالي ۾، منهنجي ماءُ کي به دعوت ڏئي علاج ڪرائي سگهجي، پر ڪنهن به سندس رڙيون ۽ فرياد نه ٻڌي. ۽ هن، روزي ڪمائڻ کان پوءِ، هڪ رات هزارين فنڪارن کي الوداعي پيغام موڪلي هن فاني، خود غرض دنيا کي ڇڏي ڏنو. هي هڪ سچي ڪهاڻي آهي، جنهن تي فنڪارن، ٺڳن، مولوين، پٿري بزرگن ۽ غريب ماڻهن کي ڏيکاريندڙ سيريل ٺاهڻ بدران، ظالم پوليس کي ڏيکاريندڙ سيريل ٺاهڻ بدران، سندس زندگي ۽ ميڊيا جي قرباني کي سندس قرضدار چينلن پاران فلمايو وڃي ها.
اکين کي ڇڪيندڙ فنڪار گروپ ستياوا ڪي ڪي، جيڪو اڃا تائين سڀني چينلن جو قرضدار آهي، جن کيس گهٽ ۾ گهٽ بجيٽ ۽ ڊراما ڏنا، ڪڏهن به مڪمل رقم ادا نه ڪري سگهيو، ۽ اسلم چانڊيو ۽ مون، پنهنجي پگهار ڇڏي، هڪ ننڍڙو سولو ڊرامو مڪمل ڪرڻ لاءِ مالي مدد ڪئي. پر چينلن ڪڏهن به منظور ٿيل بجيٽ جي ادائيگي نه ڪئي. اهي گروپ چينل سندس رڪاوٽ هئا، انهن سندس سچائي ۽ سچي بيماري کي پنهنجين بيمارين وانگر غلط سمجهيو. نوڪري حاصل ڪرڻ لاءِ، هڪ فنڪار کي ڊائريڪٽر کان ڊائريڪٽر ۾ اپ گريڊ ڪيو ويو ۽ پوءِ ڊائريڪٽر کان فنڪار ۾ گهٽتائي ڪئي وئي. ڪي ڪي، جنهن کي 1500 ۾ هڪ سوپ سيريل جو ملازم بڻجڻ تي مجبور ڪيو ويو، ساڳئي سوپ سيريل ڪندي دل جي بيماري سبب فوت ٿي ويو. اسين الله جا آهيون ۽ ان ڏانهن موٽنداسين.
وقت جو چڪر صفر درجي کان 90 درجا صورتحال ڏانهن وڃي رهيو آهي. ڪي ڪي وانگر، جيڪي فنڪار هن طرح صفر ڏانهن موٽيا آهن، اهي اسان کي دنيا جا وڊيو ڪلپس ڏيکاري رهيا آهن، جيڪي اهي سنڌي چينلن جي فنڪارن ۽ ملازمن کي سفارش ڪن ٿا. هاڻي، چينل مالڪن ۽ انتظاميا کي نشانو بڻائڻ سان گڏ، گروپ جي انهن اڳوڻن ملازمن کي پنهنجي کيسي ۾ به ڏسڻو پوندو. چينل جي دروازن تي نگهبان بڻجڻ بدران، سڀني سينيئرز کي اهو حق ڏنو وڃي ته اهي پنهنجي اسٽوڊيو پروگرامن ۾ گروپ ميمبرن ۽ دوستن جي بدران پنهنجي فن جو ڪم ڪن ۽ ميڊيا ڪرپشن کان پاسو ڪن، بلڪل جيئن ڪي ڪي پنهنجا قاعدا ٺاهيا آهن.
آخري ترميم: