• ڇا توھان کان سنڌ سلامت جو پاسورڊ وسري ويو آھي..؟
    ھيٺ ڏنل بٽڻ تي ڪلڪ ڪري پنھنجي اي ميل واٽس ايپ ذريعي موڪليو. .انتظامي رڪن توھان جي پاسورڊ کي ري سيٽ ڪري توھان کي اطلاع موڪليندا. لک لائق..!

    واٽس ايپ ذريعي

ڊارونزم، سوشل ڊارونزم ۽ سنڌ جي منظم بربادي

رشيد سمون

Founder
انتظامي رڪن
منتظمِ اعلى
03-5.jpg
جڏهن چارلس ڊارون 1859ع ۾ ڌرتيءَ تي موجود جيوت تي دنيا لوڏيندڙ ڪتاب “اوريجن آف اسپيشز” لکيو، تڏهن پوري دنيا ۾ حياتيات علم جا نوان دڳ کولي ڇڏيا، جن جي ڪري ڏاھا ماڻهو زندگيءَ جي فطري جوڙجڪ کي نئين نموني سان سمجهڻ لڳا. ڊارون جو نظريو، جنھن ۾ جناب چارلس ڊارون “فطري چونڊ” جي ڳالهه ڪئي ھئي، ان ۾ ھُن وضاحت ڪئي ته فطرت ۾ صرف اهي جِيوَ زندھ بچن ٿا، جيڪي حالتن سان گڏ ٺاھ ٺوھ ڪندي مطابقت پيدا ڪندا آھن، يعني “سڀ کان سگهاري جي بقا” جو اصول. هي نظريو سائنس جي حوالي سان جيوت جي واڌ ويجهه ۽ تبديليءَ جو هڪ مھذب، فطري ۽ متوازن تصور پيش ڪري ٿو. پر سوين سالن جي تاريخ شاھد آھي ته، سائنس جڏهن غلط هٿن ۾ وڃي ٿي ته اها “علم” نه رهندي آھي، رھندو کھندو ظالم جو ھٿيار بڻجي وڃي ٿي. ڊارون جي خالص سائنسي سوچ کي بگاڙي، هڪ نئون خطرناڪ نظريو پيدا ڪيو ويو: جنھن کي سماجيات جا ماھر “سوشل ڊارونزم” يعني سماجي سگهاريت تي ٻڌل نجات جو فڪري فريب! جنھن ۾ ظالمن هن تصور کي فطري چونڊ جي حياتياتي دائري مان ڪڍي، سماجي، سياسي ۽ قومي سطحن تي لاڳو ڪيو. هتي “سگهاري جي بقا” جو مطلب هي ٿيو ته جيڪي قومون طاقتور آهن، سي فطري طور ٻين قومن کان برتر آهن ۽ انهن کي غلام بڻائڻ، سندن وسيلن تي قبضو ڪرڻ، ۽ سندن سڃاڻپ ختم ڪرڻ به انهن جو حق بڻجي وڃي ٿو ۽ اِن قسم جي نسل ڪشيءَ کي ھُنن ترقيءَ جو نالو ڏنو. پوري دنيا جي ڏاڍين ڌُرين پاران سوشل ڊارونزم جو استعمال مختلف وقتن تي ٿيندو رھيو آھي. آمريڪا ۾ هن نظريي کي ريڊ انڊينز، يعني اصلي رهاڪن، تي ظلم، بي دخلي، ۽ سندن تھذيب جي خاتمي لاءِ استعمال ڪيو ويو. “طاقتور جي بقا” جي نالي تي انهن جي زمينن تي قبضو، اسڪولن ۾ ٻارن جي جبري داخلا، ۽ سندن ٻولي، لباس ۽ ثقافت کي مٽائڻ کي ترقيءَ جو نالو ڏنو ويو- جيڪو اصل ۾ تهذيبن جي نسل ڪشي هئي. گورا جڏھن ڏکڻ ايشيا ۾ جابر طور آيا، تڏھن به طاقت جو استعمال ڪندي ھتي سوشل ڊارونزم نظريي تحت ھتان جي اصلوڪن کي دٻائي رکيو. سوشل ڊارونزم جو استعمال نفسياتي طور تي ايستائين به ٿيو جو گورن پنھنجي ڪلبن ۽ ھوٽلن ٻاھران بورڊ لکرائي ڇڏيا ته، “ھتي ڪتن ۽ انڊين جو اچڻ بند آھي”.

اڄ وري پاڻ وٽ يعني پياري پاڪستان ۾، خاص طور تي سنڌين ۽ بلوچن سان ٿيندڙ ظلمن جي تشريح به انهيءَ سوشل ڊارونزم جي روشنيءَ ۾ ئي نظر اچي ٿي. سنڌ، جيڪا تمدن جي جنم ڀومي آهي، جتي سنڌو دريا زندگيءَ جو سرچشمو رهيو آهي. جتي تھذيب، ٻولي، موسيقي، ۽ روحانيت هزارين سالن کان پوري دنيا کي امن ۽ خوشحال زندگيءَ جو پيام ڏيندي رهي آهي؛ اڄ ان ڌرتيءَ کي اهڙي ريت برباد ڪيو پيو وڃي، ڄڻ ڪا اھا غير ضروري، ٻڏي ويل تھذيب هجي. اِن برباديءَ جا هٿ معاشي به آهن، سياسي به پر صفا چِتائي ڏسجي ته سڀ کان اهم طور تي، اهي طاقت جي نشي ۾ ورتل رياستي پاليسين جا نتيجا آهن.

سنڌو دريا، جيڪو سنڌ جي حياتيءَ جو ضامن آهي، ان تي زبردستيءَ ڊيمَ، واھ ۽ لنڪ ڪئنالَ ٺاهي پاڻيءَ کي روڪيو پيو وڃي. “وسيع تر قومي مفادن” جي نام نھاد نالي تي اهڙيون پاليسيون جوڙيون وڃن ٿيون، جن مان فائدو پاڪستان جي وڏي صوبي پنجاب کي ئي ملي ٿو، پر نقصان رڳو سنڌ يا بلوچستان کي. ان ناانصافيءَ سبب ھتي صرف ڌرتي ئي ٺوٺ نه ٿي آھي، پر سموري حياتياتي نظام تي تباهي جي تلوار لٽڪي پئي آهي. انڌي ٻلهڻ، جيڪا ناياب ترين پاڻيءَ جي جيوت پڻ آھي ۽ جيڪا فقط سنڌو درياھ ۾ ئي زندھ رهي ٿي، اھا ختم ٿيڻ جي ويجهو آهي. پاڻيءَ جي کوٽ سبب زمين ۾ سيڪ وڌي ويو آهي، پورهيت، ماهيگير، ۽ هزارين ڳوٺن جا ماڻهو پنھنجي روزگار کان محروم ٿي رھيا آهن.

هي ھٿراڌو قھر رڳو معاشي يا ماحولياتي تباھيءَ جو مظھر ناهي پر هي ته ثقافتي نسل ڪشي پڻ آهي. سنڌ لاءِ سنڌو درياھ رڳو درياھ نه آھي، پر ھزارين سالن کان آباد ھتي سنڌين جي ماءُ پڻ آهي. سنڌو ندي لوڪ گيتن جي، شاعريءَ جي، فلسفي جي، ۽ زندگيءَ جي علامت پڻ آهي. جڏهن اھا ندي وھائڻ بند ڪئي وڃي، تڏھن سچ به ته اصل ۾ سنڌ جي سڃاڻپ کي تباھ ڪيو پيو وڃي. ھي غليظ ڪم، جيڪو رياستي سطح تي منظم انداز سان جاري آهي، رڳو سياسي طور ظلم ئي نه، پر تاريخ سان غداري پڻ آهي.

مونکي اهو چوڻ ۾ ڪا به ھٻڪ نه ٿي ٿئي ته هي سڀ ڪجهه هڪ اهڙي سوچ جي پيداوار آهي، جتي طاقت کي ئي برتر سمجهيو وڃي ٿو. جتي عدل، انصاف ۽ برابريءَ لاءِ ڪا به جاءِ ناهي. سنڌ جي ڳالهه ڪرڻ، اڄ به طاقتور ڌڙن جي نظر ۾ بغاوت آهي. سنڌ جي وسيلن تي حق جي ڳالهه ڪرڻ، ڄڻ ڪنھن “قومي وحدت” خلاف سازش هجي. چِتائي ڏسو ته هيءَ روش، سوشل ڊارونزم جو جديد روپ آهي؛ جتي سگهاري ڌر هر ڪم جو جواز پاڻ ٺاهي، پاڻ ئي فيصلا ڪري، ۽ پاڻ ئي مظلوم ماڻهن کي خاموش ڪرائي ڇڏيندي آھي. پر دنيا اڄ جتي “ماحولائي انصاف”جي ڳالهه ڪري رهي آهي، اتي سنڌ کي زندھ رهڻ جو حق به نه ڏيڻ، ھڪ ڀيانڪ ترين ظلم آهي. جيڪڏهن هيءَ ناانصافي جاري رهي ته اها رڳو سنڌ جي تباهي نه هوندي، پر ڏکڻ ايشيا جي امن، فطرت ۽ انساني وقار لاءِ به خطرو بڻجي سگهي ٿي. اسان کي انهيءَ بگاڙيل سوچ کي للڪارڻ جي ضرورت آهي، جيڪا سائنس کي سياسي طاقت جي اوزار طور استعمال ڪري ٿي. اصل ترقي تڏهن ٿيندي، جڏهن طاقت جي جاءِ تي انصاف، لوڀ جي جاءِ تي همدردي، ۽ تباهيءَ جي جاءِ تي تحفظ جو اصول لاڳو ٿيندو.

سنڌ، جيڪا هزارين سالن کان پنھنجي ڌرتيءَ، پنھنجي درياھ، پنھنجي تھذيب سان جيئري رهي آهي، اڄ اُن لاءِ علم، شعور، ۽ عالمي ڌيان جي ضرورت آهي. ڇاڪاڻ ته سنڌ جي تحفظ کانسواءِ، انسانيت جي بقا جو تصور اڌورو رهندو...
 
محترم امر فياض صاحب جو هي مضمون نه رڳو علمي آهي پر انتھائي وقتائتو به لڳو... ائين محسوس ٿيو ڄڻ لفظن ۾ صدين جو درد، ساڃاهه ۽ مزاحمت سموئي ڇڏيو هجي...

اوهان جن علمي طريقي سان ڊارون جي نظريي کي واضح ڪيو، پوءِ ان جي بگاڙيل شڪل ’سوشل ڊارونزم‘ ذريعي ٿيندڙ ظلم کي بيان ڪيو، سو اڄ جي حالتن لاءِ اک کولي ڏيندڙ مثال آهي... خاص ڪري سنڌ ۽ بلوچستان سان ٿيندڙ ناانصافين کي جيڪو پس منظر اوهان ڏنو، سو پڙهڻ سان صرف علم نه وڌي ٿو، پر اندر به ڳري ٿو...

سنڌ جي ڌرتي، سنڌوءَ جي اهميت، ۽ ان سان وابسته ماڻهن جي تڪليفن کي اوهان جن انداز سان اجاگر ڪيو، سو فقط صحافت نه آهي... اھو اظهار آهي ھڪ اهڙي سچ جو، جيڪو اڪثر وساريو وڃي ٿو يا وسارڻ تي مجبور ڪيو وڃي ٿو...

اوهان جو هي مضمون ذهن کي ڌڪ ڏئي ٿو... ساڳئي وقت اندر ۾ بيداريءَ جو جوت ٻاري ٿو... اڄ جڏهن ڪيترائي خاموش آهن، اتي اهڙا دل سان لکيل لفظ... سچ جي ساٿ ڏيڻ برابر آهن...

دعا ته اوهان جو قلم ائين ئي سوچ، سوال ۽ سچ جي راهه تي هلندو رهي ...
 
Back
Top