جواب: محترم علي قاضي جي لکيل ڪالمن جو مجموعو۔
سنڌ مستقبل جي ”سياسي محور“
لاءِ ڇا پئي سوچي؟
اڱارو 17 مارچ 2009ع
ڪا حقيقي محبت ڪرڻ تيستائين ممڪن ئي ناهي، جيستائين انسان جي ٽئين اک کلي نه وڃي. يعني دل جي اک، پر رڳو دل جي اک سان به محبوب کي پرکي نٿو سگهجي. مطلب اهو نڪتو ته حقيقي محبت لاءِ انسان وٽ ٽنهي اکين جو هجڻ ضروري آهي. جيڪي ماڻهو محبت هجڻ جا دعويدار ٿي اهو روايتي ڊائيلاگ هڻن ٿا ته ”سمجهه ۾ ڪجهه نٿو اچي، بس دل هٿان مجبور آهيان.“ اهي ماڻهو جذبات جي نشي ۾ هجن ٿا، جيئن ڪو ٻيو ماڻهو شراب يا ٻئي ڪنهن شيءِ جي نشي ۾ اچي سوچڻ سمجهڻ کان قاصر ٿي اونڌا سڌا ڪم ڪندو آهي، پر سمجهڻ اهو گهرجي ته محبت جو تصور ئي Purity (پاڪيزگي) سان جڙيل آهي، سو جيڪي ماڻهو محبتي هجن ۽ ساڳئي وقت اهي نشي ۾ به هجن، اها ڳالهه غير منطقي آهي. سولي سنڌي ۾ ان ڳالهه کي ايئن چئجي ته دل جي اک انسان کي پنهنجي جذبي جي صحيح سڃاڻپ ڪرائي ٿي پر جذبا بنيادي طرح Alcoholic (نشي ۾ آڻيندڙ) هجن ٿا، پر دماغ لاءِ ڏسندڙ ٻه اکيون منطق، صحيح توڙي غلط ڏسي رهيون هجن ٿيون، سو جڏهن دل ۽ دماغ ۽ ٽئين اک هڪ ئي وقت ڏسن ٿيون تڏهن ئي اندر ۾ خالص ۽ حقيقي محبت جنم وٺي ٿي. پر اهو چوڻ سولو ۽ هڪ ئي وقت ٽئي اکيون کولي رکڻ بنهه ڏکيو آهي. ڪجهه عرصو اڳ پنهنجي هڪ مضمون ”ڪجهه دل جي به ٻڌو“ ۾ ساڳئي ڳالهه مختلف انداز ۾ لکي هيم ۽ اڄ به اصرار انهيءَ نقطي تي آهي ته صرف دماغ ۽ نه ئي صرف دل، بلڪه ڏسڻ، پرکڻ يا محبت ڪرڻ لاءِ دل ۽ دماغ ٻنهي جي گڏيل استعمال سان ئي ڪو خالص جذبو، ڪا سٺي سوچ يا بهتر ڪو فيصلو ٿئي ٿو.
انگريزي ٻولي ۾ جتي Emotional Fool (جذبات ۾ ورتل بيوقوف) چيو وڃي ٿو، اتي ئي Emotional Intelligence (جذبات جي ذهانت) جو اصطلاح به استعمال ٿئي ٿو. يعني جنهن ماڻهو کي پنهنجن جذبن جي پروڙ ٿيو وڃي، ان جا جذبا نشي کان پاڪ ٿيو وڃن. اهي ماڻهو پنهنجي اندر موجود شديد تڙپ جي هوندي به سانت نظر اچن ٿا. هو روئين ضرور ٿا، پر پنهنجا لڙڪ ٻاهر آڻڻ بدران اندر ئي ڪيرائي ان سان پاڻ کي پاڪيزه ڪرڻ ۾ رڌل هجن ٿا. اهي چالاڪ نه، پر ذهين هجن ٿا، جيڪي چالبازي بدران معصوميت کي پنهنجو اثاثو سمجهن ٿا، جيڪي پنهنجي محبت، پنهنجي پئسي يا پنهنجي اقتدار کي سنڀالڻ/نڀائڻ جي سگهه به رکن ٿا، پر وقت اچڻ تي انهن کي ڇڏڻ جو حوصلو به رکن ٿا. آئون سمجهان ٿو ته اهو شخص جيڪو کيس مليل ڪنهن شيءِ سان هر قيمت تي چنبڙي وڃي ٿو، ان کان وڏو ماڻهو اهو هجي ٿو، جيڪو حاصل شيءِ کي ڇڏڻ جي همت رکي ٿو. تازو رسول بخش پليجو صاحب پنهنجي هڪ مضمون ۾ لکيو ته، ”علي قاضي کي ڪجهه وقت کان ووڪل ڪلاس جو خفت لڳل آهي ۽ ان بابت ڪئين ڪالم لکي چڪو آهي، باوجود ان ڳالهه جي ته سنڌ جي سياسي ڪلاس اڃان سندس تجويز کي گهربل موٽ ڪا نه ڏني آهي، تڏهن به هو پنهنجي ڳالهه پويان لڳو پيو آهي...چي، ”بهيا کيا کرتا هي؟“ چي، ”بهيا لگا پڙا هي.“
پليجو صاحب جي اها راءِ پڙهي سوچيان ٿو ته سنڌ ۾ مثبت تبديلي جي حوالي سان جيڪو خفو کنيو پيو هلان، ان سان مسلسل چنبڙيو رهان يا ان خفي کان کلي موڪلائي وٺجي؟ ڇاڪاڻ ته تبديلي سياسي ڪلاس ئي آڻيندو آهي ۽ جيڪڏهن ان کي ئي منهنجي ڳالهه سمجهه ۾ نه پئي اچي ته پوءِ آئون مرزا غالب ته آهيان ڪو نه، جو اهو سوچي ڳالهائيندو/لکندو رهان ته:
بک رها هون جنون مين کيا کيا کچهه،
کچهه نه سمجهي خدا کري کوئي!
آئون ان جنون يا خفت واري ڪيفيت ۾ اڃا ڪجهه وقت رهندي پليجو صاحب سوڌو سنڌ جي سمورن محبتي ماڻهن کان ڪجهه ٻاراڻي قسم جا سوال ڪرڻ جي اجازت چاهيان ٿو. (1) ڇا سنڌ جيڪو ڪجهه اڄ ڀوڳي رهي آهي، سو ته ڇڏيو، پر ويجهي مستقبل ۾ جيڪو سنڌ سان ٿيندو، ان کي منهن ڏيڻ لاءِ ڪو هوم ورڪ ٿيل آهي؟ (2) سنڌ جي معيشت، حقن کانپوءِ سنڌ جي جاگرافيءَ سان هٿ چراند جا جيڪي خدشا ظاهر ڪيا پيا وڃن، اسان وٽ اهڙي ڪنهن صورتحال کي منهن ڏيڻ لاءِ ڪهڙي حڪمت عملي آهي؟ (3) جنهن سياسي ڪلاس جو پليجي صاحب ذڪر ڪيو آهي، اهو ڪلاس ڪنهن هڪ پليٽ فارم تي موجود آهي؟ (4) ڇا اڄ سنڌ ۾ ڪا اهڙي هڪ پارٽي يا ڪو هڪ سياسي ليڊر اهڙو آهي، جنهن لاءِ اهو چئي سگهجي ته هو سنڌ جو هڪ Consensus (متفقه) ليڊر آهي؟ (5) سنڌ ۾ جيڪو سياسي ويڪيوم پيدا ٿي ويو آهي، ان خال کي امڪان آهي ته ڪو ڀوتار يا انارڪي ئي ڀريندي، پر ڇا ان جو ڪو توڙ ڪنهن وٽ آهي؟ جيڪڏهن انهن سوالن جا جواب ”نه“ ۾ آهن ته پوءِ آئون ان خفت مان ڪيئن نڪران ته سنڌ جي واهر ڪرڻ لاءِ ووڪل ڪلاس پنهنجو ڪردار ادا ڪري؟ پر جيڪڏهن ڪنهن ٻئي وٽ ان لاءِ ڪو بهتر حل آهي ته منهنجي اکين تي.
16 مارچ تي اسلام آباد ۾ ڌرڻي کان اڳ رات پيٽ ۾ وزير اعظم کي ٽي وي تي اچي چوڌري افتخار جي بحاليءَ جو اعلان ڪرڻو پيو. سو جيڪو ڪجهه مهينا اڳ کان نظر آيو پئي، ساڳيو ڪجهه ٿي ويو، پر سمجهه ۾ اهو نٿو اچي ته اقتدار جي ايوانن ۾ ويٺلن کي اهو سڀ ڪجهه اڳواٽ ڇو نه پئي نظر آيو؟ بهرحال مون کي گهٽ ۾ گهٽ هينئر به اهڙي ڪا گهڻي خوش فهمي ناهي، جو هاڻ سڀ ڪجهه ڊگهي عرصي تائين ٺيڪ ٿي ويو آهي، ڇاڪاڻ ته اهو فيصلو حڪومت دل وٽان نه، پر مجبوريءَ وچان ڪيو آهي ۽ ٻيو اهو ته اڃا کوڙ سارا اشوز اڀرڻا آهن، جنهن ۾ جوڊيشري اندر ڇانٽيءَ جو معاملو، 17 هين ترميم جو خاتمو، يعني صدر صاحب جا اختيار ختم ٿيڻ، فوج ۾ اعليٰ عهدن تي مقرري وارن صدر کي حاصل اختيارن جو معاملو، شريف برادران جي نااهليءَ جو خاتمو، پنجاب حڪومت ۾ ميان شهباز شريف جي واپسي، ڏيهي توڙي پرڏيهي ادارن پاران گم ڪيل ماڻهن جي بازيابيءَ جو ڪيس، اين آر او واري اشو سوڌو اڃا کوڙ معاملا ملڪي اقتداري سياست تي ايندڙ ڏينهن/هفتن ۾ ڇانيل نظر ايندا. پر آئون ان لانگ مارچ مان پنجاب جي ان نئين تعارف کي انتهائي غور سان ڏسڻ چاهيان پيو، جيڪو ميان نواز شريف جي اڳواڻي ۾ پاڻ سڀني گذريل ٻن ڏينهن ۾ ڏٺو. ماضيءَ ۾ پنجاب اسٽيبلشمينٽ جي معرفت اسلام آباد ۾ پنهنجو اثر رکندي هو، پر اهو پهريون ڀيرو ڏٺوسين ته پنجاب ۽ خاص طرح سينٽرل پنجاب ۾ ماڻهن روڊن تي نڪري اسلام آباد کان مطالبا مڃرايا آهن. اهو ٽرينڊ پنجاب لاءِ نئون آهي پر سنڌ ۾ ڪالاباغ ڊيم ۽ قادرپور گئس فيلڊ جي نجڪاري واري اسلام آباد جي فيصلن خلاف سنڌ جو ماڻهو روڊن تي نڪرندو رهيو آهي، خود محترمه شهيد بينظير سنڌ-پنجاب بارڊر تي ڪالاباغ خلاف ڌرڻو هنيو هو. اڄ جيڪڏهن سنڌ لکين ماڻهو صوبائي خودمختياري ۽ سنڌ جي معدني وسيلن تي مالڪي واري حق لاءِ اسلام آباد ڏانهن لانگ مارچ ڪن ته ڇا ايئن سوچڻ هڪ خواب هوندو؟ پ پ حڪومت حقيقي صوبائي خودمختياري جو بل پارليامينٽ ۾ آڻي ته ڇا ائين سوچڻ پڻ ديوانگي سڏبي؟
لانگ مارچ کان ڪجهه هفتا اڳ لکيل پنهنجي هڪ مضمون ۾ ملڪي سياست جي تجزيي سان گڏ اهو به لکيو هيم ته سنڌ کي سياسي Isolation (اڪيلائي) جو شڪار ٿيندي ڏسان پيو. ڇا اڄ اها ڳالهه چٽي ٿي سامهون نه اچي وئي آهي؟ اڄ وري لکان پيو ته جيڪڏهن سنڌ سان محبت ڪندڙن هڪ ئي وقت دل ۽ دماغ جون اکيون کولي سنڌ سان پنهنجو رشتو نه جوڙيو ته پوءِ انهن کان به ڪجهه وقت کانپوءِ اهو ئي سوال ٿيندو، جيڪو سوال اڄ حڪومت کان ڪيو پيو وڃي ته جڏهن هر ڪنهن کي اقتداري بحران نظر آيو پئي ته اقتدار ۾ ويٺلن کي ڇو نه پئي نظر آيو؟ ٿي سگهي ٿو ته آئون غلط هجان پر ملڪ مڊ-ٽرم چونڊن ڏانهن وڌي پيو. پوءِ ان ۾ 6 مهينا لڳن، يا 16 مهينا. ان حوالي سان اهو ڏسجي ته سنڌ جي مينڊيٽ کي ڪنهن حد تائين هڪ هنڌ گڏ رکندڙ پارٽي يعني پ پ جي اڄوڪي حالت ڇا آهي، ۽ جيئن جيئن وقت گذري پيو، ۽ جيئن نظر پيو اچي، ان جي ڄاڻ به هر ڪنهن کي آهي، سو ان صورتحال ۾ مستقبل جي سنڌ ڪٿي بيٺل هوندي؟ ڇاڪاڻ ته سڀاڻي مڊ-ٽرم چونڊن يا کڻي مڊ-ٽرم نه ئي سهي، پر شيڊيول موجب 4 سالن بعد چونڊون ٿيون تڏهن به پنجاب ۾ نواز ليگ هوندي، سرحد ۾ اي اين پي هجي يا مولوي حضرات ٻنهي کي پنهنجي صوبي جي حقن جو اونو هجي ٿو. بلوچستان ۾ به قومپرست پارٽيون ملڪ جي سالميت واري حوالي سان ٺاهيل ٿيوريز مان ٻاهر نڪتيون ته به، ۽ نه نڪتيون ته به بلوچستان جو معاملو ئي مختلف آهي، پر سوال آهي ته سنڌ جي اڳواڻي ڪير ڪري رهيو هوندو! ڇا اسان وٽ به افغانستان يا آزاد علائقا، جتي وار لارڊز هجن ٿا، اتان کان ٿوري بدليل صورتحال ته نه هوندي؟ يعني ضلعي ۽ تعلقي سطح جا ڀوتار اسان جا نمائندا هوندا، جيڪي وزارت يا مشير بڻجڻ لاءِ ڪجهه به ڪرڻ لاءِ تيار ٿي ويندا؟ ٻين لفظن ۾ اسان وٽ ڪو سياسي Nucleus (مرڪز) نه رهندو.
ڏهاڪو سال اڳ ووڪل ڪلاس ذريعي تبديلي آڻڻ واري Concept (تصور) ڏيڻ کان به سال يا ٻه سال اڳ هڪ خيال ظاهر ڪيو هيم، جيڪو اڄ حالتن جي سنگيني کي محسوس ڪندي ٻيهر ورجايان پيو ته شايد هاڻ اسان جو سياسي ڪلاس من ان خيال کي گهربل موٽ ڏي ته سنڌ جون سموريون سياسي پارٽيون، پريشر گروپ ۽ سماجي تنظيمون ڪن به ٽن يا پنجن ماڻهن تي مشتمل هڪ ڪميٽي/ڪائونسل/گروپ ٺاهين، جيئن سنڌ جي اها ڇڙوڇڙ ٿيل سياسي سگهه هڪ محور جي چئوگرد گڏ ٿي سگهي جيئن Leaderless (قيادت کان خالي) ۽ Directionless (رخ کان خالي) ٿيندڙ سنڌ کي صحيح رخ تي آڻڻ، سنڌ جي حقن لاءِ نتيجه ڏيندڙ جاکوڙ ڪرڻ ۽ سنڌ اندر مثبت تبديلي آڻڻ جا خواب ساڀيان ٿي سگهن
feedback_kawish@yahoo.com
سنڌ مستقبل جي ”سياسي محور“
لاءِ ڇا پئي سوچي؟
اڱارو 17 مارچ 2009ع
ڪا حقيقي محبت ڪرڻ تيستائين ممڪن ئي ناهي، جيستائين انسان جي ٽئين اک کلي نه وڃي. يعني دل جي اک، پر رڳو دل جي اک سان به محبوب کي پرکي نٿو سگهجي. مطلب اهو نڪتو ته حقيقي محبت لاءِ انسان وٽ ٽنهي اکين جو هجڻ ضروري آهي. جيڪي ماڻهو محبت هجڻ جا دعويدار ٿي اهو روايتي ڊائيلاگ هڻن ٿا ته ”سمجهه ۾ ڪجهه نٿو اچي، بس دل هٿان مجبور آهيان.“ اهي ماڻهو جذبات جي نشي ۾ هجن ٿا، جيئن ڪو ٻيو ماڻهو شراب يا ٻئي ڪنهن شيءِ جي نشي ۾ اچي سوچڻ سمجهڻ کان قاصر ٿي اونڌا سڌا ڪم ڪندو آهي، پر سمجهڻ اهو گهرجي ته محبت جو تصور ئي Purity (پاڪيزگي) سان جڙيل آهي، سو جيڪي ماڻهو محبتي هجن ۽ ساڳئي وقت اهي نشي ۾ به هجن، اها ڳالهه غير منطقي آهي. سولي سنڌي ۾ ان ڳالهه کي ايئن چئجي ته دل جي اک انسان کي پنهنجي جذبي جي صحيح سڃاڻپ ڪرائي ٿي پر جذبا بنيادي طرح Alcoholic (نشي ۾ آڻيندڙ) هجن ٿا، پر دماغ لاءِ ڏسندڙ ٻه اکيون منطق، صحيح توڙي غلط ڏسي رهيون هجن ٿيون، سو جڏهن دل ۽ دماغ ۽ ٽئين اک هڪ ئي وقت ڏسن ٿيون تڏهن ئي اندر ۾ خالص ۽ حقيقي محبت جنم وٺي ٿي. پر اهو چوڻ سولو ۽ هڪ ئي وقت ٽئي اکيون کولي رکڻ بنهه ڏکيو آهي. ڪجهه عرصو اڳ پنهنجي هڪ مضمون ”ڪجهه دل جي به ٻڌو“ ۾ ساڳئي ڳالهه مختلف انداز ۾ لکي هيم ۽ اڄ به اصرار انهيءَ نقطي تي آهي ته صرف دماغ ۽ نه ئي صرف دل، بلڪه ڏسڻ، پرکڻ يا محبت ڪرڻ لاءِ دل ۽ دماغ ٻنهي جي گڏيل استعمال سان ئي ڪو خالص جذبو، ڪا سٺي سوچ يا بهتر ڪو فيصلو ٿئي ٿو.
انگريزي ٻولي ۾ جتي Emotional Fool (جذبات ۾ ورتل بيوقوف) چيو وڃي ٿو، اتي ئي Emotional Intelligence (جذبات جي ذهانت) جو اصطلاح به استعمال ٿئي ٿو. يعني جنهن ماڻهو کي پنهنجن جذبن جي پروڙ ٿيو وڃي، ان جا جذبا نشي کان پاڪ ٿيو وڃن. اهي ماڻهو پنهنجي اندر موجود شديد تڙپ جي هوندي به سانت نظر اچن ٿا. هو روئين ضرور ٿا، پر پنهنجا لڙڪ ٻاهر آڻڻ بدران اندر ئي ڪيرائي ان سان پاڻ کي پاڪيزه ڪرڻ ۾ رڌل هجن ٿا. اهي چالاڪ نه، پر ذهين هجن ٿا، جيڪي چالبازي بدران معصوميت کي پنهنجو اثاثو سمجهن ٿا، جيڪي پنهنجي محبت، پنهنجي پئسي يا پنهنجي اقتدار کي سنڀالڻ/نڀائڻ جي سگهه به رکن ٿا، پر وقت اچڻ تي انهن کي ڇڏڻ جو حوصلو به رکن ٿا. آئون سمجهان ٿو ته اهو شخص جيڪو کيس مليل ڪنهن شيءِ سان هر قيمت تي چنبڙي وڃي ٿو، ان کان وڏو ماڻهو اهو هجي ٿو، جيڪو حاصل شيءِ کي ڇڏڻ جي همت رکي ٿو. تازو رسول بخش پليجو صاحب پنهنجي هڪ مضمون ۾ لکيو ته، ”علي قاضي کي ڪجهه وقت کان ووڪل ڪلاس جو خفت لڳل آهي ۽ ان بابت ڪئين ڪالم لکي چڪو آهي، باوجود ان ڳالهه جي ته سنڌ جي سياسي ڪلاس اڃان سندس تجويز کي گهربل موٽ ڪا نه ڏني آهي، تڏهن به هو پنهنجي ڳالهه پويان لڳو پيو آهي...چي، ”بهيا کيا کرتا هي؟“ چي، ”بهيا لگا پڙا هي.“
پليجو صاحب جي اها راءِ پڙهي سوچيان ٿو ته سنڌ ۾ مثبت تبديلي جي حوالي سان جيڪو خفو کنيو پيو هلان، ان سان مسلسل چنبڙيو رهان يا ان خفي کان کلي موڪلائي وٺجي؟ ڇاڪاڻ ته تبديلي سياسي ڪلاس ئي آڻيندو آهي ۽ جيڪڏهن ان کي ئي منهنجي ڳالهه سمجهه ۾ نه پئي اچي ته پوءِ آئون مرزا غالب ته آهيان ڪو نه، جو اهو سوچي ڳالهائيندو/لکندو رهان ته:
بک رها هون جنون مين کيا کيا کچهه،
کچهه نه سمجهي خدا کري کوئي!
آئون ان جنون يا خفت واري ڪيفيت ۾ اڃا ڪجهه وقت رهندي پليجو صاحب سوڌو سنڌ جي سمورن محبتي ماڻهن کان ڪجهه ٻاراڻي قسم جا سوال ڪرڻ جي اجازت چاهيان ٿو. (1) ڇا سنڌ جيڪو ڪجهه اڄ ڀوڳي رهي آهي، سو ته ڇڏيو، پر ويجهي مستقبل ۾ جيڪو سنڌ سان ٿيندو، ان کي منهن ڏيڻ لاءِ ڪو هوم ورڪ ٿيل آهي؟ (2) سنڌ جي معيشت، حقن کانپوءِ سنڌ جي جاگرافيءَ سان هٿ چراند جا جيڪي خدشا ظاهر ڪيا پيا وڃن، اسان وٽ اهڙي ڪنهن صورتحال کي منهن ڏيڻ لاءِ ڪهڙي حڪمت عملي آهي؟ (3) جنهن سياسي ڪلاس جو پليجي صاحب ذڪر ڪيو آهي، اهو ڪلاس ڪنهن هڪ پليٽ فارم تي موجود آهي؟ (4) ڇا اڄ سنڌ ۾ ڪا اهڙي هڪ پارٽي يا ڪو هڪ سياسي ليڊر اهڙو آهي، جنهن لاءِ اهو چئي سگهجي ته هو سنڌ جو هڪ Consensus (متفقه) ليڊر آهي؟ (5) سنڌ ۾ جيڪو سياسي ويڪيوم پيدا ٿي ويو آهي، ان خال کي امڪان آهي ته ڪو ڀوتار يا انارڪي ئي ڀريندي، پر ڇا ان جو ڪو توڙ ڪنهن وٽ آهي؟ جيڪڏهن انهن سوالن جا جواب ”نه“ ۾ آهن ته پوءِ آئون ان خفت مان ڪيئن نڪران ته سنڌ جي واهر ڪرڻ لاءِ ووڪل ڪلاس پنهنجو ڪردار ادا ڪري؟ پر جيڪڏهن ڪنهن ٻئي وٽ ان لاءِ ڪو بهتر حل آهي ته منهنجي اکين تي.
16 مارچ تي اسلام آباد ۾ ڌرڻي کان اڳ رات پيٽ ۾ وزير اعظم کي ٽي وي تي اچي چوڌري افتخار جي بحاليءَ جو اعلان ڪرڻو پيو. سو جيڪو ڪجهه مهينا اڳ کان نظر آيو پئي، ساڳيو ڪجهه ٿي ويو، پر سمجهه ۾ اهو نٿو اچي ته اقتدار جي ايوانن ۾ ويٺلن کي اهو سڀ ڪجهه اڳواٽ ڇو نه پئي نظر آيو؟ بهرحال مون کي گهٽ ۾ گهٽ هينئر به اهڙي ڪا گهڻي خوش فهمي ناهي، جو هاڻ سڀ ڪجهه ڊگهي عرصي تائين ٺيڪ ٿي ويو آهي، ڇاڪاڻ ته اهو فيصلو حڪومت دل وٽان نه، پر مجبوريءَ وچان ڪيو آهي ۽ ٻيو اهو ته اڃا کوڙ سارا اشوز اڀرڻا آهن، جنهن ۾ جوڊيشري اندر ڇانٽيءَ جو معاملو، 17 هين ترميم جو خاتمو، يعني صدر صاحب جا اختيار ختم ٿيڻ، فوج ۾ اعليٰ عهدن تي مقرري وارن صدر کي حاصل اختيارن جو معاملو، شريف برادران جي نااهليءَ جو خاتمو، پنجاب حڪومت ۾ ميان شهباز شريف جي واپسي، ڏيهي توڙي پرڏيهي ادارن پاران گم ڪيل ماڻهن جي بازيابيءَ جو ڪيس، اين آر او واري اشو سوڌو اڃا کوڙ معاملا ملڪي اقتداري سياست تي ايندڙ ڏينهن/هفتن ۾ ڇانيل نظر ايندا. پر آئون ان لانگ مارچ مان پنجاب جي ان نئين تعارف کي انتهائي غور سان ڏسڻ چاهيان پيو، جيڪو ميان نواز شريف جي اڳواڻي ۾ پاڻ سڀني گذريل ٻن ڏينهن ۾ ڏٺو. ماضيءَ ۾ پنجاب اسٽيبلشمينٽ جي معرفت اسلام آباد ۾ پنهنجو اثر رکندي هو، پر اهو پهريون ڀيرو ڏٺوسين ته پنجاب ۽ خاص طرح سينٽرل پنجاب ۾ ماڻهن روڊن تي نڪري اسلام آباد کان مطالبا مڃرايا آهن. اهو ٽرينڊ پنجاب لاءِ نئون آهي پر سنڌ ۾ ڪالاباغ ڊيم ۽ قادرپور گئس فيلڊ جي نجڪاري واري اسلام آباد جي فيصلن خلاف سنڌ جو ماڻهو روڊن تي نڪرندو رهيو آهي، خود محترمه شهيد بينظير سنڌ-پنجاب بارڊر تي ڪالاباغ خلاف ڌرڻو هنيو هو. اڄ جيڪڏهن سنڌ لکين ماڻهو صوبائي خودمختياري ۽ سنڌ جي معدني وسيلن تي مالڪي واري حق لاءِ اسلام آباد ڏانهن لانگ مارچ ڪن ته ڇا ايئن سوچڻ هڪ خواب هوندو؟ پ پ حڪومت حقيقي صوبائي خودمختياري جو بل پارليامينٽ ۾ آڻي ته ڇا ائين سوچڻ پڻ ديوانگي سڏبي؟
لانگ مارچ کان ڪجهه هفتا اڳ لکيل پنهنجي هڪ مضمون ۾ ملڪي سياست جي تجزيي سان گڏ اهو به لکيو هيم ته سنڌ کي سياسي Isolation (اڪيلائي) جو شڪار ٿيندي ڏسان پيو. ڇا اڄ اها ڳالهه چٽي ٿي سامهون نه اچي وئي آهي؟ اڄ وري لکان پيو ته جيڪڏهن سنڌ سان محبت ڪندڙن هڪ ئي وقت دل ۽ دماغ جون اکيون کولي سنڌ سان پنهنجو رشتو نه جوڙيو ته پوءِ انهن کان به ڪجهه وقت کانپوءِ اهو ئي سوال ٿيندو، جيڪو سوال اڄ حڪومت کان ڪيو پيو وڃي ته جڏهن هر ڪنهن کي اقتداري بحران نظر آيو پئي ته اقتدار ۾ ويٺلن کي ڇو نه پئي نظر آيو؟ ٿي سگهي ٿو ته آئون غلط هجان پر ملڪ مڊ-ٽرم چونڊن ڏانهن وڌي پيو. پوءِ ان ۾ 6 مهينا لڳن، يا 16 مهينا. ان حوالي سان اهو ڏسجي ته سنڌ جي مينڊيٽ کي ڪنهن حد تائين هڪ هنڌ گڏ رکندڙ پارٽي يعني پ پ جي اڄوڪي حالت ڇا آهي، ۽ جيئن جيئن وقت گذري پيو، ۽ جيئن نظر پيو اچي، ان جي ڄاڻ به هر ڪنهن کي آهي، سو ان صورتحال ۾ مستقبل جي سنڌ ڪٿي بيٺل هوندي؟ ڇاڪاڻ ته سڀاڻي مڊ-ٽرم چونڊن يا کڻي مڊ-ٽرم نه ئي سهي، پر شيڊيول موجب 4 سالن بعد چونڊون ٿيون تڏهن به پنجاب ۾ نواز ليگ هوندي، سرحد ۾ اي اين پي هجي يا مولوي حضرات ٻنهي کي پنهنجي صوبي جي حقن جو اونو هجي ٿو. بلوچستان ۾ به قومپرست پارٽيون ملڪ جي سالميت واري حوالي سان ٺاهيل ٿيوريز مان ٻاهر نڪتيون ته به، ۽ نه نڪتيون ته به بلوچستان جو معاملو ئي مختلف آهي، پر سوال آهي ته سنڌ جي اڳواڻي ڪير ڪري رهيو هوندو! ڇا اسان وٽ به افغانستان يا آزاد علائقا، جتي وار لارڊز هجن ٿا، اتان کان ٿوري بدليل صورتحال ته نه هوندي؟ يعني ضلعي ۽ تعلقي سطح جا ڀوتار اسان جا نمائندا هوندا، جيڪي وزارت يا مشير بڻجڻ لاءِ ڪجهه به ڪرڻ لاءِ تيار ٿي ويندا؟ ٻين لفظن ۾ اسان وٽ ڪو سياسي Nucleus (مرڪز) نه رهندو.
ڏهاڪو سال اڳ ووڪل ڪلاس ذريعي تبديلي آڻڻ واري Concept (تصور) ڏيڻ کان به سال يا ٻه سال اڳ هڪ خيال ظاهر ڪيو هيم، جيڪو اڄ حالتن جي سنگيني کي محسوس ڪندي ٻيهر ورجايان پيو ته شايد هاڻ اسان جو سياسي ڪلاس من ان خيال کي گهربل موٽ ڏي ته سنڌ جون سموريون سياسي پارٽيون، پريشر گروپ ۽ سماجي تنظيمون ڪن به ٽن يا پنجن ماڻهن تي مشتمل هڪ ڪميٽي/ڪائونسل/گروپ ٺاهين، جيئن سنڌ جي اها ڇڙوڇڙ ٿيل سياسي سگهه هڪ محور جي چئوگرد گڏ ٿي سگهي جيئن Leaderless (قيادت کان خالي) ۽ Directionless (رخ کان خالي) ٿيندڙ سنڌ کي صحيح رخ تي آڻڻ، سنڌ جي حقن لاءِ نتيجه ڏيندڙ جاکوڙ ڪرڻ ۽ سنڌ اندر مثبت تبديلي آڻڻ جا خواب ساڀيان ٿي سگهن
feedback_kawish@yahoo.com