فيمنزم جي نالي تي عورتن پاران ٿيندڙ انتها پسندي!
اربع 8 مارچ 2006ع
گلاسگو يونيورسٽيءَ جي سوشيالاجي ڊپارٽمينٽ ۾ مان پروفيسر برجٽ فائولر جو انٽرويو ڪرڻ ويس ۽ انهيءَ کان اڳ جو مان کانئس برطانيا ۾ عورتن جي سياسي خودمختياريءَ بابت تفصيل سان ڪي سوال ڪيان، هن مون کي ڪافي جي هڪ ڪوپ جي صلاح ڪئي، جيڪا شديد سيءَ ۾ ڏڪندي مون قبول ڪئي. مون کان پڇيائين ته، ڇا مان ڪافي ۾ کير ۽ کنڊ به پسند ڪنديس. مون ”ها“ ڪئي ته ڪافي ٺاهيندي مون کان پڇيائين ته، ”ڏکڻ ايشيا ۾ عورتن جي صورتحال ڪيئن آهي؟“ چيم، ايڏي سٺي ڪانهي. چيائين، ”مونکي اندازو آهي، ڇاڪاڻ جو جيڪڏهن منهنجي سائوٿ ايشيا ۾ ڪن مردن سان اي ميل وسيلي خيالن جي ڏي وٺ ٿيندي آهي ته هو اڪثر مون کي مرد تصور ڪندا آهن. شايد هو سوچيندا هوندا ته پروفيسر جي عهدي تي هڪ عورت ڪيئن ٿي پهچي سگهي؟“ سندس ڳالهه ٻڌي مون کي ٿورو عجيب لڳو. سوچيم ڪٿان کان شروع ڪيان، پر تيستائين ڪافيءَ جو ڪوپ منهنجي هٿن ۾ اچي چڪو هئو ۽ مون انتظار پئي ڪيو ته ڄاڻ کير ۽ کنڊ جي ڪيل آفر تي عمل ٿيو، پر کير ۽ کنڊ به مليل هئا. مون ڪافيءَ جو ڪڙو ڍُڪ نڙيءَ مان لاهي کيس جواب ڏنو ته سندس نالو اسان ماڻهن لاءِ بلڪل نئون آهي. سندس نالي جي حوالي سان خود مون کي به شروع ۾ شڪ هو ته اهو نالو الائي ڪنهن مائيءَ جو آهي يا مرد جو، پر پوءِ مون انٽرنيٽ تان سندس ويب پيج کولي سندس پروفائيل پڙهي ۽ تصوير ڏسي پڪ ڪئي هئي ته برجٽ نالو ڪنهن ڀائيءَ جو نه، پر مائيءَ جو آهي ۽ سائوٿ ايشيا جي حوالي سان ائين ڪو نه هئو ته ڪو عورتن وڏا عهدا نٿي ماڻيا، يا عورتون حڪمرانيءَ جي حق کان محروم هيون. بلڪه جيڪي ملڪ دنيا ۾ عورتن جي حقن ۽ آزاديءَ جا علمبردار آهن، تن وٽ به ايڏي انگ ۾ عورتون حڪمران ڪو نه رهيون هونديون، جيتريون ڏکڻ ايشيا ۾.
اها هڪ مڃيل حقيقت آهي ته سائوٿ ايشيا ۾ دنيا جي ڪنهن به خطي جي مقابلي ۾ سڀ کان وڌيڪ عورتن جي حڪمراني رهي آهي. جيئن پاڪستان ۾ بينظير ڀٽو ٻه ڀيرا وزير اعظم چونڊي وئي، انڊيا ۾ اندرا گانڌي يا هاڻي سونيا گانڌي جيڪا وزير اعظم طور چونڊي وئي، پر انهيءَ عهدي لاءِ من موهن سنگهه جهڙي گُڏي کي ويهاري پاڻ ڪنگ ميڪر بنجي وئي آهي. سري لنڪا ۾ چندريڪا ڪمارا ٽنگا ۽ بندرا نائڪي، بنگلاديش ۾ خالده ضيا ۽ حسينا واجد. پر اتي سوال اهو ٿو پيدا ٿئي ته عورتن جي ايڏين وڏين آفيسن ۾ پهچڻ کان پوءِ به انهن ملڪن ۾ عورتن جي حالت ڇو جانورن کان به خراب آهي؟
اسان کي اها سولي سٽ ياد رکڻ گهرجي ته عورتن کي سندن حق تيستائين ملي ڪو نه سگهندا، جيستائين هو سياسي طور تي مضبوط نٿيون ٿين. ڏکڻ ايشيا سميت سڄيءَ دنيا ۾ جتي به عورتن حڪمراني ڪئي آهي يا جيڪي به مايون پارليامينٽ تائين پهتيون آهن، تن کي پهريان ته تمام گهٽ وزارتون آڇيون وينديون آهن ۽ جيڪڏهن مصلحت هيٺ ڪن ماين کي وزارتون ملن به ٿيون ته اهي تمام نرم، بي ضرر ۽ غير اهم هجن ٿيون. اهو پڻ ظاهر ظهور نظر اچي ٿو ته اهم ترين فيصلا ڪرڻ ۽ پاليسيون ٺاهڻ مهل عورتن کي ليکيو نٿو وڃي، بلڪه سياسي پارٽين ۾ به سندن موجودگي ڏيکاءَ جي لاءِ رکي وڃي ٿي.
سياست جو شعبو اهڙو ته وقت وٺندڙ ۽ اڻ ڪٿيو آهي، جو اتي خاندان جي ساٿ ۽ مضبوط پُٺ کان سواءِ ڌڪ جهلڻ سولو ڪونهي. اسان جو معاشرو، جتي عورتون هڪ پاسي غربت ۽ ٻئي پاسي عورت هجڻ جي ڪري ٻئي درجي جي سلوڪ جو شڪار ٿين ٿيون، اُتي عذابن جي انهن ٻن پڙن ۾ پيهجڻ کان پوءِ هو انهيءَ قابل نٿيون رهن، جو کين مٿن ٿيندڙ ظلمن جو ڪجهه شعور هجي، يا حقن جي حاصلات جي لاءِ ڪجهه اڳڀريون ٿين. سماج جو سڀ کان پيڙهيل طبقو مرد هجي، يا عورت بي واهو ۽ بي واڳو ئي رهي ٿو ۽ واڳ جن هٿن ۾ وڃي ٿي، تن کي انهن عذابن جو احساس نٿو هجي، جيڪي سماج جي پاڙن ۾ پوکيل آهن. انهيءَ ڪري عورتن جي نمائندگي ڪندڙ عورتن مان اها اميد رکڻ ئي اجائي آهي ته ڪو کين انهن ڪڙين حقيقتن جي ڄاڻ هوندي، جن مان اسان جي سماج جون عورتون گذرن ٿيون. هڪڙو مسئلو اهو به آهي ته چونڊيل عورتن جي گهڻائيءَ کي Capacity Building جي گهرج آهي. ڇاڪاڻ جو کين پوريءَ طرح سان اها ڄاڻ به ڪانهي ته عوامي نمائندن جي حيثيت ۾ سندن فرض ڪهڙا آهن، يا عورتون هجڻ جي ڪري کين عورتن جي ڪهڙن حساس اشوز تي ڪم ڪرڻ جي ضرورت آهي. ننڍي کنڊ جي حوالي سان گهڻو ڪري پارليامينٽ ۾ يا وزارت عظميٰ کان وٺي ٻين وزارتن تائين سياست جي ميدان مان جيڪي عورتون وڃي پهچن ٿيون، تنهن ترقيءَ جو دارومدار انهن عورتن جي ذاتي قابليت کان سواءِ سندن سياسي خاندان ۽ نظرياتي پس منظر پڻ آهي. اهڙين عورتن جي لاءِ اهميت عورتن جي مسئلن کان وڌيڪ سندن سياسي وفادارين ۽ خانداني مفادن جي وڃي بچي ٿي.
اهو به ڏٺو ويو آهي ته سياست جي ميدان ۾ جيڪي مايون پنهنجي ڪاميابيءَ سان ٻڌل آهن، اُهي عورتن جي نمائندگي ڪرڻ کي ئي ناپسند ڪنديون آهن، ڇاڪاڻ جو اهو تصور ڪيو وڃي ٿو ته عورتن جي مسئلن ۽ حقن جي گهڻي پچار جي ڪري سياسي شخصيتون محدوديت جي تاثر جو شڪار ٿي وڃن ٿيون، جنهن جو اثر اڳتي هلي سندن سياسي ڪيريئر تي به پئجي سگهي ٿو. جيئن برطانيا جي فولادي عورت (Iron Lady) مارگريٽ ٿيچر جي باري ۾ مشهور آهي ته هن ڪڏهن به عورتن کي سياست ۾ اڳيان اچڻ جي لاءِ نه همٿايو. سندس وزارت ۾ رڳو هڪڙي مائي هئي. هن پنهنجي چوگرد پاڻ کان سواءِ ڪنهن به ٻي مائيءَ کي نه سٺو. بلڪه برطانيا ۾ عورتن کي جنهن حڪومت پنهنجين معاشي پاليسين جي ڪري سڀ کان وڌيڪ تنگ ڪيو، مارگريٽ ٿيچر جي حڪومت انهيءَ ۾ سڀني کان اڳڀري آهي. ٿيچر حڪومت پائونڊ جي قيمت کي ته عرش تي پهچايو، پر طلاق جو انگ تيزيءَ سان وڌيو ۽ عورتن لاءِ جيئڻ جنجال ٿيو.
سن 2000ع ۾ مشرف حڪومت پاڪستان کي يارهين سيپٽمبر وارن واقعن کان پوءِ مليل بنياد پرستي جي تاثر کي ختم ڪرڻ ۽ اعتدال پسند روشن خيالي جو ثبوت ڏيڻ لاءِ عورتن جي لاءِ 33 سيڪڙو ڪوٽا مخصوص ڪئي، جنهن جي نتيجي ۾ 21.6 سيڪڙو عورتن وڃي پارليامينٽ جا وڻ وسايا. عورتن جو ايڏو انگ مسلمان ملڪن جي 8.05سيڪڙو ۽ سائوٿ ايشيا جي 3 4 .8 سيڪڙو کان ته مٿي آهي ئي، پر سڄيءَ دنيا جي 15.1 سيڪڙو، ايشيا جي 8 .4 1 سيڪڙو جي مقابلي ۾ به گهڻو مٿي آهي. پر سچ اهو آهي ته اهو سڄو قصو حقيقت کان وڌيڪ Cosmetic آهي. اهو ئي سبب آهي جو اعليٰ ايوانن ۾ جيڪڏهن ڪارو ڪاريءَ جي خلاف ڪو بل پيش ٿئي ٿو ته انهيءَ تي ڪيترائي وڏيرا اُڀا ٿي ڪارو ڪاري کي صحيح ثابت ڪرڻ جي ڪوشش ڪن ٿا. چر ٻيلي جي رسم ۽ حدود آرڊيننس جي غير انساني ۽ عورت دشمن قانونن جي مخالفت به مخالفت ڪندڙن لاءِ اوکي ٿي پوي ٿي. انهيءَ مان اهو ئي ثابت ٿئي ٿو ته عورتن جي پارليامينٽ ۾ پهچڻ کان پوءِ به سماج جي هيٺين درجي ۾ جانورن کان به خراب زندگي گذاريندڙ عورت جي قسمت تيستائين تبديل ڪا نه ٿيندي، جيستائين هڪ پاسي عورتن جي اصل نمائندن کي پارليامينٽ تائين پهچايو ويندو ۽ ٻئي پاسي عورتن جي آواز کي سنجيدگيءَ سان ٻڌي نه رڳو قانون سازي ڪئي ويندي، بلڪه انهيءَ تي عمل ٿيڻ جي به خاطري ڏني ويندي. هتي مان هڪ ٻي ڳالهه به چوڻ چاهيان ٿي ته عورتن جي حقن واري نعري کي فيمنسٽ ۽ غير سرڪاري ڌرين پاران ايڏين ته انتهائن تي پهچايو ويو آهي، جو ائين محسوس ٿئي ٿو ته ڄڻ ته عورت ۽ مرد جو تعلق ٻن ڌار ڌار گرهن سان آهي. جڏهن عورتن جي حقن جي ڳالهه ڪئي وڃي ٿي ته انهيءَ جو مطلب مردن جي مخالفت نه هجڻ گهرجي. فيمنسٽ خيالن ۾ به ائين ئي توازن ۽ حقيقت پسندي پيدا ڪرڻ جي ضرورت آهي، جيئن اسان عورت دشمن مردن منجهان اها اميد رکون ٿا ته هو عورتن جي حوالي سان انتها پسند ٿيڻ بند ڪن. عورتازاد تحريڪ ۽ فيمنسٽ خيال وارين عورتن کي اهو به وسارڻ نه گهرجي ته اولهه جي جن معاشرن کان متاثر ٿي هو سندن پوئلڳي ڪن ٿيون، اُتي به عورتون ڪيترن ئي مسئلن جو شڪار آهن. اهي مسئلا اسان جي مسئلن کان نوعيت ۾ مختلف ٿي سگهن ٿا. پر مسئلا اُتي به آهن، عورتون اُتي به پريشان آهن. بنيادي سوال اهو آهي ته عورتن جي حقن جي Pharase جو ترجمو خاندان واري سرشتي جو خاتمو نه هجڻ گهرجي، ڇاڪاڻ جو اولهه ڪيئي تجربن مان گذرڻ کان پوءِ وري فيملي واري نظام ڏانهن واپس ورڻ لاءِ واجهائي پيو، جنهن منجهان اسان هٿ ڪڍڻ چاهيون پيا. اولهه ۾ ڪيتريون ئي بيماريون جن ۾ بريسٽ ڪينسر ۽ ايڊز سرفهرست آهن، رڳو انهن بي راهه روين جا انعام آهن، جيڪي خاندان ٽٽڻ سان پيدا ٿيون آهن.
عورتن جي عالمي ڏينهن تي اچو ته انهيءَ سوال تي سوچيون ته اسان جي نجات هڪ ٻئي جي ڄنڊا پٽ ۾ آهي يا هڪ ٻئي جا حق ۽ فرض سڃاڻڻ ۾؟ هي سوال مرد ۽ عورت جي حقن جو آهي، يا هڪ نئين دنيا جو جيڪي هو جوڙي سگهن ٿا؟
neetushah@gmail.com
اربع 8 مارچ 2006ع
گلاسگو يونيورسٽيءَ جي سوشيالاجي ڊپارٽمينٽ ۾ مان پروفيسر برجٽ فائولر جو انٽرويو ڪرڻ ويس ۽ انهيءَ کان اڳ جو مان کانئس برطانيا ۾ عورتن جي سياسي خودمختياريءَ بابت تفصيل سان ڪي سوال ڪيان، هن مون کي ڪافي جي هڪ ڪوپ جي صلاح ڪئي، جيڪا شديد سيءَ ۾ ڏڪندي مون قبول ڪئي. مون کان پڇيائين ته، ڇا مان ڪافي ۾ کير ۽ کنڊ به پسند ڪنديس. مون ”ها“ ڪئي ته ڪافي ٺاهيندي مون کان پڇيائين ته، ”ڏکڻ ايشيا ۾ عورتن جي صورتحال ڪيئن آهي؟“ چيم، ايڏي سٺي ڪانهي. چيائين، ”مونکي اندازو آهي، ڇاڪاڻ جو جيڪڏهن منهنجي سائوٿ ايشيا ۾ ڪن مردن سان اي ميل وسيلي خيالن جي ڏي وٺ ٿيندي آهي ته هو اڪثر مون کي مرد تصور ڪندا آهن. شايد هو سوچيندا هوندا ته پروفيسر جي عهدي تي هڪ عورت ڪيئن ٿي پهچي سگهي؟“ سندس ڳالهه ٻڌي مون کي ٿورو عجيب لڳو. سوچيم ڪٿان کان شروع ڪيان، پر تيستائين ڪافيءَ جو ڪوپ منهنجي هٿن ۾ اچي چڪو هئو ۽ مون انتظار پئي ڪيو ته ڄاڻ کير ۽ کنڊ جي ڪيل آفر تي عمل ٿيو، پر کير ۽ کنڊ به مليل هئا. مون ڪافيءَ جو ڪڙو ڍُڪ نڙيءَ مان لاهي کيس جواب ڏنو ته سندس نالو اسان ماڻهن لاءِ بلڪل نئون آهي. سندس نالي جي حوالي سان خود مون کي به شروع ۾ شڪ هو ته اهو نالو الائي ڪنهن مائيءَ جو آهي يا مرد جو، پر پوءِ مون انٽرنيٽ تان سندس ويب پيج کولي سندس پروفائيل پڙهي ۽ تصوير ڏسي پڪ ڪئي هئي ته برجٽ نالو ڪنهن ڀائيءَ جو نه، پر مائيءَ جو آهي ۽ سائوٿ ايشيا جي حوالي سان ائين ڪو نه هئو ته ڪو عورتن وڏا عهدا نٿي ماڻيا، يا عورتون حڪمرانيءَ جي حق کان محروم هيون. بلڪه جيڪي ملڪ دنيا ۾ عورتن جي حقن ۽ آزاديءَ جا علمبردار آهن، تن وٽ به ايڏي انگ ۾ عورتون حڪمران ڪو نه رهيون هونديون، جيتريون ڏکڻ ايشيا ۾.
اها هڪ مڃيل حقيقت آهي ته سائوٿ ايشيا ۾ دنيا جي ڪنهن به خطي جي مقابلي ۾ سڀ کان وڌيڪ عورتن جي حڪمراني رهي آهي. جيئن پاڪستان ۾ بينظير ڀٽو ٻه ڀيرا وزير اعظم چونڊي وئي، انڊيا ۾ اندرا گانڌي يا هاڻي سونيا گانڌي جيڪا وزير اعظم طور چونڊي وئي، پر انهيءَ عهدي لاءِ من موهن سنگهه جهڙي گُڏي کي ويهاري پاڻ ڪنگ ميڪر بنجي وئي آهي. سري لنڪا ۾ چندريڪا ڪمارا ٽنگا ۽ بندرا نائڪي، بنگلاديش ۾ خالده ضيا ۽ حسينا واجد. پر اتي سوال اهو ٿو پيدا ٿئي ته عورتن جي ايڏين وڏين آفيسن ۾ پهچڻ کان پوءِ به انهن ملڪن ۾ عورتن جي حالت ڇو جانورن کان به خراب آهي؟
اسان کي اها سولي سٽ ياد رکڻ گهرجي ته عورتن کي سندن حق تيستائين ملي ڪو نه سگهندا، جيستائين هو سياسي طور تي مضبوط نٿيون ٿين. ڏکڻ ايشيا سميت سڄيءَ دنيا ۾ جتي به عورتن حڪمراني ڪئي آهي يا جيڪي به مايون پارليامينٽ تائين پهتيون آهن، تن کي پهريان ته تمام گهٽ وزارتون آڇيون وينديون آهن ۽ جيڪڏهن مصلحت هيٺ ڪن ماين کي وزارتون ملن به ٿيون ته اهي تمام نرم، بي ضرر ۽ غير اهم هجن ٿيون. اهو پڻ ظاهر ظهور نظر اچي ٿو ته اهم ترين فيصلا ڪرڻ ۽ پاليسيون ٺاهڻ مهل عورتن کي ليکيو نٿو وڃي، بلڪه سياسي پارٽين ۾ به سندن موجودگي ڏيکاءَ جي لاءِ رکي وڃي ٿي.
سياست جو شعبو اهڙو ته وقت وٺندڙ ۽ اڻ ڪٿيو آهي، جو اتي خاندان جي ساٿ ۽ مضبوط پُٺ کان سواءِ ڌڪ جهلڻ سولو ڪونهي. اسان جو معاشرو، جتي عورتون هڪ پاسي غربت ۽ ٻئي پاسي عورت هجڻ جي ڪري ٻئي درجي جي سلوڪ جو شڪار ٿين ٿيون، اُتي عذابن جي انهن ٻن پڙن ۾ پيهجڻ کان پوءِ هو انهيءَ قابل نٿيون رهن، جو کين مٿن ٿيندڙ ظلمن جو ڪجهه شعور هجي، يا حقن جي حاصلات جي لاءِ ڪجهه اڳڀريون ٿين. سماج جو سڀ کان پيڙهيل طبقو مرد هجي، يا عورت بي واهو ۽ بي واڳو ئي رهي ٿو ۽ واڳ جن هٿن ۾ وڃي ٿي، تن کي انهن عذابن جو احساس نٿو هجي، جيڪي سماج جي پاڙن ۾ پوکيل آهن. انهيءَ ڪري عورتن جي نمائندگي ڪندڙ عورتن مان اها اميد رکڻ ئي اجائي آهي ته ڪو کين انهن ڪڙين حقيقتن جي ڄاڻ هوندي، جن مان اسان جي سماج جون عورتون گذرن ٿيون. هڪڙو مسئلو اهو به آهي ته چونڊيل عورتن جي گهڻائيءَ کي Capacity Building جي گهرج آهي. ڇاڪاڻ جو کين پوريءَ طرح سان اها ڄاڻ به ڪانهي ته عوامي نمائندن جي حيثيت ۾ سندن فرض ڪهڙا آهن، يا عورتون هجڻ جي ڪري کين عورتن جي ڪهڙن حساس اشوز تي ڪم ڪرڻ جي ضرورت آهي. ننڍي کنڊ جي حوالي سان گهڻو ڪري پارليامينٽ ۾ يا وزارت عظميٰ کان وٺي ٻين وزارتن تائين سياست جي ميدان مان جيڪي عورتون وڃي پهچن ٿيون، تنهن ترقيءَ جو دارومدار انهن عورتن جي ذاتي قابليت کان سواءِ سندن سياسي خاندان ۽ نظرياتي پس منظر پڻ آهي. اهڙين عورتن جي لاءِ اهميت عورتن جي مسئلن کان وڌيڪ سندن سياسي وفادارين ۽ خانداني مفادن جي وڃي بچي ٿي.
اهو به ڏٺو ويو آهي ته سياست جي ميدان ۾ جيڪي مايون پنهنجي ڪاميابيءَ سان ٻڌل آهن، اُهي عورتن جي نمائندگي ڪرڻ کي ئي ناپسند ڪنديون آهن، ڇاڪاڻ جو اهو تصور ڪيو وڃي ٿو ته عورتن جي مسئلن ۽ حقن جي گهڻي پچار جي ڪري سياسي شخصيتون محدوديت جي تاثر جو شڪار ٿي وڃن ٿيون، جنهن جو اثر اڳتي هلي سندن سياسي ڪيريئر تي به پئجي سگهي ٿو. جيئن برطانيا جي فولادي عورت (Iron Lady) مارگريٽ ٿيچر جي باري ۾ مشهور آهي ته هن ڪڏهن به عورتن کي سياست ۾ اڳيان اچڻ جي لاءِ نه همٿايو. سندس وزارت ۾ رڳو هڪڙي مائي هئي. هن پنهنجي چوگرد پاڻ کان سواءِ ڪنهن به ٻي مائيءَ کي نه سٺو. بلڪه برطانيا ۾ عورتن کي جنهن حڪومت پنهنجين معاشي پاليسين جي ڪري سڀ کان وڌيڪ تنگ ڪيو، مارگريٽ ٿيچر جي حڪومت انهيءَ ۾ سڀني کان اڳڀري آهي. ٿيچر حڪومت پائونڊ جي قيمت کي ته عرش تي پهچايو، پر طلاق جو انگ تيزيءَ سان وڌيو ۽ عورتن لاءِ جيئڻ جنجال ٿيو.
سن 2000ع ۾ مشرف حڪومت پاڪستان کي يارهين سيپٽمبر وارن واقعن کان پوءِ مليل بنياد پرستي جي تاثر کي ختم ڪرڻ ۽ اعتدال پسند روشن خيالي جو ثبوت ڏيڻ لاءِ عورتن جي لاءِ 33 سيڪڙو ڪوٽا مخصوص ڪئي، جنهن جي نتيجي ۾ 21.6 سيڪڙو عورتن وڃي پارليامينٽ جا وڻ وسايا. عورتن جو ايڏو انگ مسلمان ملڪن جي 8.05سيڪڙو ۽ سائوٿ ايشيا جي 3 4 .8 سيڪڙو کان ته مٿي آهي ئي، پر سڄيءَ دنيا جي 15.1 سيڪڙو، ايشيا جي 8 .4 1 سيڪڙو جي مقابلي ۾ به گهڻو مٿي آهي. پر سچ اهو آهي ته اهو سڄو قصو حقيقت کان وڌيڪ Cosmetic آهي. اهو ئي سبب آهي جو اعليٰ ايوانن ۾ جيڪڏهن ڪارو ڪاريءَ جي خلاف ڪو بل پيش ٿئي ٿو ته انهيءَ تي ڪيترائي وڏيرا اُڀا ٿي ڪارو ڪاري کي صحيح ثابت ڪرڻ جي ڪوشش ڪن ٿا. چر ٻيلي جي رسم ۽ حدود آرڊيننس جي غير انساني ۽ عورت دشمن قانونن جي مخالفت به مخالفت ڪندڙن لاءِ اوکي ٿي پوي ٿي. انهيءَ مان اهو ئي ثابت ٿئي ٿو ته عورتن جي پارليامينٽ ۾ پهچڻ کان پوءِ به سماج جي هيٺين درجي ۾ جانورن کان به خراب زندگي گذاريندڙ عورت جي قسمت تيستائين تبديل ڪا نه ٿيندي، جيستائين هڪ پاسي عورتن جي اصل نمائندن کي پارليامينٽ تائين پهچايو ويندو ۽ ٻئي پاسي عورتن جي آواز کي سنجيدگيءَ سان ٻڌي نه رڳو قانون سازي ڪئي ويندي، بلڪه انهيءَ تي عمل ٿيڻ جي به خاطري ڏني ويندي. هتي مان هڪ ٻي ڳالهه به چوڻ چاهيان ٿي ته عورتن جي حقن واري نعري کي فيمنسٽ ۽ غير سرڪاري ڌرين پاران ايڏين ته انتهائن تي پهچايو ويو آهي، جو ائين محسوس ٿئي ٿو ته ڄڻ ته عورت ۽ مرد جو تعلق ٻن ڌار ڌار گرهن سان آهي. جڏهن عورتن جي حقن جي ڳالهه ڪئي وڃي ٿي ته انهيءَ جو مطلب مردن جي مخالفت نه هجڻ گهرجي. فيمنسٽ خيالن ۾ به ائين ئي توازن ۽ حقيقت پسندي پيدا ڪرڻ جي ضرورت آهي، جيئن اسان عورت دشمن مردن منجهان اها اميد رکون ٿا ته هو عورتن جي حوالي سان انتها پسند ٿيڻ بند ڪن. عورتازاد تحريڪ ۽ فيمنسٽ خيال وارين عورتن کي اهو به وسارڻ نه گهرجي ته اولهه جي جن معاشرن کان متاثر ٿي هو سندن پوئلڳي ڪن ٿيون، اُتي به عورتون ڪيترن ئي مسئلن جو شڪار آهن. اهي مسئلا اسان جي مسئلن کان نوعيت ۾ مختلف ٿي سگهن ٿا. پر مسئلا اُتي به آهن، عورتون اُتي به پريشان آهن. بنيادي سوال اهو آهي ته عورتن جي حقن جي Pharase جو ترجمو خاندان واري سرشتي جو خاتمو نه هجڻ گهرجي، ڇاڪاڻ جو اولهه ڪيئي تجربن مان گذرڻ کان پوءِ وري فيملي واري نظام ڏانهن واپس ورڻ لاءِ واجهائي پيو، جنهن منجهان اسان هٿ ڪڍڻ چاهيون پيا. اولهه ۾ ڪيتريون ئي بيماريون جن ۾ بريسٽ ڪينسر ۽ ايڊز سرفهرست آهن، رڳو انهن بي راهه روين جا انعام آهن، جيڪي خاندان ٽٽڻ سان پيدا ٿيون آهن.
عورتن جي عالمي ڏينهن تي اچو ته انهيءَ سوال تي سوچيون ته اسان جي نجات هڪ ٻئي جي ڄنڊا پٽ ۾ آهي يا هڪ ٻئي جا حق ۽ فرض سڃاڻڻ ۾؟ هي سوال مرد ۽ عورت جي حقن جو آهي، يا هڪ نئين دنيا جو جيڪي هو جوڙي سگهن ٿا؟
neetushah@gmail.com