• ڇا توھان کان سنڌ سلامت جو پاسورڊ وسري ويو آھي..؟
    ھيٺ ڏنل بٽڻ تي ڪلڪ ڪري پنھنجي اي ميل واٽس ايپ ذريعي موڪليو. .انتظامي رڪن توھان جي پاسورڊ کي ري سيٽ ڪري توھان کي اطلاع موڪليندا. لک لائق..!

    واٽس ايپ ذريعي

روايت جي تخريج گهرجي

جواب: روايت جي تخريج گهرجي

ادا مٿي مان جن پيجن جو لنڪ ڏنو آهي انهن ۾ موجود حوالن کي توهان پڙهيو آهي۔۔؟

ادا اهي صرف حوالا آهن جن جي مونکي اڳ ئي خبر آهي پر حوالو ڏيڻ ۽ تحقيق پيش ڪرڻ ٻه الڳ شيون آهن
تحقيق اهائي آهي جيڪاپيش ڪئي وئي آهي
 
جواب: روايت جي تخريج گهرجي

روايت جي تخريج
ادا هي روايت هيٺين ڪتابن ۾ موجود آهي
1 تهذيب الآثار للطبري
2 " تاريخ بغداد " ( 11/48 ) ، للبغدادي

3 " تاريخ دمشق " ( 12/159/2 ) لابن عساڪر

هن روايت ۾ راوي ابوالصلت آهي

امام ابوزرعه فرمايو : لم يڪن بثقة .
ابن عدي فرمايو: وقال: متهم .
ابن عساڪر هن روايت کي بيان ڪرڻ کانپوءِ فرمايو ته
[font="al_mushaf"]" منكر جدا ، إسنادا ومتنا " .[/font]

شيخ الاسلام امام ابن تيميه منهاج السنه ۾ فرمايو ته
أضعف وأوهى
خلاصو لکي ڇڏيو آهي باقي وڌيڪ ڪنهن ٻي موقعي تي ان شاء الله
باقي ادا واقعي هي تمام گهڻي مشهور آهي پر ضعيف جيئن هيءِ روايت
اطلبوا العلم ولوباالصين
علم جي ڳولها ڪريو ڀلي چين وڃڻوپوي

وڌيڪ تخريج:
انا مدينته العلم و علي بابها من اراد المدينته فاليات الباب
اها حديث ابو الصلت عبدالسلام بن صالح ابو معاويه جي حوالي سان اعمش کان، اهو مجاهد کان، اهو ابن عباس کان نقل ڪري ٿو۔ هن حديث تي سخت جرحون آهن۔ امام قرطبي پنهنجي تفسير ص336 جلد 9 ۾ فرمائي ٿو ته ”هي حديث موضوع آهي۔“

ترمذي حديث نمبر 3723 هيٺ فرمائي ٿو ته، ”هي حديث غريب ۽ منڪر آهي۔“

ميزان الاعتدال ص145 ج 2 ۾ امام ذهبي فرمائي ٿو ته هي حديث موضوع آهي۔

ابن عدي الکامل في الضعفا ۾ فرمائي ٿو ته، ”اها حديث منڪر ۽ موضوع آهي۔“

مگر مشڪل اها آهي ته امام حاڪم مستدرڪ ۾ حديث نمبر 4637 ۾ فرمائي ٿو ته هي حديث بخاري ۽ مسلم جي شرط مطابق صحيح آهي۔ ان کان پو ان حديث جا مختلف طريقا ۽ سند بيان ڪري ٿو۔

ان کان سوا حافظ ابن حجر لسان الميزان ص122 جلد 2 حديث 513 ۾ فرمائي ٿو ته، ”امام حاڪم اها حديث گهڻن طريقن سان مستدرڪ ۾ آندي آهي، جنهن جو گهٽ ۾ گهٽ خلاصو هي آهي ته ان حديث جو ڪو نه ڪو اصل ضرور آهي۔ تنهن ڪري ان کي موضوع چوڻ نه گهرجي۔“

حافظ صاحب هتي پنهنجي را بيان ڪري ٿو، حديث جي صحيح هجڻ لا ڪو دليل پيش نه ڪري سگهيو آهي۔

نوٽ: هن تخريج ۾ والد محترم کان مدد ورتي اٿم۔
 
جواب: روايت جي تخريج گهرجي


وڌيڪ تخريج:
انا مدينته العلم و علي بابها من اراد المدينته فاليات الباب
اها حديث ابو الصلت عبدالسلام بن صالح ابو معاويه جي حوالي سان اعمش کان، اهو مجاهد کان، اهو ابن عباس کان نقل ڪري ٿو۔ هن حديث تي سخت جرحون آهن۔ امام قرطبي پنهنجي تفسير ص336 جلد 9 ۾ فرمائي ٿو ته ”هي حديث موضوع آهي۔“

ترمذي حديث نمبر 3723 هيٺ فرمائي ٿو ته، ”هي حديث غريب ۽ منڪر آهي۔“

ميزان الاعتدال ص145 ج 2 ۾ امام ذهبي فرمائي ٿو ته هي حديث موضوع آهي۔

ابن عدي الکامل في الضعفا ۾ فرمائي ٿو ته، ”اها حديث منڪر ۽ موضوع آهي۔“

مگر مشڪل اها آهي ته امام حاڪم مستدرڪ ۾ حديث نمبر 4637 ۾ فرمائي ٿو ته هي حديث بخاري ۽ مسلم جي شرط مطابق صحيح آهي۔ ان کان پو ان حديث جا مختلف طريقا ۽ سند بيان ڪري ٿو۔

ان کان سوا حافظ ابن حجر لسان الميزان ص122 جلد 2 حديث 513 ۾ فرمائي ٿو ته، ”امام حاڪم اها حديث گهڻن طريقن سان مستدرڪ ۾ آندي آهي، جنهن جو گهٽ ۾ گهٽ خلاصو هي آهي ته ان حديث جو ڪو نه ڪو اصل ضرور آهي۔ تنهن ڪري ان کي موضوع چوڻ نه گهرجي۔“


حافظ صاحب هتي پنهنجي را بيان ڪري ٿو، حديث جي صحيح هجڻ لا ڪو دليل پيش نه ڪري سگهيو آهي۔

نوٽ: هن تخريج ۾ والد محترم کان مدد ورتي اٿم۔

جواب توهان پاڻ پيش ڪري ڇڏيو آهي۔۔۔
 
جواب: روايت جي تخريج گهرجي

محترم دوستو موضوع تمام پياري پئي هلي ۽ دوستن جا جوابات به بغير ڪنهن تنقيد جي جاري آهن اسان جهڙن ڪم علم ماڻهن لا تمام پيارو ونڊ ثابت ٿيندو۔۔۔۔۔۔۔۔

اڳتي جي رب سائين کي پارت آهي۔۔۔۔ الله سائين شرڪ ڪرڻ ۽ بدعت کان بچائي آمين۔۔۔
 
جواب: روايت جي تخريج گهرجي

اسان مسلمان ضعيف ۽ صحتمند واري چڪر مان نڪري ڪونه سگهيا آهيون۔ افسوس صد افسوس، حضرت علي سائين جي مشهور قول مطابق ته جيڪي ناحق تي آهن سي پنهنجي ناحقي تي مظبوط ۽ اسان جيڪي حق تي آهيون پاڻ ۾ ٽُٽل افسوس افسوس افسوس
سائين وڏا انهي ۾ افسوس جي ڪا ڳالھ ڪونهي صحت ۽ ضعف جو پيمانودنيا ۾ صرف مسلمان قوم وٽ جنهن جي ذريعي سان هو ڪنهن کي به پنهنجي نبي يا بزرگن ڏانهن ڪا ڪوڙي ڳالھ منسوب نه ڪرڻ نه ڏيندا آهن غيرمسلم انهي فن کي ڏسي حيران ٿيندا آهن ۽ داد تحسين ڏين ٿا پر افسوس جو مسلماڻ اهڙي علم تي حيراني ڪن ٿا جيڪڏهن اهو معيار نه هجي ته پوءِ کري ۽ کوٽي ۾ ڪوبه فرق نه رهندو ، ڪيتريون روايتون اهڙيون موجود جن ۾ امامن کي الله جو درجو ڏنو ويو آهي انهن روايتن کي فقط علم اسماء الرجال جي بنياد تي ڪوڙو قرار ڏنوويو آهي .

ها ادا اها حقيقت آهي دليل جي بنياد تي هيءَ روايت صحيح نه پر
جيڪڏهن حديثن جو مطالعو ڪريون علي رضي الله عنه جي شان ۾ ايتريون ته صحيح روايتون موجود آهن جو اسانکي ڪمزور روايت کي مڃڻ جي ڪا ضرورت ئي ناهي جيئن صحيح مسلم جي روايت جو خلاصو هيءَ ته
علي رضي الله عنه سان محبت ڪرڻ وارو مومن آهي ۽ علي رضي الله عنه سان نفرت ڪرڻ وارو منافق اهي

اسلام عليڪم سنڌ سلامت جا ساٿيو۔ ساٿيو مان ڪو عالم ته نه آهيان پر عالمن جي ويجهو ضرور رهيو آهيان ۽ انهن کان سکڻ لاء ڪجهه نه ڪجهه ضرور مليو آهي۔ سڀ کان پهرين مان سائين نثار ناز صاحب کي عرض ڪندس ته سائين صحيح ۽ غلط حقيقت ۽ عقيدت جو فرق معلوم ڪرڻ لاء نه صرف اسلام پر دنيا جو هر مذهب توڙي دنيا جو هر قانون سبق ڏئي ٿو، پوء چاهي دنيا جو ڪو به معاملو هجي۔ ادا مان ته اهيو چوندس ته جڏهن اسان دنيا جي هر معاملي ۾ صحيح ۽ غلط بري ۽ ڀلي جي ڳولا ۾ هوندا آهيون، ايتري تائين جو اسان کي پنهنجي لاء ڪپڙو ۽ جوتا به خريد ڪرڻا هوندا آهن ته ان لاء به اسان مختلف دڪان ۽ مارڪيٽون لتاڙيندا آهيون صرف ان لاء ته شيء بهتر هجي، پر افسوس سان ٿو چوڻو ٿو پوي ته اسان صرف ۽ صرف دين اسلام جي لاء ڪوشش ۽ حق سچ ڄاڻڻ لاء ڪوشش ناهيون ڪندا، افسوس ته ان تي ڪرڻ کپي ( سائين نثار ناز صاحب )۔باقي ان روايت لاء اهيو عرض ته ان روايت لاء منهنجي دوست حافظ خليل صاحب ( جيڪو هڪ عالم ۽ وڏي مطالعي وارو شخص آهي ) جو چوڻ آهي ته اهيا روايت ته ضعيف آهي ۽ اهيا حديث ته ڪانهي پر اهيا ڳالهه درست آهي ته( حضور سائين علم جوشهر ۽ حضرت علي رضه ان جو دروازو ) آهن باقي سائين بشير احمد صاحب جن تمام بهتر ڳالهه ڪئي آهي ته جيڪڏهن حديثن جو مطالعو ڪريون ته حضرت علي رضي الله عنه جي شان ۾ ايتريون ته صحيح روايتون موجود آهن جو اسانکي ڪمزور روايت کي مڃڻ جي ڪا ضرورت ئي ناهي جيئن صحيح مسلم جي روايت جو خلاصو هيءَ ته
علي رضي الله عنه سان محبت ڪرڻ وارو مومن آهي ۽ علي رضي الله عنه سان نفرت ڪرڻ وارو منافق آهي
 
جواب: روايت جي تخريج گهرجي

جواب توهان پاڻ پيش ڪري ڇڏيو آهي۔۔۔

مٺا اها امام صاحب جي پنهنجي را آهي، حديث جي صحيح هجڻ جو دليل يا ثبوت نه آهي۔

بهرحال اهو ته مڃڻو ئي پوندو ته ذڪر ٿيل حديث موضوع ۽ ضعيف آهي۔ پو کڻي سائين نثارناز کي افسوس ٿئي يا وري اوهان يقين نه ڪريو۔ بقول سائين بشير احمد جي ته ڪمزور ۽ ضعيف روايتن جي مقابلي ۾ اسان کي صحيح ۽ حسن روايتن کي مڃڻ گهرجي۔
 
جواب: روايت جي تخريج گهرجي

مٺا اها امام صاحب جي پنهنجي را آهي، حديث جي صحيح هجڻ جو دليل يا ثبوت نه آهي۔

بهرحال اهو ته مڃڻو ئي پوندو ته ذڪر ٿيل حديث موضوع ۽ ضعيف آهي۔ پو کڻي سائين نثارناز کي افسوس ٿئي يا وري اوهان يقين نه ڪريو۔ بقول سائين بشير احمد جي ته ڪمزور ۽ ضعيف روايتن جي مقابلي ۾ اسان کي صحيح ۽ حسن روايتن کي مڃڻ گهرجي۔
سائين توهان سچ ٿا چئو۔ ۽ اسان جو قرآن اسان جو رسول صلم جن به اسان کي اهيو ٿا سبق ڏين ته اسان حق ۽ سچ واري ڳالهه ڪريون۔ ۽ اسان جا عالم عارف صوفي بزرگ ۽ درويش به ان ئي ڳالهه جو درس ڏئي ويا آهن، بقول سچل سرمست
سچ ٿا مرد چون، ڪنهن کي وڻي نه وڻي​
 
جواب: روايت جي تخريج گهرجي

سائين توهان سچ ٿا چئو۔ ۽ اسان جو قرآن اسان جو رسول صلم جن به اسان کي اهيو ٿا سبق ڏين ته اسان حق ۽ سچ واري ڳالهه ڪريون۔ ۽ اسان جا عالم عارف صوفي بزرگ ۽ درويش به ان ئي ڳالهه جو درس ڏئي ويا آهن، بقول سچل سرمست
سچ ٿا مرد چون، ڪنهن کي وڻي نه وڻي​

مهرباني ڀا ممتاز! الله توهان کي جزا خير ڏي۔
 
جواب: روايت جي تخريج گهرجي

ادا نسواري اوهان کي جواب مطمئن ڪيو يا اڃان مست اچي پنهنجي مستي ۾؟

نسواري مطمئن ٿيو آهي يا نه، اها ته انهي کي خبر آهي۔ مطمئن ڪرڻ‌ لا تسلي جوڳو جواب ناهي ڏنو ويو، صرف روايتون بيان ڪيون ويون آهن۔ انهي ڳالهه جو ته نسواري پڻ اقراري آهي ته هي حديث تمام گهڻو مشهور آهي ۽ اڪثر بيان پڻ ڪئي ويندي آهي۔

اصل سوال تحقيق تي هيو، جيڪا الله جي فضل سان سائين بشير احمد تمام سهڻي نموني پيش ڪئي آهي ۽ ادي ممتاز سائين جن جي تائيد ۾ لکيو آهي۔
 
جواب: روايت جي تخريج گهرجي

اسان مسلمان ضعيف ۽ صحتمند واري چڪر مان نڪري ڪونه سگهيا آهيون۔ افسوس صد افسوس، حضرت علي سائين جي مشهور قول مطابق ته جيڪي ناحق تي آهن سي پنهنجي ناحقي تي مظبوط ۽ اسان جيڪي حق تي آهيون پاڻ ۾ ٽُٽل افسوس افسوس افسوس

سائين وڏا انهي ۾ افسوس جي ڪا ڳالھ ڪونهي صحت ۽ ضعف جو پيمانودنيا ۾ صرف مسلمان قوم وٽ جنهن جي ذريعي سان هو ڪنهن کي به پنهنجي نبي يا بزرگن ڏانهن ڪا ڪوڙي ڳالھ منسوب نه ڪرڻ نه ڏيندا آهن غيرمسلم انهي فن کي ڏسي حيران ٿيندا آهن ۽ داد تحسين ڏين ٿا پر افسوس جو مسلماڻ اهڙي علم تي حيراني ڪن ٿا جيڪڏهن اهو معيار نه هجي ته پوءِ کري ۽ کوٽي ۾ ڪوبه فرق نه رهندو ، ڪيتريون روايتون اهڙيون موجود جن ۾ امامن کي الله جو درجو ڏنو ويو آهي انهن روايتن کي فقط علم اسماء الرجال جي بنياد تي ڪوڙو قرار ڏنوويو آهي .
تڏهن ته اسان حق تي رهي ڪري ٽڪرا ٽُڪرا، باطل ناحق تي پختو برجستو، اسان هڪ ٻئي کي ڪوڙو ڪرڻ ۾‌ پورا باطل هنڀوڇيون ڇا جهمرين جا ڌم لڳايو ويٺو آهي۔ ۽ اسان جهڙا خاص ڪري مون جهڙا صرف افسوس ڪرڻ‌ ۾ پورا۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ سائين
 
جواب: روايت جي تخريج گهرجي

تڏهن ته اسان حق تي رهي ڪري ٽڪرا ٽُڪرا، باطل ناحق تي پختو برجستو، اسان هڪ ٻئي کي ڪوڙو ڪرڻ ۾‌ پورا باطل هنڀوڇيون ڇا جهمرين جا ڌم لڳايو ويٺو آهي۔ ۽ اسان جهڙا خاص ڪري مون جهڙا صرف افسوس ڪرڻ‌ ۾ پورا۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ سائين

سائين اسان جي پسپائي جو سبب هي ته جنهن دين کي اسين حق سمجهون ٿا انهي سان به اسان جو تعلق فقط رسمي ۽ نسلي آهي اسان نظرياتي طور ڪجھ پڙهيو ئي ناهي اهي ڪوڙيو روايتون به باطل جي هڪ سازش هئي جنهن جي ذريعي هن اسلام جي خالص تعليم ۾ ملاوٽ ڪرڻ چاهي ٿي پر محدثين ان فتني کي علمي طور تي دفن ڪري ڇڏيو باقي اڄڪلھ ڪو ابوجھ مسلمان جيڪڏهن قبرن مان مردا ڪڌندو ته ان جي اصلاح ڪرڻ نه ته ڦوٽ آهي نه وري اختلاف باقي توهان جهڙي طرح ادب جي دنيا ۾ پاڻ ملهايو آهي پنهنجي خدمتن جو رخ دين جي طرف موڙيو ته ڪافي قدر اصلاح جو ڪم به ٿي سگهي ٿو
 
جواب: روايت جي تخريج گهرجي

مست ماٺ ڀلو آهي۔۔ موضوع احاديثن جي ڳالهه ڪڍڻ‌وارو پاڻ الائي جي ڪاڏي هليو ويو۔۔؟

نسواري مڙني دوستن جو ٿورائتو آهي، جن هن موضوع ۾ دلچسپي ورتي۔ خاص طور ادي مست، ادي ابو زين، ادي بشير احمد ۽ ادي ممتاز جو۔

شروع کان آخر تائين پڙهڻ کان پو نتيجو اخذ ٿئي ٿو ته پاڻ وارو مولوي صاحب، جيڪو بيان ڪري رهيو هيو، پنهنجي جا تي بالڪل درست هيو۔ مون پڻ انهي بعد ٻين عالمن کان پڇا ڪئي، جن پڻ اهوئي ٻڌايو ته حديث ضعيف آهي، حديث جا اصل نٿي ملي۔

رب العالمين جو شڪر ادا ڪريان ٿو، جنهن جي فضل و ڪرم سان حق ڳالهه ظاهر ٿي پئي۔
 
Back
Top