TAHIR SINDHI
سينيئر رڪن
جواب: سنڌ سال 2011 ۽ ٻوڏ جي صورتحال
قدرتي آفتن کي منهن ڏيڻ جي صلاحيت ۽ حڪومت جي هاڻوڪي ڪارڪردگي!
فطرت پنهنجي ڀرپور، ۽ اٽل تقاضائن سان دنيا ۽ انهيءَ جي مڙني لقائن ۽ مظهرن مٿان اثر انداز ٿيندي رهي ٿي. دنيا ۽ ان جي معاملن کي فطرت جي اثر ۽ حصار کان الڳ ڪري، نه ڪٿي بيهاري سگهجي ٿو ۽ نه ئي اهڙي ڪنهن تصور کي پالي سگهجي ٿو. انهيءَ پس منظر ۾ طوفانن کان وٺي زلزلن تائين ۽ زلزلن کان وٺي ٻوڏن تائين، قدرتي آفتن جا سمورا روپ ۽ سلسلا فطرت جي وهنوار جا طئه ٿيل حصا آهن جيڪي هر صورت ۽ حالت ۾ دنيا منجهه ظهور پذير ٿين ٿا ۽ ان مٿان پنهنجا اثر ڇڏين ٿا، هاڻي اهو هن ئي دنيا ۾ رهندڙ ماڻهن تي مدار رکي ٿو ته هو قدرتي آفتن کي ڪيئن منهن ڏين ٿا يا ائين کڻي چئجي ته منجهن اهڙي قسم جي صلاحيت موجود به آهي يا نه!؟
قدرتي آفتن کي منهن ڏيڻ ۽ قدرتي آفتن جو منهن ڏسڻ به الڳ الڳ شيون آهن. قدرتي آفتن کي منهن ڏيڻ ڪنهن به حڪومت جي صلاحيت کي ظاهر ڪري ٿي جڏهن ته قدرتي آفتن جي منهن ڏسڻ واري حالت، حڪومت جي بيوسي، لاچاري ۽ بي حسيءَ کي نروار ڪري ٿي. ويجهي ماضيءَ ۾ پاڪستان ٻن تمام وڏين قدرتي آفتن جو منهن ڏسي چڪو آهي، 2005ع ۾ ڪشمير ۽ اترين علائقن ۾ آيل زلزلو ۽ 2010ع واري ٻوڏ، پاڪستان جي سماجي ۽ معاشي تاڃي پيٽي مٿان پنهنجا انتهائي خطرناڪ، منفي ۽ ديرپا اثر ڇڏيا آهن. 2005ع واري زلزلي جي نتيجي ۾ هزارين ماڻهو اجل جو شڪار ٿيا هئا ۽ لکين ماڻهو بي گهر ٿي ويا هئا، ساڳي صورتحال 2010ع واري ٻوڏ جي نتيجي ۾ سامهون آئي جنهن سنڌ جي نه رڳو زرعي ۽ سماجي ڍانچي کي تباهه ڪيو پر ڀيانڪ حد تائين انساني روين ۽ قدرن کي پڻ پنهنجي لپيٽ ۾ آندو.
اسان انهن سڀني معاملن کي جيڪڏهن ماضيءَ جو قصو سمجهي ڪجهه لمحن لاءِ پاسي تي ئي کڻي رکون ته پوءِ آبپاشي ۽ موسميات کاتن جي ماهرن پاران هن سال يقيني حد تائين اچڻ واري ٻوڏ جي حوالي سان حڪومت جي اڳواٽ بچاءُ جي منصوبه بندين کي ڪٿي ڳوليون؟!
سنڌ جي تقريبن سڀني بچاءُ بندن جو مرمتي ڪم اڃان به پورو ناهي ٿي سگهيو، انهيءَ سلسلي ۾ ٿيندڙ ڪم کي غير تسلي بخش ۽ سُست رفتاريءَ وارو قرار ڏيندي حڪومت پاڻ ذميوار ٺيڪيدارن کي گرفتار ڪرڻ جو حڪم پڻ جاري ڪيو آهي، هتي سست رفتاري کان ڪم وٺندڙ ٺيڪيدارن کي گرفتار ڪرڻ سان اگر ٻوڏ جو رستو روڪي سگهجي ٿو ته اها ڏاڍي سُٺي ڳالهه ٿيندي، پر جيئن ته ائين ٿيندو ڪونه، ٻوڏ ايندي ۽ ان کي فطري وهڪري سان سمنڊ ۾ وڃڻ جو رستو ڏيڻ ئي دانشمندي هوندي، تڏهن جنهن ڳالهه جي ضرورت آهي اها هي آهي ته ٻوڏ جي رستي ۾ جيڪي به ڪمزور بند آهن انهن کي مضبوط ڪيو وڃي، ٻوڏ جي رستي ۾ جيڪي به حد دخليون آهن انهن کي هٽايو وڃي ۽ اڳواٽ بچاءَ جي ڪم جي رفتار نه رڳو تيز ڪئي وڃي پر ان جي معيار کي به اطمينان بخش بڻايو وڃي.
هنيئر جڏهن چناب سان گڏ سنڌو درياءُ ۾ پڻ ننڍي ٻوڏ ڊڪليئر ڪئي وئي آهي ۽ گڏوگڏ منگلا ۽ تربيلا سميت سڀني ننڍن وڏن ڊيمن ۾ پاڻي کي ذخيري ڪرڻ جو سلسلو جاري ٿي چڪو آهي تڏهن حڪومت، خاص ڪري سنڌ حڪومت کي پنهنجي اڳواٽ بچاءُ واري ڪارڪردگي هر صورت ۽ قيمت تي يقيني بنائڻ گهرجي، ڇو ته ايندڙ ٻوڏ جي نتيجي ۾ ٿيندڙ ڪنهن به جاني يا مالي نقصان کان پوءِ حڪومت وٽ ڪابه اهڙي تاويل يا عذر ڪونه بچندو جنهن جي پويان بيهي پنهنجو بچاءُ ڪري سگهجي.
صدر طرفان جوڙيل وفاقي نگراني ڪاميٽي تازو، ٽوڙي، عاقل-آگاڻي ۽ ڪوٽ عالمو بندن جو دورو ڪري مرمتي ڪم کي گهڻي غور ۽ ويجهڙائيءَ مان ڏٺو، آبپاشيءَ جي صوبائي سيڪريٽري پهرين جولاءِ کان سنڌ جي بندن تي ايمرجنسي جو اعلان پڻ ڪيو آهي، ڪاميٽيءَ جي موجودگيءَ ۾ ئي آبپاشيءَ جي ماهرن ٿيندڙ ڪم تي عدم اطمينان جو اظهار ڪيو ۽ پنهنجن خدشن کان پڻ آگاهه ڪيو، اهڙي واضع صورتحال کان پوءِ بچاءُ لاءِ آخري ۽ حتمي قدم کڻڻ هاڻ حڪومت جي ذميواري ۾ اچي وڃي ٿو.
سنڌ گذريل ٻوڏ جون ڪجهه اهڙيون تباهه ڪاريون ڏٺيون آهن جو هاڻيءَ اها وڌيڪ ڪنهن به نقصان کي افورڊ ڪرڻ واري حالت ۾ بلڪل به ناهي.
بندن تي ٿيندڙ مرمتي ڪمن جو سُست رفتاري ۽ ان ڪم جي ناقص هئڻ واريون خبرون ڪي اوچتو عوام وٽ ناهن پهتيون. اهي فوراً بعد سرجڻ شروع ٿيون هيون ۽ هاڻي سمورن ثبوتن ۽ زميني حقيقتن سان عوام آڏو اچي پڌريون ٿيون آهن تڏهن سنڌ حڪومت ۽ خاص ڪري آبپاشي کاتي جي اخلاقي ذميواري اها وڃي بيهي ٿي ته هو دفاعي محاذن تان موٽي اچي بچاءُ بندن تي بيهي ۽ عوام ۾ موجود غير محفوظ ۽ لاوارث هجڻ واري احساس جو ازالو ڪري.
موسميات جي حوالي سان، هڪ يا ٻن سالن ۾ ڪي گهڻيون تبديليون ممڪن ناهن هونديون، سردي يا گرميءَ جا پد، ٻوڏن ۽ برساتن جا سلسلا ۽ خطرا ٿوري گهڻي فرق سان موجود هوندا آهن، اهڙي فطري لقاءُ ۾ حڪومتن کي اڳواٽ بچاءُ ڪرڻ جو موقعو به ملي ويندو آهي ۽ هن وقت جڏهن گذريل ٻوڏ کي پورو هڪ سال اچي ٿيو آهي تڏهن ٻي ٻوڏ جو خطرو اچي سر تي بيٺو آهي تڏهن حڪومت جي ڪارڪردگي ۾ اڳواٽ ورتل اپائن کي جاچڻ ۽ پرکڻ جو هي بنهه مناسب وقت آهي، هاڻي ڏسڻو اهو آهي ته ڪنهن به امڪاني آفت جي اڳيان هن ڀيري حڪومتي وسيلا بيهن ٿا يا هڪ دفعو ٻيهر عوام کي ان جي تيز ۽ تکن وهڪرن آڏو بيهاريو وڃي ٿو!
The Kawish Group of Publication
B/2 Civil Line Hyderabad,Sindh Pakistan.
Phone:+92 (22) 2780026,2780027,2780525 Fax: +92 (22) 2780772, 2781167
Email: kawish12@yahoo.com ---- thekawish_hyd@yahoo.com
قدرتي آفتن کي منهن ڏيڻ جي صلاحيت ۽ حڪومت جي هاڻوڪي ڪارڪردگي!
فطرت پنهنجي ڀرپور، ۽ اٽل تقاضائن سان دنيا ۽ انهيءَ جي مڙني لقائن ۽ مظهرن مٿان اثر انداز ٿيندي رهي ٿي. دنيا ۽ ان جي معاملن کي فطرت جي اثر ۽ حصار کان الڳ ڪري، نه ڪٿي بيهاري سگهجي ٿو ۽ نه ئي اهڙي ڪنهن تصور کي پالي سگهجي ٿو. انهيءَ پس منظر ۾ طوفانن کان وٺي زلزلن تائين ۽ زلزلن کان وٺي ٻوڏن تائين، قدرتي آفتن جا سمورا روپ ۽ سلسلا فطرت جي وهنوار جا طئه ٿيل حصا آهن جيڪي هر صورت ۽ حالت ۾ دنيا منجهه ظهور پذير ٿين ٿا ۽ ان مٿان پنهنجا اثر ڇڏين ٿا، هاڻي اهو هن ئي دنيا ۾ رهندڙ ماڻهن تي مدار رکي ٿو ته هو قدرتي آفتن کي ڪيئن منهن ڏين ٿا يا ائين کڻي چئجي ته منجهن اهڙي قسم جي صلاحيت موجود به آهي يا نه!؟
قدرتي آفتن کي منهن ڏيڻ ۽ قدرتي آفتن جو منهن ڏسڻ به الڳ الڳ شيون آهن. قدرتي آفتن کي منهن ڏيڻ ڪنهن به حڪومت جي صلاحيت کي ظاهر ڪري ٿي جڏهن ته قدرتي آفتن جي منهن ڏسڻ واري حالت، حڪومت جي بيوسي، لاچاري ۽ بي حسيءَ کي نروار ڪري ٿي. ويجهي ماضيءَ ۾ پاڪستان ٻن تمام وڏين قدرتي آفتن جو منهن ڏسي چڪو آهي، 2005ع ۾ ڪشمير ۽ اترين علائقن ۾ آيل زلزلو ۽ 2010ع واري ٻوڏ، پاڪستان جي سماجي ۽ معاشي تاڃي پيٽي مٿان پنهنجا انتهائي خطرناڪ، منفي ۽ ديرپا اثر ڇڏيا آهن. 2005ع واري زلزلي جي نتيجي ۾ هزارين ماڻهو اجل جو شڪار ٿيا هئا ۽ لکين ماڻهو بي گهر ٿي ويا هئا، ساڳي صورتحال 2010ع واري ٻوڏ جي نتيجي ۾ سامهون آئي جنهن سنڌ جي نه رڳو زرعي ۽ سماجي ڍانچي کي تباهه ڪيو پر ڀيانڪ حد تائين انساني روين ۽ قدرن کي پڻ پنهنجي لپيٽ ۾ آندو.
اسان انهن سڀني معاملن کي جيڪڏهن ماضيءَ جو قصو سمجهي ڪجهه لمحن لاءِ پاسي تي ئي کڻي رکون ته پوءِ آبپاشي ۽ موسميات کاتن جي ماهرن پاران هن سال يقيني حد تائين اچڻ واري ٻوڏ جي حوالي سان حڪومت جي اڳواٽ بچاءُ جي منصوبه بندين کي ڪٿي ڳوليون؟!
سنڌ جي تقريبن سڀني بچاءُ بندن جو مرمتي ڪم اڃان به پورو ناهي ٿي سگهيو، انهيءَ سلسلي ۾ ٿيندڙ ڪم کي غير تسلي بخش ۽ سُست رفتاريءَ وارو قرار ڏيندي حڪومت پاڻ ذميوار ٺيڪيدارن کي گرفتار ڪرڻ جو حڪم پڻ جاري ڪيو آهي، هتي سست رفتاري کان ڪم وٺندڙ ٺيڪيدارن کي گرفتار ڪرڻ سان اگر ٻوڏ جو رستو روڪي سگهجي ٿو ته اها ڏاڍي سُٺي ڳالهه ٿيندي، پر جيئن ته ائين ٿيندو ڪونه، ٻوڏ ايندي ۽ ان کي فطري وهڪري سان سمنڊ ۾ وڃڻ جو رستو ڏيڻ ئي دانشمندي هوندي، تڏهن جنهن ڳالهه جي ضرورت آهي اها هي آهي ته ٻوڏ جي رستي ۾ جيڪي به ڪمزور بند آهن انهن کي مضبوط ڪيو وڃي، ٻوڏ جي رستي ۾ جيڪي به حد دخليون آهن انهن کي هٽايو وڃي ۽ اڳواٽ بچاءَ جي ڪم جي رفتار نه رڳو تيز ڪئي وڃي پر ان جي معيار کي به اطمينان بخش بڻايو وڃي.
هنيئر جڏهن چناب سان گڏ سنڌو درياءُ ۾ پڻ ننڍي ٻوڏ ڊڪليئر ڪئي وئي آهي ۽ گڏوگڏ منگلا ۽ تربيلا سميت سڀني ننڍن وڏن ڊيمن ۾ پاڻي کي ذخيري ڪرڻ جو سلسلو جاري ٿي چڪو آهي تڏهن حڪومت، خاص ڪري سنڌ حڪومت کي پنهنجي اڳواٽ بچاءُ واري ڪارڪردگي هر صورت ۽ قيمت تي يقيني بنائڻ گهرجي، ڇو ته ايندڙ ٻوڏ جي نتيجي ۾ ٿيندڙ ڪنهن به جاني يا مالي نقصان کان پوءِ حڪومت وٽ ڪابه اهڙي تاويل يا عذر ڪونه بچندو جنهن جي پويان بيهي پنهنجو بچاءُ ڪري سگهجي.
صدر طرفان جوڙيل وفاقي نگراني ڪاميٽي تازو، ٽوڙي، عاقل-آگاڻي ۽ ڪوٽ عالمو بندن جو دورو ڪري مرمتي ڪم کي گهڻي غور ۽ ويجهڙائيءَ مان ڏٺو، آبپاشيءَ جي صوبائي سيڪريٽري پهرين جولاءِ کان سنڌ جي بندن تي ايمرجنسي جو اعلان پڻ ڪيو آهي، ڪاميٽيءَ جي موجودگيءَ ۾ ئي آبپاشيءَ جي ماهرن ٿيندڙ ڪم تي عدم اطمينان جو اظهار ڪيو ۽ پنهنجن خدشن کان پڻ آگاهه ڪيو، اهڙي واضع صورتحال کان پوءِ بچاءُ لاءِ آخري ۽ حتمي قدم کڻڻ هاڻ حڪومت جي ذميواري ۾ اچي وڃي ٿو.
سنڌ گذريل ٻوڏ جون ڪجهه اهڙيون تباهه ڪاريون ڏٺيون آهن جو هاڻيءَ اها وڌيڪ ڪنهن به نقصان کي افورڊ ڪرڻ واري حالت ۾ بلڪل به ناهي.
بندن تي ٿيندڙ مرمتي ڪمن جو سُست رفتاري ۽ ان ڪم جي ناقص هئڻ واريون خبرون ڪي اوچتو عوام وٽ ناهن پهتيون. اهي فوراً بعد سرجڻ شروع ٿيون هيون ۽ هاڻي سمورن ثبوتن ۽ زميني حقيقتن سان عوام آڏو اچي پڌريون ٿيون آهن تڏهن سنڌ حڪومت ۽ خاص ڪري آبپاشي کاتي جي اخلاقي ذميواري اها وڃي بيهي ٿي ته هو دفاعي محاذن تان موٽي اچي بچاءُ بندن تي بيهي ۽ عوام ۾ موجود غير محفوظ ۽ لاوارث هجڻ واري احساس جو ازالو ڪري.
موسميات جي حوالي سان، هڪ يا ٻن سالن ۾ ڪي گهڻيون تبديليون ممڪن ناهن هونديون، سردي يا گرميءَ جا پد، ٻوڏن ۽ برساتن جا سلسلا ۽ خطرا ٿوري گهڻي فرق سان موجود هوندا آهن، اهڙي فطري لقاءُ ۾ حڪومتن کي اڳواٽ بچاءُ ڪرڻ جو موقعو به ملي ويندو آهي ۽ هن وقت جڏهن گذريل ٻوڏ کي پورو هڪ سال اچي ٿيو آهي تڏهن ٻي ٻوڏ جو خطرو اچي سر تي بيٺو آهي تڏهن حڪومت جي ڪارڪردگي ۾ اڳواٽ ورتل اپائن کي جاچڻ ۽ پرکڻ جو هي بنهه مناسب وقت آهي، هاڻي ڏسڻو اهو آهي ته ڪنهن به امڪاني آفت جي اڳيان هن ڀيري حڪومتي وسيلا بيهن ٿا يا هڪ دفعو ٻيهر عوام کي ان جي تيز ۽ تکن وهڪرن آڏو بيهاريو وڃي ٿو!
The Kawish Group of Publication
B/2 Civil Line Hyderabad,Sindh Pakistan.
Phone:+92 (22) 2780026,2780027,2780525 Fax: +92 (22) 2780772, 2781167
Email: kawish12@yahoo.com ---- thekawish_hyd@yahoo.com