Sindhi Media
سينيئر رڪن
تاريخ ٻڌائي ٿي ته راجا ڏاھر نظرياتي ۽ مذھبي ڦوٽ جو شڪار ٿيو جو برھمڻن جي غلبي سبب ٻُڌ مت جا ماڻھو بيزار ھئا. ديبل کان ويندي اروڙ تائين جتي به ٻُڌ مت جا پوئلڳ ھئا، جن ۾ اروڙ جو گورنر به شامل ھو، تن ڏاھر خلاف عربن جو ساٿ ڏنو. عربن جي ڪاھه جو اطلاع اڳواٽ ملڻ تي ڏاھر اڳتي وڌي جنگ جوٽڻ ٿي چاھِي پر سندس غدار صلاحڪارن ۽ گورنرن کيس چيو ته عرب ھتي اچي لُٽ ڦُر ڪري ھليا ويندا انڪري وڙھڻ جي ضرورت ناھي. ان صورتحال ۾ جڏھن عرب جارح آيا ته ڏاھر دفاعي پوزيشن ۾ اچي ويو ۽ جنگ ھارائي مارجي ويو. سنڌي جنگين ۾ ڇو هارائيندا رهيا؟
نصير اعجاز.
------------------------------
سائين اهڙيون سنڌ جون تاريخون اسانکي به پڙهائيندا ڪريو ۽ ڪتابن جا رفرنس ڏيو جي آن لائين پي ڊي ايف ۾ آهن ته. اسان انهن تي تنقيدي ريسرچ ڪري سگهون. ۽ ڏسون ته آخر اسانجي درباري تاريخدانن واقعي اسٽڊي ۽ ريسرچ ڪري سهي ڪم ڪيو آهي ۽ نيوٽرل انالسز به ڪئي ڪئي آهي يا نه(جيڪا گهڻي ڀاڱي ريسرچ ڪرڻ سان ملي ٿي) يا جنهن سوسائٽيءَ جي غلبي ۾ هُئا ان کي مٿائهون رکي لکيو اٿن. اسان پوري دُنيا جي تاريخ سان ڪمپيئرنگ ڪري هي ريسرچ پيپر تيار پيا ڪريون.
ٻيو عرض ته توهان هڪ لفظ استعمال ٿا ڪريو (ڪاه) ڇا توهان سمجهائي سگهندئو ته ان ڪاه مان توهانجي مُراد ڇا آهي. ڇا ڪاه ان کي چئبو آهي ته هڪ خاموش بيٺل پاڻيءَ تي اوچتو وڃي وار ڪري ٿرٿلو مچائجي يا ٿرٿلي واري علائقي ۾ وڄي مظلومن جي حق جي ڀلائي ۾ جنگ ڪجي. ڇا جتي ظلم ٿيندو هوجي يا ٿيو هُجي ۽ ڪنهن کي آجو ڪرڻ لاءِ وڃي لشڪر ڪشي ڪجي ته اها ڪاه ٿيندي. ڇا ڪاه پازيٽو لفظ آهي يا نگيٽو؟ ته اُن کي به ڪاه چئجي؟ راجه ڏاهر جڏنهن يمن جي مُسلم ۽ خانا بدوش واپرين جي ڪٽنب (شروع ۾ مومن سڏجندڙ مان ڦري وري ميمڻ سڏجندڙ) کي يرغمال ڪري ونگاري ڪمن ۾ ڪتب آندو هو (سنڌ ۾ ڌڙيلگيريءَ جي صورت ۾ تڏنهن به ڪمانڊو لڙائي ۽ ونگار جو رُجهان هو) ۽ مُسلمان جي رُڪيسٽ تي حجاج بن يوسف 711ع ۾ نوجوان سپه سالاز مُحمد بن قاسم کي يرغمالين (مومن ۽ ميمڻ) کي آزاد ڪرڻ لاءِ لشڪر ڪشي ڪئي هُئي ته ڇا اها به ڪاه سڏبي؟ تفصيل سان وضاحت ڪريو.
هي ٽيو سوال ته 711ع واري لشڪر ڪشيءَ کان پوءِ جڏنهن هندو مُسلم ٿيو ،واڻيون ميمڻ(اوچي ذات وارا واڻيا) ۽ شيخ (هيٺين ذات وارا واڻيا) بڻيو ته اُن وقت سنڌ جون ٻيون ڪهڙيون اوريجنل مُسلم ذاتيون موجود هُيون ۽ جي اڄ به اُهي مُسلم آهن، ته هو مُحمد بن قاسم جي ان لشڪر ڪشيءَ کي جنهن سنڌ کي باب الاسلام بڻايو تنقيد ڇو ٿا ڪن ۽ ان لشڪر ڪشيءَ کي ڪاه ڇو ٿا چون، مُحمد بن قاسم کي جابر ۽ راجا ڏاهر کي مظلوم. جي مسلم ٿي ويا آهن ته. ها غير مُسلم يا واڻيون ائين چئي ته بلڪل سمجه ۾ اچي ٿو پر هي مُسلم؟ اها حيرت جي ڳالهه آهي. وضاحت لازمي کپي.
سائين لائيڪ سان ڪم نه هلندو وضاحت کپي يا دوستن کان وٺي ڏيو ڇو جو اسان سنڌ جي حقيقي حالتن ۽ تواريخ تي ڪرٽيڪل انالائسر ڪري ريسرچ ورڪ پيا ڪريون ۽ انهن تاريخدانن ۽ اديبن ، جيڪي وقت جي حاڪمن جا درباري هُئا ۽ انهن جي مرضيءَ ۽ منشا تحت تواريخ لکندا آيا ۽ ايوارڊ، انعام، جاگيرون وٺندا آيا ته ڪارڻ پيا ڳوليون ته هو ڪنهن جي دٻاءَ ۾ اچي سنڌ جي اصلي تواريخ خاص طرح سان اسلامي تاريخ مٽائيندا رهيا آهن ۽ اسانجي نسل جي ذهنن کي به تبديل ڪري ڇڏيندا هُئا کين موالي، ڀنگ پيندڙ سُلفي ۽ ٺري ۾ اوتارن تي وهاري سست ۽ ڪاهل ڪري ويٺا ۽ اٺ هو بلڪل نڪما ڪم چور ٿي پيا آهن ته هُن جو آخر سنڌ سان ڪڏنهن کان ۽ ڪهڙو ناتو هو. ڇا هو به ٻين قون وانگر ته سنڌ تي قابض انويڊر نه هُئا يا سنڌ جا ميمڻ، شيخ ۽ واڻين وانگر اصلي باشندا يا ايران ، مصر، عرب يا ٻئي ڪنهن علائقي جي نسبت سان هلاڪو خان جي صفت تحت مارا ماري ڪري اسانجي اصلي شناخت تبديل ڪرڻ جي مشن تي هُئا ڇو جو تاريخ گواه آهي ته سنڌي7000 سالن کان هڪ امن پسند شهري آهي ۽ گواهي انڊس سولائيزيشن رهي آهي. سنڌي هر ڪنهن کي جيءَ ۾ جايون ڏيندڙ، غير مُتعصب ، حليم ۽ عاجزي طبيعت رکندڙ،ڪڏنهن به ويڙهو يا ڌاڙيل نه رهيو آهي، پوءِ اهي صفتون بزدل لاءِ ڀلي چئجن جو هن هر ڪاه ڪندڙ اڳيان سر تسليم ڪري جڳه ڏني آهي ۽ پاڻ هميشه محروم رهيو آهي پوءَ ڪاه ڪندڙ ئي سنڌ جا حاڪم بڻيا آهن ۽ اهو تسلسل اڄ تائين جاري ساري آهي. پاڻ تواريخ ڳوليو ته پوءِ هي ظالم پوءِ ڍايا وڏيرا،جيڪي ڪله ڌاڙيل مشهور هُئا ۽ هي رئيس، پير، مير، شاه، ڪانڀو خان، جاگيردار آخر آهن ڪير، آيا ڪٿان آهن جيڪي مظلوم سنڌيءَ کي ملائڻ نه پيا ڏين. اهي ماڻهون، اديب، تاريخدان جيڪي ڄاڻي ٻُجهي سنڌيءَ جا اصلي پٽي (تختي) تبديل ڪري چُڪا آهن ۽ سنڌي زبان ۾ ٻيون زبانون (جهڙوڪ سرائڪي وغيره) ملائي سنڌي ٿا ڳالهائين۽ اهڙا ڊيٺ آهن جو جڏنهن وضاحت سان سمجهائجين ٿو ته پهرئين اصلي سنڌي پٽي ۽ سنڌي ٻولي ته ميدان تي واپس آڻيو آڻيو ته بجاءِ جو اڻ ڄاڻ هُئڻ جي غلطي تسليم ڪن اُبتا ڪانڀو خان ٿي ڊيٺ ٿي ٿا چون ته ڇا فرق آهي. ۽ پورو سنڌي نساب غلط ،ڇا اهي سنڌ جي اڳتي هلي خدمت ڪري سگهندا؟
نصير اعجاز.
------------------------------
سائين اهڙيون سنڌ جون تاريخون اسانکي به پڙهائيندا ڪريو ۽ ڪتابن جا رفرنس ڏيو جي آن لائين پي ڊي ايف ۾ آهن ته. اسان انهن تي تنقيدي ريسرچ ڪري سگهون. ۽ ڏسون ته آخر اسانجي درباري تاريخدانن واقعي اسٽڊي ۽ ريسرچ ڪري سهي ڪم ڪيو آهي ۽ نيوٽرل انالسز به ڪئي ڪئي آهي يا نه(جيڪا گهڻي ڀاڱي ريسرچ ڪرڻ سان ملي ٿي) يا جنهن سوسائٽيءَ جي غلبي ۾ هُئا ان کي مٿائهون رکي لکيو اٿن. اسان پوري دُنيا جي تاريخ سان ڪمپيئرنگ ڪري هي ريسرچ پيپر تيار پيا ڪريون.
ٻيو عرض ته توهان هڪ لفظ استعمال ٿا ڪريو (ڪاه) ڇا توهان سمجهائي سگهندئو ته ان ڪاه مان توهانجي مُراد ڇا آهي. ڇا ڪاه ان کي چئبو آهي ته هڪ خاموش بيٺل پاڻيءَ تي اوچتو وڃي وار ڪري ٿرٿلو مچائجي يا ٿرٿلي واري علائقي ۾ وڄي مظلومن جي حق جي ڀلائي ۾ جنگ ڪجي. ڇا جتي ظلم ٿيندو هوجي يا ٿيو هُجي ۽ ڪنهن کي آجو ڪرڻ لاءِ وڃي لشڪر ڪشي ڪجي ته اها ڪاه ٿيندي. ڇا ڪاه پازيٽو لفظ آهي يا نگيٽو؟ ته اُن کي به ڪاه چئجي؟ راجه ڏاهر جڏنهن يمن جي مُسلم ۽ خانا بدوش واپرين جي ڪٽنب (شروع ۾ مومن سڏجندڙ مان ڦري وري ميمڻ سڏجندڙ) کي يرغمال ڪري ونگاري ڪمن ۾ ڪتب آندو هو (سنڌ ۾ ڌڙيلگيريءَ جي صورت ۾ تڏنهن به ڪمانڊو لڙائي ۽ ونگار جو رُجهان هو) ۽ مُسلمان جي رُڪيسٽ تي حجاج بن يوسف 711ع ۾ نوجوان سپه سالاز مُحمد بن قاسم کي يرغمالين (مومن ۽ ميمڻ) کي آزاد ڪرڻ لاءِ لشڪر ڪشي ڪئي هُئي ته ڇا اها به ڪاه سڏبي؟ تفصيل سان وضاحت ڪريو.
هي ٽيو سوال ته 711ع واري لشڪر ڪشيءَ کان پوءِ جڏنهن هندو مُسلم ٿيو ،واڻيون ميمڻ(اوچي ذات وارا واڻيا) ۽ شيخ (هيٺين ذات وارا واڻيا) بڻيو ته اُن وقت سنڌ جون ٻيون ڪهڙيون اوريجنل مُسلم ذاتيون موجود هُيون ۽ جي اڄ به اُهي مُسلم آهن، ته هو مُحمد بن قاسم جي ان لشڪر ڪشيءَ کي جنهن سنڌ کي باب الاسلام بڻايو تنقيد ڇو ٿا ڪن ۽ ان لشڪر ڪشيءَ کي ڪاه ڇو ٿا چون، مُحمد بن قاسم کي جابر ۽ راجا ڏاهر کي مظلوم. جي مسلم ٿي ويا آهن ته. ها غير مُسلم يا واڻيون ائين چئي ته بلڪل سمجه ۾ اچي ٿو پر هي مُسلم؟ اها حيرت جي ڳالهه آهي. وضاحت لازمي کپي.
سائين لائيڪ سان ڪم نه هلندو وضاحت کپي يا دوستن کان وٺي ڏيو ڇو جو اسان سنڌ جي حقيقي حالتن ۽ تواريخ تي ڪرٽيڪل انالائسر ڪري ريسرچ ورڪ پيا ڪريون ۽ انهن تاريخدانن ۽ اديبن ، جيڪي وقت جي حاڪمن جا درباري هُئا ۽ انهن جي مرضيءَ ۽ منشا تحت تواريخ لکندا آيا ۽ ايوارڊ، انعام، جاگيرون وٺندا آيا ته ڪارڻ پيا ڳوليون ته هو ڪنهن جي دٻاءَ ۾ اچي سنڌ جي اصلي تواريخ خاص طرح سان اسلامي تاريخ مٽائيندا رهيا آهن ۽ اسانجي نسل جي ذهنن کي به تبديل ڪري ڇڏيندا هُئا کين موالي، ڀنگ پيندڙ سُلفي ۽ ٺري ۾ اوتارن تي وهاري سست ۽ ڪاهل ڪري ويٺا ۽ اٺ هو بلڪل نڪما ڪم چور ٿي پيا آهن ته هُن جو آخر سنڌ سان ڪڏنهن کان ۽ ڪهڙو ناتو هو. ڇا هو به ٻين قون وانگر ته سنڌ تي قابض انويڊر نه هُئا يا سنڌ جا ميمڻ، شيخ ۽ واڻين وانگر اصلي باشندا يا ايران ، مصر، عرب يا ٻئي ڪنهن علائقي جي نسبت سان هلاڪو خان جي صفت تحت مارا ماري ڪري اسانجي اصلي شناخت تبديل ڪرڻ جي مشن تي هُئا ڇو جو تاريخ گواه آهي ته سنڌي7000 سالن کان هڪ امن پسند شهري آهي ۽ گواهي انڊس سولائيزيشن رهي آهي. سنڌي هر ڪنهن کي جيءَ ۾ جايون ڏيندڙ، غير مُتعصب ، حليم ۽ عاجزي طبيعت رکندڙ،ڪڏنهن به ويڙهو يا ڌاڙيل نه رهيو آهي، پوءِ اهي صفتون بزدل لاءِ ڀلي چئجن جو هن هر ڪاه ڪندڙ اڳيان سر تسليم ڪري جڳه ڏني آهي ۽ پاڻ هميشه محروم رهيو آهي پوءَ ڪاه ڪندڙ ئي سنڌ جا حاڪم بڻيا آهن ۽ اهو تسلسل اڄ تائين جاري ساري آهي. پاڻ تواريخ ڳوليو ته پوءِ هي ظالم پوءِ ڍايا وڏيرا،جيڪي ڪله ڌاڙيل مشهور هُئا ۽ هي رئيس، پير، مير، شاه، ڪانڀو خان، جاگيردار آخر آهن ڪير، آيا ڪٿان آهن جيڪي مظلوم سنڌيءَ کي ملائڻ نه پيا ڏين. اهي ماڻهون، اديب، تاريخدان جيڪي ڄاڻي ٻُجهي سنڌيءَ جا اصلي پٽي (تختي) تبديل ڪري چُڪا آهن ۽ سنڌي زبان ۾ ٻيون زبانون (جهڙوڪ سرائڪي وغيره) ملائي سنڌي ٿا ڳالهائين۽ اهڙا ڊيٺ آهن جو جڏنهن وضاحت سان سمجهائجين ٿو ته پهرئين اصلي سنڌي پٽي ۽ سنڌي ٻولي ته ميدان تي واپس آڻيو آڻيو ته بجاءِ جو اڻ ڄاڻ هُئڻ جي غلطي تسليم ڪن اُبتا ڪانڀو خان ٿي ڊيٺ ٿي ٿا چون ته ڇا فرق آهي. ۽ پورو سنڌي نساب غلط ،ڇا اهي سنڌ جي اڳتي هلي خدمت ڪري سگهندا؟