Sindhi Media
سينيئر رڪن
حيرت ته سنڌي ميڊيا جا نمائندا،تجزيا نگار،جرنلسٽ،قوم پرست،گورنمنٽ جا نمائندا تنقيد جو گهربل جواب نٿا ڏين؟
انتهائي ڏُک ۽ حيرت جو مقام آهي ته (ساڙوٽي اڙدو ميڊيا) جا (ساڙوٽي اينڪر ، تجزيا نگار ۽ جرنلسٽ) اڙدو چئنلن تي مسلسل پناهگيرن جي نمائندن کي آڻي اها دعويٰ سنڌ ۾ رهندڙن جي وچ ۾ تفرقو ڦهلائڻ لاءِ ٻڌائين ۽ ڦهلائين ٿا سنڌ ۾ پناهگيرن (مهاجرن) کي ڪوٽا سسٽم تحت تعليمي ادارن يا نوڪرين ۾ گهربل حصو نٿو ڏنو وڃي ، جڏنهن ته هو هر بيوروڪيسي عهدي تي اڪثريت ۾ آهن ۽ هر قومي توڙي صوبائي ادارن ۾ ڇانيل آهن، سنڌ جو سيڪيورٽي (پوليس) تعليمي ۽ صحت جو مڪمل نظام انهن جي طابع آهي ۽ حيرت ته سنڌي ميڊيا جا نمائندا، تجزيا نگار، جرنلسٽ، قوم پرست، سياستدان، سنڌ گورنمنٽ جا نمائندا سندن هن بيسود تنقيد جو گهربل جواب نٿا ڏين ؟ جڏنهن ته تواريخي ڊاڪومينٽس گواهيءَ سان ڀريا پيا آهن ته
1. پاڪستان (ايسٽ پاڪستان ۽ ويسٽ پاڪستان۾ ) سڀ کان پهرئين هندستان مان لڏ پلاڻ ڪري سنڌ ۾ پناه وٺندڙ (پناهگيرن) کي بيورو ڪريسيءَ ۾ شامل ڪرڻ ۽ گهڻي ۾ گهڻو حصو ڏيڻ لاءِ ِپهريون ڪوٽا سسٽم پاڪستان جي پهرئين پرائيم منسٽر (لياقت علي خان) سنڌ جي پهرئين قومي ليڊر قائد اعظم حمد علي جناح جي شهادت کان پوءِ 7 سيپٽمبر 1949 ۾ جوڙيو هو، جنهن ۾ نه صرف سندن لاءِ ڪوٽا آهي پر ايسٽ پاڪستان ۽ ٻين صوبن علائقن، ڪشمير، گلگت، فاٽا، ميرٽ، ارمي وغيره لاءِ ته آهي پر سنڌ جي اصلي رهواسي سنڌين لاءِ بلڪل ناهي.
2. هن ڪوٽا سسٽم جي پهرئين ايڪسٽينشن به لياقت علي خان 15 سالن لاءِ ڏني ۽ اها ڪوٽا ايڪسٽيشن صدر ايوب، يحيءِ خان وڌائيندو آيو. جنهنڪري پاڪستان جي بيوروڪريسيءَ ۾ پنجابي ۽ پناهگير هُئا جنهنکي (پنجابي مُهاجر گٺ جوڙ بيروڪريسي) چئجي ٿو.ُ
3. ايسٽ پاڪستان جي جُدا ٿيڻ کان پوءِ سندن ڪوٽا کي ايڊجسٽ ڪرڻ جي خاطر شهيد ذوالفقار علي ڀُٽو ان ڪوٽ سسٽم ۾ سنڌ جي اصلي رهواسين (سن آف سوائل) سنڌي ماڻهن جو حق به رکيو جيڪو مٿين ڪوٽا ۾ هرگز ڪونه هو. ان جو ڪارڻ (رورل ۽ اربن) هونه ڪه سنڌي پناهگير (مهاجر) .
4. ڪوٽا سسٽم (اربن ۽ رورل) به ان ڪري هو ته سنڌ جا ڳوٺاڻا علائقا انهنُ تعليمي، ٽرانپورٽ ، صحت ۽ ٻين سهولتن وغيره کان محروم هُئا. ۽ ڏهه سال مُدو رکيو ويو ته پاڪستان جا حاڪم سنڌ جي ڳوٺاڻن کي به شهر جهڙيون سهولتون ڏيندا ته اُهي برابريءَ جي بُنياد تي ميرٽ تي اچي سگهن پر ڊڪٽيٽرس جي سازشن ۽ مارشلائي قوتن جي سازشن ڪري سنڌ جا ڳوٺ ان سهولتن کان محروم ٿيندا اچن . جيسين شهر ۽ ڳوٺ کي برابريءَ جي بُنياد تي تعليم، ٽرانسپورٽ، صحت ۽ ٻيو سهولتون هڪ جهڙون نه ملنديون ته برابريءَ جي بُنياد تي ميرٽ ڪيئن ايندي ۽ برابريءَ جا حق سال آف سنڌ کي ڪيئن ملندا.
5. اهي ئي سبب هُئا ته بشمول ڊڪٽيٽرن ۽ ان جي پُٺ ڀر سياسي حڪومتن به سنڌ جي ان (ارب ۽ رورل) ڪوٽا سسٽم ۾ ايڪسٽيشن تي ڏني ۽ ڏيندا اچن پر ڳوٺن ۾ شهر برابر سهولتون ڪون پُهچايون، جيڪي اڄ به ڪمپسريءَ جي حالت ۾ اهن.
6. سنڌ ۾ نوڪيون يا داخلائون (ڊوميسائل) بُنياد تي ڏنو وڃن ٿيون ۽ ڊوميسائل جي ڪيٽاگيري (اربن) ۽ (رورل) آهي نه ڪي سنڌي يا پناهگير (مهاجر) بيس.
7، جڏنهن پناهگير هندستان ڇڏي پاڪستان آيا ۽ جڏنهن هڪ ڪروڙ(اڙدو اسپيڪنگ پناهگيرن) کي (پنجاب، بلوچستان، پختونخواه، ڪشمير، گلگت، فاٽا )۾ پناه نه ملي ته سنڌين پنهنجو (اڌ ڪٿي سڄو) کين ڏئي سنڌ ۾ پناه ڏني اهوئي سبب هو جو 40 سيڪڙو پناهگير ڪراچي ۽ حيدرآباد ته 60 سيڪڙو پناهگير سنڌ جي ڳوٺن ۾ آباد ٿيا. اهڙي طرح ڳوٺن جا پناهگير (رورل ڊوميسائل) ۽ شهرن جا پناهگير (اربن ڊوميسائل) جا حقدار بڻيا ۽ انهيءَ ڪوٽا تحت مرڪز ۽ صوبي جي ادارن ۽ تعليمي کاتن ۾ آهن.
8. سنڌ جا ماڻهون ٻئي ڪوٽا سسٽم (اربن ۽ رورل) جا بينيفشري ان ڪري به ناهن جو جيڪي ٻين صوبن جا ماڻهون زوزگار خاطر سنڌ ۾ هائش ختيار ڪن ٿا انهن به پنهنجا ( سنڌ ۽ اربن) جا ڊوميسائل ٺهرائي رکيا آهن ۽ سنڌ جي ڪوٽا به هڙپ ڪن پيا ته پنهنجي صوبي جي به ته ان جو اثر به سنڌ جي سنڌي ماڻهن تي پوي ٿو. يعني انهن صوبن جا ماڻهو جيڪي وفاق تحت سنڌ ۾ نوڪريون ڪن پيا پنهنجي اولاد لاِ ٽي ڊميسائل (پنهنجي صوبي جو، سنڌ جي رورل ايريا جو ۽ سنڌ جي اربن ايريا جو) رکن ٿا ۽ اهوئي سبب آهي ته سنڌ ۾ تعليمي ۽ صحت جو قحط آهي ۽ سنڌي ماڻهون گهڻو متاثر اهن (ساءِ چند وڏيرن ۽ انهن جي اولادن جي).
9. جي ڊوميسائل کي به شناختي ڪارڊ ۽ پاسپورٽ جي ڪمپيوٽر ديٽا سان منسلق ڪري ڇڏجي ۽(نڊوميسائل به شناختي ڪارڊ وانگر نادرا شو ڪري) ته (ڊپليڪيٽ يا ٽرپليڪيٽ) ڊوميسائل رکندڙ مافيا کان بچي سگبو۽ احڙيءَ طرح داخلائون ۽ نوڪريون به هر علائير ۽ صوبي کي برابريءَ جي بُنياد تي ملنديون.
10. جي پناهگيرن ۽ متعصب ڪاروباري ٽي.وي چئنلن جي ڳالهه مڃجي ته سوال اُڀري ٿو ته جي پناهگيرن جو سنڌ ۾ اتحصال ٿيل آهي ته پوءِ هي هر چئنل تي اڪثريت ۾ ڇو، هر قومي يا صوبائي اداري ۾ اڪثريت ۾ ڇو، هر تعليمي اداري ۾ هنن جي اڪثريت تنظيم ڇو؟ ۽ سنڌي ماڻهون پوءَ تعليم ۽ صحت کان محوم ڇو؟ پوءِ سنڌي ماڻهون ئي هر وفاق، پرائيويٽ توڙي سرڪاري اداري ۽ تعليمي ادارن ۾ هُجن ها ته پناهگيرن جي اڪثريت ڇو؟ اهو سوال آهي سمجهڻو ۽ جواب ڏيڻون.
انتهائي ڏُک ۽ حيرت جو مقام آهي ته (ساڙوٽي اڙدو ميڊيا) جا (ساڙوٽي اينڪر ، تجزيا نگار ۽ جرنلسٽ) اڙدو چئنلن تي مسلسل پناهگيرن جي نمائندن کي آڻي اها دعويٰ سنڌ ۾ رهندڙن جي وچ ۾ تفرقو ڦهلائڻ لاءِ ٻڌائين ۽ ڦهلائين ٿا سنڌ ۾ پناهگيرن (مهاجرن) کي ڪوٽا سسٽم تحت تعليمي ادارن يا نوڪرين ۾ گهربل حصو نٿو ڏنو وڃي ، جڏنهن ته هو هر بيوروڪيسي عهدي تي اڪثريت ۾ آهن ۽ هر قومي توڙي صوبائي ادارن ۾ ڇانيل آهن، سنڌ جو سيڪيورٽي (پوليس) تعليمي ۽ صحت جو مڪمل نظام انهن جي طابع آهي ۽ حيرت ته سنڌي ميڊيا جا نمائندا، تجزيا نگار، جرنلسٽ، قوم پرست، سياستدان، سنڌ گورنمنٽ جا نمائندا سندن هن بيسود تنقيد جو گهربل جواب نٿا ڏين ؟ جڏنهن ته تواريخي ڊاڪومينٽس گواهيءَ سان ڀريا پيا آهن ته
1. پاڪستان (ايسٽ پاڪستان ۽ ويسٽ پاڪستان۾ ) سڀ کان پهرئين هندستان مان لڏ پلاڻ ڪري سنڌ ۾ پناه وٺندڙ (پناهگيرن) کي بيورو ڪريسيءَ ۾ شامل ڪرڻ ۽ گهڻي ۾ گهڻو حصو ڏيڻ لاءِ ِپهريون ڪوٽا سسٽم پاڪستان جي پهرئين پرائيم منسٽر (لياقت علي خان) سنڌ جي پهرئين قومي ليڊر قائد اعظم حمد علي جناح جي شهادت کان پوءِ 7 سيپٽمبر 1949 ۾ جوڙيو هو، جنهن ۾ نه صرف سندن لاءِ ڪوٽا آهي پر ايسٽ پاڪستان ۽ ٻين صوبن علائقن، ڪشمير، گلگت، فاٽا، ميرٽ، ارمي وغيره لاءِ ته آهي پر سنڌ جي اصلي رهواسي سنڌين لاءِ بلڪل ناهي.
2. هن ڪوٽا سسٽم جي پهرئين ايڪسٽينشن به لياقت علي خان 15 سالن لاءِ ڏني ۽ اها ڪوٽا ايڪسٽيشن صدر ايوب، يحيءِ خان وڌائيندو آيو. جنهنڪري پاڪستان جي بيوروڪريسيءَ ۾ پنجابي ۽ پناهگير هُئا جنهنکي (پنجابي مُهاجر گٺ جوڙ بيروڪريسي) چئجي ٿو.ُ
3. ايسٽ پاڪستان جي جُدا ٿيڻ کان پوءِ سندن ڪوٽا کي ايڊجسٽ ڪرڻ جي خاطر شهيد ذوالفقار علي ڀُٽو ان ڪوٽ سسٽم ۾ سنڌ جي اصلي رهواسين (سن آف سوائل) سنڌي ماڻهن جو حق به رکيو جيڪو مٿين ڪوٽا ۾ هرگز ڪونه هو. ان جو ڪارڻ (رورل ۽ اربن) هونه ڪه سنڌي پناهگير (مهاجر) .
4. ڪوٽا سسٽم (اربن ۽ رورل) به ان ڪري هو ته سنڌ جا ڳوٺاڻا علائقا انهنُ تعليمي، ٽرانپورٽ ، صحت ۽ ٻين سهولتن وغيره کان محروم هُئا. ۽ ڏهه سال مُدو رکيو ويو ته پاڪستان جا حاڪم سنڌ جي ڳوٺاڻن کي به شهر جهڙيون سهولتون ڏيندا ته اُهي برابريءَ جي بُنياد تي ميرٽ تي اچي سگهن پر ڊڪٽيٽرس جي سازشن ۽ مارشلائي قوتن جي سازشن ڪري سنڌ جا ڳوٺ ان سهولتن کان محروم ٿيندا اچن . جيسين شهر ۽ ڳوٺ کي برابريءَ جي بُنياد تي تعليم، ٽرانسپورٽ، صحت ۽ ٻيو سهولتون هڪ جهڙون نه ملنديون ته برابريءَ جي بُنياد تي ميرٽ ڪيئن ايندي ۽ برابريءَ جا حق سال آف سنڌ کي ڪيئن ملندا.
5. اهي ئي سبب هُئا ته بشمول ڊڪٽيٽرن ۽ ان جي پُٺ ڀر سياسي حڪومتن به سنڌ جي ان (ارب ۽ رورل) ڪوٽا سسٽم ۾ ايڪسٽيشن تي ڏني ۽ ڏيندا اچن پر ڳوٺن ۾ شهر برابر سهولتون ڪون پُهچايون، جيڪي اڄ به ڪمپسريءَ جي حالت ۾ اهن.
6. سنڌ ۾ نوڪيون يا داخلائون (ڊوميسائل) بُنياد تي ڏنو وڃن ٿيون ۽ ڊوميسائل جي ڪيٽاگيري (اربن) ۽ (رورل) آهي نه ڪي سنڌي يا پناهگير (مهاجر) بيس.
7، جڏنهن پناهگير هندستان ڇڏي پاڪستان آيا ۽ جڏنهن هڪ ڪروڙ(اڙدو اسپيڪنگ پناهگيرن) کي (پنجاب، بلوچستان، پختونخواه، ڪشمير، گلگت، فاٽا )۾ پناه نه ملي ته سنڌين پنهنجو (اڌ ڪٿي سڄو) کين ڏئي سنڌ ۾ پناه ڏني اهوئي سبب هو جو 40 سيڪڙو پناهگير ڪراچي ۽ حيدرآباد ته 60 سيڪڙو پناهگير سنڌ جي ڳوٺن ۾ آباد ٿيا. اهڙي طرح ڳوٺن جا پناهگير (رورل ڊوميسائل) ۽ شهرن جا پناهگير (اربن ڊوميسائل) جا حقدار بڻيا ۽ انهيءَ ڪوٽا تحت مرڪز ۽ صوبي جي ادارن ۽ تعليمي کاتن ۾ آهن.
8. سنڌ جا ماڻهون ٻئي ڪوٽا سسٽم (اربن ۽ رورل) جا بينيفشري ان ڪري به ناهن جو جيڪي ٻين صوبن جا ماڻهون زوزگار خاطر سنڌ ۾ هائش ختيار ڪن ٿا انهن به پنهنجا ( سنڌ ۽ اربن) جا ڊوميسائل ٺهرائي رکيا آهن ۽ سنڌ جي ڪوٽا به هڙپ ڪن پيا ته پنهنجي صوبي جي به ته ان جو اثر به سنڌ جي سنڌي ماڻهن تي پوي ٿو. يعني انهن صوبن جا ماڻهو جيڪي وفاق تحت سنڌ ۾ نوڪريون ڪن پيا پنهنجي اولاد لاِ ٽي ڊميسائل (پنهنجي صوبي جو، سنڌ جي رورل ايريا جو ۽ سنڌ جي اربن ايريا جو) رکن ٿا ۽ اهوئي سبب آهي ته سنڌ ۾ تعليمي ۽ صحت جو قحط آهي ۽ سنڌي ماڻهون گهڻو متاثر اهن (ساءِ چند وڏيرن ۽ انهن جي اولادن جي).
9. جي ڊوميسائل کي به شناختي ڪارڊ ۽ پاسپورٽ جي ڪمپيوٽر ديٽا سان منسلق ڪري ڇڏجي ۽(نڊوميسائل به شناختي ڪارڊ وانگر نادرا شو ڪري) ته (ڊپليڪيٽ يا ٽرپليڪيٽ) ڊوميسائل رکندڙ مافيا کان بچي سگبو۽ احڙيءَ طرح داخلائون ۽ نوڪريون به هر علائير ۽ صوبي کي برابريءَ جي بُنياد تي ملنديون.
10. جي پناهگيرن ۽ متعصب ڪاروباري ٽي.وي چئنلن جي ڳالهه مڃجي ته سوال اُڀري ٿو ته جي پناهگيرن جو سنڌ ۾ اتحصال ٿيل آهي ته پوءِ هي هر چئنل تي اڪثريت ۾ ڇو، هر قومي يا صوبائي اداري ۾ اڪثريت ۾ ڇو، هر تعليمي اداري ۾ هنن جي اڪثريت تنظيم ڇو؟ ۽ سنڌي ماڻهون پوءَ تعليم ۽ صحت کان محوم ڇو؟ پوءِ سنڌي ماڻهون ئي هر وفاق، پرائيويٽ توڙي سرڪاري اداري ۽ تعليمي ادارن ۾ هُجن ها ته پناهگيرن جي اڪثريت ڇو؟ اهو سوال آهي سمجهڻو ۽ جواب ڏيڻون.