Sindhi Media
سينيئر رڪن
پارٽ پهريون
توحيدي دين اسلام جو سفر (مڪي ۽ مديني) کان باب الاسلام سنڌ طرف سفر يعني (711ع کان 750ع تائين ۽ (عرب و سنڌ) جا محدث ۽ نبي اڪرم (صلعم) جو حديثون. ۽ پوءِ ايران ۽ بغداد (معتسم با الله کان پوءِ نادر شاه تائين) سنڌ جي گاديءَ واري هنڌ (ملتان) طرف (صوفي ازم جو سفر) ۽ پوءِ ان جي پکيڙ هندستان ڏانهن.
(تواريخي ورقن ڦهلائڻ کان پوءَ جي اڀياس)

رسول الله (صلي الله عليه سلم) جي حديث اسلام جو نهايت ئي اهم ۽ قرآن شريف کان پوءِ ٻئي نمبر تي سڀ کان وڏو ماخذ ۽ مصدر آهي. الله تعاليٰ پنهنجي ّري ڪتاب ۾ جتي پنهنجي اطاعت جو حُڪم ڏنو آهي، اُتي گڏوگڏ حضور صلعم جن جي اطاعت جو به حڪم ڏنو آهي.
1. لا اله الي الله ، مُحمد رسول الله .
ناهن ڪي ٻيا معبود پر هڪ الله (جل شانهُ)، مُحمد (صلعم) ئي الله جو پيغام ڏيندڙ آهي.
2. ومن يطع الرسول فقد اطاع الله.
۽ جنهن اطاعت ڪئي رسول جي، ڄڻ هُن اطاعت ڪئي الله جي.
اسانجي پياري بني جو ُحڪم
3. نضرالله امراءِ سمع مقالتي فحفظها ووعيها واداها ڪما سمعها.
الله تعاليٰ اُن شخص جي مُنهن کي نوراني بڻائي، جنهن مُهنجي ڳاله (حديث) ٻُڌي، اُن کي ياد ڪيو (سُندت ادا ڪر) ۽ پوءِ جيئن جو تيئن ٻين تائين پُهچايو.
ڪن مضمون نويسن جي اها غلط فهمي ته اصحاب سڳورن قرآن شريف جي نزول مڪمل ٿيڻ کان پوءِ حديثون لکڻ شروع ڪيون هُيون.
نبي ڪريم صلعم جن جي زندگيءَ ۾ ئي مختلف صحابي سڳورن پنهنجن هٿن سان حديث مُبارڪ جا ننڍا وڏا، ڪيترائي مجموعا تيار ڪيا هُئا جن جو ڪن روايتن ۾ تعداد 48 ٻُڌايو ويو آهي. (اُهي 10 اصحاب، جن کي نبي سائين جن سندن پنهنجي حيات ۾ ئي ، حديثون لکڻ جي ڪري جنتي هُئڻ جي بشارت ڏني هُئي) هن لاءِ (الاتفاق) ۾ ٻه رويتون ڪوٽ ٿيل آهن.
پهرئين روايت موجب :
جڏنهن قرآن پاڪ جي آخري آيت (واتقوا يوماَ ََ ترجعون فيه الي الله) نازل ٿي، اُن جي نزول جي ِ 81 ڏينهن کان پوءِ حضورل صلعم وصال فرمايو هو.
۽ هڪ ٻي روايت موجب :
جيڪا سعيد بن جُبير کان آهي ته ، آخري آيت (واتقوا يوماَ ََ ترجعون فيه الي الله) آهي ۽ ان کان پوءِ پاڻ سڳورا (صلعم) صرف 9 راتيون رهيا.
۽ اهو چوڻ ته مختلف اصحابن قرآن جي نزول کان پوءِ ننڍا وڏا مجموٿا تيار ڪيا هُئا، شايد ڪنه غلط فهميءَ جو سبب آهي.
ڇو جو، اصحابن قرآن جي نزول جي تڪميل کان گهڻون اڳ ئي حديثون لکڻ شروع ڪري ڏنيون هُيون. ابو دائود جلد 2، صفحو 157 تي (ڪتابه العلم) ۾ حضرت عبدالله بن عمرو جي روايت مان ظاهر آهي .
نيز صلح حديبيه واري معاهدي ۽ ميثاق مدينه ۽ حضرت ابو شاه کي لکي ڏيڻ، ۽ مختلف علائقن ڏانهن موڪليل گورنرن ۽ عاملن کي لکت ۾ ڏنل هدايتون وغيره ظاهر ڪن ٿيون ته حديثن لکڻ جو رواج قرآن جي نزول جي دوران عام جام هُيو. (صحيفه همام بن منبه) جي مقدمي جو مطالعو ۽ (تاريخ الحديث) از عبدالصمد صارم جو مطالعو به تصديق ڪري ٿو.
توحيدي دين اسلام جو سفر (مڪي ۽ مديني) کان باب الاسلام سنڌ طرف سفر يعني (711ع کان 750ع تائين ۽ (عرب و سنڌ) جا محدث ۽ نبي اڪرم (صلعم) جو حديثون. ۽ پوءِ ايران ۽ بغداد (معتسم با الله کان پوءِ نادر شاه تائين) سنڌ جي گاديءَ واري هنڌ (ملتان) طرف (صوفي ازم جو سفر) ۽ پوءِ ان جي پکيڙ هندستان ڏانهن.
(تواريخي ورقن ڦهلائڻ کان پوءَ جي اڀياس)

رسول الله (صلي الله عليه سلم) جي حديث اسلام جو نهايت ئي اهم ۽ قرآن شريف کان پوءِ ٻئي نمبر تي سڀ کان وڏو ماخذ ۽ مصدر آهي. الله تعاليٰ پنهنجي ّري ڪتاب ۾ جتي پنهنجي اطاعت جو حُڪم ڏنو آهي، اُتي گڏوگڏ حضور صلعم جن جي اطاعت جو به حڪم ڏنو آهي.
1. لا اله الي الله ، مُحمد رسول الله .
ناهن ڪي ٻيا معبود پر هڪ الله (جل شانهُ)، مُحمد (صلعم) ئي الله جو پيغام ڏيندڙ آهي.
2. ومن يطع الرسول فقد اطاع الله.
۽ جنهن اطاعت ڪئي رسول جي، ڄڻ هُن اطاعت ڪئي الله جي.
اسانجي پياري بني جو ُحڪم
3. نضرالله امراءِ سمع مقالتي فحفظها ووعيها واداها ڪما سمعها.
الله تعاليٰ اُن شخص جي مُنهن کي نوراني بڻائي، جنهن مُهنجي ڳاله (حديث) ٻُڌي، اُن کي ياد ڪيو (سُندت ادا ڪر) ۽ پوءِ جيئن جو تيئن ٻين تائين پُهچايو.
ڪن مضمون نويسن جي اها غلط فهمي ته اصحاب سڳورن قرآن شريف جي نزول مڪمل ٿيڻ کان پوءِ حديثون لکڻ شروع ڪيون هُيون.
نبي ڪريم صلعم جن جي زندگيءَ ۾ ئي مختلف صحابي سڳورن پنهنجن هٿن سان حديث مُبارڪ جا ننڍا وڏا، ڪيترائي مجموعا تيار ڪيا هُئا جن جو ڪن روايتن ۾ تعداد 48 ٻُڌايو ويو آهي. (اُهي 10 اصحاب، جن کي نبي سائين جن سندن پنهنجي حيات ۾ ئي ، حديثون لکڻ جي ڪري جنتي هُئڻ جي بشارت ڏني هُئي) هن لاءِ (الاتفاق) ۾ ٻه رويتون ڪوٽ ٿيل آهن.
پهرئين روايت موجب :
جڏنهن قرآن پاڪ جي آخري آيت (واتقوا يوماَ ََ ترجعون فيه الي الله) نازل ٿي، اُن جي نزول جي ِ 81 ڏينهن کان پوءِ حضورل صلعم وصال فرمايو هو.
۽ هڪ ٻي روايت موجب :
جيڪا سعيد بن جُبير کان آهي ته ، آخري آيت (واتقوا يوماَ ََ ترجعون فيه الي الله) آهي ۽ ان کان پوءِ پاڻ سڳورا (صلعم) صرف 9 راتيون رهيا.
۽ اهو چوڻ ته مختلف اصحابن قرآن جي نزول کان پوءِ ننڍا وڏا مجموٿا تيار ڪيا هُئا، شايد ڪنه غلط فهميءَ جو سبب آهي.
ڇو جو، اصحابن قرآن جي نزول جي تڪميل کان گهڻون اڳ ئي حديثون لکڻ شروع ڪري ڏنيون هُيون. ابو دائود جلد 2، صفحو 157 تي (ڪتابه العلم) ۾ حضرت عبدالله بن عمرو جي روايت مان ظاهر آهي .
نيز صلح حديبيه واري معاهدي ۽ ميثاق مدينه ۽ حضرت ابو شاه کي لکي ڏيڻ، ۽ مختلف علائقن ڏانهن موڪليل گورنرن ۽ عاملن کي لکت ۾ ڏنل هدايتون وغيره ظاهر ڪن ٿيون ته حديثن لکڻ جو رواج قرآن جي نزول جي دوران عام جام هُيو. (صحيفه همام بن منبه) جي مقدمي جو مطالعو ۽ (تاريخ الحديث) از عبدالصمد صارم جو مطالعو به تصديق ڪري ٿو.
انتظامي رڪن طرفان آخري ترميم: