Sindhi Media
سينيئر رڪن
واديءَ مهراڻ (سنڌ) جي ثقافت جو هڪ اهم مُقدس پهرڻ (اجرڪ).
تحرير ۽ تحقيق : عبدالرزاق ميمڻ
اجرڪ من الله (الله توکي ان جو اجر ڏي)!
چون ٿا ته ان دعا کان پوء اھا سوکڙي "سنڌي چادر" جيڪا نبي سائين جن جي ڪنڌ مبارڪ تي پارائي وئي ھئي ان جو نالو (اجرڪ) پيو ھو۔
ياد رھي ته 1050ع يعني (سمارا ڊائنسٽي) کان پوء سنڌ تي ڪاھ ڪندڙ عجمين بلخصوص نسل تاتارى (ترڪمستان ۽ فارس ) سنڌ جي اصل تواريخ مٽارائي پنھنجي درٻاري تواريخدانن ۽ لکيارين کان پاڻ کي اتم ڪري پنھنجي ڊومينيشن تواريخ لکرائي (چچ نامون) به جنھن مان ھڪ آھي۔
ٻڌمت مذھب جا اھي واپاري ھئا جيڪي دعوت نبوت کي لبيڪ چئي مدينه ويا ۽ پاڻ صلعم جي ھٿ تي اسلام قبول ڪري (السندي) سڏبا ھئا۔ اھا سنڌي چادر (اجرڪ) ۽ گول ٽوپي پء (سجدي لاء محراب) انھن جا رواجي تحفه ھئا۔ سنڌ 711ع ۾ کي باب اسلام به انھن جي (يمن عدن)جي (السندي) اولادن ٺاھيو ھو۔
اشرف المخلوقات حضرت انسان جو تعلق زمين سان آهي، اُها زمين، جتي هو رهي ٿو، تنهنڪري انهي زمين جي ساخت، آبهوا، نهرون ، آبادي. جانور، پکي پکڻ ،جيت جڻيا ،وڻ ٽڻ ،گاهه ٻوٽا ۽ گهر گهاٽ به سندس زندگي تي اثر انداز ٿين ٿا. ۽ حضرت انسان پاڻ لاءِ قرتي طور مخصوص ٿيل زمين تي انهي ماحول مطابق، پنهنجي زندگي کي آساني سان گذارڻ لاءِ پوشاڪ (پهرڻ) پائي ٿو. ۽ پوءِ هو اُنهي پوشاڪ سان سڃاتو وڃي ٿو جنهن کي هو پنهنجي (ثقافت) جو نالو ڏي ٿو. انگريزي زبان ۾ ثقافت لاءِ (ڪلچر) لفظ استمعال ٿئي ٿو. جنهن جي اصطلاحي مفهوم ۾ (ذهني ترقي ، ادب و آداب ، اخلاق ، تهذيب ۽ تمدن) جو خصوصيتون اچي وڃن ٿيون. ثقافت ثقافت ان ڪري ئي هر شخص جي ضرورت آهي ۽ هر شخص ثقافت ۾ پنهنجو پاڻ ڪردار ادا ڪري ٿو. تهذيب به ثقافت جي هڪ شاخ آهي جنهن ۾ شهرن جو وجود سياسي ردوبدل ۽ پشه وراڻيون خاصيتون شامل آهن. 711ع کان پوءِ به سنڌ شروع يعني واديءَ مهراڻ کان ئي (ڪور) ڪپڙي جي واپار ۽ صنعت جو مرڪز رهي آهي. 711ع ۾ اُن ۾ گهڻي شدت اُن ڪري آئي جڏنهن عدن (يمن) جا 72 ڪاروباري خانا بدوش سنڌ آيا، جن مان اڪثر (ڪور) ڪپڙي جا واپاري هُئا ۽ جڏنهن هو هميشه سنڌ ۾ سيٽل ٿي رهجي ويا ته اُنهن عرب جي خانا بدوش قبيلن مان هڪ کي پنهنجي واپار جي لهاز کان (ڪوري) به چئجي ٿو.
تحرير ۽ تحقيق : عبدالرزاق ميمڻ
اجرڪ من الله (الله توکي ان جو اجر ڏي)!
چون ٿا ته ان دعا کان پوء اھا سوکڙي "سنڌي چادر" جيڪا نبي سائين جن جي ڪنڌ مبارڪ تي پارائي وئي ھئي ان جو نالو (اجرڪ) پيو ھو۔
ياد رھي ته 1050ع يعني (سمارا ڊائنسٽي) کان پوء سنڌ تي ڪاھ ڪندڙ عجمين بلخصوص نسل تاتارى (ترڪمستان ۽ فارس ) سنڌ جي اصل تواريخ مٽارائي پنھنجي درٻاري تواريخدانن ۽ لکيارين کان پاڻ کي اتم ڪري پنھنجي ڊومينيشن تواريخ لکرائي (چچ نامون) به جنھن مان ھڪ آھي۔
ٻڌمت مذھب جا اھي واپاري ھئا جيڪي دعوت نبوت کي لبيڪ چئي مدينه ويا ۽ پاڻ صلعم جي ھٿ تي اسلام قبول ڪري (السندي) سڏبا ھئا۔ اھا سنڌي چادر (اجرڪ) ۽ گول ٽوپي پء (سجدي لاء محراب) انھن جا رواجي تحفه ھئا۔ سنڌ 711ع ۾ کي باب اسلام به انھن جي (يمن عدن)جي (السندي) اولادن ٺاھيو ھو۔
اشرف المخلوقات حضرت انسان جو تعلق زمين سان آهي، اُها زمين، جتي هو رهي ٿو، تنهنڪري انهي زمين جي ساخت، آبهوا، نهرون ، آبادي. جانور، پکي پکڻ ،جيت جڻيا ،وڻ ٽڻ ،گاهه ٻوٽا ۽ گهر گهاٽ به سندس زندگي تي اثر انداز ٿين ٿا. ۽ حضرت انسان پاڻ لاءِ قرتي طور مخصوص ٿيل زمين تي انهي ماحول مطابق، پنهنجي زندگي کي آساني سان گذارڻ لاءِ پوشاڪ (پهرڻ) پائي ٿو. ۽ پوءِ هو اُنهي پوشاڪ سان سڃاتو وڃي ٿو جنهن کي هو پنهنجي (ثقافت) جو نالو ڏي ٿو. انگريزي زبان ۾ ثقافت لاءِ (ڪلچر) لفظ استمعال ٿئي ٿو. جنهن جي اصطلاحي مفهوم ۾ (ذهني ترقي ، ادب و آداب ، اخلاق ، تهذيب ۽ تمدن) جو خصوصيتون اچي وڃن ٿيون. ثقافت ثقافت ان ڪري ئي هر شخص جي ضرورت آهي ۽ هر شخص ثقافت ۾ پنهنجو پاڻ ڪردار ادا ڪري ٿو. تهذيب به ثقافت جي هڪ شاخ آهي جنهن ۾ شهرن جو وجود سياسي ردوبدل ۽ پشه وراڻيون خاصيتون شامل آهن. 711ع کان پوءِ به سنڌ شروع يعني واديءَ مهراڻ کان ئي (ڪور) ڪپڙي جي واپار ۽ صنعت جو مرڪز رهي آهي. 711ع ۾ اُن ۾ گهڻي شدت اُن ڪري آئي جڏنهن عدن (يمن) جا 72 ڪاروباري خانا بدوش سنڌ آيا، جن مان اڪثر (ڪور) ڪپڙي جا واپاري هُئا ۽ جڏنهن هو هميشه سنڌ ۾ سيٽل ٿي رهجي ويا ته اُنهن عرب جي خانا بدوش قبيلن مان هڪ کي پنهنجي واپار جي لهاز کان (ڪوري) به چئجي ٿو.
آخري ترميم: