پيپلز پارٽيءَ جي ”ڊيل“ اقتدار خاطر هوندي يا عوام لاءِ؟
11 آڪٽوبر 2006ع
جڏهن صدر پرويز مشرف، وزير اعظم يا حڪمران ڌر جا ٻيا اڳواڻ مٿين سال 2007ع ۾ عام چوندون ٿيڻ جو اعلان ڪن ٿا ته، هو اهو باور ڪرائڻ چاهيندا اهن ته هاڻوڪي اسيمبلي پنهنجو مدو مڪمل ڪندي، پر ٽيڪنيڪي حساب سان اسيمبليون پنهنجو مدو 16 نومبر 2007ع تي مڪمل ڪنديون ۽ آئيني اعتبار کان اسيمبليون جيڪڏهن پنهنجو 5 سالن جو مدو مڪمل ڪن ته پوءِ 90 ڏينهن ۾ نه، پر 60 ڏينهن ۾ چونڊون ڪرائڻيون هونديون آهن. يعني پوءِ عام چونڊون 2007ع ۾ نه، پر 15 يا 16 جنوري 2008ع تي ٿينديون.
خير مون کي ته ان ڳالهه تي به ڪا خاص حيرانگي نه ٿيندي جيڪڏهن چونڊون ايندڙ چئن يا ڇهن مهينن يعني فيبروري يا مارچ 2007ع ۾ ٿيڻ جو اعلان ٿي وڃي، ڇاڪاڻ ته پارليامينٽ توڙي وفاقي توڙي صوبائي حڪومتن ۾ حڪومتي اتحادين توڙي اپوزيشن سان جيئن معاملات هلي رهيا آهن، ايئن ايندڙ 14 مهينا Edge (تيز ڌار) تي Operate (هلائڻ) سولو ناهي. ساڳئي ريت ٻيو سبب صدر مشرف جو بنيادي طرح ڪمانڊو هجڻ آهي، ۽ پاڻ سڀ ڄاڻون ٿا ته ڪمانڊو Surprise Element (حيران ڪندڙ عنصر) ۾ يقين رکندا آهن، ۽ هينئر جڏهن ووٽ پاور رکندڙ مخالف ڌر جون ٻه وڏيون پارٽيون پيپلز پارٽي ۽ نواز ليگ جو چونڊن جي حوالي سان ڪو به هوم ورڪ يا تيار ڪيل ناهي. جيڪڏهن اوچتو انهن جي مٿي ۾ چونڊون لڳيون ته هي حڪومتي اميدوارن لاءِ شايد ڪو خاص چيلينج نه پيدا ڪري سگهن. وقت کان اڳ چونڊن جو هڪ ڪارڻ حڪومت ۽ پي پي وچ ۾ مبينا ڊيل به ٿي سگهي ٿو. معنيٰ جيڪڏهن ٻنهي ڌرين ۾ ڪا ڊيل ورڪ آئوٽ ٿي ته پيپلز پارٽي يقينن اهو چاهيندي ته جلدي چونڊون ٿين ته جيئن طئي ٿيل فارمولي تي عملدرآمد شروع ٿي سگهي. پر جيڪڏهن حڪومتي ٽيم سياسي اڪيلائپ واري حالت ۾ ئي رهي ٿي ته به صدر مشرف کي اهو Suit ڪندو ته Snap Elections (تڪڙيون چوندون) ٿين ته جيئن صدارتي عهدي جو مدو (آڪٽوبر 2007ع) ختم ٿيڻ کان ڪجهه مهينا اڳ چونڊون ٿين ته جيئن اسيمبلي ۾ سندس حامين جي اڪثريت آڻي سگهجي، يا جيڪڏهن نمبر گيم ۾ ڪجهه لوٽن جي ضرورت هجي ته ڪنهن ”معزز ميمبر” کي ”لوٽو“ بنائڻ لاءِ جيڪو ٽائيم گهربو آهي، اهو سرڪاري مشينريءَ وٽ Available هجي ته جيئن صدر صاحب ايندڙ 5 سالن لاءِ مملڪت خداداد پاڪستان جا ٻيهر صدر ٿي سگهن.
پرڏيهي قوتن جي دٻاءَ سبب اقتداري حلقن ۾ اهو پڙاڏو عام آهي ته ايندڙ عام چونڊون ڪنهن حد تائين شفاف هونديون ۽ انهيءَ لاءِ ”پنهنجن“ کي اها صلاح ڏني پئي وڃي ته جيڪا ڌانڌلي ڪرڻي آهي، اها نگران حڪومت جڙڻ کان اڳ ڪري وٺو ته جيئن نگران سيٽ اپ دوران ڏيهه توڙي پرڏيهه ۾ هڪ غير جانبدار حڪومت جو تاثر جڙي ۽ گوگڏ اليڪشن واري ڏينهن ڌانڌلي ٿيڻ جو ڪو منظر نه جڙي ۽ شايد اهو ئي سبب آهي جو هينئر کان ئي ضلعي سطح تي حڪومتي ميمبرن جون ”بااختيار“ ۽ ”باڪمال“ صاحبان وٽ گڏجاڻيون شروع ڪيون ويون آهن ته جيئن Snap Elections (تڪڙين چونڊن) جي صورت ۾ حڪومتي Ranks (صفن) ۾ ڪو ڏڦيڙ نه پيدا ٿئي ۽ سڄو هوم ورڪ ٿيل هجي، ۽ منجهن هم آهنگي هجي. سو جيڪڏهن پاڻ Assume (فرض) ڪريون ٿا ته چونڊن واري ڏينهن تي ”جهرلو“ نه ڦرندو ته پوءِ اليڪشن جي نتيجن جو گهڻو دارومدار ووٽن جي ٽرن آئوٽ تي هوندو، ڇاڪاڻ ته جيڪڏهن ٽرن آئوٽ گهٽ ٿيو ته اِهو سرڪاري اميدوارن لاءِ ڪاميابيءَ جو رستو کوليندو، پر جيڪڏهن ٽرن آئوٽ وڌيڪ ٿيو ته پوءِ پيپلز پارٽي ۽ نواز ليگ کي ان جو فائدو پوندو، ڇاڪاڻ ته عام طرح جيڪو ووٽر ڪنهن وڏيري يا چوڌريءَ جي اثر کان ٻاهر هجي ٿو، اهو يا ته ووٽ ڏيڻ ئي نٿو اچي، يا پوءِ گهڻي ڀاڱي اپوزيشن ڏي لاڙو ڪري ٿو. ان آزاد ووٽر جي اڪثريت ووٽ نه ڏيڻ جو فيصلو چئن صورتن ۾ ڪري ٿي. هڪ اهو ته کيس اندازو هجي ٿو ته سندس پسند جي پارٽيءَ کي کٽڻ نه ڏنو ويندو، تنهن ڪري ووٽ وجهڻ لاءِ وڃڻ مڙئي وقت جو زيان آهي. ٻيو سبب هو پنهنجي پسند جي پارٽيءَ جي ڪارڪردگي کان مايوس / ناراض هجي ٿو، تنهن ڪري هو پنهنجو ووت احتجاج طور ڪاسٽ نٿو ڪري، ۽ ٽيون ڪارڻ ان آزاد ووٽر وٽ آپشن نه هجڻ هجي ٿو. يعني سندس نظر ۾ ڪو به اميدوار ان قابل نٿو هجي، جنهن کي هو پنهنجي ووت جو حقدار سمجهي ۽ آخري اهم سبب اليڪشن جي اعلانيل تاريخ تي ٿيڻ بابت غير يقيني جي ڪري Election Fever يا ٽيمپو نه جڙڻ به هجي ٿو.
سنڌ جي ووٽر وٽ اليڪشن پيپلز پارٽيءَ جي حڪومت ٺهڻ ۽ پي پي جي حڪومت نه ٺهڻ کانسواءِ شايد ڪا ٻي معنيٰ نٿي رکي. اهو ان ڪري نه جو سنڌ واسين کي پي پي حڪومت جڙڻ سان هاڻي کي گهڻيون اميدون باقي رهيون آهن، بلڪه ان جو سبب سنڌ ۾ ڪا ٻي پاپولر متبادل اليڪشن سياست ڪندڙ قوت جو نه هجڻ آهي. مثال طور جيئن پنجاب ۾ پي پي ۽ نواز ليگ هڪ ٻئي جو متبادل آهن، سرحد صوبي ۾ عوامي نيشنل پارٽي، پي پي ۽ نواز ليگ ووٽرن لاءِ آپشن آهن، پر سنڌ ۾ صوبائي سطح تي اهڙي ڪا پارٽي نٿي نظر اچي. شايد ”اصلي واڳ ڌڻين“ کي به ايئن ئي Suit ڪري ٿو. پي پي لاءِ ضلعي سطح تي مخالف گروپ وجود رکن ٿا. مثال طور ٺٽي جا شيرازي، نوشهروفيروز ۾ جتوئي گروپ، گهوٽڪي ۾ مهر گروپ، شڪارپور ۾ جتوئي، مهر، شيخ گروپ، ٿر ۾ ارباب گروپ وغيره. پر انهن گروپس جي ماضيءَ ۾ صورتحال اها رهي آهي ته جيڪڏهن اليڪشني موسم ۾ هلندڙ هوا جو رخ پي پي ڏانهن هجي ٿو، يعني اشارا ملڻ شروع ٿي وڃن ٿا ته پي پي اقتدار ۾ اچڻ واري آهي ته پوءِ اهي گروپ يا ته پي پي ۾ شامل ٿيو وڃن، يا وري اهي پي پي سامهون ڪو گهڻو چيلينج ناهن بڻجي سگهندا. سو پاڻ ڳالهه پئي ڪئي ته سنڌ جي ووٽر جو الميو اهو آهي ته وٽس ٻه آپشن آهن. يا ته هو پي پي پاران نامزد اميدوار کي ووت ڏي، يا وري علائقي جي ڀوتار کي ووٽ ڏي. پر ٻنهي صورتن ۾ نه ئي سندس ذاتي زندگي ۽ نه وري سنڌ جي مجموعي صحت تي ڪو فرق پوي ٿو. پر بهرحال ڀٽو Phenomenon (لقاءَ) جو پنهنجو هڪ سحر اڃا ڪجهه نه ڪجهه باقي آهي. تنهن ڪري آزاد ووٽرز کي پاڻ پارٽي ووٽ تصور ڪندي. انهن جو وزن پي پي جي کاتي ۾ وجهون ٿا. شايد صورتحال بابت مٿي ورتل جائزي سان پي پي قيادت به سئو سيڪٽرو متفق آهي، ۽ کيس به ڄاڻ آهي ته سنڌ واسين وٽ ڪا متبادل اليڪشني سياست ڪندڙ پارٽي ناهي. ۽ جيڪڏهن سرڪاري هوا جو رخ انهن (پ پ پ) طرف ٿي وڃي ته سندن فتح يقيني ٿي سگهي ٿي. شايد اهو ئي ڪارڻ آهي ته محترمه بينظير ڀٽو Politics is Art of Possibilities (سياست ممڪنات جو فن آهي) وارو فلسفو بيان ڪري پنهنجي هر فيصلي ۽ هر عمل کي Justify (جائز) ڪري ٿي وٺي.
1999ع واري ڏهاڪي جي شروعات ۾ جنهن صدر کي ”گو بابا گو“ جا نعرا هڻي پير ۾ خراب ڪيو. انهيءَ صدر اسحاق خان سان ٻيهر کير کنڊ ٿيڻ ۾ محترمه بينظير ڀٽو کي ٽي سال به نه لڳا. ساڳي ريت صدر مشرف کي سڄي دنيا ۾ پنهنجن ليڪچرز ۽ انٽرويوز ۾ آمر، ڊڪٽيٽر ڪوٺيندڙ هان جيڪڏهن ساڳئي جنرل مشرف کي صدر قبول ڪري ٿي وٺي ته ان ”تاريخي فيصلي“ ۽ 5 سال اڳ پي پي ڇڏي ويندڙ رائو سڪندر، فيصل صالح حيات ۽ ٻين صدر مشرف جو ساٿ ڏيڻ جي فيصلي ۾ ڪهڙو فرق هوندو؟ جيڪڏهن رائو سڪندر ۽ فيصل صاله وغيره جنرل مشرف کي صدر قبول ڪن ته اهي لوٽا ٿيا. جمهوريت جا دشمن ٿيا، پر جيڪڏهن پي پي جي قيادت ساڳيو ڪم ڪري ته اهو ڪم جمهوريت جي عظيم مفاد ۾ ليکبو!!؟
جو تم پيئو تو حلال هي
جو هم پيئين تو حرام هي
هتي آئون ان دليل کي نه پيو وساريان ته رائو سڪندر ٽائيپ ماڻهن کي پارٽي پاليسيءَ جي خلاف فيصلو ڪرڻو هيو ته جمهوري ۽ پارلياماني سياست جي روح موجب انهن کي پنهنجن سيٽن تان استعيفا ڏيڻ گهرجي ها، ڇاڪاڻ ته هو اليڪشن ۾ پي پي ٽڪيٽ تي ڪامياب ٿي آيا هيا. سو جيڪڏهن هو صدر مشرف جي Vision (فهم) کان ايترو متاثر ٿي ويا هئا ته کين پارٽي ڇڏي ٻيهر چونڊ وڙهي پنهنجن ووٽرن کي اعتماد ۾ وٺڻ گهرجي ها. ڇاڪاڻ ته انهن ايئن نه ڪيو. تنهن ڪري پي پي وارن لفظ ”لوٽي“ جو استعمال ڀرپور انداز ۾ ڪيو، پر جيڪڏهن ساڳيو فلسفو پاڻ پي پي ۽ صدر مشرف وچ ۾ ٿيندڙ ڪنهن Clandestine (مخفي) انداز جي ڊيل جي معاملي تي Apply (لاڳو) ڪريون ته پي پي قيادت کان ساڳيو مطابلو ورجائي سگهجي ٿو. يعني جيڪڏهن پي پي قيادت ڪا ڊيل ڪئي آهي. يا ڪرڻ وڃي پئي، يا جڏهن به ڪندي ته ان ڊيل جي مڪمل تفصيلن بابت ڄاڻ رکڻ جو حق صرف اي آر ڊي جي اتحادي ميمبرن يا ميثاق جمهوريت جي ڊاڪيومينٽ تي صحيحيون ڪندڙن کي ناهي، بلڪه عوام ۽ پي پي ووٽرن کي به اهو ڄاڻڻ جو مڪمل حق آهي ته ڊيل ڇا ٿي آهي، ان جا تفصيل ڇا آهن، ۽ عوام کي اهي تفصيل اليڪشن کان اڳ ملڻ کپن، نه ڪي اليڪشن ۾ ووت وٺڻ بعد ووٽرن مٿان اهو انڪشاف ڪيو وڃي ته پي پي ۽ صدر مشرف هڪ ٿي ويا آهن، ڇاڪاڻ ته جمهوريت جي روح موجب ووٽرن جو اهو بنيادي استحقاق آهي ته کين خبر هجي ته جنهن اميدوار يا پارٽيءَ کي هو ووت ڏين پيا، ان پارٽي يا اميدوار جي مختلف اهم اشوز تي پاليسي ڇا آهي؟ ووٽر به سندس پاليسي کي ئي نظر ۾ رکي کين محدود مينڊيٽ ڏئي ٿو، نه ڪي غير مشروط ۽ لامحدود مينڊيٽ. بلڪل ايئن ئي جيئن فيصل صالح حيات اليڪشن مهم دوران چئي ها ته هو چونڊجي اچڻ کانپوءِ ڪالا باغ ڊيم جا حامي ٿي بيهي رهن، ۽ دليل اهو ڏين ته هو عوام جا چونڊيل عيوضي آهن، تنهن ڪري کين اهو حق آهي ته ڪالا باغ ڊيم جي حمايت ڪري سگهن ٿا ته هو سراسر غلط هوندا، ڇاڪاڻ ته ووٽ وٺڻ مهل جيڪڏهن انهن ووٽرن کي اهو نه ڄاڻايو هو ته هو کٽڻ کانپوءِ ڊيم جا حامي ٿيندا ته پوءِ هو ڪنهن پارٽي نه، پر عام جا ”لوٽا“ هوندا، ڇاڪاڻ ته ووٽر ڪنهن کي به لامحدود مينڊيٽ ناهي ڏيندو. ساڳيو دليل ڦري پي پي ۽ حڪومتي ڊيل تي به لاڳو ٿئي ٿو ته جيڪڏهن پي پي ٻيهر چونڊجڻ کانپوءِ صدر مشرف کي ايندڙ 5 سالن لاءِ ٻيهر بارودي صدر چونڊرائڻ لاءِ ۽ ٻين اشوز تي ڪا ڊيل، ڪو معاهدو يا Understanding ڪري پئي، يا عوام جا ”لوٽا“ هوندا، ڇاڪاڻ ته ووٽر ڪنهن کي به لا محدود مينڊيٽ ناهي ڏيندو، ساڳيو دليل ڦري پي پي ۽ حڪومتي ڊيل تي به لاڳو ٿئي ٿو ته جيڪڏهن پي پي ٻيهر چونڊجڻ کان پوءِ صدر مشرف کي ايندڙ 5 سالن لاءِ ٻيهر باوردي صدر چونڊرائڻ لاءِ ۽ ٻين اشوز تي ڪا ڊيل، ڪو معاهدو يا Understanding ڪري پئي، يا جيڪڏهن Understanding ڪندي ته مٿس اهو اخلاقي فرض بڻجي ٿو ته هو اليڪشن کان اڳ ووٽرن کي ٻڌائي، عوام کان اهڙي ڊيل ڪرڻ لاءِ مينڊيٽ وٺي. جيڪڏهن ماضيءَ جيان عوام جي مينڊيٽ کي غير مشروط ۽ لا محدود تصور ڪندي اقتداري ايوانن ۾ وڃي ڪا ڊيل ڪري ان کي ”نظريهءِ ضرورت“ يا ”سياست ممڪنات جو فن آهي“ ٽائيٽ دليل ڏنا ويا ته پي پي جي اڪابرين کي اهو ضرور سمجهڻ گهرجي ته هي 1990ع وارو ڏهاڪو نه آهي.
جيتوڻيڪ اسان جي ”دانشورن“ جي اڪثريت ان خيال جي مخالف رهي آهي ته ڪو ووٽ سوسائٽي ۾ ڪنهن اهميت جوڳي تبديليءَ جو ذريعو بڻجي سگهي ٿو، پر آئون اڄ به ان ڳالهه ۾ پختو يقين رکان ٿو ته ووٽ معاشري ۾ ڪارائتي تبديلي آڻڻ لاءِ هڪ موثر Tool (ذريعو) بڻجي سگهي ٿو، پر شرط آهي ته ان جي استعمال کي Organise (منظم) ڪري سڌي / مثبت رخ ڏانهن جيڪر آڻي سگهجي. گذريل عام چونڊن کان ڳ ”نيٺ ڇا ڪجي؟“ جي عنوان هيٺ لکيل منهنجن ڪيترن ئي مضمونن ۾ ڏنل ان راءِ ته، ”سنڌ جي ستر سيڪڙو مسئلي جو حل هڪ باصلاحيت ۽ باهمت وڏو وزير ٿي سگهي ٿو، ۽ اهڙو چيف منسٽر سنڌ ۾ ووٽ ذريعي اچي سگهي ٿو“ کي اسان جي ”دانشورن“ هڪ پوٽوپيائي خيال قرار ڏنو هيو، ۽ اڄ به شايد سندن سوچ تبديل نه ٿي هوندي، پر 5 يا 6 سال پهرين انهن ”صاحب دانش حضرات“ وت نه ڪو متبادل آپشن يا راءِ هئي، ۽ نه ئي اڄ آهي، ۽ جيئن ئي مون ان موضوع تي لکڻ ڇڏيو ته هي سڀ صاحب به واپس ”آسا ۽ نراشا، جهڙي لفاظيءَ سان ڀريل مبهم، غير واضح ۽ گهڻي حد تائين فضول قصن ۾ پئجي ويا. ڄڻ سندن مقصد مڙئي Result Oriented (نتيجا خيز) بحث کي بند ڪرائڻو هيو. پر اڄ جڏهن پاڻ سڀ سنڌ کي اڳ کان به پوئتي ويندي ڏسون پيا ته اهو بحث اڄ به اڳ کان وڌيڪ Relevant (لاڳاپيل) آهي ته ”نيٺ ڇا ڪجي؟“
گذريل عام چونڊن کانپوءِ جڏهن سنڌ جي وڏ وزارت جو عهدو علي محمد مهر صاحب کي ڏنو ويو ته هڪ صهافي دوست ٽوڪ هڻڻ واري انداز ۾ مونکي چيو ته ”لڳي ٿو اسلام آباد وارن توهان جي تجويز ورتي آهي“ ساڳئي دوست کلندي چيو ته، ”ادا، توهان چيو پئي نه ته هڪ نوجوان، باصلاحيت ۽ ڪميٽيڊ چيف منسٽر سنڌ جي مسئلن جو حل آهي ته واڳ ڌڻين توهان جي خواهش پوري ڪري ڇڏي آهي. مهر صاحب يقين نوجوان آهي، باقي رهجي ويو سوال باصلاحيت ۽ ڪميٽيڊ ٿيڻ جو ته ان جو پيمانو هر ڪنهن وٽ الڳ هجي ٿو.“ ان دوست جي طنز کي سمجهندي کيس موٽ ۾ چيو هئم ته، ”ڀائو باصلاحيت اهو، جنهن کي سنڌ جو عوام باصلاحيت سمجهي، نه ڪي اسلام آباد ۾ ويٺل. ساڳئي طرح سنڌ ۽ سنڌ جي عوام سان ڪميٽيڊ وڏو وزير، نه ڪي اسلام آباد جي سگهارين قوتن سان غير مشروط ڪميٽمينٽ رکندڙ ڪو چيف منسٽر.“
آئون اڄ به ان راءِ جو آهيان ته سنڌ اسيمبليءَ جي 168 سيٽن مان اهي ئي سمورا تڪ، جتي ووٽرن جي اڪثريت ڪنهن وڏيري، ڀوتار يا ڏاڍي مڙس کان آزاد آهن. جن تڪن جي پولنگ اسٽيشنز جي اڪثريت شهري علائقن ۾ آهن، انهن تڪن جا جيڪر 600 ماڻهو پاڻ ۾ ٻڌي ڪري هڪ اميدوار بيهارين، ۽ 600 مان هر ماڻهو پنهنجي ذمي 50 ووٽر اليڪشن جي ڏينهن پولنگ اسٽيشن تي آڻي ووٽ وجهرائي وڃي ته هڪ مڊل ڪلاس جو پڙهيل ڳڙهيل ڪميٽيڊ ماڻهو ايم پي اي ٿي سگهي ٿو. ان فارمولا تي جيڪڏهن ڪو صاحب اهو چئي ٿو ته اهو فارمولو ممڪن ڪونهي ته مهرباني ڪري دليل ڏي ته اهو ڇو ممڪن ڪونهي؟ پر جيڪر ڪو اهو سوال اڀاري ٿو ته 600 ماڻهو ڪيئن گڏ ٿيندا، ۽ اهو سڄو عمل، عمل جوڳو ڪير بڻائيندو ته ان سوال جي جواب تي بحث ڪري سگهجي ٿو.
kawish12@yahoo.com
11 آڪٽوبر 2006ع
جڏهن صدر پرويز مشرف، وزير اعظم يا حڪمران ڌر جا ٻيا اڳواڻ مٿين سال 2007ع ۾ عام چوندون ٿيڻ جو اعلان ڪن ٿا ته، هو اهو باور ڪرائڻ چاهيندا اهن ته هاڻوڪي اسيمبلي پنهنجو مدو مڪمل ڪندي، پر ٽيڪنيڪي حساب سان اسيمبليون پنهنجو مدو 16 نومبر 2007ع تي مڪمل ڪنديون ۽ آئيني اعتبار کان اسيمبليون جيڪڏهن پنهنجو 5 سالن جو مدو مڪمل ڪن ته پوءِ 90 ڏينهن ۾ نه، پر 60 ڏينهن ۾ چونڊون ڪرائڻيون هونديون آهن. يعني پوءِ عام چونڊون 2007ع ۾ نه، پر 15 يا 16 جنوري 2008ع تي ٿينديون.
خير مون کي ته ان ڳالهه تي به ڪا خاص حيرانگي نه ٿيندي جيڪڏهن چونڊون ايندڙ چئن يا ڇهن مهينن يعني فيبروري يا مارچ 2007ع ۾ ٿيڻ جو اعلان ٿي وڃي، ڇاڪاڻ ته پارليامينٽ توڙي وفاقي توڙي صوبائي حڪومتن ۾ حڪومتي اتحادين توڙي اپوزيشن سان جيئن معاملات هلي رهيا آهن، ايئن ايندڙ 14 مهينا Edge (تيز ڌار) تي Operate (هلائڻ) سولو ناهي. ساڳئي ريت ٻيو سبب صدر مشرف جو بنيادي طرح ڪمانڊو هجڻ آهي، ۽ پاڻ سڀ ڄاڻون ٿا ته ڪمانڊو Surprise Element (حيران ڪندڙ عنصر) ۾ يقين رکندا آهن، ۽ هينئر جڏهن ووٽ پاور رکندڙ مخالف ڌر جون ٻه وڏيون پارٽيون پيپلز پارٽي ۽ نواز ليگ جو چونڊن جي حوالي سان ڪو به هوم ورڪ يا تيار ڪيل ناهي. جيڪڏهن اوچتو انهن جي مٿي ۾ چونڊون لڳيون ته هي حڪومتي اميدوارن لاءِ شايد ڪو خاص چيلينج نه پيدا ڪري سگهن. وقت کان اڳ چونڊن جو هڪ ڪارڻ حڪومت ۽ پي پي وچ ۾ مبينا ڊيل به ٿي سگهي ٿو. معنيٰ جيڪڏهن ٻنهي ڌرين ۾ ڪا ڊيل ورڪ آئوٽ ٿي ته پيپلز پارٽي يقينن اهو چاهيندي ته جلدي چونڊون ٿين ته جيئن طئي ٿيل فارمولي تي عملدرآمد شروع ٿي سگهي. پر جيڪڏهن حڪومتي ٽيم سياسي اڪيلائپ واري حالت ۾ ئي رهي ٿي ته به صدر مشرف کي اهو Suit ڪندو ته Snap Elections (تڪڙيون چوندون) ٿين ته جيئن صدارتي عهدي جو مدو (آڪٽوبر 2007ع) ختم ٿيڻ کان ڪجهه مهينا اڳ چونڊون ٿين ته جيئن اسيمبلي ۾ سندس حامين جي اڪثريت آڻي سگهجي، يا جيڪڏهن نمبر گيم ۾ ڪجهه لوٽن جي ضرورت هجي ته ڪنهن ”معزز ميمبر” کي ”لوٽو“ بنائڻ لاءِ جيڪو ٽائيم گهربو آهي، اهو سرڪاري مشينريءَ وٽ Available هجي ته جيئن صدر صاحب ايندڙ 5 سالن لاءِ مملڪت خداداد پاڪستان جا ٻيهر صدر ٿي سگهن.
پرڏيهي قوتن جي دٻاءَ سبب اقتداري حلقن ۾ اهو پڙاڏو عام آهي ته ايندڙ عام چونڊون ڪنهن حد تائين شفاف هونديون ۽ انهيءَ لاءِ ”پنهنجن“ کي اها صلاح ڏني پئي وڃي ته جيڪا ڌانڌلي ڪرڻي آهي، اها نگران حڪومت جڙڻ کان اڳ ڪري وٺو ته جيئن نگران سيٽ اپ دوران ڏيهه توڙي پرڏيهه ۾ هڪ غير جانبدار حڪومت جو تاثر جڙي ۽ گوگڏ اليڪشن واري ڏينهن ڌانڌلي ٿيڻ جو ڪو منظر نه جڙي ۽ شايد اهو ئي سبب آهي جو هينئر کان ئي ضلعي سطح تي حڪومتي ميمبرن جون ”بااختيار“ ۽ ”باڪمال“ صاحبان وٽ گڏجاڻيون شروع ڪيون ويون آهن ته جيئن Snap Elections (تڪڙين چونڊن) جي صورت ۾ حڪومتي Ranks (صفن) ۾ ڪو ڏڦيڙ نه پيدا ٿئي ۽ سڄو هوم ورڪ ٿيل هجي، ۽ منجهن هم آهنگي هجي. سو جيڪڏهن پاڻ Assume (فرض) ڪريون ٿا ته چونڊن واري ڏينهن تي ”جهرلو“ نه ڦرندو ته پوءِ اليڪشن جي نتيجن جو گهڻو دارومدار ووٽن جي ٽرن آئوٽ تي هوندو، ڇاڪاڻ ته جيڪڏهن ٽرن آئوٽ گهٽ ٿيو ته اِهو سرڪاري اميدوارن لاءِ ڪاميابيءَ جو رستو کوليندو، پر جيڪڏهن ٽرن آئوٽ وڌيڪ ٿيو ته پوءِ پيپلز پارٽي ۽ نواز ليگ کي ان جو فائدو پوندو، ڇاڪاڻ ته عام طرح جيڪو ووٽر ڪنهن وڏيري يا چوڌريءَ جي اثر کان ٻاهر هجي ٿو، اهو يا ته ووٽ ڏيڻ ئي نٿو اچي، يا پوءِ گهڻي ڀاڱي اپوزيشن ڏي لاڙو ڪري ٿو. ان آزاد ووٽر جي اڪثريت ووٽ نه ڏيڻ جو فيصلو چئن صورتن ۾ ڪري ٿي. هڪ اهو ته کيس اندازو هجي ٿو ته سندس پسند جي پارٽيءَ کي کٽڻ نه ڏنو ويندو، تنهن ڪري ووٽ وجهڻ لاءِ وڃڻ مڙئي وقت جو زيان آهي. ٻيو سبب هو پنهنجي پسند جي پارٽيءَ جي ڪارڪردگي کان مايوس / ناراض هجي ٿو، تنهن ڪري هو پنهنجو ووت احتجاج طور ڪاسٽ نٿو ڪري، ۽ ٽيون ڪارڻ ان آزاد ووٽر وٽ آپشن نه هجڻ هجي ٿو. يعني سندس نظر ۾ ڪو به اميدوار ان قابل نٿو هجي، جنهن کي هو پنهنجي ووت جو حقدار سمجهي ۽ آخري اهم سبب اليڪشن جي اعلانيل تاريخ تي ٿيڻ بابت غير يقيني جي ڪري Election Fever يا ٽيمپو نه جڙڻ به هجي ٿو.
سنڌ جي ووٽر وٽ اليڪشن پيپلز پارٽيءَ جي حڪومت ٺهڻ ۽ پي پي جي حڪومت نه ٺهڻ کانسواءِ شايد ڪا ٻي معنيٰ نٿي رکي. اهو ان ڪري نه جو سنڌ واسين کي پي پي حڪومت جڙڻ سان هاڻي کي گهڻيون اميدون باقي رهيون آهن، بلڪه ان جو سبب سنڌ ۾ ڪا ٻي پاپولر متبادل اليڪشن سياست ڪندڙ قوت جو نه هجڻ آهي. مثال طور جيئن پنجاب ۾ پي پي ۽ نواز ليگ هڪ ٻئي جو متبادل آهن، سرحد صوبي ۾ عوامي نيشنل پارٽي، پي پي ۽ نواز ليگ ووٽرن لاءِ آپشن آهن، پر سنڌ ۾ صوبائي سطح تي اهڙي ڪا پارٽي نٿي نظر اچي. شايد ”اصلي واڳ ڌڻين“ کي به ايئن ئي Suit ڪري ٿو. پي پي لاءِ ضلعي سطح تي مخالف گروپ وجود رکن ٿا. مثال طور ٺٽي جا شيرازي، نوشهروفيروز ۾ جتوئي گروپ، گهوٽڪي ۾ مهر گروپ، شڪارپور ۾ جتوئي، مهر، شيخ گروپ، ٿر ۾ ارباب گروپ وغيره. پر انهن گروپس جي ماضيءَ ۾ صورتحال اها رهي آهي ته جيڪڏهن اليڪشني موسم ۾ هلندڙ هوا جو رخ پي پي ڏانهن هجي ٿو، يعني اشارا ملڻ شروع ٿي وڃن ٿا ته پي پي اقتدار ۾ اچڻ واري آهي ته پوءِ اهي گروپ يا ته پي پي ۾ شامل ٿيو وڃن، يا وري اهي پي پي سامهون ڪو گهڻو چيلينج ناهن بڻجي سگهندا. سو پاڻ ڳالهه پئي ڪئي ته سنڌ جي ووٽر جو الميو اهو آهي ته وٽس ٻه آپشن آهن. يا ته هو پي پي پاران نامزد اميدوار کي ووت ڏي، يا وري علائقي جي ڀوتار کي ووٽ ڏي. پر ٻنهي صورتن ۾ نه ئي سندس ذاتي زندگي ۽ نه وري سنڌ جي مجموعي صحت تي ڪو فرق پوي ٿو. پر بهرحال ڀٽو Phenomenon (لقاءَ) جو پنهنجو هڪ سحر اڃا ڪجهه نه ڪجهه باقي آهي. تنهن ڪري آزاد ووٽرز کي پاڻ پارٽي ووٽ تصور ڪندي. انهن جو وزن پي پي جي کاتي ۾ وجهون ٿا. شايد صورتحال بابت مٿي ورتل جائزي سان پي پي قيادت به سئو سيڪٽرو متفق آهي، ۽ کيس به ڄاڻ آهي ته سنڌ واسين وٽ ڪا متبادل اليڪشني سياست ڪندڙ پارٽي ناهي. ۽ جيڪڏهن سرڪاري هوا جو رخ انهن (پ پ پ) طرف ٿي وڃي ته سندن فتح يقيني ٿي سگهي ٿي. شايد اهو ئي ڪارڻ آهي ته محترمه بينظير ڀٽو Politics is Art of Possibilities (سياست ممڪنات جو فن آهي) وارو فلسفو بيان ڪري پنهنجي هر فيصلي ۽ هر عمل کي Justify (جائز) ڪري ٿي وٺي.
1999ع واري ڏهاڪي جي شروعات ۾ جنهن صدر کي ”گو بابا گو“ جا نعرا هڻي پير ۾ خراب ڪيو. انهيءَ صدر اسحاق خان سان ٻيهر کير کنڊ ٿيڻ ۾ محترمه بينظير ڀٽو کي ٽي سال به نه لڳا. ساڳي ريت صدر مشرف کي سڄي دنيا ۾ پنهنجن ليڪچرز ۽ انٽرويوز ۾ آمر، ڊڪٽيٽر ڪوٺيندڙ هان جيڪڏهن ساڳئي جنرل مشرف کي صدر قبول ڪري ٿي وٺي ته ان ”تاريخي فيصلي“ ۽ 5 سال اڳ پي پي ڇڏي ويندڙ رائو سڪندر، فيصل صالح حيات ۽ ٻين صدر مشرف جو ساٿ ڏيڻ جي فيصلي ۾ ڪهڙو فرق هوندو؟ جيڪڏهن رائو سڪندر ۽ فيصل صاله وغيره جنرل مشرف کي صدر قبول ڪن ته اهي لوٽا ٿيا. جمهوريت جا دشمن ٿيا، پر جيڪڏهن پي پي جي قيادت ساڳيو ڪم ڪري ته اهو ڪم جمهوريت جي عظيم مفاد ۾ ليکبو!!؟
جو تم پيئو تو حلال هي
جو هم پيئين تو حرام هي
هتي آئون ان دليل کي نه پيو وساريان ته رائو سڪندر ٽائيپ ماڻهن کي پارٽي پاليسيءَ جي خلاف فيصلو ڪرڻو هيو ته جمهوري ۽ پارلياماني سياست جي روح موجب انهن کي پنهنجن سيٽن تان استعيفا ڏيڻ گهرجي ها، ڇاڪاڻ ته هو اليڪشن ۾ پي پي ٽڪيٽ تي ڪامياب ٿي آيا هيا. سو جيڪڏهن هو صدر مشرف جي Vision (فهم) کان ايترو متاثر ٿي ويا هئا ته کين پارٽي ڇڏي ٻيهر چونڊ وڙهي پنهنجن ووٽرن کي اعتماد ۾ وٺڻ گهرجي ها. ڇاڪاڻ ته انهن ايئن نه ڪيو. تنهن ڪري پي پي وارن لفظ ”لوٽي“ جو استعمال ڀرپور انداز ۾ ڪيو، پر جيڪڏهن ساڳيو فلسفو پاڻ پي پي ۽ صدر مشرف وچ ۾ ٿيندڙ ڪنهن Clandestine (مخفي) انداز جي ڊيل جي معاملي تي Apply (لاڳو) ڪريون ته پي پي قيادت کان ساڳيو مطابلو ورجائي سگهجي ٿو. يعني جيڪڏهن پي پي قيادت ڪا ڊيل ڪئي آهي. يا ڪرڻ وڃي پئي، يا جڏهن به ڪندي ته ان ڊيل جي مڪمل تفصيلن بابت ڄاڻ رکڻ جو حق صرف اي آر ڊي جي اتحادي ميمبرن يا ميثاق جمهوريت جي ڊاڪيومينٽ تي صحيحيون ڪندڙن کي ناهي، بلڪه عوام ۽ پي پي ووٽرن کي به اهو ڄاڻڻ جو مڪمل حق آهي ته ڊيل ڇا ٿي آهي، ان جا تفصيل ڇا آهن، ۽ عوام کي اهي تفصيل اليڪشن کان اڳ ملڻ کپن، نه ڪي اليڪشن ۾ ووت وٺڻ بعد ووٽرن مٿان اهو انڪشاف ڪيو وڃي ته پي پي ۽ صدر مشرف هڪ ٿي ويا آهن، ڇاڪاڻ ته جمهوريت جي روح موجب ووٽرن جو اهو بنيادي استحقاق آهي ته کين خبر هجي ته جنهن اميدوار يا پارٽيءَ کي هو ووت ڏين پيا، ان پارٽي يا اميدوار جي مختلف اهم اشوز تي پاليسي ڇا آهي؟ ووٽر به سندس پاليسي کي ئي نظر ۾ رکي کين محدود مينڊيٽ ڏئي ٿو، نه ڪي غير مشروط ۽ لامحدود مينڊيٽ. بلڪل ايئن ئي جيئن فيصل صالح حيات اليڪشن مهم دوران چئي ها ته هو چونڊجي اچڻ کانپوءِ ڪالا باغ ڊيم جا حامي ٿي بيهي رهن، ۽ دليل اهو ڏين ته هو عوام جا چونڊيل عيوضي آهن، تنهن ڪري کين اهو حق آهي ته ڪالا باغ ڊيم جي حمايت ڪري سگهن ٿا ته هو سراسر غلط هوندا، ڇاڪاڻ ته ووٽ وٺڻ مهل جيڪڏهن انهن ووٽرن کي اهو نه ڄاڻايو هو ته هو کٽڻ کانپوءِ ڊيم جا حامي ٿيندا ته پوءِ هو ڪنهن پارٽي نه، پر عام جا ”لوٽا“ هوندا، ڇاڪاڻ ته ووٽر ڪنهن کي به لامحدود مينڊيٽ ناهي ڏيندو. ساڳيو دليل ڦري پي پي ۽ حڪومتي ڊيل تي به لاڳو ٿئي ٿو ته جيڪڏهن پي پي ٻيهر چونڊجڻ کانپوءِ صدر مشرف کي ايندڙ 5 سالن لاءِ ٻيهر بارودي صدر چونڊرائڻ لاءِ ۽ ٻين اشوز تي ڪا ڊيل، ڪو معاهدو يا Understanding ڪري پئي، يا عوام جا ”لوٽا“ هوندا، ڇاڪاڻ ته ووٽر ڪنهن کي به لا محدود مينڊيٽ ناهي ڏيندو، ساڳيو دليل ڦري پي پي ۽ حڪومتي ڊيل تي به لاڳو ٿئي ٿو ته جيڪڏهن پي پي ٻيهر چونڊجڻ کان پوءِ صدر مشرف کي ايندڙ 5 سالن لاءِ ٻيهر باوردي صدر چونڊرائڻ لاءِ ۽ ٻين اشوز تي ڪا ڊيل، ڪو معاهدو يا Understanding ڪري پئي، يا جيڪڏهن Understanding ڪندي ته مٿس اهو اخلاقي فرض بڻجي ٿو ته هو اليڪشن کان اڳ ووٽرن کي ٻڌائي، عوام کان اهڙي ڊيل ڪرڻ لاءِ مينڊيٽ وٺي. جيڪڏهن ماضيءَ جيان عوام جي مينڊيٽ کي غير مشروط ۽ لا محدود تصور ڪندي اقتداري ايوانن ۾ وڃي ڪا ڊيل ڪري ان کي ”نظريهءِ ضرورت“ يا ”سياست ممڪنات جو فن آهي“ ٽائيٽ دليل ڏنا ويا ته پي پي جي اڪابرين کي اهو ضرور سمجهڻ گهرجي ته هي 1990ع وارو ڏهاڪو نه آهي.
جيتوڻيڪ اسان جي ”دانشورن“ جي اڪثريت ان خيال جي مخالف رهي آهي ته ڪو ووٽ سوسائٽي ۾ ڪنهن اهميت جوڳي تبديليءَ جو ذريعو بڻجي سگهي ٿو، پر آئون اڄ به ان ڳالهه ۾ پختو يقين رکان ٿو ته ووٽ معاشري ۾ ڪارائتي تبديلي آڻڻ لاءِ هڪ موثر Tool (ذريعو) بڻجي سگهي ٿو، پر شرط آهي ته ان جي استعمال کي Organise (منظم) ڪري سڌي / مثبت رخ ڏانهن جيڪر آڻي سگهجي. گذريل عام چونڊن کان ڳ ”نيٺ ڇا ڪجي؟“ جي عنوان هيٺ لکيل منهنجن ڪيترن ئي مضمونن ۾ ڏنل ان راءِ ته، ”سنڌ جي ستر سيڪڙو مسئلي جو حل هڪ باصلاحيت ۽ باهمت وڏو وزير ٿي سگهي ٿو، ۽ اهڙو چيف منسٽر سنڌ ۾ ووٽ ذريعي اچي سگهي ٿو“ کي اسان جي ”دانشورن“ هڪ پوٽوپيائي خيال قرار ڏنو هيو، ۽ اڄ به شايد سندن سوچ تبديل نه ٿي هوندي، پر 5 يا 6 سال پهرين انهن ”صاحب دانش حضرات“ وت نه ڪو متبادل آپشن يا راءِ هئي، ۽ نه ئي اڄ آهي، ۽ جيئن ئي مون ان موضوع تي لکڻ ڇڏيو ته هي سڀ صاحب به واپس ”آسا ۽ نراشا، جهڙي لفاظيءَ سان ڀريل مبهم، غير واضح ۽ گهڻي حد تائين فضول قصن ۾ پئجي ويا. ڄڻ سندن مقصد مڙئي Result Oriented (نتيجا خيز) بحث کي بند ڪرائڻو هيو. پر اڄ جڏهن پاڻ سڀ سنڌ کي اڳ کان به پوئتي ويندي ڏسون پيا ته اهو بحث اڄ به اڳ کان وڌيڪ Relevant (لاڳاپيل) آهي ته ”نيٺ ڇا ڪجي؟“
گذريل عام چونڊن کانپوءِ جڏهن سنڌ جي وڏ وزارت جو عهدو علي محمد مهر صاحب کي ڏنو ويو ته هڪ صهافي دوست ٽوڪ هڻڻ واري انداز ۾ مونکي چيو ته ”لڳي ٿو اسلام آباد وارن توهان جي تجويز ورتي آهي“ ساڳئي دوست کلندي چيو ته، ”ادا، توهان چيو پئي نه ته هڪ نوجوان، باصلاحيت ۽ ڪميٽيڊ چيف منسٽر سنڌ جي مسئلن جو حل آهي ته واڳ ڌڻين توهان جي خواهش پوري ڪري ڇڏي آهي. مهر صاحب يقين نوجوان آهي، باقي رهجي ويو سوال باصلاحيت ۽ ڪميٽيڊ ٿيڻ جو ته ان جو پيمانو هر ڪنهن وٽ الڳ هجي ٿو.“ ان دوست جي طنز کي سمجهندي کيس موٽ ۾ چيو هئم ته، ”ڀائو باصلاحيت اهو، جنهن کي سنڌ جو عوام باصلاحيت سمجهي، نه ڪي اسلام آباد ۾ ويٺل. ساڳئي طرح سنڌ ۽ سنڌ جي عوام سان ڪميٽيڊ وڏو وزير، نه ڪي اسلام آباد جي سگهارين قوتن سان غير مشروط ڪميٽمينٽ رکندڙ ڪو چيف منسٽر.“
آئون اڄ به ان راءِ جو آهيان ته سنڌ اسيمبليءَ جي 168 سيٽن مان اهي ئي سمورا تڪ، جتي ووٽرن جي اڪثريت ڪنهن وڏيري، ڀوتار يا ڏاڍي مڙس کان آزاد آهن. جن تڪن جي پولنگ اسٽيشنز جي اڪثريت شهري علائقن ۾ آهن، انهن تڪن جا جيڪر 600 ماڻهو پاڻ ۾ ٻڌي ڪري هڪ اميدوار بيهارين، ۽ 600 مان هر ماڻهو پنهنجي ذمي 50 ووٽر اليڪشن جي ڏينهن پولنگ اسٽيشن تي آڻي ووٽ وجهرائي وڃي ته هڪ مڊل ڪلاس جو پڙهيل ڳڙهيل ڪميٽيڊ ماڻهو ايم پي اي ٿي سگهي ٿو. ان فارمولا تي جيڪڏهن ڪو صاحب اهو چئي ٿو ته اهو فارمولو ممڪن ڪونهي ته مهرباني ڪري دليل ڏي ته اهو ڇو ممڪن ڪونهي؟ پر جيڪر ڪو اهو سوال اڀاري ٿو ته 600 ماڻهو ڪيئن گڏ ٿيندا، ۽ اهو سڄو عمل، عمل جوڳو ڪير بڻائيندو ته ان سوال جي جواب تي بحث ڪري سگهجي ٿو.
kawish12@yahoo.com