جواب: بئريسٽر ضمير گهمرو جي لکيل ڪالمن جو مجموعو
اسڪاٽ لينڊ يارڊ جي ”وڏن“ جڏهن ڀٽائي جا وارنٽ ڪڍيا!
آچر 10 فيبرور ي 2008ع
جون 1914ع ۾ سربيا جي گادي واري هنڌ سراجيوو sirajevo) ) ۾ جڏهن سرب تنظيم بليڪ هينڊ Black Hand)) آسٽريا-هنگري جي ولي عهد شهزادي فرڊيننڊ کي قتل ڪري ڇڏيو ته آسٽريا سربن کي 48 ڪلاڪن جو نوٽيس ڏنو ته فلاڻا ٽي مطالبا پورا ڪريو، نه ته جنگ لاءِ تيار رهو. سربيا ٻه مطالبا مڃي ٽئين کي مڃڻ کان انڪار ڪيو ته آسٽريا جون فوجون سربيا ۾ داخل ٿي ويون ۽ ائين جرمني ۽ روس جي جنگ ۾ ٽپي پوڻ سان دنيا جي پهرين عظيم جنگ شروع ٿي وئي. آسٽريا-هنگري سلطنت جو بادشاهه 84 سالن جو پوڙهو هو ۽ شهزادي فرڊيننڊ جي جي قتل مان آسٽريا-هنگري سلطنت بنا تاج جي رهجيو پئي وئي، ڇو ته تاج جو ٻيو ڪو به وارث ڪو نه هو. هاڻ هنن کان پڇو ته شهزادي جي مرڻ تي عالمي جنگ ڇڙي سگهي ٿي ته ڇا سنڌ راڻي جي شهادت جي جانچ عالمي ادارو نه ٿو ڪري سگهي؟
دنيا ۾ جڏهن قومن جي اقتدار جي اهڃاڻن جا قتل ٿيندا آهن ته انهن جا پلئه به قومي هوندا آهن، ڇو ته هي ڪنهن شخص جو قتل نه پر قوم جي گڏيل امنگن ۽ جذبن جو قتل هجي ٿو، جنهن جي هڪ ته قيمت نه ٿي لڳائي سگهجي ۽ ٻيو ته ان کي معمولي نه ٿو سمجهي سگهجي، اهو بين الاقوامي واقعو هجي ٿو.
سنڌ راڻي جي شهادت کان پوءِ سنڌ لوڪن کي سادو سمجهي کين سان عجيب مذاقون ٿيڻ لڳيون آهن. هن ملڪ جو ئي قانون آهي ته جڏهن ڪنهن جا وارث ظاهر نه ٿيندا آهن ته سرڪار مجبور ٿي خون جي ايف آءِ آر پاڻ ڪٽيندي آهي. اهو حشر ننڌڻڪن سان ٿيندو آهي، سنڌ راڻي جي شهادت تي کيس ڪروڙين وارث هئڻ باوجود سرڪار پاڻ ايف آءِ آر ڪٽي. ڄڻ ته هو ٻڪري چوري مان تڙ تڪڙ ۾ جان ڇڏائيندا هجن. سندن وارثن کي صرف سندن لاش حوالي ڪيو ويو. سندن شهادت واري جاءِ کي تڙ تڪڙ ۾ پاڻي سان ڌوئي هر نشان مٽايو ويو. اهو ائين آهي جيئن ٻهراڙيءَ جا چور ڪچو ڇڏي پير لڪائڻ لاءِ روڊ تي چڙهندا آهن. سندس وارثن کي نه ايف آءِ آر ڪاٽڻ ڏني وئي ۽ نه وري انهن کي جاچ جو حصو بڻايو ويو. سرڪاري ڪارندا روز ميڊيا تي پريس ڪانفرنسون ڪري تڪراري ڳالهيون ڦهلائي سنڌ ۽ ملڪ جي عوام جي ڦٽن تي لوڻ ٻرڪندا رهيا. سنڌين جي ماتم جو فائدو وٺندي هو رهندو ٻه قدم اڳتي وڌي ويا. اک ڇنڀ ۾ معلوم ٿيو ته سنڌ راڻي جي قاتلن تي سنڌين جي ايف آءِ آر ڪٽڻ بجاءِ هو سنڌ تي ايف آءِ آر ڪاٽڻ شروع ٿي ويا. لکين ماڻهن تي ڪوڙيون ايف آءِ آرز ڪٽي هنن ڏک ۽ ماتم جي هن لهر ۾ سنڌ واسين جي ڦٽن تي لوڻ ٻرڪيو. ڪڏهن ته ائين لڳي رهيو هو ته حڪمران اصل ۾ سنڌ تي ايف آءِ آر ڪاٽڻ لاءِ تيار هئا، جنهن ۾ هو الزام هڻن ها ته اوهان سنڌ راڻي ڇو پيدا ڪئي؟
جڏهن انگريزن سنڌ تي قبضو ڪيو ته ستت ئي هڪ سنڌي رسالي ڀٽائيءَ جو هيٺيون شعر شايع ڪيو.
اڳيان اڏين وٽ، پوين سر سنباهيا،
ڪاٽ ته پوين قبول ۾، متان ڀائين گهٽ،
مٿا مهاين جا پيا نه ڏسين پٽ،
ڪلالڪي هٽ، ڪُسڻ جو ڪوپ وهي!
جڏهن حيدرآباد جي انگريز ڊپٽي ڪمشنر کي معنيٰ پڙهي ٻڌائي وئي ته هن فوري طور چيو ته ان شاعر کي گرفتار ڪري مون وٽ پيش ڪيو ۽ ائين پوليس شاهه عبداللطيف والد شاهه حبيب ويٺل ڳوٺ هالا حويلي جا وارنٽ کڻي تعميل ڪرائڻ هلي وئي. جڏهن پوليس واري رپورٽ ڏني ته شاهه لطيف ته ڪڏهن جو گذاري ويو آهي ته انگريز سرڪار ڏاڍي شرمسار ٿي، جنهن کان پوءِ هنن ڀٽائيءَ تي ڪم ڪرڻ شروع ڪيو. ٺيڪ اهڙي طرح جڏهن حڪمرانن اها ڳالهه عام ڪئي ته سنڌ راڻي گاڏيءَ جي ليور سان شهيد ٿي آهي ته متحرمه کي غسل ڏيندڙ عورتن توڙي ويجهو پرکيندڙ شيري رحمان چيو ته، کيس کي گولي لڳي آهي ته سرڪار شرمسار ٿي پنهنجو موقف تبديل ڪيو.
جڏهن سنڌ راڻي جي وارثن سندس مڃيل عالمي حيثيت جي حوالي سان گهر ڪئي ته سندس شهادت واري واقعي جي جانچ گڏيل قومن کان ڪرائي وڃي ته نه رڳو سرڪار پر سندس تائيد ڪندڙ ( (Backer مددگارSponsors) ) ۽ مالي سهائتا ڪندڙFinancer) ) به وائڙا ٿي ويا. هنن فوري طور تي هن ڳالهه کي رد ڪرڻ شروع ڪيو. ان جا واضح سبب هئا ته هو سنڌو سڀيتا جي هن راڻيءَ جو پڙاڏو دنيا جي ايوانن ۾ نه پيا ٻڌڻ چاهين.
جيئن ته سنڌ راڻي جي جنگ سڀيتائن جي ٽڪرائڻ واري جنگ هئي، جنهن ۾ هٿيارن ۽ امن جو جهيڙو هو، ان ڪري هو لنوائي رهيا هئا ته ڪٿي کين پويان حساب نه ڀرڻا پون. ڪٿي سنڌ جو مظلوم روح دنيا جي ايوانن ۾ اٿي سندن تي سڀ فريادون نه ڪري. هو ان جي عالميت کان ان ڪري لهرائي رهيا هئا ته متان سڀني لوڪن کي خبر پوي ته موئن جي دڙي ۽ پنڊي ۾ ٽڪراءُ ڪهڙو آهي، جو هر هر جوڌن ۽ راڻين جا لاش موئن جي دڙي جي ويجهو ڳڙهي خدا بخش جي قبرستان ڏانهن وڃن ٿا. جيڪڏهن ڪو دهشتگرد پڪڙجي ته ان کي هو فورن دنيا حوالي ڪري ڇڏيندا، باقي موهن جي دڙي جي شهيدن جي قاتلن کي هو ڪنهن جي حوالي نٿا ڪرڻ چاهين. ڇو ته ان سان دنيا ۾ سندن پاران يتيمن کي مارڻ واري پت وائکي ٿيندي. ان ڪري هو اهو چوڻ لڳا ته حريري جو ڪيس ته ٻيو آهي! اسان کي شهيد حريري لاءِ بيحد احترام آهي پر هو هڪ ملڪ جو ارب پتي وزير اعظم هو، جنهن سان اولهه جا مالي ۽ ٻيا گهڻا واسطا هئا. هو لبنان جي قومي شخصيت ضرور هو پر عالمي افق تي سنڌ راڻي وانگر نمودار نه هو. موئن جي دڙي ۽ بيروت ۾ ڪيڏو نه فرق آهي. موئن جو دڙو امن جي علامت ۽ بيروت بين الاقوامي طاقتن لاءِ بمن جي آزمائش جي آماجگاهه رهيو آهي. بمن ڦاٽڻ واري جاءِ بش، برائون، ڪونڊي ۽ ملي بينڊ کي پياري، جڏهن ته امن آڇڻ واري ڌرتي کين پسند ناهي. هي عالمي سياسي اخلاقيات جو ڏيوالپڻو آهي. سنڌ لوڪن کي خبر هجڻ گهرجي ته عالمي رياستي اخلاقيات دراصل طاقتور لوڪن جي قومي مفاد جو نالو آهي. هو پنهنجي مفاد لاءِ تيلي کي ٿنڀ بڻائي ڇڏيندا، گڏيل قومن جي اداري کي ايمرجنسي ايڪسپريس ڪري ڇڏيندا. پر جيڪڏهن مفاد نه هوندن ته اکيون اهڙيون بند ڪندا، جهڙيون سنڌ راڻي جي شهادت کان پوءِ انهن بند ڪيون آهن. انهن جو هن ملڪ جي اسٽيبلشمينٽ ۾ جيستائين مفاد آهي، تيستائين موئن جي دڙي جي سڀيتا کي نظرانداز ڪندا رهندا، ڇو ته هنن جي نظر پيٽ تائين آهي. قدرت سنڌ لوڪن کي وسيع نظر ڏني آهي. هو مجبور ۽ مظلوم ضرور آهن، پر نام نهاد قومي مفاد جا قيدي ناهن. هنن جي نظر ڪائنات جيڏي وڏي آهي. هو دنيا کي مساجن جو آکاڙو نه، پر لوڪن جو بهشت سمجهن ٿا. هو ڌرتيءَ تي دوزخ جا نه، پر خوشحالي ۽ جنت جا خواب ڏسن ٿا. هو توڙي جو غريب ڪيا ويا آهن، پر سندن ويساهه لاءِ شاهه ۽ اياز موجود آهي. هتان جي لوڪن کي ناٽڪن ٽڪساٽن سان ريجهائي سندن کان سنڌ راڻي جو خون وسرائي نٿو سگهجي. هو سادا ضرور آهن پر هو اٽڪلون ڄاڻن ٿا. پهريون انهن چيو ته رفيق حريري ڪيس ۾ شام ملوث هو، ان ڪري اهو عالمي معيار جو قتل هو، ڇا جڏهن اوهان القائده سان جنگ وڙهي رهيا آهيو، اها عالمي ناهي؟ ڇا جڏهن دهشتگرد افغانستان ۽ پاڪستان ۾ هڪ ئي وقت حملا ڪن ٿا ته ان ۾ ٻه ملڪ شامل نه آهن؟ ڇا جڏهن اوهان سنڌ راڻي کي بنا سلامتيءَ جي ڪنهن ملڪ روانو پيا ڪيو ته اهي گڏجاڻيون عالمي نه هيون؟ جڏهن هو آمريڪي ڪانگريس ۽ سينيٽ جي ميمبرن سان ملي رهي هئي، اهو عالمي موقعو نه هو؟ جڏهن اوهين چيو ته هو جمهوريت سان دهشتگردي ختم ڪندي ته ڇا اهو عالمي بيان نه هو؟ ڇا جڏهن ڪونڊي ۽ ملي بينڊ هر هر فون ڪري نڪ جي پڪائيءَ سان سنڌ لوڪن جي هن راڻي تي ”هيئن نه ڪر، هونئن ڪر“ جو دٻاءُ وجهن پيا ته اهي ڪي لوڪل ڪالز هيون؟
دراصل عالمي شرم جنگ جي طبل ۽ دهشت جي ڌماڪن ۾ ختم ٿي ويو آهي. سنڌ لوڪ نٻل، ڪمزور ۽ هيڻو ئي سهي، پر اهو ان جو قائل ناهي جو لاشن تي سياست ڪري. دهشت، ڦرمار ۽ جنگ جي عالمي ماحول موئن جي دڙي جي عالمي سڀيتا کي سمجهيو ئي نه آهي. اسان به ماضيءَ ۾ دنيا جي سڀيتائن جا ميمبر ۽ اڳواڻ رهيا آهيون. ڪالهه ڪالهوڪو ڏينهن آهي، جو اوهين اقوام متحده ۽ ورلڊ بينڪ جهڙا ٻه ٽي ادارا ٺاهي جنگ، وحشت ۽ ڦرمار کي نئون روپ ڏنو آهي. موئن جي دڙي جي سڀيتا وٽ نه رڳو نرتڪي، پر اهڙن هزارين ادارن جي موجودگيءَ کان وڌيڪ وٿ آهي. هن وٽ الهامي آواز آهي، جيڪو سمجهڻ لاءِ قدرت توهان ۽ توهان جي ڏيهي ايجنٽن کي نه ته ڪن ڏنا آهن، نه دماغ. اهي پتڪڙا دماغ سنڌو سڀيتا جي لوڪن جي گڏيل ذهانت جو مقابلو نه ٿا ڪري سگهن. هنن کي ڀلي ڀت خبر آهي ته هنن جي الستي ۽ الهامي پيغام سان جيڪو ٽڪراءُ ۾ آهي، اهو ئي سنڌ راڻي جو قاتل آهي. هو فردن کي ئي نه، پر نظامن کي قاتل سمجهن ٿا، جنهن اهي فرد پيدا ڪري سنڌ راڻي کي شهيد ڪيو.
جڏهن هنن سمجهيو ته سنڌي لوڪ سنڌ راڻي جي مان ۽ مرتبي موجب عالمي معيار جي جانچ جو مطالبو ڪندا ته هنن خانه پوري ڪرڻ لاءِ اسڪاٽ لينڊ يارڊ کي گهرايو، جن کي سبق پڙهائي ۽ اک هڻي مقرر ٽائيم تي چونڊن کان اڳ، چهلم کان ٻئي ڏينهن رپورٽ ڏيڻ لاءِ چيو. هونئن ته اسان کي سنڌ راڻي لاءِ اقوامِ متحده به انصاف نه ڏئي سگهندو، پر گهٽ ۾ گهٽ لوڪن کي خبر پوندي ته آخر ڳڙهي خدا بخش ئي شهيدن جا لاش ڇو ٿا وڃن. دراصل حڪمرانن جو شروع کان مقصد اهو آهي ته ايندڙ سرڪار اچڻ کان اڳ ئي جانچ واري معاملي کي لئه مٽي ڪجي ته متان ايندڙ سرڪار اچي اقوام متحده کي درخواست ڪري. ان ڪري هنن کي تڪڙ آهي. هو چورن کي پوليس اچڻ کان اڳي ئي ڀڄائڻ ٿا چاهين. اها سنڌي لوڪن سان سياسي چال آهي. آخر ڀلا تڪڙ ڇا جي آهي. مالڪن ته اڃان ايف آءِ آر ئي نه ڪٽرائي آهي. بين الاقوامي قانون ۾ صرف رياست ئي اقوام متحده کي اهڙي درخواست ڪري سگهي ٿي، پوءِ ايندڙ سرڪار جو انتظار ڇو نه ڪيو وڃي؟ چونڊون به واردات ڊاهڻ لاءِ چاليهه ڏينهن ملتوي ڪيون ويون.
آمريڪي ۽ اولهه جي لوڪن جو مک مفاد ملڪ ۾ غير مقبول صدر جي حمايت ڪري انارڪي پيدا ڪرڻي آهي ته جيئن ملڪ کي ڪمزور ڪري هو بم کڻي ڀڄي وڃن. هنن کي هتي ڪمزور سرڪار ۽ ڪمزور ليڊر گهرجن. سادن سنڌ لوڪن ليکي هي سوٽ بوٽ پائي ٻه ٽي انگريزي جملا ڳالهائن ٿا ته ڪي وڏا civilized آهن، جيڪي هن دور ۾ به سنڌ راڻي جي خون جي جانچ لاءِ سنڌي لوڪن جي جائز گهر نه مڃين، اهي سولائيزڊ ڪيئن چئبا؟ ۽ سنڌ راڻي ته دنيا ۾ پنهنجا ويس پهري اصل ۽ سولائيزڊ لڳندي هئي. هي ته قاتلن سان سن مک ٿيڻ ۾ دير ئي نٿا ڪن. تڏهن ئي ته گانڌيءَ کين بدنيت ڪوٺيو هو. جنهن سان هو پڄي نه سگهندا آهن، ان سان ڦڪي کل کلندا آهن. گانڌي جڏهن للڪار ڏني ته پوءِ سندس تي ڪتاب لکڻ شروع ڪيائون.
اسڪاٽ لينڊ يارڊ وارن کي سرڪار گهرايو ۽ هو سرڪار جي ٻولي ڳالهائي رهيا آهن. سنڌ راڻي جي شهادت جو ڪارڻ ڪهڙو به هجي، پر ان جا قاتل طاقتور آهن. اهو ته اشو ئي ناهي ته شهادت ڪيئن ٿي. اسڪاٽ لينڊ وارن ڊيانا جي موت جا ڪارڻ ڳوليا آهن؟
سنڌ لوڪن کي خبر آهي ته جڏهن صدر مشرف تي حملو ٿيو ته جنهن پل تي بم ڦاٽو، ان کي چار مهينا سيل ڪيو ويو، پر لياقت باغ ساڳي رات ڌوتو ويو، جاءِ واردات کي محفوظ ئي نه ڪيو ويو. پهرين ڏينهن کان جانچ ۾ بدنيتي، ڪوڙ، ٺڳيءَ ۾ تيزي اچي وئي. پهريون پوسٽ مارٽم جو بهانو ڪيو ويو ته مائٽن ڪرڻ نه ڏنو. دراصل هيڏي وڏي خون جي جاچ اعتماد سان هلندي آهي، پر سرڪار 18 آڪٽوبر واري سانحي ۽ هن غضب کي هڪ ئي ڪري جانبداري جو مظاهرو شروع ڪيو. سادا سنڌ لوڪ جيڪي الهامي ڪتاب پڙهي اکيون بند ڪري هڪ ٻئي کي ڪائنات ۽ زندگيءَ جا اسرار پئي ٻڌائيندا رهيا آهن ته ڇا اهي بين الاقوامي قانون جا پنج ڪتابڙا نه ٿا سمجهي سگهن؟
سنڌ راڻي جي خون جو حساب تڏهن ملندو، جڏهن سنڌ لوڪ ۽ سندن ساٿي پنهنجو سياسي مينڊيٽ هڪ ڪري ڪراچي ۽ اسلام آباد جي مسند تي ويهي قاتلن جو پيڇو ڪندا. هي ڏوهه هڪ فرد نه ٿو ڪري سگهي. هي ڏوهه هڪ منظم گروهه جو آهي، ڇو ته فردن سان سنڌ لوڪن جي دشمني ئي نه آهي. هي ڏوهه هڪ بين الاقوامي ڏوهه آهي، جنهن کي صرف بين الاقوامي ادارو ئي ڪنهن حد تائين حل ڪري سگهي ٿو. سربيا جي ملازو وچ جو ڪيس انصاف جي عالمي عدالت ۾ ڇو نه پيو هلايو وڃي، ڇو ته هن International Crime ڪيو. هي به ساڳي واردات آهي.
اسڪاٽ لينڊ يارڊ جي اچڻ سان ئي سندن لوڪن کي اهو گمان ٿيڻ لڳو هو ته هو سنڌ راڻي جي شهادت جا پيرا کڻڻ نه، پر ڊاهڻ آيا آهن. هنن جون اٽڪلون به جسماني طرزBody Language) ) ٻڌائي رهي هئي ته هنن جي ڏور ٻين جي هٿ ۾ آهي. هو مختلف جاين تي ڪوڙا پنڌ ڪري رهيا هئا. هنن ڀٽائيءَ جا وارنٽ ڪڍيا ته سنڌ راڻي جي قتل جي جانچ ڪهڙي ڪندا؟
سنڌ راڻي جي شهادت تي مون کي ان ٻڍڙيءَ جا ٻار ياد آيا، جيڪا سنڌي چئنلن تي پار ڪڍي چئي رهي هئي ته ڏائڻين سنڌ راڻي کي شهيد ڪري ڇڏيو. مون کي ستت ئي خيال آيو ته اهي ڏائڻيون آيون ڪٿان، جن جو تاريخ ۾ اڪثر ذڪر ملي ٿو؟ ڇا اهي ڏائڻيون ڪوهسار جبل يا اسلام آباد جي مارگلا پهاڙين مان لٿيون ۽ جيڪڏهن لٿيون ته انهن کي ته ڏينهن ڏٺي جو گهونگهٽ پهريل هوندوآهي. هو صرف رات جو گهونگهٽ لاهينديون آهن. سنڌ راڻي کي جنهن ڏائڻ شهيد ڪيو هجي اها متان اڃان گهونگهٽ پايون ڪنهن وڏي عهدي تي ۽ محلات ۾ ويٺل هجي ۽ شايد سادا سنڌي لوڪ ڏسي نه سگهيا هجن. پوءِ مون کي سنڌ جو ڪوي شيخ اياز ذهن تي تري آيو، جنهن ان ڏائڻ تان گهونگهٽ لاهڻ جي ڳالهه ڪئي هئي. هن سنڌ لوڪن کي اها ڪويتا به ڏني، جنهن ۾ کين بهادري سان ڏينهن ڏٺي جو ڏائڻ جو گهونگهٽ لاهڻ جو چيو ويو آهي.
ڪوئي آهي، ڪوئي آهي، جيڪو سچ چوي،
ڏينهن ڏٺي جو هن ڏائڻ تان، جيڪو گونگهٽ لاهي!
اونداهيءَ سان جيڪو الجهي، چانڊوڪيءَ کي چاهي،
ڪوئي آهي، ڪوئي آهي جيڪو سچ چوي!
barrister-zamir@hotmail.com
اسڪاٽ لينڊ يارڊ جي ”وڏن“ جڏهن ڀٽائي جا وارنٽ ڪڍيا!
آچر 10 فيبرور ي 2008ع
جون 1914ع ۾ سربيا جي گادي واري هنڌ سراجيوو sirajevo) ) ۾ جڏهن سرب تنظيم بليڪ هينڊ Black Hand)) آسٽريا-هنگري جي ولي عهد شهزادي فرڊيننڊ کي قتل ڪري ڇڏيو ته آسٽريا سربن کي 48 ڪلاڪن جو نوٽيس ڏنو ته فلاڻا ٽي مطالبا پورا ڪريو، نه ته جنگ لاءِ تيار رهو. سربيا ٻه مطالبا مڃي ٽئين کي مڃڻ کان انڪار ڪيو ته آسٽريا جون فوجون سربيا ۾ داخل ٿي ويون ۽ ائين جرمني ۽ روس جي جنگ ۾ ٽپي پوڻ سان دنيا جي پهرين عظيم جنگ شروع ٿي وئي. آسٽريا-هنگري سلطنت جو بادشاهه 84 سالن جو پوڙهو هو ۽ شهزادي فرڊيننڊ جي جي قتل مان آسٽريا-هنگري سلطنت بنا تاج جي رهجيو پئي وئي، ڇو ته تاج جو ٻيو ڪو به وارث ڪو نه هو. هاڻ هنن کان پڇو ته شهزادي جي مرڻ تي عالمي جنگ ڇڙي سگهي ٿي ته ڇا سنڌ راڻي جي شهادت جي جانچ عالمي ادارو نه ٿو ڪري سگهي؟
دنيا ۾ جڏهن قومن جي اقتدار جي اهڃاڻن جا قتل ٿيندا آهن ته انهن جا پلئه به قومي هوندا آهن، ڇو ته هي ڪنهن شخص جو قتل نه پر قوم جي گڏيل امنگن ۽ جذبن جو قتل هجي ٿو، جنهن جي هڪ ته قيمت نه ٿي لڳائي سگهجي ۽ ٻيو ته ان کي معمولي نه ٿو سمجهي سگهجي، اهو بين الاقوامي واقعو هجي ٿو.
سنڌ راڻي جي شهادت کان پوءِ سنڌ لوڪن کي سادو سمجهي کين سان عجيب مذاقون ٿيڻ لڳيون آهن. هن ملڪ جو ئي قانون آهي ته جڏهن ڪنهن جا وارث ظاهر نه ٿيندا آهن ته سرڪار مجبور ٿي خون جي ايف آءِ آر پاڻ ڪٽيندي آهي. اهو حشر ننڌڻڪن سان ٿيندو آهي، سنڌ راڻي جي شهادت تي کيس ڪروڙين وارث هئڻ باوجود سرڪار پاڻ ايف آءِ آر ڪٽي. ڄڻ ته هو ٻڪري چوري مان تڙ تڪڙ ۾ جان ڇڏائيندا هجن. سندن وارثن کي صرف سندن لاش حوالي ڪيو ويو. سندن شهادت واري جاءِ کي تڙ تڪڙ ۾ پاڻي سان ڌوئي هر نشان مٽايو ويو. اهو ائين آهي جيئن ٻهراڙيءَ جا چور ڪچو ڇڏي پير لڪائڻ لاءِ روڊ تي چڙهندا آهن. سندس وارثن کي نه ايف آءِ آر ڪاٽڻ ڏني وئي ۽ نه وري انهن کي جاچ جو حصو بڻايو ويو. سرڪاري ڪارندا روز ميڊيا تي پريس ڪانفرنسون ڪري تڪراري ڳالهيون ڦهلائي سنڌ ۽ ملڪ جي عوام جي ڦٽن تي لوڻ ٻرڪندا رهيا. سنڌين جي ماتم جو فائدو وٺندي هو رهندو ٻه قدم اڳتي وڌي ويا. اک ڇنڀ ۾ معلوم ٿيو ته سنڌ راڻي جي قاتلن تي سنڌين جي ايف آءِ آر ڪٽڻ بجاءِ هو سنڌ تي ايف آءِ آر ڪاٽڻ شروع ٿي ويا. لکين ماڻهن تي ڪوڙيون ايف آءِ آرز ڪٽي هنن ڏک ۽ ماتم جي هن لهر ۾ سنڌ واسين جي ڦٽن تي لوڻ ٻرڪيو. ڪڏهن ته ائين لڳي رهيو هو ته حڪمران اصل ۾ سنڌ تي ايف آءِ آر ڪاٽڻ لاءِ تيار هئا، جنهن ۾ هو الزام هڻن ها ته اوهان سنڌ راڻي ڇو پيدا ڪئي؟
جڏهن انگريزن سنڌ تي قبضو ڪيو ته ستت ئي هڪ سنڌي رسالي ڀٽائيءَ جو هيٺيون شعر شايع ڪيو.
اڳيان اڏين وٽ، پوين سر سنباهيا،
ڪاٽ ته پوين قبول ۾، متان ڀائين گهٽ،
مٿا مهاين جا پيا نه ڏسين پٽ،
ڪلالڪي هٽ، ڪُسڻ جو ڪوپ وهي!
جڏهن حيدرآباد جي انگريز ڊپٽي ڪمشنر کي معنيٰ پڙهي ٻڌائي وئي ته هن فوري طور چيو ته ان شاعر کي گرفتار ڪري مون وٽ پيش ڪيو ۽ ائين پوليس شاهه عبداللطيف والد شاهه حبيب ويٺل ڳوٺ هالا حويلي جا وارنٽ کڻي تعميل ڪرائڻ هلي وئي. جڏهن پوليس واري رپورٽ ڏني ته شاهه لطيف ته ڪڏهن جو گذاري ويو آهي ته انگريز سرڪار ڏاڍي شرمسار ٿي، جنهن کان پوءِ هنن ڀٽائيءَ تي ڪم ڪرڻ شروع ڪيو. ٺيڪ اهڙي طرح جڏهن حڪمرانن اها ڳالهه عام ڪئي ته سنڌ راڻي گاڏيءَ جي ليور سان شهيد ٿي آهي ته متحرمه کي غسل ڏيندڙ عورتن توڙي ويجهو پرکيندڙ شيري رحمان چيو ته، کيس کي گولي لڳي آهي ته سرڪار شرمسار ٿي پنهنجو موقف تبديل ڪيو.
جڏهن سنڌ راڻي جي وارثن سندس مڃيل عالمي حيثيت جي حوالي سان گهر ڪئي ته سندس شهادت واري واقعي جي جانچ گڏيل قومن کان ڪرائي وڃي ته نه رڳو سرڪار پر سندس تائيد ڪندڙ ( (Backer مددگارSponsors) ) ۽ مالي سهائتا ڪندڙFinancer) ) به وائڙا ٿي ويا. هنن فوري طور تي هن ڳالهه کي رد ڪرڻ شروع ڪيو. ان جا واضح سبب هئا ته هو سنڌو سڀيتا جي هن راڻيءَ جو پڙاڏو دنيا جي ايوانن ۾ نه پيا ٻڌڻ چاهين.
جيئن ته سنڌ راڻي جي جنگ سڀيتائن جي ٽڪرائڻ واري جنگ هئي، جنهن ۾ هٿيارن ۽ امن جو جهيڙو هو، ان ڪري هو لنوائي رهيا هئا ته ڪٿي کين پويان حساب نه ڀرڻا پون. ڪٿي سنڌ جو مظلوم روح دنيا جي ايوانن ۾ اٿي سندن تي سڀ فريادون نه ڪري. هو ان جي عالميت کان ان ڪري لهرائي رهيا هئا ته متان سڀني لوڪن کي خبر پوي ته موئن جي دڙي ۽ پنڊي ۾ ٽڪراءُ ڪهڙو آهي، جو هر هر جوڌن ۽ راڻين جا لاش موئن جي دڙي جي ويجهو ڳڙهي خدا بخش جي قبرستان ڏانهن وڃن ٿا. جيڪڏهن ڪو دهشتگرد پڪڙجي ته ان کي هو فورن دنيا حوالي ڪري ڇڏيندا، باقي موهن جي دڙي جي شهيدن جي قاتلن کي هو ڪنهن جي حوالي نٿا ڪرڻ چاهين. ڇو ته ان سان دنيا ۾ سندن پاران يتيمن کي مارڻ واري پت وائکي ٿيندي. ان ڪري هو اهو چوڻ لڳا ته حريري جو ڪيس ته ٻيو آهي! اسان کي شهيد حريري لاءِ بيحد احترام آهي پر هو هڪ ملڪ جو ارب پتي وزير اعظم هو، جنهن سان اولهه جا مالي ۽ ٻيا گهڻا واسطا هئا. هو لبنان جي قومي شخصيت ضرور هو پر عالمي افق تي سنڌ راڻي وانگر نمودار نه هو. موئن جي دڙي ۽ بيروت ۾ ڪيڏو نه فرق آهي. موئن جو دڙو امن جي علامت ۽ بيروت بين الاقوامي طاقتن لاءِ بمن جي آزمائش جي آماجگاهه رهيو آهي. بمن ڦاٽڻ واري جاءِ بش، برائون، ڪونڊي ۽ ملي بينڊ کي پياري، جڏهن ته امن آڇڻ واري ڌرتي کين پسند ناهي. هي عالمي سياسي اخلاقيات جو ڏيوالپڻو آهي. سنڌ لوڪن کي خبر هجڻ گهرجي ته عالمي رياستي اخلاقيات دراصل طاقتور لوڪن جي قومي مفاد جو نالو آهي. هو پنهنجي مفاد لاءِ تيلي کي ٿنڀ بڻائي ڇڏيندا، گڏيل قومن جي اداري کي ايمرجنسي ايڪسپريس ڪري ڇڏيندا. پر جيڪڏهن مفاد نه هوندن ته اکيون اهڙيون بند ڪندا، جهڙيون سنڌ راڻي جي شهادت کان پوءِ انهن بند ڪيون آهن. انهن جو هن ملڪ جي اسٽيبلشمينٽ ۾ جيستائين مفاد آهي، تيستائين موئن جي دڙي جي سڀيتا کي نظرانداز ڪندا رهندا، ڇو ته هنن جي نظر پيٽ تائين آهي. قدرت سنڌ لوڪن کي وسيع نظر ڏني آهي. هو مجبور ۽ مظلوم ضرور آهن، پر نام نهاد قومي مفاد جا قيدي ناهن. هنن جي نظر ڪائنات جيڏي وڏي آهي. هو دنيا کي مساجن جو آکاڙو نه، پر لوڪن جو بهشت سمجهن ٿا. هو ڌرتيءَ تي دوزخ جا نه، پر خوشحالي ۽ جنت جا خواب ڏسن ٿا. هو توڙي جو غريب ڪيا ويا آهن، پر سندن ويساهه لاءِ شاهه ۽ اياز موجود آهي. هتان جي لوڪن کي ناٽڪن ٽڪساٽن سان ريجهائي سندن کان سنڌ راڻي جو خون وسرائي نٿو سگهجي. هو سادا ضرور آهن پر هو اٽڪلون ڄاڻن ٿا. پهريون انهن چيو ته رفيق حريري ڪيس ۾ شام ملوث هو، ان ڪري اهو عالمي معيار جو قتل هو، ڇا جڏهن اوهان القائده سان جنگ وڙهي رهيا آهيو، اها عالمي ناهي؟ ڇا جڏهن دهشتگرد افغانستان ۽ پاڪستان ۾ هڪ ئي وقت حملا ڪن ٿا ته ان ۾ ٻه ملڪ شامل نه آهن؟ ڇا جڏهن اوهان سنڌ راڻي کي بنا سلامتيءَ جي ڪنهن ملڪ روانو پيا ڪيو ته اهي گڏجاڻيون عالمي نه هيون؟ جڏهن هو آمريڪي ڪانگريس ۽ سينيٽ جي ميمبرن سان ملي رهي هئي، اهو عالمي موقعو نه هو؟ جڏهن اوهين چيو ته هو جمهوريت سان دهشتگردي ختم ڪندي ته ڇا اهو عالمي بيان نه هو؟ ڇا جڏهن ڪونڊي ۽ ملي بينڊ هر هر فون ڪري نڪ جي پڪائيءَ سان سنڌ لوڪن جي هن راڻي تي ”هيئن نه ڪر، هونئن ڪر“ جو دٻاءُ وجهن پيا ته اهي ڪي لوڪل ڪالز هيون؟
دراصل عالمي شرم جنگ جي طبل ۽ دهشت جي ڌماڪن ۾ ختم ٿي ويو آهي. سنڌ لوڪ نٻل، ڪمزور ۽ هيڻو ئي سهي، پر اهو ان جو قائل ناهي جو لاشن تي سياست ڪري. دهشت، ڦرمار ۽ جنگ جي عالمي ماحول موئن جي دڙي جي عالمي سڀيتا کي سمجهيو ئي نه آهي. اسان به ماضيءَ ۾ دنيا جي سڀيتائن جا ميمبر ۽ اڳواڻ رهيا آهيون. ڪالهه ڪالهوڪو ڏينهن آهي، جو اوهين اقوام متحده ۽ ورلڊ بينڪ جهڙا ٻه ٽي ادارا ٺاهي جنگ، وحشت ۽ ڦرمار کي نئون روپ ڏنو آهي. موئن جي دڙي جي سڀيتا وٽ نه رڳو نرتڪي، پر اهڙن هزارين ادارن جي موجودگيءَ کان وڌيڪ وٿ آهي. هن وٽ الهامي آواز آهي، جيڪو سمجهڻ لاءِ قدرت توهان ۽ توهان جي ڏيهي ايجنٽن کي نه ته ڪن ڏنا آهن، نه دماغ. اهي پتڪڙا دماغ سنڌو سڀيتا جي لوڪن جي گڏيل ذهانت جو مقابلو نه ٿا ڪري سگهن. هنن کي ڀلي ڀت خبر آهي ته هنن جي الستي ۽ الهامي پيغام سان جيڪو ٽڪراءُ ۾ آهي، اهو ئي سنڌ راڻي جو قاتل آهي. هو فردن کي ئي نه، پر نظامن کي قاتل سمجهن ٿا، جنهن اهي فرد پيدا ڪري سنڌ راڻي کي شهيد ڪيو.
جڏهن هنن سمجهيو ته سنڌي لوڪ سنڌ راڻي جي مان ۽ مرتبي موجب عالمي معيار جي جانچ جو مطالبو ڪندا ته هنن خانه پوري ڪرڻ لاءِ اسڪاٽ لينڊ يارڊ کي گهرايو، جن کي سبق پڙهائي ۽ اک هڻي مقرر ٽائيم تي چونڊن کان اڳ، چهلم کان ٻئي ڏينهن رپورٽ ڏيڻ لاءِ چيو. هونئن ته اسان کي سنڌ راڻي لاءِ اقوامِ متحده به انصاف نه ڏئي سگهندو، پر گهٽ ۾ گهٽ لوڪن کي خبر پوندي ته آخر ڳڙهي خدا بخش ئي شهيدن جا لاش ڇو ٿا وڃن. دراصل حڪمرانن جو شروع کان مقصد اهو آهي ته ايندڙ سرڪار اچڻ کان اڳ ئي جانچ واري معاملي کي لئه مٽي ڪجي ته متان ايندڙ سرڪار اچي اقوام متحده کي درخواست ڪري. ان ڪري هنن کي تڪڙ آهي. هو چورن کي پوليس اچڻ کان اڳي ئي ڀڄائڻ ٿا چاهين. اها سنڌي لوڪن سان سياسي چال آهي. آخر ڀلا تڪڙ ڇا جي آهي. مالڪن ته اڃان ايف آءِ آر ئي نه ڪٽرائي آهي. بين الاقوامي قانون ۾ صرف رياست ئي اقوام متحده کي اهڙي درخواست ڪري سگهي ٿي، پوءِ ايندڙ سرڪار جو انتظار ڇو نه ڪيو وڃي؟ چونڊون به واردات ڊاهڻ لاءِ چاليهه ڏينهن ملتوي ڪيون ويون.
آمريڪي ۽ اولهه جي لوڪن جو مک مفاد ملڪ ۾ غير مقبول صدر جي حمايت ڪري انارڪي پيدا ڪرڻي آهي ته جيئن ملڪ کي ڪمزور ڪري هو بم کڻي ڀڄي وڃن. هنن کي هتي ڪمزور سرڪار ۽ ڪمزور ليڊر گهرجن. سادن سنڌ لوڪن ليکي هي سوٽ بوٽ پائي ٻه ٽي انگريزي جملا ڳالهائن ٿا ته ڪي وڏا civilized آهن، جيڪي هن دور ۾ به سنڌ راڻي جي خون جي جانچ لاءِ سنڌي لوڪن جي جائز گهر نه مڃين، اهي سولائيزڊ ڪيئن چئبا؟ ۽ سنڌ راڻي ته دنيا ۾ پنهنجا ويس پهري اصل ۽ سولائيزڊ لڳندي هئي. هي ته قاتلن سان سن مک ٿيڻ ۾ دير ئي نٿا ڪن. تڏهن ئي ته گانڌيءَ کين بدنيت ڪوٺيو هو. جنهن سان هو پڄي نه سگهندا آهن، ان سان ڦڪي کل کلندا آهن. گانڌي جڏهن للڪار ڏني ته پوءِ سندس تي ڪتاب لکڻ شروع ڪيائون.
اسڪاٽ لينڊ يارڊ وارن کي سرڪار گهرايو ۽ هو سرڪار جي ٻولي ڳالهائي رهيا آهن. سنڌ راڻي جي شهادت جو ڪارڻ ڪهڙو به هجي، پر ان جا قاتل طاقتور آهن. اهو ته اشو ئي ناهي ته شهادت ڪيئن ٿي. اسڪاٽ لينڊ وارن ڊيانا جي موت جا ڪارڻ ڳوليا آهن؟
سنڌ لوڪن کي خبر آهي ته جڏهن صدر مشرف تي حملو ٿيو ته جنهن پل تي بم ڦاٽو، ان کي چار مهينا سيل ڪيو ويو، پر لياقت باغ ساڳي رات ڌوتو ويو، جاءِ واردات کي محفوظ ئي نه ڪيو ويو. پهرين ڏينهن کان جانچ ۾ بدنيتي، ڪوڙ، ٺڳيءَ ۾ تيزي اچي وئي. پهريون پوسٽ مارٽم جو بهانو ڪيو ويو ته مائٽن ڪرڻ نه ڏنو. دراصل هيڏي وڏي خون جي جاچ اعتماد سان هلندي آهي، پر سرڪار 18 آڪٽوبر واري سانحي ۽ هن غضب کي هڪ ئي ڪري جانبداري جو مظاهرو شروع ڪيو. سادا سنڌ لوڪ جيڪي الهامي ڪتاب پڙهي اکيون بند ڪري هڪ ٻئي کي ڪائنات ۽ زندگيءَ جا اسرار پئي ٻڌائيندا رهيا آهن ته ڇا اهي بين الاقوامي قانون جا پنج ڪتابڙا نه ٿا سمجهي سگهن؟
سنڌ راڻي جي خون جو حساب تڏهن ملندو، جڏهن سنڌ لوڪ ۽ سندن ساٿي پنهنجو سياسي مينڊيٽ هڪ ڪري ڪراچي ۽ اسلام آباد جي مسند تي ويهي قاتلن جو پيڇو ڪندا. هي ڏوهه هڪ فرد نه ٿو ڪري سگهي. هي ڏوهه هڪ منظم گروهه جو آهي، ڇو ته فردن سان سنڌ لوڪن جي دشمني ئي نه آهي. هي ڏوهه هڪ بين الاقوامي ڏوهه آهي، جنهن کي صرف بين الاقوامي ادارو ئي ڪنهن حد تائين حل ڪري سگهي ٿو. سربيا جي ملازو وچ جو ڪيس انصاف جي عالمي عدالت ۾ ڇو نه پيو هلايو وڃي، ڇو ته هن International Crime ڪيو. هي به ساڳي واردات آهي.
اسڪاٽ لينڊ يارڊ جي اچڻ سان ئي سندن لوڪن کي اهو گمان ٿيڻ لڳو هو ته هو سنڌ راڻي جي شهادت جا پيرا کڻڻ نه، پر ڊاهڻ آيا آهن. هنن جون اٽڪلون به جسماني طرزBody Language) ) ٻڌائي رهي هئي ته هنن جي ڏور ٻين جي هٿ ۾ آهي. هو مختلف جاين تي ڪوڙا پنڌ ڪري رهيا هئا. هنن ڀٽائيءَ جا وارنٽ ڪڍيا ته سنڌ راڻي جي قتل جي جانچ ڪهڙي ڪندا؟
سنڌ راڻي جي شهادت تي مون کي ان ٻڍڙيءَ جا ٻار ياد آيا، جيڪا سنڌي چئنلن تي پار ڪڍي چئي رهي هئي ته ڏائڻين سنڌ راڻي کي شهيد ڪري ڇڏيو. مون کي ستت ئي خيال آيو ته اهي ڏائڻيون آيون ڪٿان، جن جو تاريخ ۾ اڪثر ذڪر ملي ٿو؟ ڇا اهي ڏائڻيون ڪوهسار جبل يا اسلام آباد جي مارگلا پهاڙين مان لٿيون ۽ جيڪڏهن لٿيون ته انهن کي ته ڏينهن ڏٺي جو گهونگهٽ پهريل هوندوآهي. هو صرف رات جو گهونگهٽ لاهينديون آهن. سنڌ راڻي کي جنهن ڏائڻ شهيد ڪيو هجي اها متان اڃان گهونگهٽ پايون ڪنهن وڏي عهدي تي ۽ محلات ۾ ويٺل هجي ۽ شايد سادا سنڌي لوڪ ڏسي نه سگهيا هجن. پوءِ مون کي سنڌ جو ڪوي شيخ اياز ذهن تي تري آيو، جنهن ان ڏائڻ تان گهونگهٽ لاهڻ جي ڳالهه ڪئي هئي. هن سنڌ لوڪن کي اها ڪويتا به ڏني، جنهن ۾ کين بهادري سان ڏينهن ڏٺي جو ڏائڻ جو گهونگهٽ لاهڻ جو چيو ويو آهي.
ڪوئي آهي، ڪوئي آهي، جيڪو سچ چوي،
ڏينهن ڏٺي جو هن ڏائڻ تان، جيڪو گونگهٽ لاهي!
اونداهيءَ سان جيڪو الجهي، چانڊوڪيءَ کي چاهي،
ڪوئي آهي، ڪوئي آهي جيڪو سچ چوي!
barrister-zamir@hotmail.com