پراڻي ڪراچيءَ جي هڪ ننڍڙي جهلڪ
اربع 18 جنوري 2006ع
دنيا جي شهرن ۾ ڪراچي شهر جي سندس پنهنجي واڌ ۽ وجود جي ڪهاڻي به ڏاڍي دلچسپ ۽ سنسي خيز آهي. ان سڄي ڪهاڻي جو سربستو احوال توهان کي ڪراچيءَ تي لکيل ڪتابن ۽ مضمونن مان ملندو. آثار قديمه جي ماهر ڊاڪٽر ايف خان جي تحقيق مطابق ملير ڊملوٽي روڊ تي هڪ ڳوٺ حاجي الهڏني کان هڪ ميل جي پنڌ تي نئين بازار جي کاٻي ڪپ تي هڪ قديم آبادي جو پتو پيو آهي. جيڪا سندس تحقيق مطابق موهن جي دڙي ۽ هڙاپا جي دور جي آهي. اها آبادي 200 کان 300 چورس والن تي پکڙيل آهي. (ڪتاب: ”ڪلاچي جي ڪن کان ڪراچيءَ تائين“ صفحو 20) . ڊاڪٽر ايڇ ٽي سورلي پنهنجي ڪتاب ”شاهه عبدالطيف آف ڀٽ“ ۾ لکيو آهي ته، ڪراچيءَ جو وڌڻ ارڙهين صديءَ جي پيداوار آهي. پر ڪياماڙي کي سڪندر اعظم جي نالي سان ڳنڍيو ۽ ياد ڪيو وڃي ٿو. سڪندر اعظم جو مشهور جنرل نيرڪوس جڏهن سنڌو درياءَ مان ٿيندو سمنڊ ۾ داخل ٿيو ته پنهنجا ٻيڙا هتي اچي لنگر انداز ڪيا هئائين. اهو واقعو سال 325 قبل مسيح جو آهي. 1720ع ۾ سيٺ ڀوڄومل ڪراچيءَ تي قبضو ڪيو ۽ ٿوري ئي وقت کان پوءِ وري خان آف قلات ڪراچيءَ تي قبضو ڪيو. 1795ع ۾ ٽالپر حاڪمن ڪراچيءَ تي قبضو ڪري کيس سنڌ سان ملايو، ۽ پوءِ 1839ع ۾ انگريزن ڪراچي تي قبضو ڪري کيس برطانوي هندستان سان شامل ڪري سنڌ جي گاديءَ جو هنڌ مقرر ڪيو. پهرين ڪلاچي يا ڪراچي صرف ويهين پنجويهن مهاڻن جي گهرن تي مشتمل هڪ ننڍڙو ڪکائن گهرن جو ڳوٺڙو هو، جتي مورڙو به پنهنجن ڀائرن ۽ امڙ سان گڏ رهندو هو. پوءِ اُتي مقامي هندو واپارين پنهنجي ۽ پنهنجن ٻچن جي پناهه لاءِ ۽ سامونڊي ڌاڙيلن کان تحفظ لاءِ ٽيهن ايڪڙن تي هڪ قلعو تعمير ڪرايو. چون ٿا ته انگريزن جڏهن ڪراچيءَ تي قبضو ڪيو، يعني سال 1839ع ۾ تڏهن به ڪراچي جي آدمشماري اٺ هزار هئي، پوءِ جڏهن هنن ڪراچي کان پوءِ فيبروري 1843ع ۾ سنڌ فتح ڪئي ته هنن کي حيدرآباد جي گرم هوا راس ڪا نه آئي ۽ هنن هميشه لاءِ حيدرآباد بدران ڪراچيءَ کي گاديءَ جو هنڌ مقرر ڪيو ۽ سنڌ کي ٽن ڪليڪٽوريٽ ۾ ورهائي ڪراچي، حيدرآباد ۽ شڪارپور کي ڪليڪٽوريٽ يونٽ قائم ڪيا. ان وقت ڪراچي ڪليڪٽوريٽ ۾ گهوڙا ٻاري، جهرڪ ۽ سيوهڻ ضلعا شامل هئا.
الينگزينڊر بيلي پنهنجي ڪتاب ”ڪراچي“ جي صفحي ڇهين تي لکي ٿو ته، ”هڪ ڀيرو جڏهن وائسراءِ هند ڪراچي جي دوري تي آيو ته کيس چيو ويو ته ڪراچيءَ کي سڄي گڏيل هندستان جي گادي جو هنڌ مقرر ڪريو، ڇو ته ان وقت هندستان جي گادي جو هنڌ ڪلڪتو هو، جيڪو انگلينڊ کان تمام گهڻو پري هو. پوءِ اهو ڪراچي کي گڏيل هندستان جي گاديءَ وارو هنڌ مقرر ڪرڻ واري ڳالهه ڪيترو وقت وائسراءِ جي دماغ ۾ ڊوڙندي رهي. نيٺ فيصلو اهو ٿيو ته دهلي کي گڏيل هندستان جي گادي جو هنڌ مقرر ڪيو. ڪراچي جي اڏاوت ۾ انگريزن پهرين فوجي سپاهين جي رهائش لاءِ بيرڪون ٺاهيون، جنهن کي نيپئر بيرڪس جو نالوڏنو. ان کان پوءِ سامونڊي بندر، ريلوي رستو، چرچ ۽ اسڪول ٺهرايا ويا ۽ پوءِ ٻين ڪمن لاءِ ڌيان ڏنائون. سنڌ ۽ پنجاب مان ڪراچي پورٽ ذريعي انگلش ڪمپنين انگلينڊ اناج موڪلڻ جي ڌنڌي ۾ ايڏي ته ترقي ڪئي، جو ڪراچي جي گادي ٿيڻ جي سورهن سالن کان پوءِ 1860ع ۾ انهن ”ڪراچي چيمبر آف ڪامرس“ قائم ڪيو ۽ ان جي ميمبرن ۾ انگريزن سان گڏ ٻه هندستاني ڪمپنيون به ان جون ميمبر ٿيون. جڏهن سنڌ جو واپار وڌيو ته ممبئي جي ڪمشنر جي ليٽر نمبر 561 تاريخ 1855ع ڊسمبر جي حڪم مطابق ”بئنڪ آف بمبئي“ جي ڪراچي ۾ برانچ قائم ڪئي ۽ ائين سنڌ ڌرتي تي پهرين باقاعدي بئنڪ ڪم شروع ڪري ڏنو.
ڪراچيءَ مان پهريون ڀيرو ”ڪراچي ائڊورٽائيز“ نالي انگريزي اخبار شروع ڪئي ويئي، جيڪا هفتي ۾ ٻه ڀيرا شايع ٿيندي هئي. ان کان پوءِ سنڌ ٽائمس ۽ سنڌ سڌار اخبارون شايع ٿيون. انگريزن جتي جديد طرز تي پنهنجي فوجين لاءِ بيرڪون ۽ بنگلا ٺهرائڻ شروع ڪيا، اتي شهر جي ترقي، صفائي ۽ ضرورتن لاءِ ڪمشنر ڪراچي فريئر ميونسپالٽي به قائم ڪئي ۽ پوءِ جلد ئي ڏسندي ڏسندي ڪراچي شهر ۾ هي بلڊنگون اوچو ڳاٽ ڪري تيار ٿي اٿي بيهي رهيون، جنهن ۾ مکيه بلڊنگون هيون؛ (1) فرئير هال (2) انڊريو چرچ (3) گرامر اسڪول بلڊنگ (4) ڪراچي پورٽ ٽرسٽ بلڊنگ (5) چيمبر آف ڪامرس آفيس جي بلڊنگ (6) ميري ويدر ٽاور (7) ٽرينٽي چرچ (8) بولٽن مارڪيٽ (9) ڪراچي ميونسپل بلڊنگ( 10) ڪلفٽن تي ڪوٺاري پريڊ.
انهن بلڊنگس ۽ نون رستن ڪراچي جي رونق ۽ سونهن کي چار چنڊ هڻي ڇڏيا ۽ هاڻ ڪراچي ايشيا جي سهڻن شهرن ۾ ڳڻجڻ لڳو. ڪراچي-بمبئي وچ ۾ برٽش انڊيا اسٽيم نيويگيشن وارن پاڻي جو جهاز به هلائڻ شروع ڪيو، جنهن جي مسافرن جو ڀاڙو پنج روپيا هوندو هو. پر وري جڏهن انهيءَ روٽ تي حاجي قاسم اسٽيم ڪمپني وارن پنهنجو جهاز شروع ڪيو ته انهن پنهنجو ڀاڙو پنجن روپين مان گهٽائي اڍائي روپيا ڪيو ۽ مسافرن کي تحفي ۾ هڪ ريشمي رومال به ڏيندا هئا.
ڪراچيءَ ۾ ٽرام جي شروعات 1885ع ۾ ٿي. پهرين ٽرام ڪوئلي تي هلندي هئي، پر تمام گهڻو دونهون ڪڍڻ ڪري ان کي ٻن گهوڙن تي هلايو ويو، جيڪي گهوڙا هر ٻن ميلن تي تبديل ڪيا ويندا هئا. گهوڙن کي ڪاڙهي (اُس) کان بچائڻ لاءِ مٿائن سولا هيٽ هڻي کين ڇانوَ ڪري ڏني ويندي هئي، پوءِ گهوڙن کي ختم ڪري ٽرام ڊيزل مشين تي هلايون ويون. ٽرام سولجر بازار کان ڪياماڙي تائين هلندي هئي، يعني پنج ميل جو مفاصلو ۽ سندس ڀاڙو صرف هڪ آنو هوندو هو. آئون سمجهان ٿو سٺ جي ڏهاڪي ۾ ٽرام ڪراچي مان بند ٿي وئي، ڪراچيءَ ۾ جڏهن حڪومت هوائي اڏي کولڻ جو پروگرام ٺاهيو ته پهرين حڪومت جو خيال هو ته اهو هوائي اڏو ملير ۾ کولجي ۽ ان اميد تي ته ملير ۾ سستي زمين خريد ڪري حڪومت کي مهانگي اگهه ۾ زمين وڪرو ڪجي. ان آسري تي ڪراچيءَ جي ڪيترن ئي مالدارن اتي زمين خريد ڪئي ۽ ڏسندي ڏسندي ملير جي ماڻهن جي تقدير کلي پئي، پر حڪومت به چپ چاپ ۾ ملير ۾ نه، پر ڊرگ روڊ تي زمين خريد ڪري هوائي اڏو کولي ڇڏيو. هوائي اڏو ٺهي تيار ٿيو ته ڪراچي ۾ آر 101 هوائي جهاز جي آڻڻ جو بندوبست ڪيو ويو. جهاز کي ڏسڻ لاءِ هزارين ماڻهو اچي ايئرپورٽ تي گڏ ٿيا. سڄي ڏينهن جي انتظار ڪرڻ کان پوءِ رات جو خبر پئي ته اهو ڪراچي اچڻ وارو جهاز فرانس ۾ ڪري تباهه ٿي ويو ۽ منجهس سواري ڪندڙ سڀ مسافر مري ويا.
palijo_hai@hotmail.com
اربع 18 جنوري 2006ع
دنيا جي شهرن ۾ ڪراچي شهر جي سندس پنهنجي واڌ ۽ وجود جي ڪهاڻي به ڏاڍي دلچسپ ۽ سنسي خيز آهي. ان سڄي ڪهاڻي جو سربستو احوال توهان کي ڪراچيءَ تي لکيل ڪتابن ۽ مضمونن مان ملندو. آثار قديمه جي ماهر ڊاڪٽر ايف خان جي تحقيق مطابق ملير ڊملوٽي روڊ تي هڪ ڳوٺ حاجي الهڏني کان هڪ ميل جي پنڌ تي نئين بازار جي کاٻي ڪپ تي هڪ قديم آبادي جو پتو پيو آهي. جيڪا سندس تحقيق مطابق موهن جي دڙي ۽ هڙاپا جي دور جي آهي. اها آبادي 200 کان 300 چورس والن تي پکڙيل آهي. (ڪتاب: ”ڪلاچي جي ڪن کان ڪراچيءَ تائين“ صفحو 20) . ڊاڪٽر ايڇ ٽي سورلي پنهنجي ڪتاب ”شاهه عبدالطيف آف ڀٽ“ ۾ لکيو آهي ته، ڪراچيءَ جو وڌڻ ارڙهين صديءَ جي پيداوار آهي. پر ڪياماڙي کي سڪندر اعظم جي نالي سان ڳنڍيو ۽ ياد ڪيو وڃي ٿو. سڪندر اعظم جو مشهور جنرل نيرڪوس جڏهن سنڌو درياءَ مان ٿيندو سمنڊ ۾ داخل ٿيو ته پنهنجا ٻيڙا هتي اچي لنگر انداز ڪيا هئائين. اهو واقعو سال 325 قبل مسيح جو آهي. 1720ع ۾ سيٺ ڀوڄومل ڪراچيءَ تي قبضو ڪيو ۽ ٿوري ئي وقت کان پوءِ وري خان آف قلات ڪراچيءَ تي قبضو ڪيو. 1795ع ۾ ٽالپر حاڪمن ڪراچيءَ تي قبضو ڪري کيس سنڌ سان ملايو، ۽ پوءِ 1839ع ۾ انگريزن ڪراچي تي قبضو ڪري کيس برطانوي هندستان سان شامل ڪري سنڌ جي گاديءَ جو هنڌ مقرر ڪيو. پهرين ڪلاچي يا ڪراچي صرف ويهين پنجويهن مهاڻن جي گهرن تي مشتمل هڪ ننڍڙو ڪکائن گهرن جو ڳوٺڙو هو، جتي مورڙو به پنهنجن ڀائرن ۽ امڙ سان گڏ رهندو هو. پوءِ اُتي مقامي هندو واپارين پنهنجي ۽ پنهنجن ٻچن جي پناهه لاءِ ۽ سامونڊي ڌاڙيلن کان تحفظ لاءِ ٽيهن ايڪڙن تي هڪ قلعو تعمير ڪرايو. چون ٿا ته انگريزن جڏهن ڪراچيءَ تي قبضو ڪيو، يعني سال 1839ع ۾ تڏهن به ڪراچي جي آدمشماري اٺ هزار هئي، پوءِ جڏهن هنن ڪراچي کان پوءِ فيبروري 1843ع ۾ سنڌ فتح ڪئي ته هنن کي حيدرآباد جي گرم هوا راس ڪا نه آئي ۽ هنن هميشه لاءِ حيدرآباد بدران ڪراچيءَ کي گاديءَ جو هنڌ مقرر ڪيو ۽ سنڌ کي ٽن ڪليڪٽوريٽ ۾ ورهائي ڪراچي، حيدرآباد ۽ شڪارپور کي ڪليڪٽوريٽ يونٽ قائم ڪيا. ان وقت ڪراچي ڪليڪٽوريٽ ۾ گهوڙا ٻاري، جهرڪ ۽ سيوهڻ ضلعا شامل هئا.
الينگزينڊر بيلي پنهنجي ڪتاب ”ڪراچي“ جي صفحي ڇهين تي لکي ٿو ته، ”هڪ ڀيرو جڏهن وائسراءِ هند ڪراچي جي دوري تي آيو ته کيس چيو ويو ته ڪراچيءَ کي سڄي گڏيل هندستان جي گادي جو هنڌ مقرر ڪريو، ڇو ته ان وقت هندستان جي گادي جو هنڌ ڪلڪتو هو، جيڪو انگلينڊ کان تمام گهڻو پري هو. پوءِ اهو ڪراچي کي گڏيل هندستان جي گاديءَ وارو هنڌ مقرر ڪرڻ واري ڳالهه ڪيترو وقت وائسراءِ جي دماغ ۾ ڊوڙندي رهي. نيٺ فيصلو اهو ٿيو ته دهلي کي گڏيل هندستان جي گادي جو هنڌ مقرر ڪيو. ڪراچي جي اڏاوت ۾ انگريزن پهرين فوجي سپاهين جي رهائش لاءِ بيرڪون ٺاهيون، جنهن کي نيپئر بيرڪس جو نالوڏنو. ان کان پوءِ سامونڊي بندر، ريلوي رستو، چرچ ۽ اسڪول ٺهرايا ويا ۽ پوءِ ٻين ڪمن لاءِ ڌيان ڏنائون. سنڌ ۽ پنجاب مان ڪراچي پورٽ ذريعي انگلش ڪمپنين انگلينڊ اناج موڪلڻ جي ڌنڌي ۾ ايڏي ته ترقي ڪئي، جو ڪراچي جي گادي ٿيڻ جي سورهن سالن کان پوءِ 1860ع ۾ انهن ”ڪراچي چيمبر آف ڪامرس“ قائم ڪيو ۽ ان جي ميمبرن ۾ انگريزن سان گڏ ٻه هندستاني ڪمپنيون به ان جون ميمبر ٿيون. جڏهن سنڌ جو واپار وڌيو ته ممبئي جي ڪمشنر جي ليٽر نمبر 561 تاريخ 1855ع ڊسمبر جي حڪم مطابق ”بئنڪ آف بمبئي“ جي ڪراچي ۾ برانچ قائم ڪئي ۽ ائين سنڌ ڌرتي تي پهرين باقاعدي بئنڪ ڪم شروع ڪري ڏنو.
ڪراچيءَ مان پهريون ڀيرو ”ڪراچي ائڊورٽائيز“ نالي انگريزي اخبار شروع ڪئي ويئي، جيڪا هفتي ۾ ٻه ڀيرا شايع ٿيندي هئي. ان کان پوءِ سنڌ ٽائمس ۽ سنڌ سڌار اخبارون شايع ٿيون. انگريزن جتي جديد طرز تي پنهنجي فوجين لاءِ بيرڪون ۽ بنگلا ٺهرائڻ شروع ڪيا، اتي شهر جي ترقي، صفائي ۽ ضرورتن لاءِ ڪمشنر ڪراچي فريئر ميونسپالٽي به قائم ڪئي ۽ پوءِ جلد ئي ڏسندي ڏسندي ڪراچي شهر ۾ هي بلڊنگون اوچو ڳاٽ ڪري تيار ٿي اٿي بيهي رهيون، جنهن ۾ مکيه بلڊنگون هيون؛ (1) فرئير هال (2) انڊريو چرچ (3) گرامر اسڪول بلڊنگ (4) ڪراچي پورٽ ٽرسٽ بلڊنگ (5) چيمبر آف ڪامرس آفيس جي بلڊنگ (6) ميري ويدر ٽاور (7) ٽرينٽي چرچ (8) بولٽن مارڪيٽ (9) ڪراچي ميونسپل بلڊنگ( 10) ڪلفٽن تي ڪوٺاري پريڊ.
انهن بلڊنگس ۽ نون رستن ڪراچي جي رونق ۽ سونهن کي چار چنڊ هڻي ڇڏيا ۽ هاڻ ڪراچي ايشيا جي سهڻن شهرن ۾ ڳڻجڻ لڳو. ڪراچي-بمبئي وچ ۾ برٽش انڊيا اسٽيم نيويگيشن وارن پاڻي جو جهاز به هلائڻ شروع ڪيو، جنهن جي مسافرن جو ڀاڙو پنج روپيا هوندو هو. پر وري جڏهن انهيءَ روٽ تي حاجي قاسم اسٽيم ڪمپني وارن پنهنجو جهاز شروع ڪيو ته انهن پنهنجو ڀاڙو پنجن روپين مان گهٽائي اڍائي روپيا ڪيو ۽ مسافرن کي تحفي ۾ هڪ ريشمي رومال به ڏيندا هئا.
ڪراچيءَ ۾ ٽرام جي شروعات 1885ع ۾ ٿي. پهرين ٽرام ڪوئلي تي هلندي هئي، پر تمام گهڻو دونهون ڪڍڻ ڪري ان کي ٻن گهوڙن تي هلايو ويو، جيڪي گهوڙا هر ٻن ميلن تي تبديل ڪيا ويندا هئا. گهوڙن کي ڪاڙهي (اُس) کان بچائڻ لاءِ مٿائن سولا هيٽ هڻي کين ڇانوَ ڪري ڏني ويندي هئي، پوءِ گهوڙن کي ختم ڪري ٽرام ڊيزل مشين تي هلايون ويون. ٽرام سولجر بازار کان ڪياماڙي تائين هلندي هئي، يعني پنج ميل جو مفاصلو ۽ سندس ڀاڙو صرف هڪ آنو هوندو هو. آئون سمجهان ٿو سٺ جي ڏهاڪي ۾ ٽرام ڪراچي مان بند ٿي وئي، ڪراچيءَ ۾ جڏهن حڪومت هوائي اڏي کولڻ جو پروگرام ٺاهيو ته پهرين حڪومت جو خيال هو ته اهو هوائي اڏو ملير ۾ کولجي ۽ ان اميد تي ته ملير ۾ سستي زمين خريد ڪري حڪومت کي مهانگي اگهه ۾ زمين وڪرو ڪجي. ان آسري تي ڪراچيءَ جي ڪيترن ئي مالدارن اتي زمين خريد ڪئي ۽ ڏسندي ڏسندي ملير جي ماڻهن جي تقدير کلي پئي، پر حڪومت به چپ چاپ ۾ ملير ۾ نه، پر ڊرگ روڊ تي زمين خريد ڪري هوائي اڏو کولي ڇڏيو. هوائي اڏو ٺهي تيار ٿيو ته ڪراچي ۾ آر 101 هوائي جهاز جي آڻڻ جو بندوبست ڪيو ويو. جهاز کي ڏسڻ لاءِ هزارين ماڻهو اچي ايئرپورٽ تي گڏ ٿيا. سڄي ڏينهن جي انتظار ڪرڻ کان پوءِ رات جو خبر پئي ته اهو ڪراچي اچڻ وارو جهاز فرانس ۾ ڪري تباهه ٿي ويو ۽ منجهس سواري ڪندڙ سڀ مسافر مري ويا.
palijo_hai@hotmail.com